Gå til innhold

Storbritannia går løs på ulovlig nedlasting


Anbefalte innlegg

  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Nå skal det vel komme en lang tirade av forsvar for piratkopiering. Her er alle argumentene liksågodt med en gang:

* piratkopiering er egentlig lov. Alle som sier det ikke er lov tar feil

* spill er for dyrt, så man har ikke annet valg. Man blir rett og slett tvunget

* piratkopiering er positivt for utgiverne: de får mer blest om spillet, og de som kopierer ville uansett ikke ha kjøpt

* utgiverne tjener penger og er derfor skurker, så piratkopiering er til pass for dem

* utgiverne lager kjipe kopisikringsmekanismer, så piratkopiering er uansett til pass for dem

* spill burde være open source

 

Er den noen jeg har glemt?

Lenke til kommentar
Nå skal det vel komme en lang tirade av forsvar for piratkopiering. Her er alle argumentene liksågodt med en gang:

* piratkopiering er egentlig lov. Alle som sier det ikke er lov tar feil

* spill er for dyrt, så man har ikke annet valg. Man blir rett og slett tvunget

* piratkopiering er positivt for utgiverne: de får mer blest om spillet, og de som kopierer ville uansett ikke ha kjøpt

* utgiverne tjener penger og er derfor skurker, så piratkopiering er til pass for dem

* utgiverne lager kjipe kopisikringsmekanismer, så piratkopiering er uansett til pass for dem

* spill burde være open source

 

Er den noen jeg har glemt?

Dummeste jeg har lest noensinne.

Lenke til kommentar
Nå skal det vel komme en lang tirade av forsvar for piratkopiering. Her er alle argumentene liksågodt med en gang:

* piratkopiering er egentlig lov. Alle som sier det ikke er lov tar feil

* spill er for dyrt, så man har ikke annet valg. Man blir rett og slett tvunget

* piratkopiering er positivt for utgiverne: de får mer blest om spillet, og de som kopierer ville uansett ikke ha kjøpt

* utgiverne tjener penger og er derfor skurker, så piratkopiering er til pass for dem

* utgiverne lager kjipe kopisikringsmekanismer, så piratkopiering er uansett til pass for dem

* spill burde være open source

 

Er den noen jeg har glemt?

Dummeste jeg har lest noensinne.

Tror han er ironisk. :hmm:

Lenke til kommentar
Masterfifty: det er akkurat slik det fungerer i resten av samfunnet. Hvorfor skal det være sær-regler på internett?

 

Om jeg går å knabber et spill i en butikkk og blir tatt.. kansje 500kr bot og en smekk på lanken.

laster ned et spill på nettet, 160 000 i bot?

 

 

sjansen for å bli tatt for å laste ned er kanskje 1/1000 av sjansen for å bli tatt om du knabber ned i butikk. Boten må derfor være tusen ganger større for å ha samme "avskrekkende" effekt. Tror forresten at du får mer enn 500 i bot for å naske i i butikk. Det kommer an på inntekten din. 5000 vil du nok minst få. Dessuten, hvis du laster ned og er en del av ett nettverk som sprer er skaden mye større. Du bidrar nærmest til organisert kriminalitet. Hvis boten skal reflektere skaden du gjør, må den være større.

 

Normale spill begynner nå å overstige 10-15 GB. Tror dette i seg selv vil bidra til å dempe piratkopiering. Hvis teleselskapene i tillegg hadde begynt å ta penger for nedlastet mengde, kunne nedlasting bli nærmest ulønnsomt.

Lenke til kommentar

Organisert kriminalitet ja. Ikke si at du tror på propagandaen fra mafiaa om at torrent-trackere står bak alt fra narkotikahandel til menneskesmugling? :)

Og om boten disse personene som vistnok skal ha lasted ned ett eller annet pinball spill burde reflektere skaden de har gjort, bør den ligge på.... 5 kroner?

Lenke til kommentar

Dette har vært utdiskutert for lenge siden.

 

Piratkopiering kan ikke sammenlignes med tyveri fordi ingen fysisk gjenstand blir fjernet fra eieren. Men i lengden er det ekstremt skadelig og gjør spillverdenen mindre variert og gjør at vi ender opp med de samme oppfølgerne fra de store studioene ("Need for speed 23: this-time-we-changed-the-yellow-line-in-the-road-to-blue-edition") som er de eneste som kan overleve.

 

Kort sagt, vi får dårligere spill og mye mindre sjanse taking fra spillprodusentene.

Lenke til kommentar
Organisert kriminalitet ja. Ikke si at du tror på propagandaen fra mafiaa om at torrent-trackere står bak alt fra narkotikahandel til menneskesmugling? :)

Og om boten disse personene som vistnok skal ha lasted ned ett eller annet pinball spill burde reflektere skaden de har gjort, bør den ligge på.... 5 kroner?

 

nope, jeg tror ikke det bare så det er sagt, men hvis du ser på hvem som annonserer på de sidene du snakker om, kan en nesten lure. Hvis man medvirker til en forbrytelse kan man være juridisk ansvarlig for hele forbrytelsen. Piratkopiering skader nok mer enn 5 kr, er jeg redd for, men se likevel min post ovenfor om "gode" argumenter for piratkopiering.

 

Om piratkopiering kan sammenliknes med tyveri er et subjektivt spørsmål, noen mener ja og noen mener nei. For min del er det uviktig og har ikke rettslig betydning etter som det ikke reguleres av samme lovbestemmelser. Men jeg tror faktisk at piratkopiering er en ulempe for oss som vil ha gode spill, særlig på PC. Siden jeg gjerne vil ha gode spill på PC, er jeg imot piratkopiering. Det er et fullstendig egoistisk synspunkt. Utviklerne og utgiverne i seg selv driter jeg i, men jeg vil ha gode innovative spill til PC. Derfor er jeg imot.

Lenke til kommentar

5 kroner hver på de 12 000 som lasted ned spillet tilsvarer en nær dobling av salget, om pinballspillet koster 100 kroner. jeg tror neppe de ha tapt noe særlig mer enn det i teoretisk salg. Hele saken vitner egenlig om feil markedsmodell for spillet, og at det burde være donasjons eller shareware basert. Om saken er at de saksøker noen få personer for tapt salg over hele rekka og det er grunnen til en høy sum, blir ikke det som å bøtelegge en butikktyv for tapt omsetning pga tyveri i hele 2008?

 

Jeg tror ikke folkene bak dette, og heller ikke musikkbransjen, forstår at å saksøke for fantasisummer bryter med folks oppfatning av rett og galt. Folk mener det er verre å saksøke for hundrevis av tusen, enn å stjele spill. Derfor får de folk mot seg. Musikkbransjen har forlengst mistet alt av sympati, la oss ikke håpe spillbransjen gjør samme tabben.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Dette har vært utdiskutert for lenge siden.

 

Piratkopiering kan ikke sammenlignes med tyveri fordi ingen fysisk gjenstand blir fjernet fra eieren. Men i lengden er det ekstremt skadelig og gjør spillverdenen mindre variert og gjør at vi ender opp med de samme oppfølgerne fra de store studioene ("Need for speed 23: this-time-we-changed-the-yellow-line-in-the-road-to-blue-edition") som er de eneste som kan overleve.

 

Kort sagt, vi får dårligere spill og mye mindre sjanse taking fra spillprodusentene.

 

 

Så hvis noen elektronisk tømmer bankkontoen din så har du ikke blitt robbet, men hvis de truer deg med kniv så har du :tease:

Lenke til kommentar
Så hvis noen elektronisk tømmer bankkontoen din så har du ikke blitt robbet, men hvis de truer deg med kniv så har du :tease:

 

Om noen tømmer bankkontoen din elektronisk, er det som regel banken eller visa som sitter på ansvaret, ikke du :p

 

Men dette har også blitt diskutert før, og det er ikke det samme. Bankkontoen din er bare et register over fysiske penger du har til gode, og nårsomhelst kan cashe inn. Blir bankkontoen tømt, er det et fysisk tap av pengesedler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...