Gå til innhold

– Boikott Iphone!


Anbefalte innlegg

Å si at WM-utviklerne kan distribuere programvaren sin som de måtte ønske er en sannhet med modifikasjoner.

Ok, gi meg et eksempel på hvordan Microsoft begrenser distribusjonen av et WM program du har laget. De påfølgende eksemplene dine omhandler synlighet og reklamepotensiale, ikke muligheten for å selv velge hvordan du ønsker å distribuere en applikasjon.

 

Det store problemet med Apple butikken er at de kan velge bort applikasjoner helt etter eget skjønn. Hadde de hatt en egen "villmark" seksjon hvor de enten aksepterte alt, eller kun luket bort passordsniffere og lignende hadde det vært en litt annen sak.

 

Det eneste alternativet de har er stort sett å distribuere via egen nettside, og betale i dyre dommer for markedsføring slik at brukere kan oppdage programmet.

Det er enorme mengder med programvare der ute som folk snodig nok finner frem til og kjøper, uten at alle PC applikasjoner er samlet under én paraply-side. Man har et utall av sider som indekserer programvare for mobiltelefoner også. Og Google finner frem til det meste du kunne ønske deg. Den eneste grunnen til at Apple sin butikk fungerer som reklame, hvis du er så heldig å få lov til å putte applikasjonen din der, er at Apple tvinger den potensielle kundemassen til å gå dit. Det er som om Microsoft hadde nektet Windows maskiner å installere programvare uten at Microsoft hadde gjort det tilgjengelig via microsoft.com.

 

På App Store når utviklerne øyeblikkelig ut til millioner av brukere, og jeg mistenker at de 30 % Apple tar er inntjent på 1-2-3 for de som lager gode programmer sett i forhold til hva som hadde vært faktum dersom de måtte distribuert applikasjonen på egenhånd.

Jeg har ingenting imot butikken. Hvorvidt 30% er fair eller ikke har jeg ikke noe forhold til. Det jeg misliker er at Apple sier "her, eller ikke noe sted".

 

Jeg husker den tiden hvor jeg eide en av tidenes dårligste telefoner (HTC S710), og hver gang telefonen klikket

Man kan alltids ha uflaks. Jeg kjenner tre stykker med S710, ingen har rapportert om problemer. Min egen nærmer seg ett år gammel og er også problemfri (dog har den nå gått i arv til fruen). Treg som nøkken, det er den, men stabiliteten er det ikke noe i veien med så lenge den får seg en restart i ny og ned.

 

Jeg setter faktisk pris på at det utføres en viss kvalitetskontroll på programmene jeg installerer, og at programmene ikke kjører seg inn i systemet og gjør telefonen treg og ustabil.

Jeg har installert og avinstallert et utall av programmer på mine WM mobiler, uten problemer. Men, jeg har også lært nok opp gjennom årene til å ha investert en hundrings i skikkelig backup program slik at jeg trygt kan gå berserk uten å behøve å bekymre meg over hvorvidt noe av det jeg installerer ikke er helt hundre. Hittil har jeg kun hatt behov for backupen én gang, og det var på S710'en etter å ha manuelt fiklet med konfigurasjonsfiler.

 

For å oppsummere: For all del, tilby brukeren en butikk de kan handle kvalitetskontrollert programvare i. Men ikke frata de som måtte ønske det muligheten til å velge andre kilder.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Utifra det jeg leser her snakker folk om iPhone som om de ikke har brukt, sett eller prøvd en i det hele tatt før.

Produktet skal prøves før det rakkes ned, og da skal det prøves.

 

Kanskje mange har bygget opp et så stort hat mot iPhone fordi Amobil spyr ut med alt mulig fjas og artikler om iPhone, negativt og positivt. Tydelig at folk lagrer og oppfatter det negative fremfor det positive.

 

Og ja, du BØR prøve før du skal drite ut iPhone. Og det kan være veldig fristende å si masse skit om en telefon bare fordi specsa ikke er "bra nok".

 

 

 

 

 

Herregud da, ingen her sier at iPhone er noe dårlig produkt, vi kommenterer de ekstreme proprietære tendensene Apple har!

 

Vi snakker ikke utelukkende om iPhone her, vi sier ikke at iPhone er noe dårlig produkt, det vi kommenterer er det faktum at Apple tvinger på deg deres programvare og ikke gir deg noen som helst frihet til å bruke noe annet enn deres egne ting..

 

 

 

Les igjennom før du kommer med så dårlige innlegg, har selv prøvd iPhone og den er grei den, den har sine mangler men ellers et flott produkt, men er jo ikke det det er snakk om her ;)

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Når det gjelder iPhone så syntes jeg det har vært elendig av Apple og ikke tillate tredjeparts programmer, og det er vell også en av hovedårsakene til at den mangler Java-støtte, kun slik at brukere skal tvinges til å skaffe seg (gjerne betale for) Apple utviklet / signerte applikasjoner.
Hvor har du dette fra, egentlig? AppStore er åpen for tredjeparts programmer. Man kan være uenig i distribusjonsmetoden, men om du vil utvikle på iPhone så har du vitterlig muligeten til det
Lenke til kommentar
Fem grunner til å unngå Iphone

FSF har laget en liste med grunner til å unngå Iphone:

 

- Iphone blokkerer fri programvare fullstendig. Utviklerne må betale en avgift til Apple, som fullstendig bestemmer hva som kan og ikke kan være på folks telefoner.

 

- Iphone støtter digital kopibeskyttelse (DRM).

 

- Iphone eksponerer hvor du er, og tilbyr mulighet for å spore deg uten at du er klar over det.

 

- Iphone spiller ikke patent- og DRM-frie formater som Ogg Vorbis og Theora.

 

- Iphone er ikke det eneste alternativet. Det er bedre alternativer på horisonten som respekterer din frihet, ikke spionerer på deg, spiller gratis mediaformater og lar deg bruke gratis programvare – som Freerunner.

Jeg er helt enig i alle disse. Den første er etter min mening den største trusselen mot kundens frihet.

Lenke til kommentar

Dette med Java-støtte er forsåvidt interessant. Hverken Microsoft eller Apple har det i sine OS for mobiletelefoner. Selv om det innebærer at kunder vil få tilnærmet ubegrenset tilgang på ulik programvare.

 

Microsoft har interesse av at utviklere lager programmer for deres telefoner i Visual Studio. Mye av det samme gjelder vel for Apple og programmer for iPhone. Såvidt jeg vet, kan programmer for iPhone kun utvikles på en Mac. Og utviklere flest bruker ikke Mac. Dels går dette utover tilbudet for kunder, mens Apple satser på å selge flere maskiner til utviklere.

 

Tilbake til Java. Mens f.eks. Nokia og SE stort sett har veldig gode implementasjoner, er virkeligheten en ganske annen når det gjelder Windows Mobile. Kundene vil gjerne ha Java-støtte, så produsenter og operatører installerer ulike versjoner av de JVMene som er tilgjengelige. Om det er Java-støtte på telefonene varierer fra marked til marked og fra branding til branding. Når kvaliteten på JVMene også varierer så mye som de gjør, blir det vanskelig å utnytte mulighetene som ligger i Java til å lage gode applikasjoner for Windows Mobile.

 

Men for Windows Mobile finnes det hvertfall alternativ. Det gjør det ikke for iPhone. Tiden vil vise om Apple vil tillate distribusjon av en JVM for iPhone, men det er vel veldig lite som tyder på at det vil komme. Apple har jo ingen interesse av det. Slik Microsoft ikke har det. Det skiller dog en del på hvordan de forsvarer sine interesser.

Lenke til kommentar
Hvor har du dette fra, egentlig? AppStore er åpen for tredjeparts programmer. Man kan være uenig i distribusjonsmetoden, men om du vil utvikle på iPhone så har du vitterlig muligeten til det

Apple velger vel selv hvilken programvare de vil gjøre tilgjengelig gjennom AppStore? Og deres interesser sammenfaller neppe med kundenes.

 

I tillegg skulle det ikke forbause meg om Apple krever å få gjøre code review før de legger ut programmer. Noe som isåfall vil gjøre distribusjon via AppStore uaktuelt for en del aktører.

Lenke til kommentar
Apple irriterer meg med at du ikke kan laste ned sanger ifra iTunes to ganger. Hva faen er det for noe? :(

 

Mister du alt engang, så må du sende epost og masse styr, jo.

 

Ikke halvparten så mye styr som hvis du mister et par cd'er fra samlingen din... :)

Men jeg skjønner hva du mener...

Nå skal det egentlig mer å miste en CD enn å slette filer på PCen da? :wee:

Lenke til kommentar

Blir lei av folk på Diskusjon som skal rakke ned på iPhone. Det er faktisk en helt genial telefon, om jeg får se koden eller ikke, driter jeg rett og slett i. Så lenge det funker og ser flott ut, er jeg førnøyd. Og det designet og responsen iPhone har på sine menyer har jeg aldri sett på noen annen telefon. Ogg Vorbis, hvem andre enn svette kjellernerder bruker det uansett? Jeg har aldri hatt en enste .ogg fil på PCen min.

 

Nei, det her var dårlig ja..

Lenke til kommentar
Fem grunner til å unngå Iphone

FSF har laget en liste med grunner til å unngå Iphone:

 

- Iphone blokkerer fri programvare fullstendig. Utviklerne må betale en avgift til Apple, som fullstendig bestemmer hva som kan og ikke kan være på folks telefoner.

At iPhone blokkerer fri programvare er en en fryktelig unyansert påstand. Et eksempel: http://iphone.wordpress.org/

WordPress er Open Source, og det er tilgjengelig gjennom Apples App Store.

Utviklere som vil distribuere gjennom App Store må betale ca 500 kroner i registreringsavgift til Apple. Det er en rimelig engangsutgift for en distribusjonskanal som ingen mobilplattformer kan oppvise maken til, som gir utviklere frihet til å nå titalls millioner av potensielle kunder direkte. App Store er heller ikke eneste distribusjonsmåte, Apple har lagt til rette for både bedriftsintern distribusjon og privat ad-hoc distribusjon til mindre grupper pr e-mail eller web.

 

- Iphone støtter digital kopibeskyttelse (DRM).

Den støtter DRM, men _forutsetter_ ikke_ DRM. Jeg har altså _valgfrihet_ i forhold til om jeg vil benytte f.eks musikk med DRM eller ikke. Ingen av musikk- eller videofilene på min iPhone er DRM-infiserte.

 

- Iphone eksponerer hvor du er, og tilbyr mulighet for å spore deg uten at du er klar over det.

For noe paranoid visvas! Ikke mer enn en hvilken som helst annen mobiltelefon med GPS. Det er ikke noe ukjent fenomen at politi og overvåkingstjenester kan bruke telefonen din for å finne ut om du har vært i et bestemt område, hvem du har ringt til, osv. iPhone eksponerer ikke brukerens lokalisering mer enn en hvilken som helst telefon med GPS. Noe av grunnen til at Apple har retningslinjer for utvikling er nettopp å minimalisere risken for misbruk av sensitiv informasjon. Dne mye omtalte "kill-switchen" som gir Apple mulighet til å disable skadelig programvare, er nettopp knyttet til iPhones "Core location" bibliotek. Hensikten er å _forhindre_ at noen skal kunne spore deg uten at du er klar over det. iPhones programvare skal dessuten spørre deg pent om lov før det bruker lokaliseringsdata f.eks til geotagging av bilder, o.l.

Har du en hvilken som helst telefon med GPS er du minst like utsatt. Når du installerer et program fra en tilfeldig kilde på din Windows- eller Symbian-telefon med GPS så har du liten mulighet for å kontrollere om det ligger noe faenskap skult som sporer deg. Skal du være paranoid så bør du begynne med din egen mobiltelefon og helst la den være permanent avslått.

 

- Iphone spiller ikke patent- og DRM-frie formater som Ogg Vorbis og Theora.

Hørt om ISO-standarde for digital lyd og video? Det er det iPhone støtter.

 

- Iphone er ikke det eneste alternativet. Det er bedre alternativer på horisonten som respekterer din frihet, ikke spionerer på deg, spiller gratis mediaformater og lar deg bruke gratis programvare – som Freerunner.

Takk, men jeg har mer frihet med iPhone enn med noen telefon jeg har hatt før. Den spionerer ikke på meg, den spiller musikk i ISO-standardiserte mediaformater, og den lar meg bruke gratis programvare. Freerunner er ikke i nærheten av å være et bedre produkt for folk flest, og ligger etter mitt syn bare an til å bli enda en Linux-flopp som aldri kommer ut av betastadiet. Da har jeg mer tro på Android, som i det minste har en del tunge aktører i ryggen.

 

Jeg er helt enig i alle disse. Den første er etter min mening den største trusselen mot kundens frihet.

Jeg ser ikke iPhone eller Apple som en trussel mot min frihet. Tvert imot, det er Apple som gir meg muligheten til en tilnærmet Microsoft-fri tilværelse både privat og profesjonelt. Heller Apple enn Microsoft, og andre alternativ har jeg strengt tatt ikke når det gjelder f.eks OS for datamaskiner. All verdens anti-Apple propaganda fra Linux-fantaster med en dårlig skjult agenda endrer ikke på det faktum at Linux er ubrukelig for mine behov.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...