Gå til innhold

– Boikott Iphone!


Anbefalte innlegg

Dette handler ikke om å ta fra noen levebrødet. Det er nemlig STOR forskjell på frihet og gratis.

Det Apple driver med bærer preg av hemmelighetskremeri. Det er sakens kjerne her.

De kunne tjent like mye penger med en mer åpen plattform og en mer vennligsinnet strategi mot brukerne. Men det valgte de altså ikke. Og istedet for å snakke om det, velger media å hype iPhone som det største siden ferdigskåret brød.

 

Selvsagt forstår jeg at ikke alle er komfortable med CLI, og jeg skal ikke tvinge noen til å kjøpe Neo, men der har man iallefall større frihet. Og i en stor grad har man også det på WM-telefoner.

 

Ja, det er hemmelighetskremmeri. Sist jeg sjekket var ikke det ulovlig. Iphone er ikke noe mer trussel mot fri programvare enn det fri programvare er en trussel mot iphone.

 

La folk kjøpe det de selv vil. Hvorfor skal det være slik at alt skal være åpent bare fordi det er programvare? Skal vi kreve at Coca Cola trykker oppskriften sin på hver flaske?

 

Foretrekker jeg fri programvare? Ja, men jeg klarer å bruke lukket programvare der det er hensiktsmessig uten at jeg får utslett av den grunn.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sefølgelig, stor forskjell på frihet og gratis, men glem ikke at frihet vil være forskjellig fra hvem du spør.

For mange er frihet at det man bruker fungerer som det skal, mens for mange andre er det ikke frihet før de selv kan fikle med koden.

 

Det jeg ikke liker er ikke at folk har forskjellige meninger om hva som er bra, men at enkelte skal rakke ned på andre fordi de har andre meninger.

Vi er alle forskjellige, derfor vil forskjellige telefoner passe til hver og en av oss.

Selv om noe liker ditt og noen liker datt, så har ingen av oss hverken rett eller feil i hva som er bra/dålig, fordi vi velger det som fungerer best for oss.

 

Som jeg har sagt før, hadde alle vært like hadde det bare eksistert 1 telefon på markedet.

(eller 1 av alt annet også)

Lenke til kommentar
La folk kjøpe det de selv vil. Hvorfor skal det være slik at alt skal være åpent bare fordi det er programvare? Skal vi kreve at Coca Cola trykker oppskriften sin på hver flaske?

La oss si at brusautomater ikke finnes, og så er det en fyr som finner opp brusautomaten og tar patent på den (så ingen andre kan lage brusautomater, evnt. må betale ham). Fair enough, han lagde den.

 

Men hva om han sier at bare brustyper som er godkjent av ham personlig og hvor produsenten betaler han en viss sum får lov til å selges i hans automater. F.eks. Solo får monopol på alle brusautomater. De gir dem jo en utrolig urettferdig markedsfordel!

 

Jeg føler det er litt sånn Apple's program-monopol blir. De skaper markedet selv, ja, men det er ikke riktig at de skal ha monopol på det for det.

Lenke til kommentar
La folk kjøpe det de selv vil. Hvorfor skal det være slik at alt skal være åpent bare fordi det er programvare? Skal vi kreve at Coca Cola trykker oppskriften sin på hver flaske?

La oss si at brusautomater ikke finnes, og så er det en fyr som finner opp brusautomaten og tar patent på den (så ingen andre kan lage brusautomater, evnt. må betale ham). Fair enough, han lagde den.

 

Men hva om han sier at bare brustyper som er godkjent av ham personlig og hvor produsenten betaler han en viss sum får lov til å selges i hans automater. F.eks. Solo får monopol på alle brusautomater. De gir dem jo en utrolig urettferdig markedsfordel!

 

Jeg føler det er litt sånn Apple's program-monopol blir. De skaper markedet selv, ja, men det er ikke riktig at de skal ha monopol på det for det.

 

Hvordan du føler det er mer eller mindre irrelevant for diskusjonen. Saken er den at Apple har en telefon. For å ta den i bruk så må du godta visse begrensninger. Evt. kan du la være og bruke en annen telefon/brusautomat. At man har patent på et produkt betyr ikke at man utestenger andre fra å lage konkurrende produkter.

 

Hvor skal grensen for hva som skal være fritt gå? Jeg mener det frie markedet i størst mulig grad bør få bestemme det. Noen kjøpere bytter inn frihet til å installere hva de vil med ønsket om noe som "just works" og ser stilig ut. Be my guest, er min respons til de.

 

Feilinformasjon og "følelser" slik som du kommer med her er med på å opprettholde markedets/sauenes oppfatning om at Apple sine produkter er "spesielle".

Lenke til kommentar

Apple=Begrensa, Brukervennlig Bæsj etter mi meining. :thumbdown:

 

...men funka sikkert bra for dei som bruka det. dei klare vel å leve med et begrensa utvalg til bytte for noke som i det minste ser bra ut. Å boikotte iphone er vel å gå litt langt, og uansett så er det lite sannsynlig at det blir en trend :p

Endret av olz
Lenke til kommentar
La folk kjøpe det de selv vil. Hvorfor skal det være slik at alt skal være åpent bare fordi det er programvare? Skal vi kreve at Coca Cola trykker oppskriften sin på hver flaske?

La oss si at brusautomater ikke finnes, og så er det en fyr som finner opp brusautomaten og tar patent på den (så ingen andre kan lage brusautomater, evnt. må betale ham). Fair enough, han lagde den.

 

Men hva om han sier at bare brustyper som er godkjent av ham personlig og hvor produsenten betaler han en viss sum får lov til å selges i hans automater. F.eks. Solo får monopol på alle brusautomater. De gir dem jo en utrolig urettferdig markedsfordel!

 

Jeg føler det er litt sånn Apple's program-monopol blir. De skaper markedet selv, ja, men det er ikke riktig at de skal ha monopol på det for det.

 

Hvordan du føler det er mer eller mindre irrelevant for diskusjonen. Saken er den at Apple har en telefon. For å ta den i bruk så må du godta visse begrensninger. Evt. kan du la være og bruke en annen telefon/brusautomat. At man har patent på et produkt betyr ikke at man utestenger andre fra å lage konkurrende produkter.

 

Hvor skal grensen for hva som skal være fritt gå? Jeg mener det frie markedet i størst mulig grad bør få bestemme det. Noen kjøpere bytter inn frihet til å installere hva de vil med ønsket om noe som "just works" og ser stilig ut. Be my guest, er min respons til de.

 

Feilinformasjon og "følelser" slik som du kommer med her er med på å opprettholde markedets/sauenes oppfatning om at Apple sine produkter er "spesielle".

 

 

Nå snakker vi ikke utelukkende iPhone, men Apple generelt ;)

 

Gjelder jo alt fra Apple programvare til enheter osv..

Endret av RamGuy
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-EIV2CS
Fint de ikke har den policyen på appstore programmer, der er det bare å laste de ned igjen vist man vil ha tilbake ett man har slettet.

 

Folk syter og klager hele tiden.

De som gaper mest er vell de som vil ha alt fritt og gratis (som vanlig).

At alle kan gjøre hva de vil med hva som helst og at alt skal være gratis er en fin 14`is ilusjon, men det er ikke slikt ting fungerer.

For at noen skal ville ha ett hvilket som helst yrke, vil de tjene noe på det, ikke så mange som kan leve av å jobbe gratis.

 

På en måte kan man si at det at linux er gratis er også en ilusjon, noen tjener store penger på det.

 

De som liker iphone kan få lov til det, de som ikke gjør det kan gjøre det, men må de skrike sånn hele tiden?

Da skapes det nyheter som skaper overskrifter, som igjen skaper reklame.

 

Alle kan ikke like alt heller.

Føler vi er på vei til et sidespor, men hvor mange er det ikke som gjør en innsats GRATIS for Linux og lignende open source-programmer? At Apple ikke kan ha støtte for open source programmer som blir lagd av folk som ikke tar noe for det, men derimot har beskyttelse mot slikt, finner jeg ikke noen pengesammenheng til. Uansett så tjener Apple på alt mulig annet at jeg blir overrasket om dette er grunnen.
Lenke til kommentar

Jeg skjønner ikke helt hvorfor folk vil ha Iphone, men må vi boikotte Apple av den grunn?

 

Jeg er uansett veldig glad at min Neo Freerunner endelig er på vei i posten, men den er på ingen måte klar for massemarkedet enda. De lanserte Neo'en så fort som mulig, det vil si med en gang hardwaren var klar. Du må være passe linux nerd for å kunne sette den opp selv akkurat nå.

 

Jeg tror de fleste vet hva de får når de kjøper Iphone, og hvis de virkelig vil ha det så vil ikke jeg stå i veien.

Lenke til kommentar

Det er skremmende å se hvordan alle fanboys (ja jeg trekker fram kamen min her) går i forsvarsstilling her og gulper opp gamle slitne argumenter som ikke har noe som helst med saken å gjøre. "Det er bare disse hippiene som vil ha alt gratis" etc.

 

Det er så skivebom at det er flaut. Saken her er ikke at man ønsker at alt skal være gratis, det man ønsker er at både utvikler og sluttbruker skal ha valgfrihet. Om jeg som utvikler ønsker å lage et program og gi det ut som open source burde jeg få lov til det, men Apple med sin forbrukerfientlig politikk stanser effektivt det. Om jeg som sluttbruker ønsker å koble en iPhone til en gammel Linuxboks og overføre musikken som ligger på den, bør jeg få lov til det, men igjen stanser Apple dette effektivt med sin politikk.

 

Og til de som driver og sier at fri programvare er en trussel mot iPhone, så er det bare tull. Fri programvare er derimot en trussel mot Apples maktmonopol som de ønsker å bruke for å tvinge alle deres kunder (og sikkert også hele verden om de kunne) til å bukke, takke og nikke og sluke alt av regler de selv ønsker å innføre uten å se seg om.

 

iPhone er heller ikke en trussel mot fri programvare, derimot er iPhone en diger trussel mot valgfriheten.

Lenke til kommentar
Hadde iphone vært den eneste telefonen på markedet så.

Passer noe ikke deg, så velg noe annet, verre er det ikke :)

Uenig. Det som er problemet er for det første at dette er noe Apple fint holder kjeft om. Dessuten er telefonen heftig markedsført og rettet mot et segment av markedet som i stor grad ikke er i stand til å se hva problemet ved å minste slik valgfrihet er. Derfor er iPhone en trussel mot valgfriheten. Det blir en ond sirkel. Mannen i gata er skjønner ikke hva problemet er (bare les tråden her), samtidig som ingen publikasjoner gidder å skrive om saken, for de vet at mannen i gata ikke forstår problematikken, dermed tjener de flere kroner på å glorifisere produktet i stedet for å ta opp problemet.

Det er omtrent samme fenomen som da Telenor prøvde å kreve betaling av innholdsleverandører, noe som i utgangspunktet vil effektivt kvele friheten på nettet. Mannen i gata med telenor abb. skjønte ikke hva problemet var, og de aller fleste hadde ikke en gang hørt om problemet. De som hadde det misforstod i en stor grad og begynte å slenge kommentarer om "jævla hippier", "kommunister" og tilsvarende. (Bare søk på forumet og du får se).

Lenke til kommentar
Det er ikke noe i veien for at Apple bruker Applestore til å spre programmer mot en avgift, problemet er at det ikke finnes noe (lovlig) alternativ.

Kvalitetssikringen til Apple har jo vært et stort tema de siste ukene,

Saken er vel at åpenhet rundt løsningene typisk produserer tjenester som er bra, mens lukkede løsninger oftest resulterer i dårlige, ikke- portable programmer. Som blir lønnsomme avhengig av hvor lettl... hvor flinke selgerne av produktet er.

 

Slik at fokuset blir på branding og "retention", heller enn god programmering. Til så stor grad at det aktivt unngås å bruke kjente standarder. Og det er definitivt en god grunn til å boikotte Apple, etter min mening.

Lenke til kommentar

Personlig erfaring med Apple programvare er at programvarehuset på mange måter kan sammenlignes med Real. Eneste forskjellen er at Apple har et design som for noen er veldig tiltalende.

 

Det er helt klart skremmende at bare programvare godkjent at Apple får kjøre på deres enheter, samtidig er det enda mer skremmende at de har en bakdør som kan potensielt skru av programvare som kjøres på din enhet. Ikke bare for frihet men også av et sikkerhetshensyn.

 

For lenge siden fant jeg en tekst der operativsystemer ble sammenlignet med luftfart. Her er hva som var skrevet om Apple og MacOS.

 

Luftfart med MacOS

Alt kabinpersonale, alle kapteiner, bagasjebærere og billettselgere ser helt like ut. De oppfører seg likt, og de snakker på samme måte. Hver gang du stiller et spørsmål, svarer de at det har du ikke bruk for å vite noe om, at du faktisk ikke vil vite noe om det, og at alt blir gjort for deg uten at du vet om det, så bare ti stille.

Lenke til kommentar
Saken er vel at åpenhet rundt løsningene typisk produserer tjenester som er bra, mens lukkede løsninger oftest resulterer i dårlige, ikke- portable programmer. Som blir lønnsomme avhengig av hvor lettl... hvor flinke selgerne av produktet er.
Man kan vel distribuere gratis og open-source programmer på App Store, diskusjonen går vel først og fremst på om man kan distribuere GPL-programmer der.

 

Ellers er jo dette mer eller mindre et standardutspill fra FSF og burde vel ikke overraske noen - alt blir satt opp som GNU mot røkla(windows, OSX etc etc). Da blir det litt småkomisk når windows-brukerne stiller seg på FSF sin side og nikker annerkjennende til hvor onde Apple er :p

Endret av ibrotha
Lenke til kommentar
Det er så skivebom at det er flaut. Saken her er ikke at man ønsker at alt skal være gratis, det man ønsker er at både utvikler og sluttbruker skal ha valgfrihet. Om jeg som utvikler ønsker å lage et program og gi det ut som open source burde jeg få lov til det, men Apple med sin forbrukerfientlig politikk stanser effektivt det. Om jeg som sluttbruker ønsker å koble en iPhone til en gammel Linuxboks og overføre musikken som ligger på den, bør jeg få lov til det, men igjen stanser Apple dette effektivt med sin politikk.

Skivebom, ja...her er et eksempel på Open Source software til iPhone: http://iphone.wordpress.org/

Og ja, programmet ligger på App Store, og det er gratis! Ergo har du ikke grunnlag for å påstanden din om at "Apple med sin forbrukerfientlig politikk stanser effektivt det".

Apple stanser ikke noen fra å synce iPhone mot Linux, men de hjelper ikke til heller: http://venturecake.com/wireless-iphone-syn...-in-10-minutes/

Så, skal du sette i gang boikott av alle produsenter av telefoner, mp3-spillere, mediabokser, osv, som ikke bidrar aktivt til Linux-support? Lykke til, jeg er redd for at du i så fall har begrenset din valgfrihet mer enn Apple noen gang vil være i stand til... :p

 

Og til de som driver og sier at fri programvare er en trussel mot iPhone, så er det bare tull. Fri programvare er derimot en trussel mot Apples maktmonopol som de ønsker å bruke for å tvinge alle deres kunder (og sikkert også hele verden om de kunne) til å bukke, takke og nikke og sluke alt av regler de selv ønsker å innføre uten å se seg om.

Vi "glemmer" bare at Apple aktivt støtter og bidrar til fri programvare da? For å friske litt på hukommelsen kan du jo ta en titt her: http://developer.apple.com/opensource/index.html

Visste du forresten at Nokia benytter WebKit, der "maktmonopolet" Apple er sannsynligvis viktigste bidragsyter, i sine telefoner? Eller at nettleseren i Android også benytter WebKit?

 

iPhone er heller ikke en trussel mot fri programvare, derimot er iPhone en diger trussel mot valgfriheten.

Slik jeg ser det er denne paranoide desinformasjonskampanjen fra FSF og enkelte Linux/OSS fanboys her en trussel mot valgfriheten. Hvordan skal man kunne foreta kloke valg basert på halvsannheter og forvrengte fakta fra denne gjengen? Hva med f.eks å nevne som et pluss at iPhone bruker ISO-standardiserte formater? Det er vel ikke slik at ISO kun er noe som skal trekkes fram i festtaler om fortreffeligheten i ISO-sertifiseringen av ODF? Det kan jo ikke være slik at "valgfrihet" skal være begrenset til kun det som passer inn i FSF sitt vrengeblide av virkeligheten...så ellers takk, men jeg ville ikke hatt en "Freerunner" om jeg fikk betalt for å bruke den. Men heldigvis så har jeg da valgfrihet til å bruke f.eks iPhone med sitt stadig økende tilbud av gratis programvare. ;)

Lenke til kommentar
Apple=Begrensa, Brukervennlig Bæsj etter mi meining. :thumbdown:

 

Heh. Litt off topic, men jeg for min del foretrekker som oftest begrensa og brukervennlig bæsj.

 

Hadde iphone vært den eneste telefonen på markedet så.

Passer noe ikke deg, så velg noe annet, verre er det ikke :)

Uenig. Det som er problemet er for det første at dette er noe Apple fint holder kjeft om.

 

De gjør det vel rimelig klart at på denne telefonen kan du kjøpe og innstallere programvare gjennom Apple. De sier selvfølgelig ikke noe om at du ikke kan bruke fri programvare, men du skal være svært åpen til sinns for å tolke deg dit hen at Apple lar deg tro at du kan gjøre det.

 

Dessuten er telefonen heftig markedsført og rettet mot et segment av markedet som i stor grad ikke er i stand til å se hva problemet ved å minste slik valgfrihet er. Derfor er iPhone en trussel mot valgfriheten. Det blir en ond sirkel. Mannen i gata er skjønner ikke hva problemet er (bare les tråden her), samtidig som ingen publikasjoner gidder å skrive om saken, for de vet at mannen i gata ikke forstår problematikken, dermed tjener de flere kroner på å glorifisere produktet i stedet for å ta opp problemet.

 

Denne argumentasjonsrekka holder ikke mål for min del. Som du sier er telefonen rettet mot folk som ikke skjønner hva de mister. Hvis de ikke skjønner hva de mister har de vel heller ikke bruk for det? Ville det vært bedre for mannen i gata dersom han hadde et produkt med masse finesser han likevel ikke ville brukt/ikke visste eksisterte?

 

Den onde sirkelen er jeg også litt tvilsom til. Leser man denne tråden er det jo ganske åpenbart at de som har behov for å vite om det som ingen, i følge deg, gidder skrive om vet det åkke som. Mannen i gata forstår jeg jo ikke på dette, og om han da har behov for å vite mer om det er jeg usikker på. Jeg har svært lite behov for å vite mer om oksygenopptak i sekulærmuskulaturen under intervalltrening, for eksempel. Det jeg mener, er at informasjonen er tilgjengelig for de som vil ha den.

 

Det er omtrent samme fenomen som da Telenor prøvde å kreve betaling av innholdsleverandører, noe som i utgangspunktet vil effektivt kvele friheten på nettet. Mannen i gata med telenor abb. skjønte ikke hva problemet var, og de aller fleste hadde ikke en gang hørt om problemet. De som hadde det misforstod i en stor grad og begynte å slenge kommentarer om "jævla hippier", "kommunister" og tilsvarende. (Bare søk på forumet og du får se).

 

Den eneste forskjellen her er at Telenor (the bastards) eier veien man kjører på, mens Apple selger biler. Man kan alltids kjøpe en annen bil hvis ikke dekkene du vil ha på bilen passer, men veien er det værre å bytte ut.

 

Jeg føler for å sammenligne denne problemstillingen med den gangen jeg trengte nye fotballsko, og ble så forbanna da jeg oppdaga at joggeskoene ikke hadde skruknotter. Dermed endte jeg opp med et par fotballsko, og så startet jeg en kampanje for å boikotte joggesko etterpå. For hvis jeg vil ha skruknotter, da skal f**n meg alle sko ha mulighet for skruknotter!

 

Edit: Skrivefeil.

Endret av incredifred
Lenke til kommentar

Utifra det jeg leser her snakker folk om iPhone som om de ikke har brukt, sett eller prøvd en i det hele tatt før.

Produktet skal prøves før det rakkes ned, og da skal det prøves.

 

Kanskje mange har bygget opp et så stort hat mot iPhone fordi Amobil spyr ut med alt mulig fjas og artikler om iPhone, negativt og positivt. Tydelig at folk lagrer og oppfatter det negative fremfor det positive.

 

Og ja, du BØR prøve før du skal drite ut iPhone. Og det kan være veldig fristende å si masse skit om en telefon bare fordi specsa ikke er "bra nok".

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...