Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Oss stygge og de pene..


Anbefalte innlegg

Siste helgene har jeg blitt sjekka opp og hatt "second dates" med 2 jenter som må sies å ligge noen ligaer over meg i utseende. Hvordan kan det ha seg om det er som mange her hevder?

 

Fordi baken og smaken er delt. Fin for deg er ikke alltid fin for meg.

Endret av toth
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Siste helgene har jeg blitt sjekka opp og hatt "second dates" med 2 jenter som må sies å ligge noen ligaer over meg i utseende. Hvordan kan det ha seg om det er som mange her hevder?

 

Fordi baken og smaken er delt. Fin for deg er ikke alltid fin for meg.

Så noen YouTube klippet jeg linket til tidligere i denne tråden? Han forklarer det utrolig bra, synes jeg:

 

"Når ei dame sier at hun vil være sammen med en veldig pen fyr, så er det på grunn av følelsen de tror de vil få av å være med den personen. Det jeg lærer bort er hvordan man kan trekke frem denne følelsen, uten nødvendigvis å være veldig pen". Også, med tanke på at han er en dverg med feil på benbygningen, som sitter i en rullestol, og likevel har mer erfaring med damer enn den gjennomsnittlige mannen får i løpet av hele livet, er det god grunn til å tro denne mannen.

 

Men det er nettopp det du nevner som gjør at verden fungerer så bra: alle har forskjellig smak. Det er fins noen for alle, og nettopp derfor får alle uten downs syndrom knulle.

 

*Edit* vet ikke hvorfor filmen ikke funker. Hvis du ser den på YouTube går det helt greit :)

Se filmen hos Youtube

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Det virker som mange her mener det handler bare om innstilling. Det kan jeg for så vidt være enig i, men bare til en viss grad.

 

Det er helt umulig å si hvem de "stygge" er. De fleste ser helt vanlig ut, og smaken varierer fra person til person, helt klart. De fleste mennesker som jeg ser på gata 99.99% ser helt vanlig ut, og jeg syns veldig mange ser bra ut. Kan egentlig ikke huske sist gang jeg så en "stygg" person.

 

Det er likevel visse ting som gjør at enkelte skiller seg ut. Jeg skiller meg ut, men på en negativ måte.

 

Jeg har dårlig hud, skjeve ører, en merkelig benbygning i ansiktet, en stor nese, et usymmetrisk ansikt, og ser i hele tatt ganske dårlig ut, verre enn de fleste. Dette er noe enhver kan se, og som jeg selvfølgelig ser selv; har følt meg som elefantmannen til tider. Så ikke bare ser jeg dårlig ut, men føler meg dårlig, og da er det vanskelig å kompensere for dårlig utseende.

 

Hvor bra personlighet må man ha for å kompensere for et temmelig dårlig utseende?

 

La si at elefantmannen ligger på 0, og Brad Pitt ligger på 10. Hvor stor sjanse vil en som ligger på ca. 2.5-3 ha for å kunne et vanlig liv? Ville dere ærlig talt ville vært sammen med noen som ser så dårlig ut, og hvor fantastisk sprudlende måtte denne personen være?

 

Ville dere hatt en dame/mann med skjeve ører, usymmetri i ansikt, dårlig hud, arr i leppa, merkelig benbygning i ansiktet?

 

Jeg mener ikke å ødelegge den positive vibben i denne tråden nå, er selv en stor tilhenger av positiv psykologi, men tenk dere en virkelig person med rart utseende, dere har sikkert møtt minst en med virkelig merkelig utseende, så tenk dere sjansene til han/henne. Ville dere vært sammen med han/henne?

Lenke til kommentar

Kanskje du ikke har så dårlig utsende som du tror selv ;) Er mange ganger man tror man ser mye værre ut enn man egentlig gjør.

 

Dårlig hud; dette har vel de fleste i tenårene hvis du er i den alderen.

Skjeve ører; dette merker nok ingen, tror jeg aldri har sett på ørene til andre og vurdert de.

Usymetrisk ansikt; har vel ikke så veldig mye å si.

Arr i leppa; spørs hvor stort

Merkelig benbygning i ansiktet: Hmm, aldri sett dette før.

Lenke til kommentar
Kanskje du ikke har så dårlig utsende som du tror selv ;) Er mange ganger man tror man ser mye værre ut enn man egentlig gjør.

 

Dårlig hud; dette har vel de fleste i tenårene hvis du er i den alderen.

Skjeve ører; dette merker nok ingen, tror jeg aldri har sett på ørene til andre og vurdert de.

Usymetrisk ansikt; har vel ikke så veldig mye å si.

Arr i leppa; spørs hvor stort

Merkelig benbygning i ansiktet: Hmm, aldri sett dette før.

 

 

Jeg er ikke i tenårene, og har fortsatt dårlig hud. Få merker skjeve ører, men de komplementerer resten av ansiktet mitt på en bisarr måte, så usymmetrien i sin helhet blir mer synlig.

 

Nå er jeg utrolig negativ, men det har med noen triste erfaringer fra ungdomsskolen og vgs å gjøre. Jeg ble rett ut fortalt av andre at jeg så jævlig dårlig ut... Den elendig selvtilliten bunner i de erfaringene. Jeg har likevel bygd meg opp igjen, er ikke personen til å ligge ned for telling for alltid, men utseende plager meg alltid like mye. Er ganske oppegående ellers, men er sjenert. En som ikke akkurat stråler av selvtillit, har noenlunde normal selvtillit, men ser bare virkelig dårlig ut. En normal person ellers, men med skikkelig dårlig utseende.... Hva er mine sjanser?

Lenke til kommentar
Nå er jeg utrolig negativ, men det har med noen triste erfaringer fra ungdomsskolen og vgs å gjøre. Jeg ble rett ut fortalt av andre at jeg så jævlig dårlig ut... Den elendig selvtilliten bunner i de erfaringene. Jeg har likevel bygd meg opp igjen, er ikke personen til å ligge ned for telling for alltid, men utseende plager meg alltid like mye. Er ganske oppegående ellers, men er sjenert. En som ikke akkurat stråler av selvtillit, har noenlunde normal selvtillit, men ser bare virkelig dårlig ut. En normal person ellers, men med skikkelig dårlig utseende.... Hva er mine sjanser?

Nok en gang, her er svaret ditt:

Se filmen hos Youtube

Skal jeg snakke om mine egne erfaringer, så er det ganske rart, fordi jeg faktisk ikke vet selv om jeg er pen eller ikke. Har liksom aldri fått høre så mye verken positivt eller negativt.

 

Denne karen er forøvrig en av klodens sørste sjekkeguruer:

 

Kauai_037.JPG

 

*Edit* stort bilde lagt i spoiler

Endret av Eivolele
Lenke til kommentar

Fin diskusjon, men du kan ikke dele inn en forelskelse/forhold med stygg & pen. Det eneste som kan sies om det motsatte kjønn med sikkerhet er at ingen er like, og noen faller for ytre kvaliteter og noen faller for de indre. Selvfølgelig hjelper det på med ett pent ytre, du kan ha de mest fantastiske kvalitetene i verden, men ser du ut som et vondt sår så minsker sjansen for at noen tar kontakt med deg(bare hopper over sympatiknullingen her).

 

Men i mine øyne blir det helt feil og prøve å analysere det motsatte kjønn, jeg sitter ikke inne med all infoen i hele den vide verden men en ting er sikkert; Vi kommer aldri til å forstå oss på "motparten" (teller med homofili etc her). Kjønnene spesielt er vidt forskjellige, så må du også regne med at hver person er unik og har sin egen tankegang, ubevist/bevist måte å oppføre seg på og tolke ting.

 

Men av egen erfaring ; Selvtillit er numero uno om du vil henge med noen som er pene. Så lenge man ikke framstiller seg som mindreverdig, ingen liker å føre en samtale eller innlede noe slags forhold om man føler at man har en grunn til å syns synd på personen, kun på grunn av utseendet.

 

 

Godt mulig det kommer ett bedre formulert innlegg når jeg har fått i meg kaffèn min imorgen tidlig ;)

Lenke til kommentar
Fin diskusjon, men du kan ikke dele inn en forelskelse/forhold med stygg & pen. Det eneste som kan sies om det motsatte kjønn med sikkerhet er at ingen er like, og noen faller for ytre kvaliteter og noen faller for de indre. Selvfølgelig hjelper det på med ett pent ytre, du kan ha de mest fantastiske kvalitetene i verden, men ser du ut som et vondt sår så minsker sjansen for at noen tar kontakt med deg(bare hopper over sympatiknullingen her).

 

Men i mine øyne blir det helt feil og prøve å analysere det motsatte kjønn, jeg sitter ikke inne med all infoen i hele den vide verden men en ting er sikkert; Vi kommer aldri til å forstå oss på "motparten" (teller med homofili etc her). Kjønnene spesielt er vidt forskjellige, så må du også regne med at hver person er unik og har sin egen tankegang, ubevist/bevist måte å oppføre seg på og tolke ting.

 

Men av egen erfaring ; Selvtillit er numero uno om du vil henge med noen som er pene. Så lenge man ikke framstiller seg som mindreverdig, ingen liker å føre en samtale eller innlede noe slags forhold om man føler at man har en grunn til å syns synd på personen, kun på grunn av utseendet.

 

 

Godt mulig det kommer ett bedre formulert innlegg når jeg har fått i meg kaffèn min imorgen tidlig ;)

Pfft, du tar så utrolig feil.

 

Det er riktig at å se helt jævlig ut minsker sjansene for at noen tar kontakt med deg. Men det er likevel ingenting i veien for at du kan ta kontakt med andre.

 

Det er også fullt mulig å forstå det du trenger å vite om det motsatte kjønn. Vi er alle ulike, men også skremmende like. Alle mennesker har innbygde mekanismer - instinkter, og disse er det mange flere av enn vi selv liker å tro. Det var ingen som lærte deg å bli forelska, det var ingen som lærte deg å gråte, eller spise - likevel er dette ting som alle mennesker kan, og gjør i gitte situasjoner.

 

Veldig enkelt vil jeg prøve å forklare hvorfor utseende ikke er en nødvendig faktor. Har du noen gang hørt frasen "attraction isn't a choice"? Tiltrekning er ikke et valg. Ingen (jenter i enda mindre grad enn gutter) kan velge hvem de selv vil falle for. Vi har alle hørt om det klassiske scenarioet der ei jente vil være forelska i en snill gutt med høy lønn, men uten å ville det liker en drittsekk som ikke tjener andre penger enn de han stjeler. Det er med andre ord ikke logisk. På samme måten kan man gjøre dette til sin egen fordel: vet å trykke på de rikige knappene kan selv Frankenstein gjøre hvem som helst tiltrukket - og selv om hun kanskje ikke klarer å rasjonalisere det med tanke på utseendet, kan hun virkelig ikke noe for det, og hun har de følelsene hun har.

 

Men du har rett i at selvtillit er utrolig viktig. Selvtillit er noe som er utrolig deilig å ha ved alle sider av livet. Både i jobb og sosialt sett. Personlig mener jeg også at det er en god ting å ha erfaring med å ha dårlig selvtillit og mye motgang, fordi man da er bedre rustet til å takle mer motgang samt at man er et mer reflektert menneske.

Lenke til kommentar
Det virker som mange her mener det handler bare om innstilling. Det kan jeg for så vidt være enig i, men bare til en viss grad.

 

Det er helt umulig å si hvem de "stygge" er. De fleste ser helt vanlig ut, og smaken varierer fra person til person, helt klart. De fleste mennesker som jeg ser på gata 99.99% ser helt vanlig ut, og jeg syns veldig mange ser bra ut. Kan egentlig ikke huske sist gang jeg så en "stygg" person.

 

Det er likevel visse ting som gjør at enkelte skiller seg ut. Jeg skiller meg ut, men på en negativ måte.

 

Jeg har dårlig hud, skjeve ører, en merkelig benbygning i ansiktet, en stor nese, et usymmetrisk ansikt, og ser i hele tatt ganske dårlig ut, verre enn de fleste. Dette er noe enhver kan se, og som jeg selvfølgelig ser selv; har følt meg som elefantmannen til tider. Så ikke bare ser jeg dårlig ut, men føler meg dårlig, og da er det vanskelig å kompensere for dårlig utseende.

 

Hvor bra personlighet må man ha for å kompensere for et temmelig dårlig utseende?

 

La si at elefantmannen ligger på 0, og Brad Pitt ligger på 10. Hvor stor sjanse vil en som ligger på ca. 2.5-3 ha for å kunne et vanlig liv? Ville dere ærlig talt ville vært sammen med noen som ser så dårlig ut, og hvor fantastisk sprudlende måtte denne personen være?

 

Ville dere hatt en dame/mann med skjeve ører, usymmetri i ansikt, dårlig hud, arr i leppa, merkelig benbygning i ansiktet?

 

Jeg mener ikke å ødelegge den positive vibben i denne tråden nå, er selv en stor tilhenger av positiv psykologi, men tenk dere en virkelig person med rart utseende, dere har sikkert møtt minst en med virkelig merkelig utseende, så tenk dere sjansene til han/henne. Ville dere vært sammen med han/henne?

 

Først vil jeg bare si at jeg blir utrolig trist av å lese det du skriver. Selv om jeg ikke har fått negativ respons fra folk rundt meg - faktisk bare det motsatte, skjønner jeg utrolig godt hvordan du har det. Jeg vet ikke om du har hørt om BDD (Body Dysmorphic Disorder), men det du skriver tyder på at du har en del slike tendenser. Det er synd at utseendet (som faktisk bare er hvordan man er født) skal ha så stor betydning for mange. Og jeg nekter også å tro at du ser ut som "Elefantmannen", eller i det hele tatt så forferdelig som du selv tror. Men for å svare på spørsmålet ditt, så er svaret ja. Skjønnhet er (til en viss grad) subjektivt. Det kan virke som om du tenker at hvis noen hadde villet blitt sammen med deg, så hadde det vært til tross for utseendet ditt, men jeg kan love deg at det fins jenter som synes at du ser bra ut. Jeg kjenner mange som ikke synes standard "prettyboys" er attraktive. Folk har forskjellige preferanser, selv om det ikke alltid kan virke sånn. Dessuten er det for veldig mange (meg inkludert) sånn at personligheten "gjør" utseendet, så en fantastisk personlighet kan i aller høyeste grad "kompensere", som du sier. Dessuten, hvis noen avviser en person bare pga hvordan de ser ut på utsiden, er de heller ikke verdt å "settle" for. Ditt problem er nok selvtilliten - ikke utseendet.

Endret av CrazyDiamond
Lenke til kommentar
Det er med andre ord ikke logisk.
Joda. Det er bare ikke logisk fra referanserammen til menn flest, da de ikke ser hvilke faktorer som spiller inn. Det er nok langt fra alle jenter som er klar over hvilke faktorer som påvirker dem heller, så de vil nok heller ikke se på det som særlig logisk.
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Skeptisk_*

Jeg bare lurer på en ting: Alle dere som kritiserer damer for å ikke ville være sammen dere,n når de påstaår at dere er stygge. Ville dere vært sammen en stygg dame selv?

 

Jeg har selv aldri vært spesielt opptatt av utseende, men liker at jenter pynter seg og kler seg fint og sexy:) Hvem som helst kan få et bra utseende om man bare kler seg litt stilig osv.

 

En periode var jeg veldig på jakt etter en kjæreste, og kunne bli sammen nesten hva som helst. Men en gang møtte jeg en jente som hadde langt hår med tjukk pannelugg som ikke var frisert på flere år. Gikk og så ned i bakken, og hadde bukser med malingsflekker på. Jeg må innrømme at jeg ikke fant noe feminint og kvinnelig ved denne jenta.

 

Når det gjelder han dvergen i rullestolen, så får han nok mange damer fordi han er en slags kjendis. Er mange damer som går etter slikt.

Lenke til kommentar

Jenter går etter hva du har av assets. Altså hva du har av inntekt, hus, bil o.l. Står det likt mellom to fyrer der så teller utseende mer enn personlighet. Så du kan være dritstygg og ha ei dritfin dame. Men du MÅ ha penger til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...