Gå til innhold

Vista ydmyket meg totalt...


Anbefalte innlegg

Jeg er snart 30 og har drevet med datamaskiner siden jeg var en pjokk.

 

Jeg er den slags type som faktisk synes det er interessant å kompilere en linuxkernel eller å måle nettverksstøy for å velge optimal wifi-kanal. En nerd er et ord enkelte liker å bruke.

 

Familiemedlem med ny vistamaskin ba meg legge inn firefox. Hun ville ikke bruke IE. Greit nok, men hun har da lagt inn programmer under xp før? Vel, så skjedde det noe veldig ydmykende. Jeg greide for pokker ikke å legge inn firefox. Den lot meg ikke.

 

Jeg hadde dårlig tid, og ga også opp fort i frustrasjonen min, men for pokker, det er litt ydmykende at systemet liksom er blitt gjort så idiotsikkert, at jeg, som er det omvendte av en dataidiot, følte meg litt hjelpesløs i virrvaret av et rotete vista-theme, ekkel startmeny, dumme "hjelpemenyer", stappfull og uoversiktig kontrollpanel og passorddialoger som ikke gjorde det du trodde de skulle gjøre og faen heller... det var bare litt ydmykende. Og ikke på en god måte.

 

Ja, jeg vet at hadde jeg brukt en kveld på det hadde jeg nok skjønt mye rart. Det er neppe det vanskeligste systemet i verden. Men xp var aldri forvirrende. 98 var aldri forvirrende. 95 var aldri forvirrende. Og ingen av dem var dritstygge. Windows før 95 var forvirrende nok i sin tid egentlig men nå begynner vi å bevege oss litt for langt tilbake i tid. Poenget mitt er bare at vista er stygg, rotete, dårlig bruk av ressurser og... jeg klikket på en installasjonsfil, den lot meg ikke installere det og jeg greide ikke å be den om å slippe hånda mi og la meg gjøre hva pokker jeg vil.

 

Jeg liker ikke denne utviklingen.

 

Hadde det vært et stilrent og elegant system hadde jeg nok ikke gitt opp så fort, og hadde jeg ikke greid det, hadde jeg tatt det med fatning og tenkt at jaja, jeg får finne ut av det en annen gang. Men dette var noe annet. Et stygt, ekkelt windowssystem som bare var ute etter å ydmyke meg som bruker. Ikke bra!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Been there, done that! :blush:

Her også.

Vista i en virtuell maskin på en treg host på jobb og jeg skulle manuelt sette IP. Jeg brukte femten minutter på å rote meg rundt i kontrollpanel, nettverkssettings og wizards rundt i ring før jeg gav opp hele greiene.

 

Ikke det at systemet nødvendigvis er dårligere enn f.eks XP, men de har klart gått bort fra tidligere innarbeide måter konfigurering er gjort og brukt et annet sett med ord i forklaringer, så mine ni år med NT5 hjalp meg ikke stort. Det nye systemet er sikkert fint og flott det, men jeg skal heldigvis aldri lære meg det. ;)

Lenke til kommentar

Jeg begynte å bruke Vista for et par dager siden og tenkte jeg skulle prøve meg på å sette en manuell ip.

 

Slik endrer du ip:

 

Start->Control Panel(naturligvis)->Network and Sharing Center(høres fornuftig nok ut)->Manage Network Connections(her fomlet jeg i et par sekunder før jeg så det).. tada.. da er man der man var i xp.. så vanskelig var det da ikke :)

 

Et nytt eksperiment. Jeg later som jeg rotet meg bort i de siiinnsyke vista menyene og får panikk. Hva gjør jeg? Start->Help And Support(man må da kunne få svar her??).. jeg skriver inn "Set ip".. første treff er "Change Tcp/Ip Settings" Høres jo ganske lurt ut. Klikker meg inn her og da kommer det opp steg for steg forklaringer med linker (som linker directe til network connections).

 

Mitt poeng? Jeg ser stadig vekk folk med årevis av dataerfaring som ser ut til å få total panikk av Vista. Hvorfor skjønner jeg ikke. Ja det er litt annerledes, men det tar da ikke så mange minutter å finne ut av det?

 

Vista Bashing ftw..

 

(Jeg har og installert drøssevis med programmer, blant annet firefox og jeg ser virkelig ikke problemet)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Er jo for herrens navn bare å gjøre om til Klassisk Windows tema og det er 13 år siden Microsoft innførte høyreklikk. Bruk høyreklikk hvis der er noen problemer.

Skifte ip- Høureklikk på nettverkikonet nede i høyre hjørne og velg network and sharing senter.

Man skal ikke ha en avresjon mot å lære seg litt nye måte å gjøre de samme gamle tingene som før...

Lenke til kommentar
Ja, jeg vet at hadde jeg brukt en kveld på det hadde jeg nok skjønt mye rart. Det er neppe det vanskeligste systemet i verden. Men xp var aldri forvirrende. 98 var aldri forvirrende. 95 var aldri forvirrende. Og ingen av dem var dritstygge. Windows før 95 var forvirrende nok i sin tid egentlig men nå begynner vi å bevege oss litt for langt tilbake i tid. Poenget mitt er bare at vista er stygg, rotete, dårlig bruk av ressurser og... jeg klikket på en installasjonsfil, den lot meg ikke installere det og jeg greide ikke å be den om å slippe hånda mi og la meg gjøre hva pokker jeg vil.

Jeg selv nærmer meg 30 og husker godt Windows 3.11 og Windows 95. Overgangen til Vista fra XP var for meg gjort på en kveld. Og etter å ha brukt Vista nå siden lenge før lanseringen, har jeg kommet fram til at dersom folk føler Vista er rotete og oversiktlig, betyr det at de ikke bruker Vista korrekt.

 

Du er for vant med hvordan ting ser ut, enn hvordan ting fungerer. Åpne øynene litt og utforsk Vista istedet. Ikke tenke XP. Vista er meget brukervennlig og oversiktig om du bruker verktøyet du har.

 

Det beste med Vista er den intigrerte søkefunksjonen. Dersom du åpner et vindu, skriv det du vil ha, Vista finner det. Enklere får du det ikke.

 

Om du syns Vista er stygt, så skift stilen tilbake til Windows 95. Gjort på 30 sekunder. Uansett tror jeg ikke eieren av maskinen vil ønske det...

 

Vista er et skritt i riktig retning, og er langt i fra et tilbakesteg. Jeg kan godt skrive en avhandling om hvorfor, men lar være. UAC er hvertfall et av dem.

klikket på en installasjonsfil, den lot meg ikke installere det

Selfølgelig lar Vista deg installere det. Den spør bare om å heve rettighetene på systemet ditt. Windows har endelig gått vekk fra å la brukerene være administrator. UAC (user access control) ber deg om det er greit at installasjonen får tilgang til å installere noe. Dette har linux gjort i mange år, rart du ikke er kjent med det. Ønsker du ikke dette kan du slå av funksjonen.

Lenke til kommentar

Bare en liten ting. Jeg merker at ting blir veldig ofte dumme, teite, idiotiske, vemmmelige, stygge og irriterende når jeg ikke får til noe ;)

 

Ellers så er det jo en enkel ting å slå av UAC og endre utseende.

 

Når det er gjort så skal jeg innrømme at det er litt uvant til å begynne med. Vi har hatt XP veldig lenge og vanens makt er ganske sterk. Jeg ble selv sittende forvirret og følte ting var uoversiktelig i begynnelsen, men ettersom jeg er nysgjerrig av natur så kom jeg fort inn i det. Jeg brukte lenger tid med XP faktisk og brukte Win98 SE lenge før jeg gikk over, og da skiftet jeg den uoversiktelige menyen i XP de første 6-8 månenden ;)

 

Du er ikke tvunget til å bruke Vista, men jeg tror nok det vil gå lettere dersom du gir den et forsøk til :)

Lenke til kommentar

Når MS først pakker Windows på oss, og vi blir vandt til ting i XP.. Så burde dem ikke gjøre det mer komplisert i Vista, noe dem gjorde.

 

Nettverks innstilliger er mye lettere å komme fram til i XP.. Brukervennligheten i XP er langt bedre enn hva den er i Vista.

 

Jeg bruker Vista på stasjonær pcen min pga. DX10, og XP på laptop pga Vista er alt for "komplisert".

 

edit: fikset typo.

Endret av Bjohansen
Lenke til kommentar

Jeg er enig med trådstarter i at Vista har endret selve grunn oppbygningen av Windows for mye, slik at ting som har vært på samme sted de siste 3-4 windows versjonene plutselig ligger gjemt bak menyer, brukerautentiseringer og merkelige plasseringer.

 

Men selv syns jeg aldri det har vært så ille at jeg ikke har klart og få det til med litt leting og prøving.

Lenke til kommentar
Jeg er enig med trådstarter i at Vista har endret selve grunn oppbygningen av Windows for mye, slik at ting som har vært på samme sted de siste 3-4 windows versjonene plutselig ligger gjemt bak menyer, brukerautentiseringer og merkelige plasseringer.

 

Men selv syns jeg aldri det har vært så ille at jeg ikke har klart og få det til med litt leting og prøving.

Alt du trenger å gjøre er å skrive det du vil ha. Så dukker det som regel opp. Jo snarere du klarer å bruke søkefunksjonen, des lettere blir det å bruke Vista.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Generelt synes jeg vista er mer logisk oppbygget enn xp, sett bort fra at ting kanskje ikke er akkurat der de pleier å være.

Men det er noen ting som jeg fortsatt irriterer meg over:

 

-På XP kunne man legge til snarveier "hvor som helst" i filsystemet.

Jeg sorterer snarveiene i ulike mapper, og da er det greit å kunne lage nye snarveier der man vil.

Hvorfor den funksjonen er borte skjønner jeg ikke.

 

-Vista har mye rart med trådløse nettverk.

Spesielt kan det være problem hvis man bytter isp eller forandrer på eget nettverk, virker som om tidligere innstillinger henger igjen.

Har også ikke klart å få internett på vista maskiner via trådløst adapter, før det plutselig flere dager etterpå fungerer perfekt uten at noe som helst er gjort.

Opplever også at vista ikke finner alle trådløse nettverkene, selv om signalet er topp og netverksid vises.

Hva som finnes av nettverk kan variere selv om man tar flere søk etterhverandre.

Synes også det å få frem listen over rekkefølgen for tilkobling til trådløse nettverk burde vært lettere tilgjengelig.

 

-Sårbare kjerne....litt usikker på hvorfor.

Trakk ut støpselet på en laptop og da krasjet core i vista.

Sjekket feilmeldingene, og der stod det at kjernen var permanent skadet grunnet et plutselig og uventet bortfall av strøm.

Googlet litt, og så at mange hadde opplevd lignende ting.

XP taklet alltid overgangen fra strøm til batteri når man trakk ut støpselet.

 

-Litt snodig oppdateringsoppførsel innimellom, men det hadde xp også.

Fikk f.eks melding om at det fantes en oppdatert driver.

Lastet den ned, og da den skulle innstalleres kom det opp at det var mislykket grunnet og så en kode.

Allerede her skjønner jeg ikke hvorfor vista ikke kan si i klartekst hva som er problemet, men må vise en kode og en link til en forklaring på hva koden betyr.

Vel, linken virket, og det viste seg at oppdateringen ikke kunne innstalleres fordi driveren allerede var oppdatert.

Og her synes jeg igjen det er rart, vista klarer ikke å sjekke driverversjon før ETTER at driver er lastet ned og skal innstalleres.

 

-Får fortsatt ikke opera til å fungere på vista.

Opera slutter å virke etter kort tid, og hvis man skal åpne en ny fane låser opera seg.

 

-I bl.a XnView får jeg spørsmål under innstallasjonen om hvilken .ini fil jeg vil bruke, og kan da velge mellom xnView`s, systemets, eller vista`s.

Slike valg kommer ikke opp i xp, og slike valg ser jeg ikke poenget med å ta heller.

Bruk programmets .ini fil, og ikke mas om annet.

 

-Innstallasjon av samme program gir tilgang til ulike innstallasjonsvalg.

F.eks ett program får jeg spørsmål om toolbar innstallering når jeg innstallerer på en xp maskin, mens jeg får tilbud om en prøveversjon av nis når jeg innstallerer på vista.

Har også lagt inn quicktime, og på vistamaskiner får jeg velge filassosiasjoner under innstallasjonen mens på xp må det gjøres etterpå.

 

-Navigering i windows explorer.

Har mye med vanen å gjøre, men igjen...etter å ha innstallert programmer flytter jeg på snarveier og jeg føler hele tiden at jeg ikke får full oversikt over filsystemet i vista.

I Xp kunne jeg klikke på documents and settings, velge brukernavn osv og klikke meg til menyene under startknappen.

Dette ligger mer skjult nå.

 

-Spøkelsessnarveier.

Snodig fenomen jeg har sett mange ganger.

Hvis jeg f.eks innstallerer noe som ikke fungerer og jeg gjenoppretter, kan man ofte se ulike spøkelsessnarveier i menyen under startknappen.

Ligger ofte snarveien til det man forsøkte å innstallere, deretter en spøkelssessnarvei med samme navn rett under (sees som en svakere fremtreden enn den andre).

Virker som om ting i systemet henger etter på ett eller annet vis.

 

-De evinnelige restartene burde vært borte.

F.eks første gang jeg skule bruke windows update, måtte maskinen restarte seg selv 6-8-10 ganger før allt var satt opp riktig for å i dte hele tatt bruke updaten.

Deretter var det restart for omtrent alle av de 50-60 oppdateringene den fant første gang.

Og den restarter og restarter for utrolig mange oppdateringer.

Det er forsåvidt det samme med xp, men jeg ser at også vanlige programmer som dvdfab hd decrypter OGSÅ krever restart.

Det neste er vel at man må restarte maskinen hvis man vil spille en mp3.

 

-Fortsatt ingen skikkelig støtte for relativt kjenta filformat i vista.

Med de tusen millioner tullefunksjoner de HAR fått til å legge inn, hadde det vært greit med et ok brenneprogram, ett GUI for pakkeprogrammet (og latt det støtte flere format).

 

-Stadig oppfinningen av nye filformat for å effektivt unngå at brukerne kan utveksle filer og dokumenter på en enkel måte.

Etablerte office format, som f.eks .doc, måtte selvsagt byttes ut med .docx i office07, slik at man ikke fikk åpnet filene på openoffice (tilfeldig? neppe....) og alle organisasjoner osv fikk masse kluss med ulike format.

Etablerte flash prøves å knuses med silverlight osv osv.

Venter vel egentlig bare på at de skal finne opp egne format på absolutt alt slik at ingenting som lages i windows blir kompatibelt med noe som helst.

For å sørge for skikkelig kaos, bør de også bytte format minst ved hver utgivelse slik at flest mulig sitter med flest mulig format som selvsagt ikke er kompatible med noe som helst annet....he-he (det sista VAR ironisk ment).

 

-Pris

Jeg synes microsoft kunne solgt windows BILLIG, 2-500 kroner for fullversjon, en hundrelapp for oem.

Da kunne de kuttet ut wga og alt annet drit, unngått at så mange sabeltannkopierer, og når mange betaler litt så blir vel det det samme som om få betaler mye.

 

Det som vista er veldig bra på, er atr når programmer låser seg så får man stengt dem ned med vista...ikke reatarte maskinen som man av og til må med xp.

Ting har fått sine rette navn også, trådløse nettverk omtales nå som nettopp trådløse nettverk.

Jeg ble også skuffet over at microsoft fortsatt valgte å kjøre både med 32 og 64 bit.

Hadde vært greit synes jeg og satt strek med 32 bit på xp, og så satt en ny standard med 64 bit på vista.

Slik det er nå blir det mye mer å forholde seg til, både av hardware og drivere.

Med kun 64 bit å forholde seg til ville man også satt fokus på det, og man kunne bedre utnyttet potensialet med bedre drivere og bedre programmer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...