Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Den var faktisk ikke så verst den for å være en panelovn.

 

Det blir gulvvarme i alle rommene i nederste etasje og på badet i tredje etasje. Vært snakket om varmekabler på kjøkkenet og på toalettet i andre etasje, men dette er vel ikke avklart ennå.

 

Det blir varmepumpe i stuen og ingen varme på de vanlige rommene oppe. Huset skal være såpass godt isolert at forhåpentligvis skal holde.

 

Jeg ville nok hatt varme på rommene ja. Kjenner selv her på vinteren at det er herlig med litt varme. Du vil nok alltid få litt kulde selv om huset er godt isolert. Vi har et lite "Kontrollpanel" som styrer alle ovnene i huset. Der kan vi velge hvor mange grader det skal være på om morgenen, ettermiddag osv. til hvilke dager, årstider osv. Utrolig greit system. Man trenger jo ikke har varme på om kvelden, så da sparer vi litt på at ovnene går av selv, så går de på til et visst tidspunkt om morgenen.

 

Varmekabler vare jo heller ikke evig. Det varierer vel fra 15-25år. Det virker jo lenge, men den dagen ting slutter å funker er det utrolig surt å begynne å dra opp gulvet rundt om i huset for å bytte.

 

Tror ikke det er så mye problemer med vannbåren varme da de legger rør-i-rør eller hva det heter. Kanskje litt dyrere, men du sparer det kanskje inn i årenes løp..(?)

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Vannbåren varme: Lite/ingen erfaring, var en del rot med det på et bygg jeg var på mtp lekkasjer.

Vi har vannbåren varme. Og jeg må si varmen er enda mer behagelig enn elektrisk varme, det koster dog litt mye mer å drive. Aldri hatt noe lekasjer heller.

 

Varmekabler vare jo heller ikke evig. Det varierer vel fra 15-25år. Det virker jo lenge, men den dagen ting slutter å funker er det utrolig surt å begynne å dra opp gulvet rundt om i huset for å bytte.

Våre rør (vannbåren som nevnt over) har nå holdt finfint i over 10 år, uten lekkasjer. Hva slags rør det er vet jeg ikke, men.

 

 

Ellers en meget fin worklog, her må jeg følge med!

Lenke til kommentar
Jeg ville nok hatt varme på rommene ja. Kjenner selv her på vinteren at det er herlig med litt varme. Du vil nok alltid få litt kulde selv om huset er godt isolert. Vi har et lite "Kontrollpanel" som styrer alle ovnene i huset. Der kan vi velge hvor mange grader det skal være på om morgenen, ettermiddag osv. til hvilke dager, årstider osv. Utrolig greit system. Man trenger jo ikke har varme på om kvelden, så da sparer vi litt på at ovnene går av selv, så går de på til et visst tidspunkt om morgenen.

 

Varmekabler vare jo heller ikke evig. Det varierer vel fra 15-25år. Det virker jo lenge, men den dagen ting slutter å funker er det utrolig surt å begynne å dra opp gulvet rundt om i huset for å bytte.

 

Tror ikke det er så mye problemer med vannbåren varme da de legger rør-i-rør eller hva det heter. Kanskje litt dyrere, men du sparer det kanskje inn i årenes løp..(?)

 

Det vil forsåvidt bli varme på rommene. Varmepumpen som skal være i stuen, kommer jeg til å dimensjonere slik at den rekker for andre og tredje etasje. Hvis ikke den holder, får jeg heller belite meg og installere noen ovner der oppe. Angående styring av varme, er det utrolig smart og Enøk-vennlig, men ettersom vi har et stramt og litt ukjent budsjett, kommer jeg til å rørsette som en helt slik at jeg kan installere litt mer fancy styringer senere.

 

De varer ikke evig de nei. Men spørs jo hvor lenge de holder. La oss si at varmekabler som har tatt kveld i dag, ble installert for 25 år siden, så håper jeg at de kablene som blir lagt ned i per i dag, holder lenger enn de som ble lagt ned mens jeg ble poppet ut på Kvinneklinikken.

 

Ang. vannbåren varme, så er nok det ferdige produktet tett ja, men som sagt tidligere, hadde rørleggerene litt arbeid med å ta opp dårlige koblinger og punkterte rør. Det var dog ikke rør i rør der.

 

Vi har vannbåren varme. Og jeg må si varmen er enda mer behagelig enn elektrisk varme, det koster dog litt mye mer å drive. Aldri hatt noe lekasjer heller.

 

Varmekabler vare jo heller ikke evig. Det varierer vel fra 15-25år. Det virker jo lenge, men den dagen ting slutter å funker er det utrolig surt å begynne å dra opp gulvet rundt om i huset for å bytte.

Våre rør (vannbåren som nevnt over) har nå holdt finfint i over 10 år, uten lekkasjer. Hva slags rør det er vet jeg ikke, men.

 

 

Ellers en meget fin worklog, her må jeg følge med!

 

Joda, sikkert flotte greier, men det er nå litt slik at når en er elektriker, så er det en strømbasert varmekilde som er tingen. :)

 

Takk for det forresten.

Det er kanskje et dumt spørsmål, men hva skal du gjøre med det gamle huset?

 

Inspirerende tråd. Er ikke mange månedene unna min første bolig selv.

 

Det er absolutt ikke et dumt spørsmål, det er flere som spør om det. Det gamle huset skal selges når det nye er ferdig, min søster, svoger og to unger bor der nå, så deres del må være klar før de kan flytte ut. Det som kan bli spennende, er jo om vi får solgt det og til hvilken pris i disse nedgangstider. Om ikke vi får solgt det, så er jo utleiemarkedet hot'n'sweet. Sånn ca. :)

 

Lykke til til deg, det er en artig tid, selv om det er et hinder eller to å komme over.

Lenke til kommentar

Jeg prøver å spørre et spørsmål i denne tråden jeg, selv om jeg er redd for at jeg bare når fåtallet som leser den.

 

Er det noen som vet litt om hvordan en går fram når det gjelder internett, kabeltv osv?

 

Jeg må jo få lagt inn en telekabel slik at jeg får vanlig bredbånd, men hva med andre alternativer? Er det andre alternativer forresten?

Lenke til kommentar

Er det så enkelt? Det er vel Relacom som har ansvaret for linjene, så er det ikke de som må legge den kabelen? Det jeg egentlig håper på, er at jeg kan kjøpe kabelen selv og legge den selv, men at de kobler.

 

Men f.eks om jeg vil Canal Digital, som sier at de kan levere alt i en kabel, da er vel det avhengig om de leverer akkurat i det området jeg bor i?

Lenke til kommentar

Du kan godt legge kabelen selv ja. Du bør hvertfall legge to stk. 5par ME eller MXLE, en til hver leilighet. Hybridkabel er også å foretrekke da det går 4par + to fiberrør i denne, for evt senere oppgradering av nettet i nabolaget. (husk å legge igjen en god tamp i hver ende) Ser at det står en fordeler i samme stolpen som der du fikk fjernet den strømkabelen som gikk i lufta fra. Vet ikke om det er nærmeste koplingspunkt, men jeg ville hørt med Telenor uansett (05000), hørt om det er flere ledige par som går til denne fordeleren :) Da det er de som har med telenettet å gjøre.

 

Det med kabel tv er bare å ringe Canal Digital (06090), så er det mulig at det går kabler i bakken der fra før, eller om det står en avgrener i nærheten som du kan få koplet deg på. Du får vel snakket med en planlegger der som ser det på kart.

Endret av krizkriz
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...