Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tja, blir dradd avgårde av de andre, både min svoger og far, så med litt arbeidslyst fra tre stykker, så blir det bra tilsammen. Tanken på at jo mer vi jobber, jo fortere blir vi ferdig, hjelper på.

 

Hadde det kun vært opp til meg, er jeg redd det hadde blitt litt mindre jobb og litt mer pc/poker/venner/samboer. Men det får vi ta senere. ;)

 

Edit: Kjæreste, ikke samboer, ettersom hun bor med sin tante og jeg bor på gutterommet hos mine foreldre.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Det stemmer. Takk forresten. :)

 

I dag ble jeg ferdig med den siste varmekabelen. Den var fast bestemt på å ødelegge helgen min, men jeg sloss mot den samtidig som jeg svelgte ørlite stolthet og lot to små hjørner i garderoben forbli "kalde". Tviler på de blir kald, men kan være det blir temperaturforskjell i forhold til ellers i gulvet.

 

Nå er alle kablene lagt, så det som gjenstår er å sette rør for følere og jorde hønsenettingen. Dette skal bli gjort i løpet av helgen, men blir litt utearbeid i morgen ettersom det er meldt sånn noenlunde fint vær.

 

295449.jpeg

 

295451.jpeg

 

295452.jpeg

 

Nå når jeg ser gjennom bildene, kom jeg på en ting som skal sies:

 

Fruen i huset har vært med å legge varmekablene, så jeg skal for all del ikke ta all æren for det arbeidet. :)

Lenke til kommentar
Dæven. Dette har gått unna!

 

Joda, det tusler nå avgårde, hadde ikke gjort noe om det hadde gått fortere. ;)

 

Legger denne i mine innlegg jeg, det er virkelig interessant lesing. ;)

 

Billy Bob, hva jobber du som ?

 

Takk takk. Jeg er elektriker. Min far er byggmester og min svoger er maler, så vi klarer oss.

 

Nå må jeg tenke litt hva vi har gjort siden sist.

 

* Kjørt boss (søppel, for østlendinger) til miljøstasjonen.

* Borret hull i muren/garasjen for vannet som ikke gikk i dreneringen, slik at det går under fundamentet til garasjen.

* Pusset i lysåpningene slik at snekkerne kan sette inn vinduene og dørene.

* Jordet hønsenettingen.

* Tatt bilder av varmekablene.

* Holdt på med muren borte med det gamle huset.

* Kjørt ved bort fra tomten.

* Skjøtet kabelen fra tjømemuffen. (Eller hva det heter, noe som har med vannrørene å gjøre.)

* Ellers har jeg gjort mitt aller beste for å få rørene til å stikke opp sånn ca der som veggene kommer, gulvet blir støpt i morgen og noen av varmekablene kommer opp "i løse luften". Vi får se når veggene skal settes på plass. ;)

 

 

297260.jpeg

 

297261.jpeg

 

297263.jpeg

Lenke til kommentar

Nei, dessverre.

 

Dette burde ha vært på plass, men..

 

Jeg er dritlei jobben for tiden, så jeg bruker den resterende energien jeg har på huset. Ettersom dagene er som følger: Jobb 7-15, hus fra 17-20/21, så har det ennå ikke blitt tid til å lage et kursskjema for huset. Joda, er vel tid her og der, men prioriterer fritid så ofte jeg kan. Dagens rotur for unnasluntring.

 

Det skal komme et skjema, og jeg kan poste det da. :)

 

Har ikke helt bestemt meg om jeg skal dele opp kursene i varme/lys/stikk eller områdeinndeling. Heller nok mest mot områdeinndeling.

Lenke til kommentar

Det er jo også styrt av oppvarmingen din, panelovn i alle rom så må det planlegges litt mer da du kan møte på 2-3 ovner på samme kurs som ikke går.

 

I kjelleren blir det varme i gulvet, neppe panelovner der.

Hvordan skjer planleggingen? Bygger du selv med små oppdrag fra snekker , murer osv? Eller har du en prosjektleder som tar seg av koordinering?

Lenke til kommentar
Det er jo også styrt av oppvarmingen din, panelovn i alle rom så må det planlegges litt mer da du kan møte på 2-3 ovner på samme kurs som ikke går.

 

I kjelleren blir det varme i gulvet, neppe panelovner der.

Hvordan skjer planleggingen? Bygger du selv med små oppdrag fra snekker , murer osv? Eller har du en prosjektleder som tar seg av koordinering?

 

Har fortalt litt tidligere i tråden om oppvarming.

 

Varmekabler i første etasje, varmepumpe i andre etasje.

 

Huset bygges gjennom firmaet som min far jobber i, så han er vel det du kaller prosjektleder. Han koordinerer snekkerne, rørleggerne og de andre fagene som gjør jobber vi ikke kan gjøre. Hans firma står for all planlegging.

Lenke til kommentar

Personlig liker jeg best det med områdeindeling. Selv om det absolutt kan være smart og ha mest mulig styring på mye av kursene, feks lys. En kjekk ting jeg skal ha i mitt hus, er dioder som lyser ved sengen, og små knapper for alle lys som er aktivert som jeg kaskje har glemt, et trykk, en holdefunksjon slåes av, konstaktor/rele bryter og og lyset/varme osv er vekk. Kan være lurt på små kott og slikt. Men det er nå opp til hvor energigjerrig man er.

Lenke til kommentar

Det heller nok mot områdeinndeling. Jeg kommer til å rørsette slik at det skal være mulig senere å installere et KNX/EIB-anlegg senere. I følge min teori, skal det være mulig å styre det jeg vil uavhengig av hvilken kurs varmen/lyset er på.

 

Jeg har sett en type lys en monterer i veggbokser, har litt lyst på slike langs trappen og/eller i gangen oppe, slik at en slipper å slå på full belysning for å gå på do om natten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...