Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ser meget bra ut :) Ser dere jobber og står på nesten hver dag :)

 

Takk takk, blir bare et par timer hver dag og en kan gjerne ikke alltid se resultatet, men det blir nok litt til slutt. Tre mann i fire-fem timer hver dag i de siste tre ukene, det er nå litt peng om vi skulle betalt noen for å gjøre det.

Lenke til kommentar

Vi har nå begynt på et nytt prosjekt. Det går en kabel tvers over huset som kommer til å være i veien når vi bygger huset. Etter avtale med el-verket, skal vi grave en grøft rundt huset, så kommer de og legger kabel i.

 

246796.jpeg

 

Vi fikk begynt, men det tar sin tid å grave dette for hånd. Tok et bedre bilde, men det har dessverre forsvunnet på veien.

 

post-14238-1220035349_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Det skal sies at det er aktivitet på tomten for tiden, dog slik aktivitet som ikke er så altfor gøy å blogge. Vi holder fremdeles på med å grave i mellom overtidsjobbing og alt annet. Om ikke lenge har vi iallfall gravd vekk en haug på 15-16 kubikk. For hånd.

 

Ellers har materialene til huset blitt levert idag. Et tegn på at vi nærmer oss.

 

251741.jpeg

 

251744.jpeg

Lenke til kommentar

For å være pirkete, noe min far ville ha rettet meg på, er det ikke betongblokker, men lecablokker med isolasjon.

 

Om det er billigere, er et godt spørsmål. Det er denne måten som er blitt valgt, og jeg har nikket med. Det som er bra med disse blokkene, er at det er 100mm isolasjon i midten av dem, så de har en bedre isolerende egenskap enn vanlig støpemur. Selve lecaen isolerer vel også litt bedre om jeg ikke tar helt feil.

 

Det skal sies at vi skal isolere innendørs i tillegg, så blir godt og isolert. :)

Lenke til kommentar
For å være pirkete, noe min far ville ha rettet meg på, er det ikke betongblokker, men lecablokker med isolasjon.

 

Om det er billigere, er et godt spørsmål. Det er denne måten som er blitt valgt, og jeg har nikket med. Det som er bra med disse blokkene, er at det er 100mm isolasjon i midten av dem, så de har en bedre isolerende egenskap enn vanlig støpemur. Selve lecaen isolerer vel også litt bedre om jeg ikke tar helt feil.

 

Det skal sies at vi skal isolere innendørs i tillegg, så blir godt og isolert. :)

 

Lecablokker ja ;)

 

Ser at de bruker det mye borte i storbritannia.

Lenke til kommentar

Har fulgt tråden med interesse de siste ukene. Vi begynner å bygge selv til våren (forberedelsene er i gang) og har selv lenge tenkt på å opprette en worklog som dette. Venter dog til det skjer litt mer så tråden ikke dør med en gang.

 

Ser ut til at dere har valgt en fin plass å bygge på. Bra utsikt og i det hele tatt. Vil du si noe om hvor stor deres del vil bli? Kvadrat på kjeller og etasjer kunne vært interessant å vite.

 

/Dag

Lenke til kommentar

Godt å høre at noen finner tråden interessant. Jeg var også innom tanken om når jeg skulle begynne, var vel egentlig tilfeldig at jeg ventet så lenge, glemte det helt.

 

Jo, plassen er fin, jeg er oppvokst i dette strøket, så jeg kunne ikke fått det bedre. Men valgt og valgt, var heller tilfeldigheter at det ble slik.

 

Areal (bra m2)

 

U. etasje: 67,6

1. etasje: 72,7

2. etasje: 51,4

 

Sum: 191,7

 

Ville egentlig bygget noe mindre, men siden vi bygger sammen med min søster, svoger og deres unger, så ble det så stort. Skal nok alltid få brukt rommene, har hørt at utleie er populært i disse rentetider. ;)

Lenke til kommentar

Blir lenge mellom oppdateringene nå, men jeg jobber overtid hver dag for tiden. Fikk derfor ikke vært med på prosjekt gjerde, men det er iallfall på vei. Vi går for et 100cm gjerde med toppstang, svarte stenger og svart netting.

 

Ellers tusler snekkerne på, ser ut som de er ferdig med sponplatene over bjelkelaget mellom første og andre etasje.

 

261106.jpeg

 

261107.jpeg

 

261108.jpeg

Lenke til kommentar

Artig å se fremgangen slik, all berømmelse til deg som tar deg tid til dette :)

 

Bygde leilighet på gården hjemme for et år siden, men det er en del ting jeg ville gjort annerledes om jeg skulle tegnet den på nytt i dag... Man lærer så lenge man lever...

 

Det jeg angrer mest på er nok at ting ble gjort så fort at det ikke var så mye tid til å tenke og vi jobbet mer eller mindre på øyemål hele veien. Resultat: strømmen er lagt som åpent anlegg fordi vi ikke ventet på elektrikere før vi kledde vegger, og badekaret måtte skjæres til i kantene for å passe i hjørnet sitt.

 

Men lykke til, jeg kommer til å følge med :)

 

Noen planer for nerdeinnredning? (smarthusløsninger kanskje?)

Lenke til kommentar

Takk takk. :)

 

For å si det sånn, her skal ikke noe gjøres i noe hastverk. Alt skal gjøres skikkelig, ellers kommer jeg, som sikkert du gjør, egre meg resten av livet og sikkert ta det opp igjen senere. Det elektriske skal være skjult installasjon uten tvil, vil ikke se en kabel på en vegg.

 

Angående smarthus, vil jeg ha noe lurt ja. Problemet er vel økonomien. Enten legger jeg opp rør til smarthus nå og gjør en standard installasjon, eller så klemmer jeg til med hele pakken nå. Jeg har snakket med en leverandør fra Micro Matic, han kan levere en pakke med mye spennende. Da blir varme og lys i huset styrt av en lcd-skjerm plassert på et optimalt sted. Så noe nerdegreier skal jeg nok fikse, i tillegg til pokerrommet, som blir pokernerdavdelingen min. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...