Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

For oss som går og venter, skjer det ikke så altfor fort. ;) Men tusler og går.

 

Dagens gjøremål var å ordne et vannrør på det gamle huset og kappe vekk gamle kabler. Både røret og kablene er ikke lenger i bruk, men greit å få kablene vekk og røret plugget.

 

277702.jpeg

 

277705.jpeg

 

277706.jpeg

 

Fikk ikke tatt bilde etter utført gjøremål, men hvis en later som en ser kappede kabler, så er en der. ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

*brrr..*

 

Sannelig fikk vi gjort noe idag også. Pipene ble murt slik at de kommer over taket, så forhåpentligvis blir taket sånn noenlunde tett snart. Snekkerne har vært der i dag, duken og sutaksplater er kommet på ca 60% av taket.

 

Ellers er vi begynt på fundamentet til muren til det gamle huset. Entreprenøren har gravd ut og planert, så det er klinkende klart for oss. Håper å få tatt noen bilder i morgen.

Lenke til kommentar

Så, en liten bildeorgie.

 

Først et stemningsbilde fra hvor min arbeidsplass har vært når vi har støpt pipen, jeg er betongansvarlig. ;)

 

280343.jpeg

 

Her er pipen kommet over sutaket.

 

280344.jpeg

 

Som begynner å nærme seg ferdig.

 

280345.jpeg

 

Her kommer Velux-vinduet på badet 3.etg.

 

280346.jpeg

 

To bilder av huset forfra, vet ikke hvorfor jeg tok de, ble bare så imponert. :)

 

280347.jpeg

 

280349.jpeg

 

Så over til det gamle huset. Det var en del vann som kom fra nabotomten, så vi har begynt på et nytt prosjekt drenering. Vi legger ut rør for å få vannet ut i elven. Kom ikke så langt i dag, men fikk iallfall gravd en slags grøft.

 

280350.jpeg

 

280351.jpeg

Lenke til kommentar

Oppdatering for dagens gjøremål:

 

I dag har vi gravd videre på grøftene våre. Dette ble bra etterhvert og vi la ned dreneringsrør, type fire stk som ender i elven som går langs tomten.

 

Etter dette laget vi ferdig forskalingen til sokkelen til garasjen. Til slutt la vi i armeringsjern slik at det er klart for støping i morgen. Ble dårlig med bilder av siste delen av økten ettersom mørket kommer tidligere og tidligere.

 

280916.jpeg

 

280920.jpeg

 

280922.jpeg

 

280925.jpeg

 

280928.jpeg

 

280930.jpeg

Lenke til kommentar

Lykke til, som jeg kanskje har nevnt tidligere, gikk det ca ett år før vi fikk grønt lys fra kommunen. Så dere får ha lykke til! :)

 

Det er nok det inne som tar tid ja, men blir herlig å få det tett slik at vi får tørket det ut.

 

Takk forresten, godt å høre at folk synes det er artig å følge med.

Lenke til kommentar

Da var dagens økt over.

 

Vi har i dag begynt på murene/garasjen ved gamlehuset. Fundamentet var stivnet, så vi har demontert forskalingen. Når den var borte, begynte vi å stable forskalingsblokker, samme type som de vi har brukt tidligere. Kom et lite stykke avgårde, får ta noen bilder i dagslys i morgen.

 

282075.jpeg

Lenke til kommentar

Takk takk, det var litt av tanken, å kunne vise til andre hvordan det er å bygge hus, lurte selv på dette for en del år siden.

 

Dagens gjøremål har vært å pusle litt i området mellom garasjen og den muren vi laget for en stund siden. Vi har støpt fast de nederste elementene ettersom disse blir ganske utsatt når vi får beting til resten av muren/garasjen.

 

Ellers har snekkerne gipset ferdig vår side, det ser iallfall ut som det. Velux-vinduer er kommet på plass i taket.

 

283481.jpeg

 

283485.jpeg

 

283486.jpeg

 

283487.jpeg

 

283490.jpeg

Lenke til kommentar

Lenge siden sist, så her kommer en bildesamling av dimensjoner.

 

Snekkerne har begynt på kledningen, så nå begynner det å ligne på noe. Ellers har de satt inn vinduene.

 

Vi holder på med murene/garasjen til det gamle huset. Utrolig mye vann der, så måtte lage en dreneringsgrøft i dag.

 

 

287764.jpeg

 

287765.jpeg

 

287766.jpeg

 

287767.jpeg

 

287768.jpeg

 

287772.jpeg

 

287773.jpeg

 

287775.jpeg

 

287776.jpeg

 

287777.jpeg

 

287779.jpeg

Lenke til kommentar

Hoi!

 

Helgens gjøremål ble oppdatert på lørdag ja, men på søndag støpte vi pipen ferdig. Har ikke tatt bilde av den, men den dukker nok opp igjen, den er iallfall komplett utenom beslag på toppen.

 

De to siste dagene har vi holdt på med gulvet i første etasje. Vi har ryddet ut og kostet, noe som tok mer tid enn forventet. Måtte skrape vekk alle ujevnheter og diverse rusk. Idag la vi isopor ned, Sundolitt 10cm. Ellers et bilde som viser at unge lovende ikke tenkte helt gjennom hvilket sikringsskap han skulle ha. Eller, til mitt forsvar, det ble vel egentlig bare støpt i sommer, og da var skapet tegnet inn i veggen. Jeg skal ha et gulvstående skap, så da måtte jeg hakke ut rør og kobber ut fra veggen.

 

 

289627.jpeg

 

289628.jpeg

 

289629.jpeg

Lenke til kommentar

Spør du meg, er det den beste varmen. Vi skal ha det i samtlige rom i grunnetasjen, kjenner det i magen når det er snakk om gulv som er på grunnivå uten varme i gulvet.

 

Angående varme, en kjapp oversikt over mine meninger: ;)

 

Gulvvarme: Som tidligere nevnt, toppers.

 

Vannbåren varme: Lite/ingen erfaring, var en del rot med det på et bygg jeg var på mtp lekkasjer.

 

Panelovner: Lett å montere, men siden dette er en "ekstern" varmekilde, ser jeg litt negativt på den, lett å komme borti den, rive den ned.

 

Varmepumpe: Blir jo litt dobbeltmoral å like denne, ettersom denne ihvertfall tar plass både her og der. Men når en hører på alt det positive om varmepumper, så tror jeg dette er gode greier. Gir iallfall en fin varme. Vi skal ha en i mellometasjen.

 

Elflex/takvarme: Denne type varme synes jeg er den mest absurde. En er kald på beina, pluss at når varmen kommer ovenifra, fikk iallfall jeg vondt i hodet. Huff.

 

Flyttbar oljeovn: Denne føler jeg alltid står i veien. Nødløsning? Noen påstår at de ødelegger parkettgulv om de står på samme plassen over lenger tid.

 

Vedovn: En utrolig herlig varme som gir god stemning og en god følelse. Det ble vel nettopp påstått at dette er den reneste formen for oppvarming. Ulempen er vel at en ikke kan "programmere" en vedovn til å være varm når en f.eks kommer hjem fra arbeid.

 

Hvis jeg har glemt noen, så er de kanskje ikke så vanlige?

Lenke til kommentar

Den var faktisk ikke så verst den for å være en panelovn.

 

Det blir gulvvarme i alle rommene i nederste etasje og på badet i tredje etasje. Vært snakket om varmekabler på kjøkkenet og på toalettet i andre etasje, men dette er vel ikke avklart ennå.

 

Det blir varmepumpe i stuen og ingen varme på de vanlige rommene oppe. Huset skal være såpass godt isolert at forhåpentligvis skal holde.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...