Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når en har kommet så langt som vi har kommet, er det lett å glemme småtingene. Derfor er det godt å bli påminnet om ting som en etterhvert ikke "ser". Så etter jobb i dag gikk turen til Living for innkjøp av lampe til trappehullet. Var også på Ikea siden det er rett ved, ble bare smånips der, men vi er på utkikk etter en pult til kontoret og en cd-hylle. Vi er også på utkikk etter en krakk eller noe lignende vi kan ha på badene, begge ser den for seg, men vi finner den ikke. Den skal være hvit og gjerne dobbel så brei som en vanlig krakk, så hvis noen vet om noe lignende, tar vi gjerne i mot tips.

 

Men anyway, slik ble lampene i trappehullet. Likte utseende på lampene, men likte ikke lyset ettersom det er annerledes enn fargen på spottene. Men digg å ha trappelys med obligatorisk endevendersystem.

 

Fra andre til tredje, med lys.

 

527480.jpeg

 

Fra andre til tredje, uten lys.

 

527482.jpeg

 

Fra første til andre.

 

527483.jpeg

 

Så jobb 7-15, Living/Ikea til 20.30 og lampemontering til 22.. Blir en velfortjent dusj nå. :)

Lenke til kommentar

Ikke så mye som skjer nå for tiden, ute er det ruskevær og inne er det høststemning med tv-titting og alt som hører med.

 

Skrev tidligere at vi holder på med dreneringen under den kommende garasjen. I det siste har det regnet en del, så hvis jeg hadde vært en glimrende fotograf med et glimrende kamera, kunne jeg ha vist hva jeg mente, men slenger med noen bilder allikevel.

 

529831.jpeg

 

529838.jpeg

 

Her er elven som går parallelt med tomten.

 

529840.jpeg

Lenke til kommentar

Fantastisk tråd! :-) Ble lagt i mine tråder for ebn stund siden, men nå er det sikkert et halvt år siden jeg var sist på diskusjon.no men måtte jo kikke tilbake i tråden å få med meg alt!

 

Er selv i gang med byggeprosessen, og vurderer sterk å lage en lignende tråd!

 

En ting jeg ble litt nysgjerrig på; åssen termostat/varmestyringsenhet bruker du? Du har det vel inndelt i flere soner? Skal selv ha varmekabler mest sannsynlig i hele U. etg! skulle gjerne ha hatt kontrollen på alle rom fra en enhet.

Lenke til kommentar

Da var dagen kommet, når jeg endelig skal prøve å lage en:

 

Oppsummering

 

Jeg har fått lånt meg et kamera, så nå kan det ikke klages på kamerat iallfall, fotografen er noe annet. Håper oppsummeringen kan gi en liten oversikt og at lesere som har ønsket en oppsummering, blir fornøyd. Mye av det som jeg kommer til å nevne nå, er sikkert nevne det før, men det er vel slik med enhver oppsummering. Aner ikke helt hvordan jeg skal dele dette opp, så jeg begynner på toppen jeg. Merk at alle bildene er ikke i "visningmodus", men i hverdagsmodus, sånn ca. :)

 

Kaldloft

 

534544.jpeg

 

534545.jpeg

 

Er veldig fornøyd med kaldloftet. Det ble ganske tidlig lagt ned sponplategulv der og jeg er veldig glad for at det ble gjort mens det ennå gikk an å stå der. Rommet blir ganske flittig brukt som dere ser. For en som har vokst opp med et loft hvor lys ikke finnes og stige er eneste tilgang, er et slikt loft med en skikkelig loftstrapp og lys, temmelig praktisk.

 

Gjesterom 1

 

534560.jpeg

 

534561.jpeg

 

534563.jpeg

 

Et rom som dessverre ikke blir brukt. Sikkert et veldig greit rom om det skulle komme en liten junior. Har en persienne på lur som skal monteres der en dag. Inngang til kneloftet. Alt av møbler er fra gamle bosteder.

 

Kneloft

 

534568.jpeg

 

534569.jpeg

 

Som dere ser, er ikke kneloftet brukanes til mye annet enn hva det blir brukt til, ventilasjonsanlegget. Valget sto mellom å ha det her eller på kaldloftet, tror kneloftet var den riktige avgjørelsen, hadde blitt knot å krype inn med forskjellig ting og tang her. Vi skal etterhvert inngå en filteravtale med Flexit som gjør at vi får tilsendt nye filtere en gang i året.

 

Hovedsoverom

 

534573.jpeg

 

534574.jpeg

 

534576.jpeg

 

Ganske greit rom. Hvis det skal klages på noe, så er det litt kjipt med skråtaket når en skal inn ved siden av sengen, men er vel en vanesak. Nattbord og garderobe er fra Ikea, helt toppers. Veldig fornøyd med garderoben, det at en kan sette sammen løsningen selv på internett, få en handleliste og bare plukke det en trenger på Ikea, er genialt.

 

Nattbordlysene er nok mest til pynt ettersom taklyset blir mest brukt. Er skikkelig fornøyd med endevender/dimmebryterne. Var redd for at det skulle bli en fancy løsning som vi aldri brukte, men bruker den så og si hver dag. Må også nevnes at det er utrolig deilig med ventilasjonanlegg i forhold til soverommet, godt å våkne om morgenen og det er fremdeles frisk luft der. Katten liker seg iallfall der.

 

Gjesterom 2

 

534578.jpeg

 

534579.jpeg

 

534580.jpeg

 

Mye samme som det første gjesterommet, blir dessverre ikke brukt til annet enn oppbevaring av gamle bamser. Det som er kult med dette rommet, er det store vinduet med en fantastisk utsikt mot Bergen by. Ellers godt med full takhøyde i nesten hele rommet.

 

Bad, tredje etasje

 

534587.jpeg

 

534589.jpeg

 

534590.jpeg

 

Veldig fornøyd her også gitt. Flisearbeidet er veldig bra. Fornøyd med løsningen med baderomsmøbelet og speilet. Eneste som er kjipt, er at vasken er fra Ikea og blandebatteriet ble levert fra rørleggeren. Ikke noe gale i det forsåvidt, men siden vi ikke tenkte så langt, er ikke blandebatteriet optimalt for Ikea-vasken, blandebatteriet kommer ikke langt nok ut slikt at en kan ha hendene i en naturlig posisjon når en vasker hendene.

 

Velux-vinduet må nevnes. Det er godt med lyset som kommer fra vinduet og samtidig at vinduet ikke viser hele verden hva vi gjør på. Kunne nok vært frostet glass eller noe lignende da naboen kan se inn hvis han står på terrassen.

 

Dusjkabinettet er temmelig digg det også. Tett, fint og praktisk. Dusjhodet er kanon, med forskjellige innstillinger er det vanskelig å spare på vannet.

 

Grei plassering av styringen for ventilasjonen, det er anbefalt å sette den på maks når en dusjer og da mener jeg at en annen plassering blir feil. Belysningen er også grei, sparer meg for spottene om morgenen da det holder med lyset over speilet når en er trøtt i trynet.

 

Gangen, tredje etasje

 

534596.jpeg

 

534597.jpeg

 

Ikke så mye å si egentlig. Jeg er ingen fan av store og åpne ganger hvor mye plass blir ubrukt, så etter min mening er denne optimal. Har sikkert nevnt det før, men kan jo nevne at vi gikk på en ørliten smell med loftsluken, får å få den ned, må den lures ned siden den tar ani dørkarmen/listen til gjesterommet. Litt synd, men det går helt greit. Ellers gruer jeg meg til å skifte pærene i spottene over trappehullet, men det får heller være, veldig fint når lysene står på.

 

Veldig fornøyd med trappen, selv om det gikk en god stund før leverandøren leverte proppene som skulle inn i alle skruehullene.

 

Toalett

 

534603.jpeg

 

Var egentlig skeptisk til mosaikkflisene, men etterhvert som jeg blitt vant til de, må jeg si at de er fine. Veldig greit å ha dette toalettet slik at det er kort å gå når vi er i andre etasje.

 

Kontor

 

534605.jpeg

 

534606.jpeg

 

534607.jpeg

 

Blir dessverre brukt lite dette rommet også, har vært lager omtrent fra innflyttings til nå nylig, vi prøver å rydde det litt etter litt. Veldig greit med verandadøren mot baksiden, kattene pleier å gå ut her. En dag skal jeg nok få ryddet her og brukt det som pc-rom.

 

Kjøkken

 

534609.jpeg

 

534610.jpeg

 

534612.jpeg

 

534613.jpeg

 

534614.jpeg

 

Et meget flott kjøkken. Trives veldig godt på det. Spisestuen fra Ikea brukes flittig og er lett å rengjøre. Stolene er godt å sitte på.

 

Kjøleskapet er like digg som vi håpet på. Isbitmaskinen blir brukt flittig og frysen blir brukt til mindre ting som skal fryses. Som tidligere nevnt hadde vi en liten vannlekkasje da overgangen på vannet til kjøleskapet ikke var tilskrudd skikkelig og det dryppet vann over en periode. Dette har trukket ut i parketten og en kan se dette hvis en ser nøye etter.

 

Vi har dessverre hatt en del kluss med hvitevarene fra Ikea. Platetoppen er kranglete å få på, den går av etter ett sekund og vi må stå slik i kanskje et minutt før platetoppen gir seg til slutt og holder seg på. Ikea sin serviceelektriker har bestilt deler og vi venter på dette. Mikrobølgeovnen har vært temmelig kranglete også, begynte med knappene. Flesteparten av knappene virket ikke, så maskinen var tilnærmet ubrukelig. Serviceelektrikeren kom på besøk uten at vi merket noe forskjell selv om han sa at problemene var fikset. Montøren kom innom en gang til, etter det besøket virket knappene, men ikke selve ovnen. Høres ut som viften ikke går lenger og da virker selve ovnfunksjonen bare en liten stund før det til slutt er bare fatet inne i ovnen som snurrer rundt. Vi har nå purret serviceelektrikeren og venter på at han skal komme tilbake for tredje gang.

 

De liggende overskapene er konge!

 

Stuen

 

534642.jpeg

 

534643.jpeg

 

534644.jpeg

 

534645.jpeg

 

534646.jpeg

 

534647.jpeg

 

Først og framst må det sies at møblene er arvegods, eller, de ble kastet hvis ikke vi tok de. En vakker dag når vi har for mye penger, skal vi spandere på oss en nye sofaer.

 

Hva ellers kan en si om stuen? Et rom vi trives i. Lyst og fint. Deilig med varmepumpen, den dekker hele andre etasje og rommene som har åpne dører i tredje. En dag skal det komme en vedovn her, får ta det med tiden. Ellers digg med terrassen, stikker ut der så lenge det er opphold, trekke litt frisk luft og beundre utsikten.

 

Vindfanget

 

534661.jpeg

 

534663.jpeg

 

Kanskje ørlite for lite, men går helt greit. Utrolig greit å tenke på at det er steinheller som er her og i gangen og det gjør ingenting om folk kommer inn med sko fulle av grus. Fornøyd med speilet, ikke det at jeg bruker det så mye, men greit å ta en liten titt før en går ut blandt folk.

 

Garderobe

 

534666.jpeg

 

534667.jpeg

 

534668.jpeg

 

Et rom som er veldig greit å ha. Alt av yttertøy og sko er her, fint å ha et sted å gjemme det vekk. Ikea sine garderobeskap er geniale, spesielt skostativene.

 

Gangen

 

534669.jpeg

 

534670.jpeg

 

Samme her som i vindfanget med tanke på gulvet. Er dessverre ørlite dårlig lys rett foran døren til vindfanget, men pga kontruksjonen over takplatene der, var det ikke mulig med en spot, så det ble som det ble.

 

Bad, første etasje

 

534676.jpeg

 

534677.jpeg

 

534678.jpeg

 

534679.jpeg

 

Et rom ble overraskende bra. Vi hadde ikke en spesiell plan med dette rommet, det ble vel til etterhvert som vi sto i flisebutikken. Har dessverre ennå ikke behandlet flisene slik de skal, får ta det også med tiden. Samme problemet med vasken og blandebatteriet her som i tredje etasje. Må nevnes at det er utrolig greit med hengetoalett.

 

Kjellerstuen

 

534681.jpeg

 

534682.jpeg

 

534683.jpeg

 

Favorittrommet. Her samles gutane til lystig lag og godt humør. Kan dessverre bli litt varmt når det samles et par folk her. Var veldig redd for parkettgulvet til å begynne med, men har innsett med tiden at det ikke er mulig å holde hakkfritt. Håper å få fisket inn kablene til tv-en i veggen med tiden.

 

Vaskerommet

 

534689.jpeg

 

534691.jpeg

 

534692.jpeg

 

Veldig fornøyd her også. Deilig med fliser på vaskerommet, føles mer rent og skikkelig. Har aldri hatt tørketrommel før, så tok i mot en gratis. Viste seg at en måtte ha lufting ut for kondensen og da ble det uaktuelt, så foreløpig står den der.

 

Boden

 

534696.jpeg

 

534699.jpeg

 

Er nok litt rotete her, men et sted må jo rotet være. Veldig greit rom når jeg får ryddet det. Kjekt å ha en ekstra inngang i tilfelle vi er skikkelig våt og fæl og vil ta av ytterklær på vaskerommet. Skal bygge en kasse over sikringsskapet en dag.

 

Det var rommene. Jeg hadde egentlig tenkt å skrive en generell konklusjon også, men det får jeg ta senere, er ørlite lei av å blogge akkurat nå. ;)

 

Men vil si en ting og det er tusen takk til leserne av denne bloggen. Det er dere som har gjort at jeg har fortsatt hele veien, tror det fort kunne virket sytaløst om ingen hadde lest det jeg hadde skrevet.

 

Kommer plutselig tilbake.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Det ble veldig bra :thumbup:

Jeg har bare et lite tips, vet ikke om du er klar over det, men det er ikke så lurt å plassere høye møbler foran varmepumpen, ettersom det kan påvirke luftstrømmen og sensoren.

Lenke til kommentar

Den hylleløsningen på kjøkkenet var snedig :) Man får utrolig mye igjen for et stort og romslig kjøkken; Blir det stort nok så blir det brukt til mer enn selve matlagingen.

 

Flott stue. Stilrent og fint. Her hjemme fant mamma på at vi skulle ha et bredt vindu i stuen; og klarte da å få til et vindu med feil form på sprossene. :wallbash:

 

Badet er jo ren perfeksjon :dribble: Fliser krever litt arbeid, men resultatet blir jo så flott.

 

Husbygging er gøy og strevsomt. Har vært med på mye, siden vi har slått sammen gamle små rom til større, pusset opp diverse rom, og bygd på mye på huset her hjemme. Det er så herlig når man er kommet så langt at man har tid til å slappe av.

 

Her virker det som om vi aldri blir ferdige med oppussingen; vi har igjen en to-tre rom som skal fikses, og en vegg som må byttes ut.

 

Jeg gleder meg til jeg engang skal bygge hus selv. Vet omtrent hvor det skal være, og begynner å finne ut hva jeg liker av hus. Men først må jeg jo få gjort unna utdanning og bli ferdig med bylivet :p

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Fantastisk tråd! :-) Ble lagt i mine tråder for ebn stund siden, men nå er det sikkert et halvt år siden jeg var sist på diskusjon.no men måtte jo kikke tilbake i tråden å få med meg alt!

 

Er selv i gang med byggeprosessen, og vurderer sterk å lage en lignende tråd!

 

En ting jeg ble litt nysgjerrig på; åssen termostat/varmestyringsenhet bruker du? Du har det vel inndelt i flere soner? Skal selv ha varmekabler mest sannsynlig i hele U. etg! skulle gjerne ha hatt kontrollen på alle rom fra en enhet.

 

Takk for fine ord. :)

 

Lykke til med ditt prosjekt, vil anbefale å lage en slik tråd, kjekt å dokumentere og fint å ha som "pådriver" for å få gjort ting.

 

Når det gjelder varmekablene, må jeg innrømme at jeg feiget ut der. Hadde store drømmer om fancy styringer, men ettersom jeg ikke har erfaring med noe som passet til et bolighus eller fant noe som jeg hadde lyst på, gikk jeg for Micromatic sine termostater. Valgte noen som er litt mer valg enn vanlige, de kan programmeres og har et display i motsetning til de vanlige. Programmet som jeg kjører på f.eks gangen, er at det er varme mens vi står opp om morgenen og varme fra vi kommer hjem fra jobb til vi går å legger oss. Når varmen ikke er på, vil det si at den er innstilt på 15 grader. Men hvis det skulle komme noen termostater som jeg får lyst på, med mulighet for samkjøring av en eller annen type, har jeg lagt 20mm rør fra alle termostatene til sikringskapet. Bruksbehovet i rommene i første etasje er i dag ganske forskjellig, så en løsning slik jeg har det i dag, ser jeg på som den beste.

 

Takk for fine ord Solaar, kjekt å høre slikt. :)

 

Takk for fine ord Kiire. Angående varmepumpen, har jeg vært innom tanken, men hittil har vi ikke hatt noe problemer, den varme luften sprer seg der den skal.

 

Takk for fine ord DSG. Med det lyse badet, regner jeg med du mener nede. Vi er som sagt veldig fornøyd med dette og det er nesten litt synd at det kun brukes en gang i blandt når vi bader eller kompiser skal tømme "øltanken".

 

Kjøkkenet er også digg, prøver å la være å irritere meg over parketten og hvitevarene, men det går nok over med tiden. Kan dessverre ikke skryte på meg at jeg er blitt flinkere å lage mat, men det kommer vel også med tiden.

 

Takk for fine ord Jann-Ove. Hylleløsningen er snedig ja, vi har nok hermet etter Ikea der. Blir ikke så mye brukt i dag, men regner med at det kommer opp ting og tang der med tiden.

 

Når det gjelder flisearbeidet, er det ganske bra generelt sett, men synes at flisleggeren kunne vært ørlite nøyere noen steder. Mangler noen cm med fugemasse her og der, skal taes med tiden det også.

 

I dag har vi fått gjort litt av hvert. Gamlehuset og området rundt som prioriteres akkurat nå. Vi har laget ferdig "God-drenering"-forsøket vårt. Vi festet et spikerslag med x-bolter i muren og skrudde på forskjellige halvannentoms bord på, ble litt restefest. ;)

 

535131.jpeg

 

Litt plannering har vi også fått tid til, fordelt grus utover her og der.

 

535133.jpeg

 

Ferdig dansegulv.

 

535135.jpeg

 

Vi fikk tatt ned stillaset, blir nok ikke mer maling når før våren kommer.

 

535136.jpeg

 

Skulle egentlig montere gjerdet idag, men vi ga oss etter at vi hadde montert strengene oppe og nede, matlysten ble for stor og for lite dagslys.

 

535137.jpeg

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

I går fikk jeg ånden over meg så jeg monterte mitt hjemmelagde patchepanel fra Maxeta som ble anbefalt på side 21 eller 22. Har hatt dette stående i boden siden i sommer, utrolig godt å få gjort det.

 

Har nok fortalt mye tidligere, men en liten oppdatering. Har trekt til et enkelt punkt på alle soverom, garderobe og trappegang, doble punkt i stuen og kontoret og tre i kjellerstuen. Det er nok bare Cat5e selv om mange lesere har påpekt at jeg burde trekt Cat6, men jeg tror dette er mer enn nok for vårt bruk, så det får bli en jobb for eventuelle neste eiere.

 

Her har jeg laget til kanalen for å se lengden. Utstyret måtte logisk nok demonteres for å montere kanalen, men ville lage den på forhånd for å se at det ble bra.

 

542738.jpeg

 

Her er herligheten montert. Foreløpig holder det med de fire utgangene som er på ruteren fra Telenor.

 

542741.jpeg

 

Sånn ser det ut før jeg hiver på dekslene. Vet ikke helt hva jeg skal gjøre med koaksialkablene, men det får vi ta senere.

 

542742.jpeg

 

Kablet internett. :)
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Genialt :thumbup:

Jeg har selv montert en del patchepanel (12 porter) i tavler med svakstrømsfelt, og ender alltid opp med 1-3 porter for lite, slik at jeg må sette opp en påveggs cat5-kontakt ved siden av. Det er ikke så mye plass til overs i disse tavlene, men det er få kunder som ønsker å investere i en så stor tavle som du har :p

Lenke til kommentar

Synes også det var genialt, takker for tipset fra chrisege om jeg ikke husker feil.

 

Det var jo logisk nok ikke all verdens med plass inni der, men det gikk.

 

Maxeta solgte kun hele pakker, så jeg har åtte punkter til overs. Kjekt å ha.

 

Hvis noen skulle ønske å montere noe lignende, er kanalen ca (etter øyemål og hukommelsen) 5x15x40 cm. 20 enkle datapunkt og en trippel stikk.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...