Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg graver en grøft som er tiltenkt kabelen fra en stolpe sørøst på tomten til en stolpe på omtrent motsatt side. Avtalen med det lokale energiverket, er at vi graver grøften, så kommer de og godkjenner det, mest sannsynlig ligger de på slike røde "akebrett" også. Når de har gjort det, hiver vi på massene igjen, rydder litt bak der og forhåpentligvis lager en terrasseplatting.

Lenke til kommentar

Kult å høre. :)

 

Siden sist har jeg gravd videre på grøften på baksiden. Jeg har nå kommet midtveis på langsiden.

 

643422.jpeg

 

643425.jpeg

 

I går hentet vi, tross noens kritikk, våre etterlengtede tujaer.

 

(For de som lurer, er det akkurat plass til 30 stk tuja 1m-1,2m bak i en Peugeot Partner.

 

643427.jpeg

 

Her er hele gjengen, vi kjørte to biler og hentet 60 stk. De blir plantet med 50-60 cm mellomrom, så får vi se hvor langt bortover vi kommer.

 

643429.jpeg

 

I dag har vi begynt å plante hekken og vi fikk satt ned 15 stk før vi måtte i bursdagsbesøk. Tror det blir bra dette her.

 

643430.jpeg

Lenke til kommentar

Beplantning som hindrer innsyn er snedig. Her brukte vi traktor og flyttet på noen relativt store grantrær. Det er ikke mye hagearbeid som kan gjøres godt med traktor, men når man først gjør det så vises det virkelig. fun.gif

 

 

Selv om det enda er årevis til det er aktuelt så drømmer jeg allerede om hvordan jeg skal bygge selv. God plass gir rom til mer kreativ hageutforming, men uansett gjelder det å bruke plassen fornuftig.

Lenke til kommentar

Tuja er kanskje kjedelig,men det vokser fort, og hindrer innsyn både sommer og vinter. Ser jo bra ut den hekken der. :)

 

Billig er den også. Den ser grei ut nå, men skal bli bedre når den blir skikkelig klippet til.

 

Jeg er vel den største Tuja-kritikeren her hehe.

 

Men ja, det ser ikke så aller verst ut :)

 

Kommentaren min var ikke spesielt rettet mot deg, har vært en blanding meninger fra venner og bekjente i tillegg. Men ja, vi har alle forskjellig smak. :)

 

Beplantning som hindrer innsyn er snedig. Her brukte vi traktor og flyttet på noen relativt store grantrær. Det er ikke mye hagearbeid som kan gjøres godt med traktor, men når man først gjør det så vises det virkelig. fun.gif

 

 

Selv om det enda er årevis til det er aktuelt så drømmer jeg allerede om hvordan jeg skal bygge selv. God plass gir rom til mer kreativ hageutforming, men uansett gjelder det å bruke plassen fornuftig.

 

Nå er ikke innsynet hovedårsaken til at vi gjør dette, heller for å få det litt grønt og koselig. Hindring av innsyn er bare en bonus.

 

Forsiden av hw.no, ikke dårlig billy:)

 

Takk for tipset, hadde ikke sett det om ikke du hadde nevnt det. Kjekt å bli lagt merke til. (Selv om en må lete litt for å finne bloggen.)

 

Nå skulle jeg kommet med en knalloppdatering siden bloggen først er nevnt, men overtid på jobben har blitt prioritert. Vi har dog plantet litt mer hekk siden sist, så noe har iallfall skjedd. Åtte-ti stykker igjen å plante, håper å få plantet de i morgen, heia helligdager!

 

645807.jpeg

 

645808.jpeg

Lenke til kommentar

Da var prosjekt "Hekk og bed" foreløpig ferdig. Siden sist har vi plantet de siste tuja-plantene.

 

647130.jpeg

 

Så lang ble hekken, passet egentlig greit med tanke på sikten når vi skal kjøre ut til veien. Den resterende delen av bedet blir nok beplantet med noe planter som ikke er så høye som tujaene.

 

Vi har lagt på bark oppå duken som vi har lagt ned underveis. Har gått med 1750 liter med bark.

 

647132.jpeg

 

Slik ble det endelige resultatet. Synes det ble bra. :)

 

647133.jpeg

 

647136.jpeg

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. :)

 

Vi kjøpte fra to leverandører, et sted hvor det var tre 50 liter sekker for 129,- og et sted hvor det var fem 50 liter sekker for 200,-, så det tilsvarer vel ca 80-90 øre for literen om ikke hoderegningen min har tatt helg.

 

Tenkte vel ikke helt over hva dette bedet kom på, men med jord, duk, tuja og bark har det blitt noen kroner av det til slutt. Men heller det enn å la det stå uferdig.

Lenke til kommentar

Herlig å ha litt oppdateringer fra den kanten igjen! Begynte å bli ensomt her :)

 

Begynner det å føles som hjemme i huset? Dette er jeg veldig spent på selv. Overgangen fra byggeplass til hjem må jo føles herlig.

 

Asfalt og hekk på plass også ser jeg. Blitt skikkelig stilig. Greit å ha en hekk ut mot veien. Beskytter vel bra mot både innsyn og støy.

Lenke til kommentar

Vært lite aktivitet i vinter, så er veldig glad for at våren og varmen er kommet.

 

Jo, det føles ikke som det bygget som vi holdt på med en gang. Jeg tenker ikke over det lenger, men tenker heller på at dette er blitt et hjem.

 

Jeg er veldig fornøyd med uteplassen nå. Støyen er det så som så med, men innsynet tror jeg hekken skal ta litt av fra. Tviler på at jeg greier å ta et bra bilde av det, men har blitt fint med utelysene som lyser opp innsiden av hekken.

Lenke til kommentar

I går fikk vi gjort en del småting. Vi begynte på monteringen av gjerdet ut mot bekken. Her har det stått et byggegjerde i ganske lang tid.

 

648353.jpeg

 

Her borret vi opp hull til gjerdestolpene og støpte de fast med hurtigtørkende masse.

 

648354.jpeg

 

Gleder meg til å få bort byggegjerdet.

 

Vi fortsatte også på gjerdet ut mot veien. Dette har også stått på halv åtte en stund. Her borret vi opp hull og satt fast gjerdestolper, samt topprør.

 

648355.jpeg

 

648357.jpeg

 

Senere på dagen malte vi de nye stolpene på det samme gjerdet, samt flikking på det som allerede sto der.

 

648358.jpeg

 

Fikk også slengt på et strøk med maling på stolpene som jeg har på min side av huset.

 

648360.jpeg

 

Bedet er ennå ikke ferdig, men et steg videre med hjelp av mine grønne fingre. Fortsetter dette på samme måte, er det vel bare snakk om tid før jeg drikker vin, spiser ost og kjeks og diskuterer matprogrammer på Nrk.

 

648361.jpeg

Lenke til kommentar

Du har fått meg til å ville ta opp eget lån å bygge hus, all den friheten a gitt.. Det var dette med å kunne snekre og mure da... Det elektriske hadde dog gått fint. Du er heldig som selv kan mye og har familie som kan bidra med resten!

 

*Drømme om 2 etasjer; En kjeller med garasje, kino, vaskerom, bad og lagrings-rom. 1 etg med 2 soverom, kjøkken, bad og stue! Fult utstyrt med lydisolering, vannbrønn, varmepumpe og ikke minst hjemmeautomasjon i hele huset.. hadde jeg kun hatt tid, ork og kunnskapene uten å måtte låne alt for mange millioner så.. *

Lenke til kommentar

Husk at med alt det positive med et hus, kommer det negative også. Det er ikke bare en dans på roser og jeg kan love deg at du har vidt forskjellig syn på det å bygge hus før og etter du har gjort det.

 

Uansett, kjekt å høre at bloggen kan være til inspirasjon/motivasjon til andre som går med slike tanker. Hold på drømmen og benytt deg av sjansen hvis du får den. :)

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...