Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Gjort et par småting i dag.

 

Noen har tydeligvis sneket inn pynteting i huset.

 

498933.jpeg

 

Vi har ikke lyst til å borre i flisene på badet i tredje etasje, så løsningen har blitt en frittstående håndkleholder. Så bedre ut på esken enn i virkeligheten, men den gjør jobben sin.

 

498937.jpeg

 

Montert speil i vindfanget.

 

498940.jpeg

 

Montert hyllene under overskapene. De stjeler litt av lyset, men det får heller være. Blir nok åstedet for et par pynteting til tenker jeg.

 

498942.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I går monterte vi karusellene som hører til hjørneskapene på kjøkkenet. De var lang leveringstid når vi bestilte kjøkkenet, men nå har vi endelig fått tak i de. Blir en fordel å ha de på plass, har vært litt tungvindt uten iallfall.

 

500491.jpeg

 

I dag har vi montert sammen bokhyllen som vi skal ha på kontoret. Nå er ikke vi de mest beleste menneskene, så holder med en slik nusselig en og vel så det. Håper å få kontroll på kontoret snart.

 

500492.jpeg

 

Er nå akkurat ferdig med å montere to av stolene vi skal ha på kjøkkenet. Vi skal ha et lyst bord i samme stil, men det får vi montere senere. Samme gjelder resten av stolene.

 

500494.jpeg

Lenke til kommentar

Da var det endelig tid for en oppdatering.

 

Solen har funnet veien til Bergen, så vi har benyttet sjansen til å iallfall grunne kledningen. Malingen må vi få på en dag vi får malt på formiddagen.

 

Hele nordsiden er som tidligere sagt ferdig, vestsiden har et lag grunning og et lag maling, så nå har vi begynt på takopplettet.

 

506463.jpeg

 

Ettersom det har begynt å bli mørkt for tiden, har vi kledd undersiden av altanen for å montere spottene.

 

Her har jeg rørsatt og trekt kabler.

 

506464.jpeg

 

Halvveis med bord.

 

506467.jpeg

 

Ferdig resultat. (Jupp, mørkt og fint, håper å få lånt meg et skikkelig kamera en dag.) Jeg er iallfall veldig fornøyd. :)

 

506470.jpeg

Lenke til kommentar

I går gjorde vi ferdig rennenedløpene, så da monterte jeg stikkontakten i "hooket" samtidig.

 

508158.jpeg

 

Ellers har vi malt videre, foruten løst et takrenneproblem rundt takopplettet.

 

Idag har elektrikeren vært her og montert varmepumpe.

 

Utedelen:

 

508159.jpeg

 

Innedelen:

 

508160.jpeg

 

Begynner å bli smålig lei av spørsmålene rundt varmepumpen: Hvorfor monterer du ikke den selv, du er jo elektriker? Hvorfor kjøper du ikke bare en på Elkjøp, alle kan jo montere en slik?

 

For det første, er det ikke dette jeg driver. Jeg kunne sikkert funnet ut av det, men utrolig godt å vite at det kommer en montør som har gjort dette tusen ganger før og vet hva han driver med. I tillegg kjenner jeg montøren som har vært her, så vet at varen og jobben han leverer, er prima vare. Etter hva jeg har hørt, er det ikke samme pumpe en får kjøpt i butikken som en får levert når en bestiller av en installatør. Vi har gått for Panasonic varmepumpe HE9JKE Flagship.

 

Var litt rart, for jeg var så innstilt på hvordan det ville bli å få varmepumpe og da kom en eller to små overraskelser. For det første så jeg for meg at utedelen skulle stå høyere. Men er vel en vanesak, blir iallfall stående slik. En annen ting, er at jeg ikke tenkte på at en varmepumpe lager en summelyd. Ikke så sinnsykt irriterende, men når en ikke er innstilt på det, noe jeg burde, blir en litt paff. Sikkert vanesak det også. :)

Lenke til kommentar

Kattene. :) Tja, de trives nok hver for seg, men kjemien mellom dem er dessverre dårlig. Vi slapp de inn samtidig, men slik det ser ut per i dag, har hokatten tatt kontroll over andre etasje og hannkatten er skremt ved hjelp av fysisk og psykisk terror fra førstnevnt, opp i tredje etasje. Første han gjør når han kommer inn, er å løpe opp på soverommet, for så å bli der til vi tar han utendørs igjen. Synd at det er blitt sånn, men de er veldig avslappet hver for seg nå, så vi får se hvordan det går.

 

I dag har vi malt videre. Har malt takopplettet og grunnet rekkverket på terrassen.

 

508702.jpeg

Lenke til kommentar

Ikke så altfor spennende med bilderapport av det vi har gjort i det siste, grunnet ferdig fronten og har begynt på muren ved innkjørselen etter et lite hint fra kommunen om at dette må utbedres. Når vi ga oss for dagen, var det for mørkt for bilde, skal se om jeg får tatt et i morgen.

 

Ellers har jeg kjøpt "nytt" pokerbord og nye stoler til pokerrommet. :fun: (Stolene blir reservestoler i tillegg i tilfeller der vi får litt større antall gjester.)

 

511278.jpeg

Lenke til kommentar

Spørs om det kommer med det første, har som tidligere sagt fått hele husprosjektet forbi halsen. En enebolig er jo drømmen med tiden, men vil bli en god stund før jeg hiver meg på et slikt prosjekt igjen.

 

Huset er tegnet av arkitekter på jobben til min far, kan dessverre ikke si om det står i katalogen deres, men de har det iallfall hos dem. Eneste jeg vet, er at en av de ansatte på jobben hans har bygget det. Vi har brukt ideen, men forandret på noen ting. Han hadde to arker istedet for vårt takopplett. Ellers hadde han garasje hvor vi har kjellerstue. Rekkverket var egentlig tegnet med bord, om du skjønner, men etter tips fra maleren på huset, ble det slik.

Lenke til kommentar

Hoi!

 

Her var det blitt forandringer siden sist jeg var innom!

 

Har du gjort opp noen vurderinger på hvor mye er det å spare på å bygge delt bolig ift egenbolig?

 

Huset er nydelig, nesten helt i tråd med min smak.

 

 

(Jeg tror mange som har vært igjennom en slik byggeprosess som du har føler just det du føler nå. Husk at du kan bruke 3 år, eller 10 år for den saks skyld, på det du har igjen nå.)

Lenke til kommentar

Takk for fine ord. :)

 

Vi har egentlig ikke regnet på det nei, fordi det aldri har vært et alternativ. Det som vi har gjort nå har vært plan A, horisontaldelt tomannsbolig plan B og enebolig plan C. Eneste forskjell på var del av boligen og en enebolig, er forsåvidt en yttervegg. Kan sikkert diskuteres om det spares noe på utgifter ved å plassere to eneboliger rett ved siden av hverandre, f.eks vann og støyt inn til huset.

 

Kan godt være at vi har god tid til å gjøre det, men når en bor i et uferdig prosjekt, blir en påminnet om det hele tiden. I tillegg kommer det gamle huset. Men men, vi får nå noe igjen for det, så bare å bite tenna sammen.

Lenke til kommentar

Fantastisk stilig at du har tatt deg tid til å dokumentere begivenheten.

Hadde absolutt ikke forestillt meg at jeg skulle sitte 2 timer å lese gjennom disse sidene på en fredagskveld. Men ble hekta etter 1 side.

Må bare få si at huset ser nydelig ut. Fantastisk arbeid du og dine har lagt ned i det. Gleder meg som bare det til jeg selv skal hive meg ut i dette en gang i fremtiden. :]

Lenke til kommentar

Tusen takk for fine ord, det å vite at folk synes dette er bra og kan bruke mye tid på å lese, varmer godt. Håper at noen kan bruke det som et hjelpemiddel hvis noen lesere skal hive seg ut i et lignende prosjekt.

 

Dagen i dag er dagen derpå, så bare å stå opp idag har vært tøft nok. Men noe har nå blitt gjort i siden sist.

 

Som tidligere nevnt har vi holdt på med muren ved innkjørselen. Det ser gjerne grisslete ut, men det funker. ;)

Her har vi støpt sålen.

 

513263.jpeg

 

Noen moroklumper har vært innom i løpet av kvelden/natten. :)

 

513267.jpeg

 

Her har vi lagt på forskalingsblokker og støpt i de.

 

513269.jpeg

 

Ellers et lite stemningsbilde av en grunnet østvegg. Håper på fina veret framover så vi blir ferdig med dette her.

 

513270.jpeg

 

Endelig har jeg fått fingen ut og koblet opp ringeklokken. Kastet jo selvfølgelig koblingsskjema når jeg monterte klokken for et par måneder siden og har tydeligvis ikke koblet det sammen slik det skulle. Måtte faktisk fire telefoner til forskjellige elektrikervenner for å finne ut av det. Blir litt sånn når det er fem år siden siste jeg koblet noe slikt. ;)

 

513271.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Alle skal ha trådløs ding-dong nå vettu ... selv skulle jeg ønske jeg kunne fått noe skikkelig i leiligheten min, til nå har jeg hatt to billige trådløse ringeklokker, begge har tatt kvelden. Men leiligheten er liten, så en I USTAND-lapp gjør at folk banker på istedet, funker det også :p

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...