Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Som noen kanskje har merket, så har vi roet oss litt ned på arbeidet nå. Det er selvfølgelig bare småting igjen, som mange sikkert tenker at en burde ta med seg når en først holdt på, men når en er drita lei, så blir alt et tiltak.

 

Når jeg tenker og leser gjennom bloggen, ser jeg at det er veldig lite "skandaler". Det er svært lite som har gått galt og i så tilfelle, er det snakk om bagateller. Så det har vært litt for godt til å være sant til at det ikke skulle skje noe.

 

Mange har advart oss om kjøleskap med vann og isbiter, men vi har overhørt dette. Nå var det riktignok ikke kjøleskapet sin feil, men rett og slett en dårlig rørleggerdel som fungerte som en overgang fra kranen som rørleggeren leverte til tilkoblingen på kjøleskapet. Resultatet har vært en kran som har drøpt litt og litt i en måned som igjen har resultert i et vannskadet parkettgulv. Skaden er ikke stor, nå har det tørket i en uke, så en kan ikke se det med det blotte øyet, men en føler det om en tar hånden over det. Vi har nå ordnet kranen, men parketten blir nok som den er, å skifte den blir en enorm jobb. Så lærepengen må vel være at en sjekker slike ting en dag eller to etter at det er blitt tilkoblet og tatt i bruk.

 

Ellers har jeg kjøpt et kjøleskap til for å ha i kjellerstuen, med tilhørende innhold. :innocent:

 

487328.jpeg

 

Edit: Alle ord må med.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha. Nå er det riktignok bare meg som er merkverdig sliten. Eller, de er sikkert slitne de andre også, men er bare jeg som har gitt uttrykk for at jeg har fått nok.

 

Som sagt tidligere synes jeg det er utrolig hvor godt dette har gått hittil, så ble egentlig ikke overrasket når vi fant ut av dette. Samtidig var ikke skaden så stor at vi ikke kan leve med den, så jeg får bare late som den ikke er der.

Lenke til kommentar

Gratulerer med hus!!

 

Og tusen takk for ærlige personlige innlegg. Jeg har dårlig samvittighet for at jeg snart er 29 og ikke har verken dame, stasjonsvogn og sist av alt: hus. Da hjelper det at alle medaljer har en bakside, så man ikke får urealistiske forventninger til når jeg selv går i gang med et lignende prosjekt.

 

Du får ha tvi tvi videre, og gratulerer!

Lenke til kommentar

Takk selv. :)

 

Det var aldri meningen at det skulle bli slike personlige innlegg da jeg startet på dette, men etterhvert syntes jeg det ble viktig for de som følger med å få fram at det ikke bare er dans på roser. Det var iallfall ikke noe jeg var forberedt på. Stress nå iallfall ikke med å få disse tingene, de kommer etterhvert.

 

Vi har fått litt lysten igjen nå og har begynt å male baksiden. Vi har fra før grunnet en gang, så nå skal det på to strøk maling.

 

488585.jpeg

Lenke til kommentar

Takk skal du ha. Selv synes noe annet enn skifer i åpningene blir feil. Gleder meg til å se den ferdige grunnmuren, utrolig kjipt å gå forbi den hver dag å vite at en burde tatt den før vinteren kommer.

 

Nei, det blir dessverre ikke garasje, det er rett og slett ikke plass på vår del av tomten. I tillegg, bare for å strø litt salt i såret, har nabodelen mulighet til å bygge tak over sin biloppstillingsplass pluss at vi bygger en dobbelgarasje til gamlehuset. Jeje, en kan ikke få alt. ;)

Lenke til kommentar

Male, male, male.

 

Nærmer oss ferdig med første strøk med maling på baksiden, så er det bare å starte på begynnelsen igjen. Har et strøk med grunning og to med maling om jeg ikke har nevnt det tidligere.

 

490912.jpeg

 

Vi nærmer oss ferdig med nordre gavlvegg.

 

490913.jpeg

 

Mureren har kommet i gang. Ser ut som ganske bra arbeid.

 

490915.jpeg

Lenke til kommentar
Takk igjen for fine ord.

 

Vet ikke helt hva som driver meg per dags dato. Dårlig samvittighet kanskje? Utrolig kjipt å tenke på alle tingene som må gjøres. Jeg må iallfall grave langt etter motivasjon nå for tiden. Men men, vi får vel igjen for det senere. Skal iallfall bli godt å bli ferdig med å male.

 

Det kjøleskapet så godt ut!

 

Hvorfor tar dere ikke en pause og nyter huset dere har bygd?

Lenke til kommentar

Kjøleskapet er veldig godt det. ;)

 

Jo, si det. Nå har jeg og hønemor hatt en "ferie" på en langhelg i Stavanger, det er vel det nærmeste ferie vi kommer. Det som er, er at vi er ganske enige alle sammen om at vi har lyst til å bli ferdig. Det er noe med som ikke blir gjort med en gang, det blir ikke gjort før om alt for lenge om det i det hele tatt blir gjort. Må nevnes at vi ikke jobber slavisk så mye som før, så vil påstå at jeg har fått vært ørlite mer sosial siden vi flyttet inn en før.

 

Maling av kledning og pussing av grunnmur er utrolig godt å vite at vi får unnagjort før høst og vinter klemmer til. Det skal også sies, om jeg ikke har nevnt det tidligere, at vi har begynt litt på det gamle huset igjen, begynt å rive litt på badet og diverse, men det skal jeg prøve å holde unna i denne bloggen.

 

Anyway, så var det på an igjen med stillaset. Rigget det til i dag for forsiden som sikring når vi skal male takopplettet.

 

492559.jpeg

 

Når jeg først var og vandret, knipset jeg et bilde av en mur som vi har støpt for en liten stund siden, her blir det et gjerde ut mot bekken.

 

492562.jpeg

Lenke til kommentar

Hva skal dere gjøre med muren i 1 etg på huset?

Male den hvit? Ser mange gjør mye rart med den for tiden, for eks legge fliser/heller osv i forskjellige mønster. Ser også at det er blitt moderne igjen med ren bettong som den muren til venstre i bildet, at husets grunnmur er sånn til slutt (om den ikke er laget av leca) osv.

 

Hva er deres planer og hvorfor?

Lenke til kommentar

Er enig med det, enkel å vedlikeholde også.

Når du får tilbake energien , dvs sittet i huset i en dag uten å gjøre noe så gleder vi oss til oppsummeringen rent tekniskt.

 

Er på nippet til å stikke spaden i jorden selv, men kona jobber i årsvikariat og kan i teorien flytte 1x i året zzz snart må vi bare bygge

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg tenker like mye som deg, om ikke mer, på oppsummeringen. Jeg har virkelig lyst til å skrive den nå, men har ikke kommet så langt ennå, det skjer som oftest noe og når jeg for en gangs skyld ikke gjør på noe, er jeg helt skutt.

 

497548.jpeg

 

Slik ble resultatet av pussing av grunnmur. Nå gjenstår bare litt maling eller hva som skal brukes på. Nå for tiden holder vi på med det gamle huset, så vi får se når vi får tid.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...