Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Artig lesning igjen. Skjønner godt det kunne ta såpass på som det gjorde for noen sider tilbake (eller mnd kanskje mer korrekt å si) og det er som du sier, dere kunne ha vært ufattelig mye mer uheldig en det virker som dere har vært. Ser med skrekk og gru på pappa sitt hus der snekkerne gikk konkurs og arkitektkontoret som tegnet huset avsluttet sin virksomhet mens huset ble bygget. En ræva jobb gjorde snekkerene også med skeive vegger og ja..you name it.

 

Det ser helt strålende ut må jeg si,eneste jeg har å utsette er kanskje det at det garderoberommet ble kanskje skapet til venstre (her) kommende ganske lagt ut i rommet og tok ganske mye av åpningen på rommet :shrug:

Hvordan fungere varmepumpen sånn i forhold til støy? Bor i et hus der iallefall jeg hører varmepumpen ganske godt i huset og en merker det noe ufattelig godt når den skrues av.

 

En annen ting, de bildene du har lagt ut etter denne posten ser ikke ut til å fungere mer annet en de små thumbnails :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk for fine ord, leit å høre om faren din sitt hus. Vi har hatt flinke håndtverkere med oss og da tenker jeg ikke på oss selv. ;)

 

Jeg tror det ser litt mer fælt ut enn hva det er i virkeligheten når det kommer til det skapet i garderoben, men ja, det kommer ganske brått på. Vi har alltid vært klar over det, men vi gikk for gull for dèt. Etter min mening er det kun det estetiske som er et problem da en kommer seg lett inn og ut. Når en først er inne i rommet, merker en ikke plasseringen av skapene heller.

 

Varmepumpen er helt eksemplarisk. Den jevne lave duren er der hele tiden, men når den blåser med litt effekt, er det ikke plagende. Den går som oftest på minimum og jeg velger å tro at det grunnet husets gode isolering. Vært hos noen bekjente som har samme pumpe og da gikk den konstant på full blås.

 

Må ellers skryte av god og jevn varme som spres godt i huset. Utrolig deilig å våkne om morgenen til 19C.

 

Bildene fungerer fint hos meg, både i Opera og IE, men om andre har samme problemet, setter jeg pris på tilbakemelding om det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Dessverre lite som skjer her nå, overtid på jobben. Ikke det at jeg nødvendigvis hadde gjort noe om ikke, men er nå en unnskyldning. :innocent:

 

Det flytter inn leieboere i gamlehuset fra nyttår, blir spennende å se hvordan det blir å ha ukjent så nærmt.

 

Vi har idag fått en meglervurdering av tomt og bolig. Begge delen av tomannsboligen er verdsatt til tre millioner etter dagens marked, gamlehuset til 2,2 millioner, med andre ord en samlet verdig på 8,2 millioner. Vi har per dags dato et lån på 5,4, så vi må da ha gjort noe riktig. ;)

 

(Jeje, jeg vet at en takst er bare verdt papiret det er skrevet på, men kjekt å få noe tall å rette seg etter når en skal forhandle lån.)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kom tilfeldigvis over denne bloggen i en annen tråd du der du hadde linket til denne. Og takk for det. Ble sittende i 1 time å lese, og har enda ikke lest alt.

 

Jeg likte best badet og kjøkkenet, men hele huset ble jo fantastisk. En ting er jeg sikker på, og det er at jeg skal bygge mitt eget hus en gang i fremtiden, ble ikke akkuratt mindre inspirert da jeg leste dette. Det er et flott hus du har fått deg Billy Bob, og slettes ikke dumt å lage en blogg av det.

 

Men hva har du gjort selv, og hva har håndverkere/elektrikere/rørleggere gjort? Og har du en totalpris?

Lenke til kommentar

Tusen takk for fine ord.

 

Bare sånn kjapt, vi er utrolig fornøyd. Alt i huset fungerer som det skal, det er godt og varmt selv med -8C ute. Vi er rett og slett veldig fornøyd.

 

Tja. Hva har vi gjort selv. Vet ikke om det er lettere å forklare hva de andre har gjort:

 

Snekkere her reist huset, det vil si stenderverk og bjelkelag. De har gipset og skrudd på plass sponplategulv. De har montert deler av kledningen og satt inn vinduer og dører, montert takplater, samt listet. Vi har isolert, lagt parkettgulv, muret grunnmuren. Rørleggeren har gjort alt selv. Jeg har gjort alt det elektriske. Vi har montert ventilasjonsanlegget. Flislegger har fliset badene utenom toalettet i midtetasjen. Ellers har en entreprenør gjort grunnarbeidet.

 

(Det må påpekes at min far er byggmester, noe som gjør at vi har vært trygg på at arbeidet blir gjort skikkelig selv om vi gjør det selv.)

 

Hva mener du med totalpris?

 

Vi har betalt 2,2 mill for det gamle huset. Det nye huset har endt på 1,65 mill, så min samboer og jeg har per i dag et lån på 2,75 mill. (Inkludert en halvpart i det gamlehuset.)

Lenke til kommentar

Spørs litt på hva du mener? Listeprisen på vårt hus er nok en del høyere enn hva vi har lagt ut, så en hadde nok fått en billigere bolig om en hadde kjøpt en tilsvarende brukt tomannsbolig enn vår. Samtidig ville en fått en stor, fin og brukt enebolig for samme pris.

 

Logisk nok har vi kommet billigere ut grunnet en del egeninnsats.

 

Det har kostet oss 3,2 mill å bygge huset, inklusiv grunnarbeid. Grunnet forskjellig inventar og forskjellig egenkapital, har min søster og svoger brukt 1,55 mill og vi 1,65 mill.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Da var våren tilbake og arbeidslysten begynner å melde seg litt igjen. Siden sist har vi fyllt i bak garasjen til gamlehuset. Lastebilen kom en fredag ettermiddag og skulle kjøre lørdag formiddag, så var to gode økter med tanke på at vi tømte bilen for hånd. Var ikke nok stein, så må nok bestille et halvt lass til.

 

Første økt

 

634235.jpeg

 

Andre og siste økt

 

634236.jpeg

 

Vi har montert gjerde foran gamlehuset.

 

634237.jpeg

 

I dag har vi støpt over rørene til lysene ettersom det kommer jord til blomsterbedet til uken.

 

634226.jpeg

 

Har tatt vekk den lyspullerten som sto i innkjørselen, hadde jeg skiftet pære i den idag, hadde det vært fjerde gangen siden huset var ferdig. Uhell/vandalisme 1 - Huseier 0.

 

634238.jpeg

Lenke til kommentar

Det er skikkelig herlig. Eller, så herlig asfalt kan være iallfall. Godt å bli kvitt grus og skitt som har fulgt med inn i vindfang tidligere. Eneste nå er jo at asfalten faktisk kan bli skitten, med grus forsvant jo alt, mens nå ser en om jord eller grus er ute på plassen.

 

Håper å snart få planten hekk, så da kommer det en oppdatering.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...