Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Ikke noe skal trådløst i dette huset så lenge jeg kan legge kabler. :) Funker knall med kabler.

 

I dag har kommunen vært på besøk og vist hvordan de vil ha innkjørselen. (Merket med gult.)

 

514072.jpeg

 

Vi har vært på Ikea og kjøpt fire stoler til av samme type som vi tidligere har kjøpt, så nå har vi seks totalt.

 

514075.jpeg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel kattespor over alt nå etterhvert, både inne og ute, både permanente og de som er mulig å fjerne. Men det er vel litt av sjarmen med å ha katter. :)

 

Kommunen har retningslinjer om hvordan privat vei skal henge sammen med kommunal vei, så derfor må vi lage muren slik at svingen ut fra tomten får riktig svingradius. Sikkert en god tanke bak det. :)

Lenke til kommentar

Litt klumsete uttrykt kanskje, men det er fordi de er robuste og overvintrer godt. Det finnes en annen variant som jeg ikke husker hva den heter som også kan være et alternativ hvis man bor sørpå (i farta husker jeg ikke hvor dette huset ligger), dette andre treet blomstrer hvitt om vinteren, dvs fra november-mars ca.

 

edit: det finnes for øvrig mange kule trær med asiatisk opprinnelse som egner seg godt her hjemme. Koreansk gran bl.a, den vokser tett og kan derfor formes akkurat som man vil. Det passer jo fint hvis man vil ha et kult "inngangsparti" i oppkjørselen. En gran kan også bli flott om vinteren med utelys siden den naturlig nok er grønn året rundt. Billybob, kanskje du skal legge strøm ut til den øya i tilfelle du vil ha noe form for belysning der?

 

Jeg er altså ingen hageekspert men har lest litt om det i det siste fordi jeg driver og skal fikse min egen hage. Det jeg har sugd til meg er at mange nordasiatiske planter egner seg godt i vårt klima. En bonus er også at går man for den stilen så er det ikke akkurat vanskelig å finne inspirasjon til hager med asiatisk design på nett :)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Takk for gode tips, men et par ting må oppklares. Vi er ikke gift, kun samboere. Jeg er lite interessert i grønt og buskvekster og det er jeg som er den med de grønneste fingrene i forholdet. Hele prosjektet må uansett bestemmes av fire personer ettersom dette går under fellesareal. I tillegg kommer denne "øyen" til å være i siktlinjen når vi skal kjøre ut fra tomten, så et stort tre er vel uaktuelt.

 

Det som var tenkt, var en lav og tett hekk type tuja eller lignende. Når det kommer til lys, er det med i planleggingen, satser på å ha fem (+-1) pullerter langs gjerdet og bedet.

 

Ellers kan det rapporteres at det har blitt jobbet videre med muren i dag.

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Jeg tenkte på sikten, var derfor jeg anbefalte det treet siden du kan forme det som du vil, f.eks la det vokse seg høyt før dere lar det vokse i bredden.

 

Tuja er jo helt forferdelig - du har bygd et unikt og personlig hus, hvorfor vil du ødelegge førsteinntrykket i oppkjørselen med norges vanligste og styggeste hageplante? ;)

 

Menmen jeg skjønner absolutt hva du mener og det blir jo kult med pullerter, det er veldig stilig :)

Endret av Solaar
Lenke til kommentar

Ble ikke noe jobbing ute i dag, så da måtte jeg finne på noe inne. Valget falt på belysning på loftet, noe som absolutt ikke er noe som haster, men garantert noe som aldri blir gjort om det ikke blir gjort med en gang.

 

Arbeidet besto i å montere bokser, legge rør, trekke og koble. Ganske enkelt egentlig og utseendemessig så som så, men vi har iallfall lys på loftet. :)

 

Bryter i det en kommer opp loftstrappen.

 

515373.jpeg

 

Lys nordvegg

 

515377.jpeg

 

Lys sørvegg

 

515379.jpeg

 

Lampene er fra SG og type Rondo, er vel det billigste en kan oppdrive.

Lenke til kommentar

Da var søndagen kommet og vi kan se tilbake på en vel utnyttet lørdag.

 

Her et bilde fra tidligere i uken hvor vi har laget svingen på muren.

 

517500.jpeg

 

Her er muren ferdig. Rør og kabler lagt fram til utelys.

 

517503.jpeg

 

517504.jpeg

 

517505.jpeg

 

Utrolig herlig å bli ferdig med dette her, området rundt muren og bedet har vært noe vi har tenkt på lenge, men ikke prioritert. Blir nok bark og/eller jord i bedet og de tidligere nevnte og kjedelige tujaene. ;)

Lenke til kommentar

Mandag var det ruskevær av dimensjoner, så min stahet holdt bare til å borre opp alle festene til lampene. I går derimot, fikk jeg montert syv lamper. Tok noen detaljrike mobilbilder, får duge inntil videre. Gått for dimbare sparepærer med levetid på åtte år, blir spennende å se hvor lenge de holder. Trekker 20W på maks.

 

519713.jpeg

 

519714.jpeg

 

519715.jpeg

 

I dag har jeg koblet på dimmer. Mens jeg først var i gang, stilte jeg inn klokkene på samtlige termostater i huset i tillegg til at jeg har låst termostatene i garderoben og boden til 16 grader. Har ellers finpusset litt på tider og temperaturer på de andre rommene.

 

519716.jpeg

Lenke til kommentar

Godt spørsmål, dette er noe jeg ikke har undersøkt. Nå ble ikke lyset så sterkt etter at jeg har dimmet det, så kommer ikke til å legge mer arbeid i det. (Utenom å vatre de da.)

 

Når det kommer til tuja, er det enstemmig vedtatt. Blir en tujahekk til våren, skal nok bli fint. ;) Hvis noen har et forslag om typer hekker som er grønn hele året og finere enn en tuja, samt like billig eller billigere, så kom med det. :)

Lenke til kommentar

Da var det kveld igjen gitt.

 

Tatt et bilde i dagslys av utelysene.

 

521532.jpeg

 

I dag har vi malt frontveggen, håper å ta ned stillaset i morgen. Skal bli utrolig deilig å bli kvitt det, iallfall på forsiden, det må jo opp på sørveggen en gang i tiden.

 

521539.jpeg

 

Etter kommunens befaring, måtte vi asfaltere om igjen et stykke på fortauet ettersom det hadde sunket etter at et lastebil har stått der og losset.

 

521533.jpeg

 

Vi har også gravd litt rundt om og lagt dreneringsrør ettersom mye av vannet fra fjellet bak, kommer fram alle steder. Vi ble ikke helt ferdig med garasjen, må ta dette igjen senere.

 

521538.jpeg

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...