Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Worklog/Showcase: Vår første bolig


Anbefalte innlegg

Onsdag ble brukt til flytting, mens vi har fått gjort en del torsdag, fredag og lørdag. (Angående bilder, vil jeg fóre forumtrollene bra i dette innlegget ettersom mange av bildene ble typiske "mobilbilder".)

 

Koblet ferdig i stuen, synes det ble fint med spottene, men greier ikke helt å bestemme meg ennå om jeg synes de er kul eller ei.

 

443589.jpeg

 

443590.jpeg

 

Malt ferdig alle soverommene i tredje etasje, inklusiv skråtaket. (Husker ikke om det var gjort når bildet ble tatt.)

Lagt parkett på alle rommene.

 

443593.jpeg

 

443594.jpeg

 

443596.jpeg

 

Lagt parkett i gangen oppe og montert rekkverket til trappen.

 

443598.jpeg

 

443599.jpeg

 

Lagt ned fliser på "lilledoen".

 

443600.jpeg

 

Fliset ferdig vaskerommet og har begynt å fuge det.

 

443602.jpeg

 

443603.jpeg

 

443604.jpeg

 

Koblet ferdig kjøkkenet.

 

443607.jpeg

 

443608.jpeg

 

Gang og vindfang første etasje.

 

443610.jpeg

 

443611.jpeg

 

Gangen i andre etasje

 

443612.jpeg

 

Diverse kobling hovedsoverom.

 

443614.jpeg

 

I morgen blir det fuging av vaskerom, lilledo og vindfang, snekkerne kommer på mandag, så da må ting og tang være klart.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk skal du ha angående huset. :)

 

Når det kommer til kabelinnføring i produkter som har høy IP-grad, liker jeg ikke å gå inn i bunn slik du foreslår for å opprettholde tetthetsgraden. Såvidt jeg husker, er det ingen gummipakning i bunnen på disse stikkontaktene, derfor gjør jeg det slik. Kan selvfølgelig gå inn i bunn og fuge i kabelgjennomføringen, men synes ikke det blir like bra.

 

Idag har vi fuget ferdig vaskerommet, vindfanget og lilledoen, vasket vaskerommet, lilledoen og gang/vindfang. Har borret ut til alle spotter i tredje etasje, koblet alle stikk i tredje etasje og ryddet ut slik at det er klart for snekkerne i morgen.

Lenke til kommentar

Så langt idag har vi fått ut røret til ventilatoren og satt en rist på den. Bildet kommer senere. Måtte bare poste ettersom Relacom nettopp forlot huset etter å ha koblet opp bredbåndet og jeg surfer fra huset. :fun:

 

Edit: Ca her.

 

Om det ble så estetisk bak i kisten av huset, kan jo diskuteres, men av og til må det bli som det blir.

 

444370.jpeg

 

Provosorisk installasjon.

 

444371.jpeg

 

Ellers må jeg si meg litt skuffet over Telenor. Jeg bestilte ADSL Basis av de og en liten stund etter fikk jeg bekreftelsen på dette pluss trådløst modem (799,-) og bredbåndspatruljen (??,-). Da jeg ikke var interssert i noen av delene, sendte jeg mail og avbestilte dette som jeg igjen fikk en bekreftelse på. Da de ringte fra firmaet som skulle koble opp, spurte jeg om de hadde fått annuleringen av modem og patrulje, noe de ikke hadde fått. Dette skulle dog ikke være noe problem, kunne ta det med montøren. Montøren kom som tidligere nevnt i dag, men med kun et trådløst modem i bilen. Litt lei av hele greien og delvis oppgitt, lot jeg det gå. Så har jeg et trådløst modem gitt. Kunne sikkert stått på mitt og nektet å ta imot det, men men..

Endret av Billy Bob
Lenke til kommentar

Hola!

 

De siste dagene har vært rimelig travle, blitt sene kvelder, så lite med oppdateringer. Lister, dører og tilsetninger kom på tirsdag.

 

447318.jpeg

 

På torsdag kom de i gang, begynte med taklister.

 

Vindfang

 

447320.jpeg

 

Garderobe

 

447321.jpeg

 

Kjellerstue

 

447322.jpeg

 

447323.jpeg

 

Samtidig har de tatt tilsetninger i vinduene i andre og tredje etasje.

 

447324.jpeg

 

447325.jpeg

 

447326.jpeg

 

Vi har vasket overflater som har blitt fuget og koblet. Ikke så særlig spennende å ta bilder av det ettersom gulv og vegger ser likt ut og brytere/spotter ser likt ut ennå.

 

Men tok bilde av en liten detalj. Kjære flisleggere der ute, jeg vet det er enklere å lage firkante hull, men for oss elektrikere, er det ikke særlig kjekt.

 

447327.jpeg

 

Selvfølgelig, boksen bør bygges ut slik at den er jevn med veggen, men det er ikke alltid like lett. Faren med så store hull, er at det som skal utenpå, ikke dekker. Men men, det ordnet seg nå.

 

Loftsluke på plass.

 

447328.jpeg

 

Tilsetning rundt Velux-vinduet er kommet på plass.

 

447329.jpeg

 

Tok meg en økt i kryploftet i går, lys og bryter på plass samt stikk til ventilasjonsanlegg.

 

447330.jpeg

 

Vi har også borret hull til gjerder i murene rundt huset og kjørt steinmasser fra bak huset til fyllingen foran gamlehuset.

 

447331.jpeg

 

447332.jpeg

 

Fredag var min siste dag på jobb før ferie, så håper å få litt lange dager i huset framover. Rørlegger skal komme til uken og jeg håper å bli ferdig enten denne eller neste uke. Innflytting nærmer seg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Men tok bilde av en liten detalj. Kjære flisleggere der ute, jeg vet det er enklere å lage firkante hull, men for oss elektrikere, er det ikke særlig kjekt.

447327.jpeg

Selvfølgelig, boksen bør bygges ut slik at den er jevn med veggen, men det er ikke alltid like lett. Faren med så store hull, er at det som skal utenpå, ikke dekker. Men men, det ordnet seg nå.

Huff, sånt er et mareritt, spesielt om du har flere bokser. Elko har forresten en "tabberamme" som er litt bredere på sidene, hvertfall for 2-hulls.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha angående huset. :)

 

Når det kommer til kabelinnføring i produkter som har høy IP-grad, liker jeg ikke å gå inn i bunn slik du foreslår for å opprettholde tetthetsgraden. Såvidt jeg husker, er det ingen gummipakning i bunnen på disse stikkontaktene, derfor gjør jeg det slik. Kan selvfølgelig gå inn i bunn og fuge i kabelgjennomføringen, men synes ikke det blir like bra.

 

Idag har vi fuget ferdig vaskerommet, vindfanget og lilledoen, vasket vaskerommet, lilledoen og gang/vindfang. Har borret ut til alle spotter i tredje etasje, koblet alle stikk i tredje etasje og ryddet ut slik at det er klart for snekkerne i morgen.

 

Tror kanskje han mente at du bare slenger stikken over røre, sånn at du går inn i bakant på stikken.

Lenke til kommentar

I går og i dag har vi skrudd sammen baderomsmøbler.

 

448855.jpeg

 

Blir ganske enkle fra Ikea, like på begge bad.

 

Snekkerne holder forttsatt på, her har de satt inn ytterdøren.

 

448856.jpeg

 

Et par innerdører er også kommet på plass.

 

448859.jpeg

 

Malt skråtak på badet i tredje etasje.

 

448861.jpeg

 

Pipen har fått seg et strøk til i andre og tredje etasje.

 

448862.jpeg

 

Har begynt på skapet, her et bilde underveis.

 

448866.jpeg

Lenke til kommentar

Rørleggeren har gjort litt siden sist.

Toalett på "lilledoen".

 

450084.jpeg

 

Et stk badekar som ber om å bli fliset inn.

 

450087.jpeg

 

Vask og toalett koblet til.

 

450094.jpeg

 

Varmtvannstank og skyllekar.

 

450098.jpeg

 

Snekkerne har gjort litt også.

Boddøren er kommet på plass.

 

450102.jpeg

 

Tilsetningene i kjellerstuen er kommet på plass, gode og dype vinduskarmer.

 

450104.jpeg

 

Dør- og vinduslister i stuen.

 

450107.jpeg

 

Døren mellom vindfanget og gangen i første.

 

450111.jpeg

 

Har fått gjort litt jeg også, samtidig som vi har vært i banken og litt rundtomkring.

 

450113.jpeg

Lenke til kommentar

Rekkeklemmeskjema er vel så obligatorisk som en kursfortegnelse, så den er på plass ja. :)

 

Idag har vi sannelig fått strøm på huset gitt. Det lokale energiverket har vært og satt inn måler, så da var det permanent strøm. Alt funker som det skal utenom ringeklokken, får se på litt i morgen. Skulle tro at noe så enkelt ville fungere, men tydeligvis ikke. ;)

 

Snekkerne er nå ferdig i tredje etasje, så idag har vi tatt av igjen dekkpappen, støvsuget og vasket ut soverommene. Kan tenke meg at de er ferdig på mandag.

 

Kjøkkenet er dessverre utsatt leveringsdato på, får det først 22.07.09. Når kjøkkenet er ferdig, kommer rørleggeren og da nærmer ting seg. :)

 

Vi har også snopet litt på Ikea idag, kjøpt skohyller, stumtjener, to nattbord og montert de sammen. Vi er på nippet til å finne hvilken løsning på garderobeskapene vi skal ha, så henter nok de en av de kommende dagene.

 

Har også innstilt termostater når det kommer til tid og dato, de kjører på det fabrikkinnstilte programmet nå, men skal finpusse det senere. Det samme gjelder styringen av utelysene.

 

En god dag idag. :)

Lenke til kommentar

Lenge siden sist nå, iallfall i forhold til hva som har skjedd. Blir lange dager nå for tiden, ikke alltid like fristende å blogge når dagen er over.

 

Soverommet med nattbord og lamper, alt fra Ikea.

 

454698.jpeg

 

Et lite stemningsbilde fra kneloftet, vi har ennå ikke satt igang ventilasjonsanlegget.

 

454702.jpeg

 

Et stk håndtverk, flatpakket fra Ikea, skrudd sammen med fire hender.

 

454707.jpeg

 

Et stk utvasket stue, utrolig deilig å få ut dekkpappen.

 

454710.jpeg

 

454711.jpeg

 

Kjøkkenet kom som sagt på onsdag, så da var det bare til å begynne.

 

454713.jpeg

 

454716.jpeg

 

Kjøleskapet var litt av et dråg gitt, 145 kg. Måtte pakkes ut for å få det inn, tre mann måtte til.

 

454719.jpeg

 

Baderomsmøbelet er på plass på badet i tredje etasje, klart for rørlegger.

 

454721.jpeg

 

Nok et dråg som fikk såre rygger til å vri seg, benkeplaten.

 

454724.jpeg

 

Så langt kom vi samme dag som kjøkkenet ankom, jeg er veldig stolt av oss.

 

454726.jpeg

 

Dagen i dag har vært viet til kjøkkenet, skuffer er blitt skrudd sammen.

 

454731.jpeg

 

Kjøleskap, benkeplate og vaskekum er kommet på plass.

 

454732.jpeg

 

454734.jpeg

 

Ikke lenge igjen nå før vi bor der. :)

Lenke til kommentar

I dag har vi holdt på med kjøkkenet. Ettersom undertegnede klarte å ødelegge dørene til det ene hjørneskapet, måtte vi en tur på Ikea igjen. Merkelig nok, kom vi hjem med en tv-benk også.

 

455274.jpeg

 

På kjøkkenet har vi fått på plass dekksider på høyskapet, fått i hvitevarene, montert ventilatoren og ellers dillet litt med håndtak og annet.

 

455275.jpeg

 

455276.jpeg

 

Ellers har rørleggeren gjort seg ferdig idag, så da har vi fått montert et baderomsmøbel på lilledoen, kjøkkenet er koblet ferdig og badet i tredje etasje er ferdig. (Utenom dusjvegg.)

 

Kjøleskapet er forresten i gang nå, utrolig digg med ismaskin. :)

Lenke til kommentar

Når du er ferdig med alt må du lage en gigantisk oppsummering.

Hva du ville ha gjort annerledes og div tabber som vi andre skal lære av.

Jeg skulle også bygge hus men så fikk kona ny jobb, viser den seg å være fast så bygger vi der.

 

Hva skal du ha på veggen over benkeplaten?

 

Merkelig nok, kom vi hjem med en tv-benk også.

:!: Been there , done that!

Lenke til kommentar

Takk takk.

 

Vi skal mest sannsynlig ha fliser over hele kjøkkenbenken.

 

Da var den første natten i huset over. Følelsen av å støvsuge med sentralstøvsuger, barbent på parketten, litt dagen derpå, men allikevel, i sitt eget hus, er priceless.

 

En konklusjon er på sin plass og jeg vil oppsummere hele prosessen når vi har kommet på plass, akkurat nå er vi litt på halv åtte her.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...