Gå til innhold

– Blu-ray overgår DVD i 2011


Anbefalte innlegg

Men jeg hadde også håpet av cd/dvd/bluray var borte i 2011

Jeg kan ikke helt se noen teknologi som skal kunne erstatte Blu-ray med det første, så disker må vi nok leve med en god stund ennå. Det er jo snakk om opptil 50GB som skal distribueres.

 

minnekort er jo et godt alternativ, de synker i pris og de kommer i større størelser hele tiden. (innen 2011 så har vi nok 64 gb minnekort eller mer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Videre så er det mange som vil eie filmene. Jeg bruker Steam og jeg eier jo alle spillene jeg har kjøpt og det er enklere å kjøpe samt langt mer praktisk enn å ha en boks som tar opp plass og samler støv.

En slik løsning vil trigge et ENORMT lagringsbehov. Regner man 50GB per film får man plass til 20 på en 1TB disk. Selv har jeg over 1000 filmer i hyllene, og det er mange som har mer. Man skal jo også ta backup av det.

 

I tillegg fordrer en slik løsning at man har en skikkelig multimedia-PC (HTPC) koblet opp mot TV og surroundanlegg. Jeg tviler på at det blir allemannseie med det første.

Lenke til kommentar
Videre så er det mange som vil eie filmene. Jeg bruker Steam og jeg eier jo alle spillene jeg har kjøpt og det er enklere å kjøpe samt langt mer praktisk enn å ha en boks som tar opp plass og samler støv.

En slik løsning vil trigge et ENORMT lagringsbehov. Regner man 50GB per film får man plass til 20 på en 1TB disk. Selv har jeg over 1000 filmer i hyllene, og det er mange som har mer. Man skal jo også ta backup av det.

 

 

I tillegg fordrer en slik løsning at man har en skikkelig multimedia-PC (HTPC) koblet opp mot TV og surroundanlegg. Jeg tviler på at det blir allemannseie med det første.

Vel, med Steam er det bare å slette spillet og så laste ned på nytt når man trenger det uten å betale på nytt. Noe sånt kan fungere med filmer også. Serveren kan fungere som backup i alle fall.

 

Xbox 360 og PS3 har allerede filmnedlasting mot betaling.

Endret av kilik
Lenke til kommentar
minnekort er jo et godt alternativ, de synker i pris og de kommer i større størelser hele tiden. (innen 2011 så har vi nok 64 gb minnekort eller mer)

For det første må nok prisen på disse kortene ned i en tier eller to for at det skal bli aktuelt å bruke som medium for film. 2011?

 

Så er det om bransjen er interessert i dette. Hvis ikke Warner, Paramount etc. er interessert i formatet spiller det liten rolle hvor godt det er teknisk.

Lenke til kommentar
Jeg føler steam er bortkastet siden man laster ned spillene. Si jeg vil ha et spill, jo så kan jeg enten velge å betale et par hundre kroner for å laste det ned på steam, eller finne en annen side å laste det ned gratis.
Jeg har akkurat motsatt konklusjon. Med Steam slipper jeg å brenne et spill for å ha det til senere. Eller grafse rundt på nettet etter det om et års tid, fordi det da ikke lenger er en del av det som blir sirkulert. Med Steam kan jeg installere klienten på en hvilken som helst PC, logge inn, og velge install på alle mine spill. Jeg synes det er helt genialt.

 

Jeg har to ting å utsette på det. Prisen er noen ganger er latterlig høy. Men sånn blir det jo når utgiverene setter samme pris på nedlasting som for fysisk kjøp i butikk. Og noen spill er jo bare direkte overpriset, de er det ikke aktuelt å kjøpe uansett. Det andre er at selv om man kan ta lokal backup, er man avhengig av å være på nett et minutts tid for å logge på Steam før man kan ta restore til en PC som ikke allerede har Steam installert.

 

Med tanke på å eie, Steam eksisterer som en leveranseplattform, ikke en DRM plattform. Blu-ray er omvendt. En stor del av de teknologiske løsningene ifm. Blu-ray er ene og alene der for å kunne hindre deg fra å spille av innhold, og for å kunne kontrollere avspilleren din. Det er ikke egentlig sammenligbart med Steam. Et spill på Steam eier man til Valve går konk. En film på Blu-ray leier du, og får lov til å se på, så lenge de som har kontroll lar deg få lov. Det sier sitt at tidligere planer med Blu-ray involverte nett-tilgang og periodisk autentisering for å fortsatt få lov til å spille av.

 

Streaming av film? Tja.... Det er såpass store datamengder der er snakk om, at per nå, ikke sjans. Om ti år? Joda. Men da vil vel ratt filmene kreve ti ganger så mye plass også, og da er man tilbake i samme problemstilling. Og selv om "last mile" nettet kan takle det er det en helt annen sak om den internasjonale infrastrukturen vil takle utstrakt bruk. Og, selvfølgelig, det vil floppe totalt da de ikke vil tørre å gjøre det uten bøttevis av DRM som gjør at folk ikke klarer å få spilt det av på noen vettug måte.

Lenke til kommentar
minnekort er jo et godt alternativ, de synker i pris og de kommer i større størelser hele tiden. (innen 2011 så har vi nok 64 gb minnekort eller mer)

For det første må nok prisen på disse kortene ned i en tier eller to for at det skal bli aktuelt å bruke som medium for film. 2011?

 

Så er det om bransjen er interessert i dette. Hvis ikke Warner, Paramount etc. er interessert i formatet spiller det liten rolle hvor godt det er teknisk.

 

tenkte ikke på det :blush:

 

men om de begynte å gi ut film på minnekort så ville jo også prisen på minnekort sunket :p

(de ville selvfølgelig vert ekstremt dyr til å begynne med)

Endret av __Rainmaker__
Lenke til kommentar

Ser ikke helt fordelen med flashminne som forbruksmedium. Det er ekstremt mye dyrere å produsere en flashminnebrikke med 50+ GB enn å produsere enn optisk plastikkplate på 50+ GB. Hvis man fortsatt satser på fysiske medier etter blu-ray (jeg tviler), tipper jeg det blir en videreutvikling av blu-ray-formatet med høyere tetthet og langt flere lag så man får rundt 1 terabyte.

Lenke til kommentar
Greit nok at du får spilt single player, men MP på nett som de fleste store spill baserer seg på nå, blir værre med en pirat kopi. Offesielle spillservere godtar så godt som aldri piratkopier.

 

Det er få spill i dag som har bedre multiplayer del enn singleplayer, og det fleste nyeste spillene såvidt jeg vet om baserer seg mest på singleplayer der multiplayer kun er en ekstra candy. Uannsett er det få tilfeller der multiplayer delen i seg selv er verdt alle de hundrelappene.

 

Men det var vell nok offtopic..

Lenke til kommentar
Ser ikke helt fordelen med flashminne som forbruksmedium. Det er ekstremt mye dyrere å produsere en flashminnebrikke med 50+ GB enn å produsere enn optisk plastikkplate på 50+ GB. Hvis man fortsatt satser på fysiske medier etter blu-ray (jeg tviler), tipper jeg det blir en videreutvikling av blu-ray-formatet med høyere tetthet og langt flere lag så man får rundt 1 terabyte.

 

Det største problemet er vel holdbarheten. Vet ikke hvordan denne er på Blue-Ray, men på DVD er den jo ikke spesielt god.

 

Har selv noen DVD'er som hakker og går dårlig fordi de har blitt brukt en del. Selv om man prøver å være forsiktige med dem, blir det fort skader fordi datalaget er eksponert. Særlig på barnefilmer osv. som fort kan bli slengende rundt, er nok dette et reellt problem.

 

Men som du er inne på, er prisen foreløpig altfor høy, så man må få til en MYE billigere produksjon før dette skal være aktuelt. Det må bli en teknologi ala det Opticom (Nå Thin Film Electronics) prøvde (fortsatt prøver?) seg på.

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
Det største problemet er vel holdbarheten. Vet ikke hvordan denne er på Blue-Ray, men på DVD er den jo ikke spesielt god.

Jeg har fremdeles ikke opplevd at en eneste av mine DVDer har sluttet å fungere. Jeg tror ikke holdbarhet er ordet du er på jakt etter. Kanskje heller robusthet? Det har vel vært tilfeller av diskråte og lignende, men generelt synes jeg det virker som om trykte DVDer holder veldig bra. De får jo ikke riper ved normal bruk, og det må være utgangspunktet når man snakker om holdbarhet.

 

Jeg vil påstå at problemet ikke er mediets skjørhet, men heller kopibeskyttelsen. Unger *vil* før eller siden klare å ødelegge plater. Teknologisk sett er det ingen grunn til å risikere originalplata all den tid det er et digitalt medium og teknologien for å flytte det over på tilsvarende medium eller inn på en mediaserver er lett tilgjengelig. Men denne tanken er jo uhørt for filmbransjen.

 

Heldigvis er det egentlig ikke noe tema for DVD lenger. Hvem-som-helst kan hente ned programvare som kopierer en DVD film med ett klikk. Lovlig er det vel og mener jeg. Det er litt lenger igjen før man er kommet dit med Blu-ray. Spesielt med tanke på at platene koster over hundringsen fremdeles, for ikke å snakke om brenneren. Terskelen er ganske høy inntil videre.

Lenke til kommentar
Jeg har fremdeles ikke opplevd at en eneste av mine DVDer har sluttet å fungere. Jeg tror ikke holdbarhet er ordet du er på jakt etter. Kanskje heller robusthet? Det har vel vært tilfeller av diskråte og lignende, men generelt synes jeg det virker som om trykte DVDer holder veldig bra. De får jo ikke riper ved normal bruk, og det må være utgangspunktet når man snakker om holdbarhet.

 

Jeg har heller ikke opplevd at en DVD har sluttet å fungere, men så skal det sies at jeg heller ikke har barn, eller bor i et hushold med folk som er uforsiktige. Faktorerer man inn barn, så kan man nok med rette påstå at DVD-er ikke er veldig holdbare.

 

Det er litt morsomt, men jeg vegrer meg for å kjøpe BD mye på grunn av hvordan selve filmene ser ut. De er gyselige!

 

Jeg samler på DVD, og jeg har faktisk motforestillinger om å ha de blå greiene på hylla. En får håpe at Criterion, MoC og andre lager custom-bokser :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

tek nettverket er veldig glad i "nyheter" der tilfeldige personer de har funnet på google spår ditt og datt... det har veldi glite med virkeligheten å gjøre og kan ikke akkurat si det er noe jeg gidder lese om

Lenke til kommentar
Jeg har fremdeles ikke opplevd at en eneste av mine DVDer har sluttet å fungere. Jeg tror ikke holdbarhet er ordet du er på jakt etter. Kanskje heller robusthet? Det har vel vært tilfeller av diskråte og lignende, men generelt synes jeg det virker som om trykte DVDer holder veldig bra. De får jo ikke riper ved normal bruk, og det må være utgangspunktet når man snakker om holdbarhet.

 

Jeg vil påstå at problemet ikke er mediets skjørhet, men heller kopibeskyttelsen. Unger *vil* før eller siden klare å ødelegge plater. Teknologisk sett er det ingen grunn til å risikere originalplata all den tid det er et digitalt medium og teknologien for å flytte det over på tilsvarende medium eller inn på en mediaserver er lett tilgjengelig. Men denne tanken er jo uhørt for filmbransjen.

 

Heldigvis er det egentlig ikke noe tema for DVD lenger. Hvem-som-helst kan hente ned programvare som kopierer en DVD film med ett klikk. Lovlig er det vel og mener jeg. Det er litt lenger igjen før man er kommet dit med Blu-ray. Spesielt med tanke på at platene koster over hundringsen fremdeles, for ikke å snakke om brenneren. Terskelen er ganske høy inntil videre.

 

Min samboer har ihvertfall en del på Friends-DVD'ene som begynner å bli slitne. (Hakker og skipper), og tror ikke hun har behandlet dem SÅ ille. (Men hun har sett dem MANGE ganger da...)

Har også hørt fra barnefamilier, at dette er et problem med "favorittfilmene" til ungene som brukes mye. Hadde dette ligget på f.eks. en CF eller SD-brikke skal det MYE til for å ødelegge dem. (Men en SD-brikke er fysisk mindre, og kunne kanskje lettere forsvinne....)

 

Hadde man behandlet DVD'er like forsiktig som folk behandlet LP'er, ville det kanskje ikke vært noe problem, men det gjør ikke folk.

Siden filmene i utgangspunktet ligger på det folk oppfatter som et holdbart medie, tror jeg ikke interessen for å ta backup er særlig stor ute blandt folk flest.

Når man har noen hundre filmer blir det ikke bare tidskrevende, men også fort plasskrevende å ha doble kopier av alt. Tror de fleste forventer at det man kjøper er holdbart.

(Med "folk flest" mener jeg ikke de som frekventerer disse foraene, da jeg regner med at tekno-faktoren er noe større her, enn ellers i samfunnet)

 

I forhold til fysiske plasskrav hadde det også vært fordel om det var lagret på f.eks. SD-brikker.

Da tror jeg de fleste ville pælme coveret, og putte brikkene i kasetter for å spare plass. Noen hundre DVD'er tar i dag uforholdsmessig mye plass.

 

Det jeg kjøper av musikk på nettet, legger jeg ut på minnebrikker i tillegg til at det ligger på div PC'er og MP3-spillere. Slik backup tar minimalt med plass. (CD'er kjøpes i minimal grad. Både pga holdbarhet og fysisk plass)

 

Selv gidder jeg ikke å ta backup av DVD'ene mine. Hadde harddisker vært mye billigere, hadde jeg kanskje kopiert dem ut på en ekstern harddisk. Dette hadde jo også gjort at tilgjengeligheten på filmene hadde vært mye større. Nå ligger stort sett bare musikk ute på den eksterne harddisken.

Lenke til kommentar
Jeg har heller ikke opplevd at en DVD har sluttet å fungere, men så skal det sies at jeg heller ikke har barn, eller bor i et hushold med folk som er uforsiktige. Faktorerer man inn barn, så kan man nok med rette påstå at DVD-er ikke er veldig holdbare.

Da synes jeg fremdeles "robust" er et bedre ord. Å klage over holdbarhet på en DVD plate som en unge har brukt som leketøy er som å klage over at en bil slutter å fungere hvis man kjører den i en fjellvegg.

 

Jeg samler på DVD, og jeg har faktisk motforestillinger om å ha de blå greiene på hylla. En får håpe at Criterion, MoC og andre lager custom-bokser :)

Det var også en grunn... :p

Lenke til kommentar

Må komme meg avgårde for å rekke middag, så dette blir litt kjapt.

 

Har også hørt fra barnefamilier, at dette er et problem med "favorittfilmene" til ungene som brukes mye.

For barnefamilier er det definitivt en utfordring, ja. At en voksen person ikke klarer å håndtere en DVD uten å lage riper klarer jeg ikke å skylde på DVDen for, sorry.

 

Siden filmene i utgangspunktet ligger på det folk oppfatter som et holdbart medie, tror jeg ikke interessen for å ta backup er særlig stor ute blandt folk flest.

Når man har noen hundre filmer blir det ikke bare tidskrevende, men også fort plasskrevende å ha doble kopier av alt. Tror de fleste forventer at det man kjøper er holdbart.

Hvis man, i 2008, fremdeles ikke har oppfattet at verken CD eller DVD plater tåler å bli ripet opp...

 

Jeg tenkte ikke på å ta backup av alle DVDer. Helt enig i at det tar for mye plass. Men for "høyrisiko" platene, eller mye sette, er det absolutt et alternativ. Alle barnefamiliene jeg kjenner til tar konsekvent kopi av barnefilmene og lar ungene se på kopiene. Når de dør etter en stund er er det på tide med ny kopiering. Det er bare sunn fornuft synes jeg.

Lenke til kommentar
Det er gjerne streaming som kan ta over, men det krever at folk flest får bedre linjer, gjerne fiber.

Streaming kan vanskelig ta over for de som har lyst til å eie filmene, ikke bare leie dem. Og streaming i 1080p kvalitet, uten å komprimere mer enn det som gjøres på Blu-Ray? Skeptisk! En ting er linjene, men det må vel også stille enorme krav til serverne som skal dra dette.

 

Flash er som du sier for dyrt, og det gir ikke tilstrekkelige fordeler i forhold til Blu-Ray. Jeg tviler sterkt på at bransjen ønsker å satse på noe sånt med det første. Husk de har akkurat avsluttet en langdryg formatkrig.

Vel, med Blu-ray så anser de som selger det som om du bare leier filmen uansett, og kan når som helst uten varsel sperre både filmen din og spilleren din.

 

Noen har avsluttet en formatkrig, men det er andre som ikke har deltatt i krigen som gjerne kommer inn og vil ha sin del av kaka.

I tillegg så vil også vinnerne snart begynne å forberede neste generasjon film-medium. DVD er tross alt ikke mer enn noen år gammelt det heller. Hvis de ikke kommer med noe nytt snart så må de holde seg til å selge bare nye ting og ikke selge det samme som de har solgt tidligere, men nå på et annet medium.

Jeg spår at senest 2010 så vil de begynne å forberede neste generasjon som ikke er kompatibelt.

Lenke til kommentar
Samtidig øker taiwanske CMC Magnetics, en av de største produsentene av CD/DVD-plater prisen på CD-R og DVD±R med 10 prosent i august grunnet økte produksjonsutgifter. I tillegg planlegger de nok en prisøkning i løpet av året.

Hvis råvareprisene blir høyere for CD og DVD så blir nok også råvareprisene høyere for bluray.

Lenke til kommentar
Nedlasting tar nok mer eller mindre over de neste ti årene. Blu-ray får aldri i nærheten den samme suksessen som DVD.

Jepp, det er jeg også rimelig sikker på. Nedlasting eller streaming fra en rekke ulike leverandører som til sammen tilbyr en rekke valgmuligheter:

- Nedlasting eller streaming

- Et utall kvaliteter

- Med eller uten DRM

- Ulike filformater og kodeker

- Ulike priser og vilkår

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...