Gå til innhold

– Blu-ray overgår DVD i 2011


Anbefalte innlegg

Høyere oppløsning enn 1080p til underholdning kan være en bra opplevelse om bildet er skarpt nok. Det er langt fra alt Full-HD-materiale som er av god kvalitet, og bildet er uskarpt. I slike tilfeller kan faktisk SD være bedre. Det jeg vil frem til er at skarphet er viktigere enn oppløsning, men om bildet er skarpt nok er høyere oppløsning selvsagt bedre ;)

 

Edit: Om folk trenger Ultra-HD er en annen sak. Jeg kunne godt tenkt meg det til hjemmekino, men det er ikke nødvendig til å se TV2-nyhetene.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg slutter meg til mengden som mener roterende plater hører en annen tid til. Nå som kapasitet øker og prisen stuper så er det fryktelig nær en grense der formater som Blu-ray ikke blir lønnsomme lenger.

 

Om det blir en enkel løsning der folk kan enten bruke en minnepenn eller laste ned film med samme kvalitet og få det direkte på TVen, så vil ikke vanlige folk lenger se behovet for en dyr Blu-ray-spiller. Så vidt jeg kan se vil markedet gå i denne retningen, med mindre det kommer noe helt nytt innen den tid.

 

Blu-ray vil nok ikke være helt borte i 2013, men sannsynligvis bære preg av å være temmelig dødt.

Lenke til kommentar
Følelsen av å ha en blu-ray-film i hylla er mye bedre enn å ha kjøpt en på nettet og lastet den ned.

Den sure smaken av å ha betalt for noe som er designet med tanke på å når som helst kunne hindre deg i å få sett på filmen?

 

Personlig forstår jeg ikke at noen får seg til å kjøpe Blu-ray i det hele tatt. Den eneste måten å få industrien til å gå bort fra disse restriksjonene er å vise at man ikke aksepterer dem.

Lenke til kommentar
Følelsen av å ha en blu-ray-film i hylla er mye bedre enn å ha kjøpt en på nettet og lastet den ned.

Den sure smaken av å ha betalt for noe som er designet med tanke på å når som helst kunne hindre deg i å få sett på filmen?

 

Som hva da?

 

DRM?

 

Jeg har fremdeles til gode å få opp en feilmelding på noen av de 90+ Blu-rayene som jeghar sett de siste måndene som sier: Grunnet DRM så vil ikke denne filmen spilles av!

 

Soner?

 

Det tok et par år etter at DVD var lansert før det dukket opp sonefrie spillere også. Kan jo f. eks. kjøpe en LG BH200 BD/HD kombi spiller, denne kan gjøres sonefri på BD og vanlig DVD filmer...

 

 

 

 

Personlig forstår jeg ikke at noen får seg til å kjøpe Blu-ray i det hele tatt. Den eneste måten å få industrien til å gå bort fra disse restriksjonene er å vise at man ikke aksepterer dem.

 

 

Igjen hvilken restriksjoner er det snakk om? Når det en gang i fremtiden skulle dukke opp spillere som hvor filmene blir levert på minnebrikker, restriksjonene vil være akkurat de samme som de har vært på både DVD og nå Blu-ray/HD DVD.

 

Det er ikke vi som kjøper film som har skyld for at dette har dukker opp...

 

Jeg har ca. 2150 DVD/HD DVD/Blu-ray filmer og har til dags dato ikke vært plaget med soner eller drm!

 

Edit:

 

Kanskje greit at det sto måndene og ikke månden, har jo et liv også :p

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Personlig forstår jeg ikke at noen får seg til å kjøpe Blu-ray i det hele tatt. Den eneste måten å få industrien til å gå bort fra disse restriksjonene er å vise at man ikke aksepterer dem.

Da har vel ikke du hørt ord som flatskjerm, HD, Full HD, 1080p.... vel, synd for deg.

Tvix + mkv = all of the above og null tull.

Lenke til kommentar
Som hva da?

 

DRM?

Bingo. Fra resten av teksten din antar jeg du enten ikke kjenner til alle DRM tiltakene Blu-ray har i dag og åpner for i fremtiden, eller du vet og bryr deg ikke. Hvis det første er tilfelle anbefaler jeg noe googling. Hvis det siste er vi bare uenige, og det vil ikke endre seg, så vi får bare være enige om å være uenige.

 

Det er ikke vi som kjøper film som har skyld for at dette har dukker opp.

Selvfølgelig er det det. Hadde ikke en eneste person kjøpt et format med DRM hadde de forsvunnet kjappere enn svint. Med tanke på at DRM utelukkende rammer lovlydige kunder, er det et paradoks for meg at kundene aksepterer det som nødvendig. Men, som sagt, her blir vi ikke enige.

Lenke til kommentar
Det er ikke vi som kjøper film som har skyld for at dette har dukker opp.

Selvfølgelig er det det. Hadde ikke en eneste person kjøpt et format med DRM hadde de forsvunnet kjappere enn svint. Med tanke på at DRM utelukkende rammer lovlydige kunder, er det et paradoks for meg at kundene aksepterer det som nødvendig. Men, som sagt, her blir vi ikke enige.

Hvordan får du det regnestykket til, kan vel ikke være mye logisk i det du blander sammen hvis svaret er at det er de som kjøper film som er skyld i all beskyttelsen. Ganske morsomt i grunn at noen ikke har skjønt det enda.... :p :!:

Lenke til kommentar
eneste grunnen til at blu-ray enna lever er ps3 så tipper bluray muligens faller av ved neste konsol genrasjon

 

Eneste grunn til at blu-ray lever er at filmselskapene sammen med Sony valgte å satse på BD og ikke HD-DVD.

 

Hva er det som får dere til å tro at en annen distribusjons måte en snurrende plater kommer til å ta over så utrolig fort? Veldig, veldig fremtidrettet alle er pga arhg, zoooomrg, orght DRM!!omg død og fordervelse.

Er ikke slik at det er slutt på pc spill i hyllene bare pga vi har fått distribusjons metoder som steam ol.

 

Hva mener du egenlig med dyre BD spillere Efikkan? Er de virkelig så dyre?, og eventuelt hvor lenge vil det vare?

Lenke til kommentar
Selvfølgelig er det det. Hadde ikke en eneste person kjøpt et format med DRM hadde de forsvunnet kjappere enn svint. Med tanke på at DRM utelukkende rammer lovlydige kunder, er det et paradoks for meg at kundene aksepterer det som nødvendig. Men, som sagt, her blir vi ikke enige.

 

Det er vel å snu ting litt på hode, eller?

 

Hadde ikke folk piratkopiert så hadde ikke vi som faktisk handler film måtte "slite" med DRM. Så hvordan vi som handler faktisk har skylden for DRM er for meg et mysterium...

 

 

Men jeg ser på DRM som en dårlig unnskyldning for å laste ned, når stort sett den ENESTE grunnen for at det skjer er at folk ikke vil betale for visse ting!

Lenke til kommentar
Det er vel å snu ting litt på hode, eller?

Som sagt, jeg tror nok vi står for langt unna hverandre på temaet til at vi hadde blitt enige om vi hadde fylt noen titalls sider. :) Nei, jeg synes ikke det er å snu det på hodet.

 

Hadde ikke folk piratkopiert så hadde ikke vi som faktisk handler film måtte "slite" med DRM.

Husker du når kassetten ble populær? Radiostasjonene ble oppfordret til å prate i midten av låtene for å "ødelegge" for eventuelle som tok opp. Hva kom først, DRM, eller piratkopier?

 

Jeg kan garantere at selv om ingen noen sinne hadde piratkopiert et eneste media, hadde vi hatt DRM. DRM er ikke om kopibeskyttelse. Det er om å kontrollere hvordan de som kjøper et produkt får lov til å bruke det. Blu-ray er bransjens våte drøm. Hver gang du putter en ny plate inn i spilleren har de mulighet til å oppdatere den og hvilke filmer den lar deg spille av. De kan til og med låse en plate til den første spilleren du bruker.

 

Alle må selvfølgelig trekke sine egne konklusjoner. Personlig har jeg ikke så mye som et snev av dårlig samvittighet når jeg laster ned en mkv eller et blu-ray image. Jeg mer enn nok penger, og hundrevis av DVDer, men et sted går grensen. Jeg kjøper ikke spill med online aktivering og begrensning av antall installasjoner. Og jeg kjøper ikke Blu-ray. Jo mindre marked Blu-ray får, jo større er sjansen for at DRM frie format til slutt tar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...