Gå til innhold

– Blu-ray overgår DVD i 2011


Anbefalte innlegg

Klare nå meg fint med dvd :)

Men har slutta å kjøpe dyre filmer som er på 150-200kr. Går mest nå på filmer fra www.play.com på filmer som er fra 3£-10£. Går en del på filmer på 3-5£ mest fortida, masse gamler filmer som æ vil se på nytt og 30-100kr er fin pris :)

 

Men om blueray filmer sku komme ned til 50-100kr og spillern til 1000-2000kr da kan æ vel ta og skifte, vil jo forsatt kunne se de gamle filmene på blueray.

 

Men intil vidre så syns æ nå dvd er mer en fint nok kvalitet, og det synes jo de fleste amerikanere også =)

Endret av flabben2k
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er ikke så mye som skal til før jeg går over. Criterion begynner jo nå med BD-filmer -- til samme pris som DVD-versjonene.

 

Nå ligger jo mange av filmene til rundt 129-149 kr, det er jo ikke langt unna, er jo mindre enn det DVDene kostet for ikke så lenge siden. Jeg betaler ihvertfall de små kronene ekstra

Lenke til kommentar

Selvsagt "spår" Sony-sjefene at Blu-ray vil ta over. De må jo på en eller annen måte overbevise de som klarer seg med DVD at Blu-ray er i vinden og vil dytte DVD til side innen relativt kort tid.

Litt sånn "kom igjen, hva venter dere på? Blu-ray vil ta over uansett. Slutt med det DVD tullet og kjøp Blu-ray!"

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk setter seg på bakbena, egentlig.

Det forklarte jeg, for min del, tidligere i tråden. Oppsummering på ett ord: DRM.

 

Men det er ikke derfor "de fleste" ikke gidder å gå for BD. De ser bare ingen nytteverdi. BD har ett eneste salgsargument: HD. Sammenlign det med VHS vs. DVD fra den gang da.

Lenke til kommentar
Skjønner ikke hvorfor folk setter seg på bakbena, egentlig.

Det forklarte jeg, for min del, tidligere i tråden. Oppsummering på ett ord: DRM.

 

Men det er ikke derfor "de fleste" ikke gidder å gå for BD. De ser bare ingen nytteverdi. BD har ett eneste salgsargument: HD. Sammenlign det med VHS vs. DVD fra den gang da.

 

Helt enig. Spranget VHS -> DVD var et mye større sprang i funksjonalitet og bruk enn DVD -> BD er.

Fra VHS -> DVD fikk man bl.a.:

1. Mye bedre kvalitet og oppløsning på filmen.

2. Platene blir i utgangspunktet ikke dårligere av å spilles av mange ganger. (Noe jeg altså mener er en sannhet med modifikasjoner)

3. Mye bedre spolemuligheter og menysystemer.

4. Et mye bedre format. De tar mindre plass og er lettere å transportere i litt antall

(Og sikkert mange fler...)

 

For DVD -> BD er det kun punkt 1 som gjelder, men da ikke med MYE bedre kvalitet. De fleste med CRT-TV og HD-ReadtTV vil ikke greie å se stor forskjell.

Man har noe mer forbedringer ifm punkt 3, men for de som stort sett bare skal se filmen, har dette liten interesse.

I tillegg har BD som du nevnte strengere DRM, som ihvertfall gjør meg litt skeptisk.

 

Hvis bransjen begynner mer agressivt å pushe BD så vil kanskje målet kunne nås i 2011, men tviler sterkt. Så lenge DVD er billigere, vil ihvertfall mange velge dette fordi det er "godt nok". Jeg har selv ennå ikke kjøpt meg en BD-spiller, da jeg ennå ikke har sett poenget. (Jeg har fortsatt en gammel ikke-FullHD-TV, og anser meg ikke som noen hard-core filmelsker.)

 

Men kanskje streaming vil treffe DVD hardere enn BD, fordi de som er hard-core filmelskere fortsatt vil kjøpe BD. Foreløpig er jo kvaliteten på det meste av streamingen i nærheten av DVD, men et godt stykke unna BD. De ønsker kanskje også i større grad å eie filmen fysisk.

Det vil nok også ta litt tid før Internett-infrastrukturen takler massiv FullHD-streaming.

Overgangen DVD->BD er også enklere teknisk, da man slipper en ekstra boks

 

Jeg er likevel skeptisk til at byttet vil gå så fort. "Time vil shåv"

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747

Det er så enkelt som å si at blu-ray ikke dør ut med det første. Om 50GB skulle bli for lite til en film (øh..?) kan de alltids legge på flere lag, omså opp til 200GB :p Så med mindre Adobe tar et skippertak med flashen, eller en ny fancy streame-teknologi kommer opp er nok blu-ray vinneren :)

Lenke til kommentar
Det er så enkelt som å si at blu-ray ikke dør ut med det første. Om 50GB skulle bli for lite til en film (øh..?) kan de alltids legge på flere lag, omså opp til 200GB :p Så med mindre Adobe tar et skippertak med flashen, eller en ny fancy streame-teknologi kommer opp er nok blu-ray vinneren :)

Hvordan vet du at blu-ray ikke dør ut? HD-DVD døde fort. SACD kom aldri ut av startgropa. Selv DVD er ikke mange årene gammelt. Når (ikke hvis) noen kommer med noe lurt som gir fordeler framfor blu-ray så kan den forsvinne på kort tid. Blu-ray kan tilogmed ende opp med å forsvinne før DVD av den enkle grunn at det er så mange dvd filmer og spillere ute at det har nådd kritisk masse og vil bli hengende igjen i mange år ekstra bare på det.

 

Brått kan det komme et nytt og bedre format fra Kina med 500 kroners spillere. Det skal ikke mye til.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-b5747
Det er så enkelt som å si at blu-ray ikke dør ut med det første. Om 50GB skulle bli for lite til en film (øh..?) kan de alltids legge på flere lag, omså opp til 200GB :p Så med mindre Adobe tar et skippertak med flashen, eller en ny fancy streame-teknologi kommer opp er nok blu-ray vinneren :)

Hvordan vet du at blu-ray ikke dør ut? HD-DVD døde fort. SACD kom aldri ut av startgropa. Selv DVD er ikke mange årene gammelt. Når (ikke hvis) noen kommer med noe lurt som gir fordeler framfor blu-ray så kan den forsvinne på kort tid. Blu-ray kan tilogmed ende opp med å forsvinne før DVD av den enkle grunn at det er så mange dvd filmer og spillere ute at det har nådd kritisk masse og vil bli hengende igjen i mange år ekstra bare på det.

 

Brått kan det komme et nytt og bedre format fra Kina med 500 kroners spillere. Det skal ikke mye til.

 

Så var det dette med hollywood-støtten til Blu-ray da :) HD-DVD kjempet mot Blu-ray som blir noe annet enn DVD mot Blu-ray. Når hele markedet jobber seg opp mot blu-ray nå, hvorfor skulle de bare hoppe av det potensielle profittoget? :p

Lenke til kommentar
Jeg har selv ennå ikke kjøpt meg en BD-spiller, da jeg ennå ikke har sett poenget. (Jeg har fortsatt en gammel ikke-FullHD-TV, og anser meg ikke som noen hard-core filmelsker.)

Jeg har en FullHD og har veldig lyst til å kjøpe filmer i HD. Men det blir som når iTunes åpnet. Endelig et godt utvalg av musikk på nett, også DRMet de det sønder og sammen så det var helt uaktuelt å handle derfra. BD er på samme måte.

 

Nå har musikk omsider, som smått, begynt å bli befridd og realistisk å kjøpe. Men min store interesse er ikke innen musikk, jeg kjøper kanskje en håndfull av låter i løpet av et år (hadde kanskje vært to-tre ganger så mye hvis alt var tilgjengelig uten DRM), di.fm fyller behovet helt greit sånn ellers. Men for film? Ai ai, så mye jeg har lyst på i HD. Men BD sin DRM? Uff, nei, ikke en sjans. Og det gjør meg trist, for jeg vil så gjerne.

Lenke til kommentar

Folk har en tendens til å tro at VHS til DVD var så ekstremt på bildesiden da det gjelder oppløsning. Det var slettes ikke det.

 

Vi snakker 560×480 vs 720×480 i NTSC her. Altså ikke et forferdelig gedigent hopp.

 

Jeg er helt sikker på at folk ville ha blitt ganske overrasket om de faktisk så f.eks. en god VHS på en god CRT og f.eks. DVD og BD side om side på en 60" 2008-modell Kuro. Det er en vesentlig forskjell, men absolutt ikke bare mellom VHS og DVD.

Lenke til kommentar
Folk har en tendens til å tro at VHS til DVD var så ekstremt på bildesiden da det gjelder oppløsning. Det var slettes ikke det.

Jeg fikk ikke inntrykk av at "folk flest" byttet til DVD pga. bildekvalitet. Nå må det vel sies at oppløsning ikke er det samme som bildekvalitet. Selv om DVD ikke hadde stort høyere oppløsning var kvalitetsforskjellen ganske enorm.

 

Slik jeg ser det var det to ting som appellerte til almenheten. Ingen kvalitetsforringelse ved lagring/avspilling, og, dette er den store, ingen spoling.

 

Jeg er helt sikker på at folk ville ha blitt ganske overrasket om de faktisk så f.eks. en god VHS på en god CRT og f.eks. DVD og BD side om side på en 60" 2008-modell Kuro.

Hadde du vist det til far min hadde han antageligvis sagt noe sånn som "jeg kan se to armer og to bein på begge av bildene, så begge gjør samme nytte for meg".

 

At BD på sikt vil ta over er det vel liten tvil om. Når spillerene har blitt billige nok er det det folk kjøper når DVD spilleren tar kvelden, eller når de slutter å gi ut DVDer. Men at BD vil ta markedet med storm? Jeg har mine tvil. Den tilbyr ikke nok til at de som ikke er spesielt interesserte ser det som nødvendig.

Lenke til kommentar

Å tro på at man får skikkelig blueray kvalitet streamet gjennom nettet(synes jeg) er tåpelig. Som sikkert mange har opplevd: Man har 20 mbit linje, men man ser sjelden hastigheten går jevnt over 1 Mbyte utenom enkelte peak. Om ikke serveren i scandinavia er sjangsen for å over 1mbyte/s enda mindre, og det hjelper ikke om du har en million mbit til din lokale basestasjon. Selv synes jeg det er merkelig at for eksempel sf anytime funker i det hele tatt, selv om de streamer med 1-2mbit(ikke hd filmene).

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at blu-ray ikke dør ut? HD-DVD døde fort. SACD kom aldri ut av startgropa. Selv DVD er ikke mange årene gammelt.

DVD kom i 1995, så er 13 år gammelt.

Blu-ray er 2 år gammelt.

 

Tviler på at Blu-ray dør. Det er nå støttet av alle de store film studioene. Mange filmer er allerede gitt ut.

Lenke til kommentar
Hvordan vet du at blu-ray ikke dør ut? HD-DVD døde fort. SACD kom aldri ut av startgropa. Selv DVD er ikke mange årene gammelt.

DVD kom i 1995, så er 13 år gammelt.

Blu-ray er 2 år gammelt.

 

Tviler på at Blu-ray dør. Det er nå støttet av alle de store film studioene. Mange filmer er allerede gitt ut.

DVD kom ikke ut til almennheten (her på berget hvertfall) som filmmedium for massene før nærmere 2001. Fram til da var det kun for spesielt interesserte. Så 98% av alle som har DVD nå hadde det ikke for 7 år siden.

 

Ting kan fort endre seg.

Lenke til kommentar

Du motsier jo deg selv her.

 

Raptor sier jo nettopp at DVD er gammelt, og så legger du til at til tross for det så ble DVD et veldig populært medium -- antydende at en sakte start ikke er krise.

 

Personlig tror jeg BD helt fint kommer til å overleve. Sony har nok veldig gode grunner til å tro at et kritisk punkt nærmer seg. BD-spillere begynner å bli billige nok til at det ikke er noen vits i å kjøpe rene DVD-spillere lengre, og BD-filmene blir som kjent billigere og billigere.

 

Det er ingen konkurrerende teknologier som er nærme nok i tid til å kunne utfordre BD, og når ballen først har fått litt fart på seg vil den nok ha momentum nok til at eventuelle andre løsninger vil måtte knive ganske hardt med BD.

Lenke til kommentar
Å tro på at man får skikkelig blueray kvalitet streamet gjennom nettet(synes jeg) er tåpelig. Som sikkert mange har opplevd: Man har 20 mbit linje, men man ser sjelden hastigheten går jevnt over 1 Mbyte utenom enkelte peak.

Det kommer an på så mangt. Jeg får konsekvent 14mbit (det er full hastighet på linjen min) fra servere i USA, men det er ved bruk av flere tråder.

 

Nettet er ikke problemet per nå. Men det har jeg en mistanke om det hadde blitt hvis plutselig halve Norges befolkning hadde begynt å streame HD fra over dammen. På den andre siden, hadde noe slikt blitt virkelighet hadde vi uansett hatt en egen serverpark i Europa. Men, jeg kan aldri tenke meg at det vil skje. Vi kan fremdeles ikke streame SD innhold på en vettug måte tross alt. Med vettug mener jeg godt utvalg og uten DRM.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...