Gå til innhold

Tre "nye" fra Nvidia


Anbefalte innlegg

Nå, tror det er på tide at Nvidia får litt styr på produktnummrene sine og sørger for at kundene sine ikke blir så utrolig forvirret.

 

GDI-Raptor : Noen anelse om når det kommer et produkt fra Nvidia som kan konkurere på spesifikasjoner , ytelse, TDP og pris med Ati kortene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tragisk markedsføring av nVidia... de undergraver egen super-brand! Er ikke meneskelig mulig å holde styr på hva som er hva...

Så nVIDIA kan ikke lansere flere kort uten at det blir syting? 8-seren blir med denne lanserinen lagt død, med unntak av 8400GS, som hovedsakelig selges til OEM.

Folk trenger nå kun å forholde seg til 9-serie og 200-sere

 

55nm teknologi fra nvidia =D

Dette vil vell si, mindre varme,strøm og støy?

 

2xx serien vært basert på 65nm, noe som har gjort nvidia til den store stygge ulven på varme utvikling og strømforbruk

Ja, mindre varme og strøm.

Selv om 200-serien har høyt strømforbruk i load, så bruker de faktisk mindre strøm en AMD sine RV770 i idle. Selv på 65nm.

 

og til våren-sommeren (2009) kommer ATI med 40nm.. Gode tider i vente.

nVIDIA også... De fleste produktene som er planlagt i H1 2009 fra nV er på 40nm. TSMC som både AMD og nVIDIA bruker hopper over 45nm, og går rett til 40nm som er halv-node versjonen av 45nm.

 

GDI-Raptor : Noen anelse om når det kommer et produkt fra Nvidia som kan konkurere på spesifikasjoner , ytelse, TDP og pris med Ati kortene?

Spesifikasjoner kan de allerede konkurrere på. Eneste er at nVIDIA ikke kommer til å støtte hele DX10.1 instruksjonsettet, men kun enkelte funksjoner. Går heller rett til DX11 i neste generasjon.

 

Ytelsen på nVIDIA-kortene i single chip er fremdeles bedre enn AMD sine, men GT200 brikken på 65nm bærer preg av å være en backup-plan. Det stemmer.

 

TDP (under load) og pris kan de nok konkurrere på ganske snart... :)

Lenke til kommentar
Nå, tror det er på tide at Nvidia får litt styr på produktnummrene sine og sørger for at kundene sine ikke blir så utrolig forvirret.

 

GDI-Raptor : Noen anelse om når det kommer et produkt fra Nvidia som kan konkurere på spesifikasjoner , ytelse, TDP og pris med Ati kortene?

 

Regner med at prisnivået på modellene ift hverandre blir slik at det ikke går an å kjøpe katta i sekken. Dyrt = bra, billig = dårlig. Det holder i massevis. Og om det ikke skulle gjøre det er det bare å ringe til komplett eller netshop, de burde ha en viss peiling på hva som er bra og dårlig.

Lenke til kommentar

Så nVIDIA kan ikke lansere flere kort uten at det blir syting? 8-seren blir med denne lanserinen lagt død, med unntak av 8400GS, som hovedsakelig selges til OEM.Folk trenger nå kun å forholde seg til 9-serie og 200-sere

Men får vi snart se noen forbedret 8800GS i 9800GS form på 55nm el? Dette siden 8800 serien går i EOL, Jeg har ikke noenting imot lanseringer og synes det er flott at de moderniserer produkter og beholder det gode utvalget. Derfor savner jeg dette produktet(9800GS) med ennå lavere strømforbruk, tri-sli, hybrid mm og god ytelse for pengene.

 

55nm teknologi fra nvidia =D

Ja, mindre varme og strøm.

Selv om 200-serien har høyt strømforbruk i load, så bruker de faktisk mindre strøm en AMD sine RV770 i idle. Selv på 65nm.

Du vet like godt som meg at HD48xx ikke har fått Powerplay til å virke ennå, så det blir fullstendig feilaktig og vranglærende å fremstille det på denne måten uten å ta med den informasjonen.

 

nVIDIA også... De fleste produktene som er planlagt i H1 2009 fra nV er på 40nm. TSMC som både AMD og nVIDIA bruker hopper over 45nm, og går rett til 40nm som er halv-node versjonen av 45nm.
Men det går rykter om at Nvidia skal hoppe over G200b og gå rett på 45nm, er det sant?

 

Ytelsen på nVIDIA-kortene i single chip er fremdeles bedre enn AMD sine, men GT200 brikken på 65nm bærer preg av å være en backup-plan. Det stemmer.
Det var vel en backup plan og var kun ment for Tesla produkter. Endret av Theo343
Lenke til kommentar
55nm teknologi fra nvidia =D

Ja, mindre varme og strøm.

Selv om 200-serien har høyt strømforbruk i load, så bruker de faktisk mindre strøm en AMD sine RV770 i idle. Selv på 65nm.

Du vet like godt som meg at HD48xx ikke har fått Powerplay til å virke ennå, så det blir fullstendig feilaktig og vranglærende å fremstille det på denne måten uten å ta med den informasjonen.

Har ikke sett noen offisielle uttalelser på det. Har dessverre ikke tid til å holde meg oppdatert på rykter siden det er ferie.

Inntil det eventuelt er fikset så ser jeg bort fra den kommentaren om vranglære.

Per nå så er GT200 mer energieffektiv enn RV770 i idle.

 

nVIDIA også... De fleste produktene som er planlagt i H1 2009 fra nV er på 40nm. TSMC som både AMD og nVIDIA bruker hopper over 45nm, og går rett til 40nm som er halv-node versjonen av 45nm.
Men det går rykter om at Nvidia skal hoppe over G200b og gå rett på 45nm, er det sant?

Har ikke hørt noe om det. TSMC sitt roadmap med 40nm vil ikke tillate noen av produsentene å komme med 40nm produkter ut på markedet før tidligst febraur/mars 2009. Det er for lenge til.

Lenke til kommentar

Godt å høre. Var beyond3d som hadde en artikkel på det nå. Ang. powerplay og HD48xx så har det vært flere uttalelser på det i media men akkurat som deg tar jeg meg ikke tid til å finne de igjen nå, men de ligger godt i HD48xx trådene, og er tilfelle. Har vært opplyst om fra lansering omtrent så vidt jeg husker.

 

Akkurat nå pga. en feil i implementasjon av powerplay i HD48xx så har GT200 et bedre idleforbruk. Jeg er glad for at GT200 har en god idle, men viktig at alle fakta er riktig vinklet.

 

Men 9800GS? Vil det i hele tatt komme? Eller vil et annet kort fylle denne plassen under 9800GT?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Akkurat nå pga. en feil i implementasjon av powerplay i HD48xx så har GT200 et bedre idleforbruk. Jeg er glad for at GT200 har en god idle, men viktig at alle fakta er riktig vinklet.

Og det er ikke fikset i siste versjon av Catalyst eller i en hotfix?

Ja, ja... Vi får håpe at det fikses snart da.

 

Men 9800GS? Vil det i hele tatt komme? Eller vil et annet kort fylle denne plassen under 9800GT?

Vanskelig å si. Hører forskjellige informasjon om nye produkter.

Det er nok litt kaos hos nV for tiden. Tydeligvis vet ikke de som driver med drivere hva de som driver med hardware gjør... :(

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Nvidia trenger å gi ut litt færre kort litt sjeldenere nå synes jeg, utrolig mange versjoner holde styr på, noen mhz +/- og noen hundre kr forskjeld.

Har et ATI Radeon HD 3780 kort nå, men kommer nok til å bli et 9800GX2 eller GTX 280 i nærmeste tid, hjelper ikke at ATI har "fetere" specs når driverne er elendige IMO.

Lenke til kommentar

Så lenge prisene synker må det gjerne lanseres kort oftere for min del, synes 8800GTX/Ultra var best litt for lenge. Det er et sunnhetstegn at det lanseres nye produkter. (selv "nye" produkter). Antar at 9800GTX også blir EOL etterhvert som 9800GTX+ blir tilgjengelig. Mulig røverkjøp med 9800GTX om en liten stund??

Lenke til kommentar

Problemet er jo ikke at nvidia lanserer nye produkter. Problemet er den misvisende måten å gi navn til produkter. Nesten like/like produkter som 8800gt og 9800gt(iallefall de uten hybrid p. tri sli etc.) har bare i praksis fått en biosoppgradering uten at det er noe bedre produkt. Hadde de kalt det 8800gt+ eller 8900gt kunne jeg gått delvis med på det. Men 88xx og 98xx serien høres jo ut som store forbedringer. For de som ikke sitter å leser forum dagen lang så blir det for mange nesten like skjermkort på markedet fra nvidia. Selv om det EOL på mange eldre kort så ligger de fortsatt inne på lager flere plasser, og det skaper forvirring. Prisene er også nesten helt like, og gjør det enda verre å velge.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar
9800 GT er rett og slett suksessrike Geforce 8800 GT med ny BIOS og nytt navn

Betyr det at hvis man har 8800GT så kan man flashe det til 9800GT bare med å legge inn 9800GT-Bios?

Ikke vet jeg om det går, men hva skulle være poenget? En bios gjør ikke kortet noe bedre når så lenge det ikke er noe ny hw funksjonalitet å enable.

Lenke til kommentar
9800 GT er rett og slett suksessrike Geforce 8800 GT med ny BIOS og nytt navn

Betyr det at hvis man har 8800GT så kan man flashe det til 9800GT bare med å legge inn 9800GT-Bios?

Ikke vet jeg om det går, men hva skulle være poenget? En bios gjør ikke kortet noe bedre når så lenge det ikke er noe ny hw funksjonalitet å enable.

Men hvis 9800GT har høyere frekvenser da?

 

Broren min sitt gamle 7900GTO ble litt bedre da jeg la inn 7900GTX Bios på det

Lenke til kommentar
9800 GT er rett og slett suksessrike Geforce 8800 GT med ny BIOS og nytt navn

Betyr det at hvis man har 8800GT så kan man flashe det til 9800GT bare med å legge inn 9800GT-Bios?

Ikke vet jeg om det går, men hva skulle være poenget? En bios gjør ikke kortet noe bedre når så lenge det ikke er noe ny hw funksjonalitet å enable.

Men hvis 9800GT har høyere frekvenser da?

 

Broren min sitt gamle 7900GTO ble litt bedre da jeg la inn 7900GTX Bios på det

Det står ingenting om det.

 

Du kunne fint ha klokka gto kortet opp til samme frekvensene, og gto hadde strammere minnetiminger enn gtx så det er bittelitt bedre på samme frekvens. Bios oppgraderinger med uorginal bios kan i verste tilfelle ødelegge kortet + man mister all garanti. Software klokking etterlater derimot ingen spor.

Lenke til kommentar
Det står ingenting om det.

 

Du kunne fint ha klokka gto kortet opp til samme frekvensene, og gto hadde strammere minnetiminger enn gtx så det er bittelitt bedre på samme frekvens. Bios oppgraderinger med uorginal bios kan i verste tilfelle ødelegge kortet + man mister all garanti. Software klokking etterlater derimot ingen spor.

Alternativt modde biosen slik at du har høyere frekvenser @stock, og slipper å drive og klokke :p

Lenke til kommentar
Det står ingenting om det.

 

Du kunne fint ha klokka gto kortet opp til samme frekvensene, og gto hadde strammere minnetiminger enn gtx så det er bittelitt bedre på samme frekvens. Bios oppgraderinger med uorginal bios kan i verste tilfelle ødelegge kortet + man mister all garanti. Software klokking etterlater derimot ingen spor.

Alternativt modde biosen slik at du har høyere frekvenser @stock, og slipper å drive og klokke :p

Det har jeg gjort flere ganger på andre skjermkort, men det er nå fortsatt overklokking uansett hvor man endrer frekvenser fra. Syns personlig det er bedre og vel så enkelt å overklokke fra oset med feks. rivatuner. Så kan man klokke ned kortet om det plutselig blir ustabilt på oppgitt frekvens i enkelte spill(temperaturen inn øker når det er sommer etc.), ved bytte og salg uten at man må fikle i bios.

Endret av Onanias
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...