Gå til innhold

Grand Theft Auto IV til PC? (PC)


Anbefalte innlegg

Vel, greit. Jeg ser den. Men da kommer vi til et annet punkt; ingen PC er lik en annen. Det vil si det er resurskrevende å kode om noe som skal måtte fungere på flere enn en bestemt sammensatt PC.

Det er jo nettop derfor det finnes standarder, for at utviklere ikke skal være nødt til å tilpasse programvaren til hver enkelt datamaskin, selv om det i realiteten kan være litt annerledes. Men jeg tror ikke det er så resusskrevende å utvikle til PC at det automatisk blir billigere/mindre resskrevende å utvikle til konsoller.

I tillegg utviklerene (eller utgiverene) må kjøpe sansynligvis dyre verktøy for å kunne kode til den aktuelle konsollen, betale royalties og ifinne seg å bli overstyrt av Sony, Nintendo eller Microsoft i verste tilfelle.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med PC-utvikling er at de må prøve å ta hensyn til millioner av mulige hardware-kombinasjoner, og det kreves enormt mye mere quality assurance, altså betatesting. Disse testerne må jo ha betalt også. Og det tar laaaang tid og mye forskjellig utstyr. Det sier hvertfall utviklere selv. De vil jo ikke lage et spill som kræsjer hele tiden på 40% av verdens PC'r og funker fint på resten.

Så lenge det ikke er noen fast standard for grafikkort, CPU, hovedkort, RAM osv i PC'r blir det alltid en ekstra ting å tenke på.

 

Med konsoll er det bare en type hardware å forholde seg til. Derfor trenger stort sett ikke disse spillene patching for å fungere etter release.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Muddy, alle konsoll-utgivelser portet til PC har enten lik grafikk (og annet innhold) eller bedre. Slik har det alltid vært. Jeg tviler på at GTA4 er så utenomjordisk laget at det må rives opp med roten og endres helt før det kommer på PC.

 

GTA4 kommer på PC. Spørsmålet er ikke om - men når. Og når det kommer, vil det ikke være nedstrupet.

 

Nå har jeg gjentatte ganger prøvt å si at dette her dreier seg ikke om grafikken. Grafikken klarer en PC utmerket, det er det ingen tvil om. Men R* har selv uttalt at algoritmen og systemet som ligger i bunn og produserer alle de forskjellige tingene folk på gaten gjør, hele bysystemet som ligger i grunn, er noe en 360 og en PS3 er suverent overlegen en PC på.

 

Kombinert har en 360 9,3Ghz CPU, PS3 har sin Cell-prosessor som er enda kraftigere, det er her PC'n vil komme til kort er jeg redd. Men om noen skal få en PC til å ta de kalkulasjonene, så er i det minste R* de eneste utviklerne som faktisk vil få det til. Er jo bare å tenke tilbake til hvor mye de klarte trekke ut av en stakkars PS2 med San Andreas.

 

...(og annet innhold)...

 

Kall meg vrang, men jeg tviler sterkt på at PC'en vil kveles på grunn av noe algoritmisk tull. Vis meg en kilde som sier dette, så kanskje jeg skal vurdere å endre syn på saken. Slike påstander ut av det blå, uten noen form for objektiv kilde, må du bare forvente å få forkastet - rett og slett fordi PC'en gang på gang har vist at spillene både ser og fungerer bedre enn de samme spillene på konsoll.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Nå er det ikke snakk om grafikken i det jeg prater om da. Her er det snakk om algoritmene som utgjør AI'en. Disse må totalt omskrives til å passe med en PC-struktur.

 

Grafikkmessig er det ingen tvil om at en PC vil klare biffen. Men er algoritmene og systemene i bunn som R* selv har uttalt at ikke er noe de ønsker å sette av tid og penger til å skrive om.

 

Alt er trossalt ikke grafikk heller.

 

herregud for en roing. Få kilde til påstanden din om at AI må totalt omskrives for å porte xbox versjonen til pc?

 

"Alt er trossalt ikke grafikk heller" Hva mente du egentlig med denne uttalelsen?

 

Er så lei av folk som utgir seg for å være fagfolk og kun serverer tomt tankesvada fra gutterommet

Lenke til kommentar
Muddy, alle konsoll-utgivelser portet til PC har enten lik grafikk (og annet innhold) eller bedre. Slik har det alltid vært. Jeg tviler på at GTA4 er så utenomjordisk laget at det må rives opp med roten og endres helt før det kommer på PC.

 

GTA4 kommer på PC. Spørsmålet er ikke om - men når. Og når det kommer, vil det ikke være nedstrupet.

 

Nå har jeg gjentatte ganger prøvt å si at dette her dreier seg ikke om grafikken. Grafikken klarer en PC utmerket, det er det ingen tvil om. Men R* har selv uttalt at algoritmen og systemet som ligger i bunn og produserer alle de forskjellige tingene folk på gaten gjør, hele bysystemet som ligger i grunn, er noe en 360 og en PS3 er suverent overlegen en PC på.

 

Kombinert har en 360 9,3Ghz CPU, PS3 har sin Cell-prosessor som er enda kraftigere, det er her PC'n vil komme til kort er jeg redd. Men om noen skal få en PC til å ta de kalkulasjonene, så er i det minste R* de eneste utviklerne som faktisk vil få det til. Er jo bare å tenke tilbake til hvor mye de klarte trekke ut av en stakkars PS2 med San Andreas.

 

Tenkte eg sku berre gi f* i å bry meg men du er jo helt vekke her.

 

CPU 3.2 GHz PPC Tri-Core Xenon i en xbox360 du ganger det liksom med 3 du? ja ok. Då er min Quad core på 3.6GHz 14.4GHz og yter dobbelt så bra en Core duo på 3.0Ghz (i din verden 6.0GHz)? Hvis du ikke ser hvor langt vekke fra den virkelige verden du er nå så vet ikke jeg..

Endret av HWBruker
Lenke til kommentar

Blir nesten litt forbanna her.

 

1. Artikkelen

PC Gamer Malaysia er ikkje det samme som PC Gamer UK/US, hadde PC Gamer UK/US gjitt oss denne infoen hadde det vert mer troverdig. Vi vet jo ingenting om ka dei basere sin info på. Eg har fulgt flere forum rundt om og har ikkje lyktes i å finne noe info om ka som egentlig står i magasinet.

 

2. Mudddy

PC er idag langt kraftigere en både PS3 og XBOX 360 og har vert det lenge. Prossesoren i consolene er såkalte RISC prosessorer(Reduced instruction set computer) mens PC prosessorer er CISC prosessorer(Complex instruction set computer). For å sammenligne kan vi ta ein Drag Race bil mot ein formel 1 bil, Drag Race er konsoll og F1 er PC. Drag race biler går utrolig fort rett fram men er ubrukelig på bane med masse svinger, spill programering har mer til felles med ein racing bane en ein flystripe. PC har mye bedre og kompleks måte å kjøre komplisert AI på dessuten er AIen i GTA brødum. PC har RISC prosessorer i GFX kortet.

Endret av SynT
Lenke til kommentar
Med tanke på at RAGE er skalérbar og Euphoria allerede er utviklet til PC, så skal det ikke så mye som noen her skal ha det til for at GTA IV kommer til PC.

 

+ XBOX 360 versjonen er veldig lik i programeringa på PC, derfor er det veldig lett å Porte denne versjonen over til PC.

 

Computerandvideogames.com som driver den engelske PCGamer sida

http://www.computerandvideogames.com/sites/pcgamer/

Vet ingenting om ka info PCGamer Malaysia har.

http://www.computerandvideogames.com/artic...82&site=cvg

Endret av SynT
Lenke til kommentar
Mulig jeg ikke har fulgt med i timen...men jeg er serioes naar jeg spoer:

RAGE og Euphoria? Hva har det med GTA IV og gjoere?

 

Det har ALT med spillet å gjøre, dette er motoren i spillet ;)

 

Les mer her.

 

Og RAGE står forresten for Rockstar Advanced Game Engine.

Endret av elf_man
Lenke til kommentar
Dette er en nyhet? GTA har ALLTID kommet på PC ~1 år senere. Jeg småler av folk som går rundt å er bekymret om at det ikke kommer, særlig de som kjøpte konsoll kun pga GTA4.

Det er fordi det ikke alle har råd til maskin til over 7000kr

att noen kan si att med en pc fra ifjor kan dra GTA IV, kom til meg og sjekk selv

Kjøpt ifjor på multicom og ikke takler spill fra 2005 engang, og den kostet 6000kr ;)

 

Dette kommer til å selge ca 1mill kopier "wow så mye" til pc, resten er skaffet ulovligt ;)

Mens konsollversjonene har solgt godt over 7 millioner kopier om ikke mer

Endret av Toman85
Lenke til kommentar
Dette er en nyhet? GTA har ALLTID kommet på PC ~1 år senere. Jeg småler av folk som går rundt å er bekymret om at det ikke kommer, særlig de som kjøpte konsoll kun pga GTA4.

Det er fordi det ikke alle har råd til maskin til over 7000kr

att noen kan si att med en pc fra ifjor kan dra GTA IV, kom til meg og sjekk selv

Kjøpt ifjor på multicom og ikke takler spill fra 2005 engang, og den kostet 6000kr ;)

 

Dette kommer til å selge ca 1mill kopier "wow så mye" til pc, resten er skaffet ulovligt ;)

Mens konsollversjonene har solgt godt over 7 millioner kopier om ikke mer

 

Vel... Når du kjøper en bil til 20000, kan du ikke forvente at den skal legge seg i 280km/t på autobahn. Om du derimot legger 200000 i kan det godt hende du klarer dette. Hvor mye hensikt det vil ha aner jeg ikke, men begge bilene kommer seg fra A til Å :)

Lenke til kommentar

Eg kan enkelt lage en PC som klarer Crysis rimelig brukbart til 5000 kr, det er ikkje forventet at GTA IV vil vere mer krevende en Crysis, langt der i fra. Multicom er ikkje å anbefale ein plass. Broderen kjøpte derfra for noken år si og merket fort problemer, når eg sjekket maskinen var den full av mangler, bl.a. var Skjermkort og Ram ikkje presset skikkeligt i så det hadde spruttet ut, og dei brukte billig lav kvalitets vare og ubrukeligt hovedkort.

Endret av SynT
Lenke til kommentar
att noen kan si att med en pc fra ifjor kan dra GTA IV, kom til meg og sjekk selv
Da kan jeg ikke si annet enn at du enten ikke har satt den opp riktig eller feil-prioritert ang. hardware.
Kjøpt ifjor på multicom og ikke takler spill fra 2005 engang, og den kostet 6000kr ;)
PC er ikke metervare, det er ikke prisen som bestemmer hva du får ut av maskina. Hadde det vært sant kunne jeg solgt min gamle PSX for 10 lapper og den hadde vært god nok for Crysis.
Lenke til kommentar

Ville ventet med å feire til noen andre enn Pc Gamer Malaysia (av alle mulige steder) bekrefter dette. Selvfølgelig fullt mulig at det kommer til pc, men jeg ser ikke helt poenget... Rockstar kan bruke masse tid og penger på å lage en pc-versjon og kanskje selge en million kopier, eller de kan bruke de ressursene på lage et nytt spill til konsoll som selger nærmere 10 millioner kopier...

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...