Gå til innhold

Nekta 30-dagers full returrett hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Meget mulig at de denne gangen ikke ville ha anledning til å nekte, men de kan nekte fremtidig handel med kunden da de ikke har noe kontraheringsplikt.

Ah. Men det er stor forskjell på å nekte framtidig handel og å gi enkeltkunder andre og dårligere villkår enn de som er reklamert.

Lenke til kommentar

Jeg oppfatter det slik at når du kjøper et produkt som i utgangspunktet har 30-dagers full returrett, er returretten en del av produktet, som annonsert. Det kunne egentlig stått under "produktinformasjon" slik jeg ser det. Mange kjøper nok produktet nettopp pga. sikkerheten de har vel å kunne levere tilbake produktet om de ikke er fornøyd. Om de plutselig ikke kan det, fjernes jo endel av forutsetningen for å kjøpe produktet i det hele tatt. Vil nesten kalle det svindel. Trådstarter får jo faktisk ikke det han betalte for.

Lenke til kommentar
Meget mulig at de denne gangen ikke ville ha anledning til å nekte, men de kan nekte fremtidig handel med kunden da de ikke har noe kontraheringsplikt.

Ah. Men det er stor forskjell på å nekte framtidig handel og å gi enkeltkunder andre og dårligere villkår enn de som er reklamert.

 

Men for å pirke, slik du skrev det fremstod det merkelig :) Men bra vi er enig.

 

Jeg oppfatter det slik at når du kjøper et produkt som i utgangspunktet har 30-dagers full returrett, er returretten en del av produktet, som annonsert. Det kunne egentlig stått under "produktinformasjon" slik jeg ser det. Mange kjøper nok produktet nettopp pga. sikkerheten de har vel å kunne levere tilbake produktet om de ikke er fornøyd. Om de plutselig ikke kan det, fjernes jo endel av forutsetningen for å kjøpe produktet i det hele tatt. Vil nesten kalle det svindel. Trådstarter får jo faktisk ikke det han betalte for.

 

Vil kalle det avtalebrudd, svindel er det langt i fra slik jeg ser det.

Lenke til kommentar

Jekta har/hadde også en slik returrett som gjorde man man kunne få pengene tilbake på hvilket som helst produkt, selv om du har spist det opp, man trengte heller ikke gi en grunn, men etter å ha forsøkt denne garantien selv så var de ekstremt negativt innstilt til alle som skulle forsøke å få pengene tilbake.

 

Garantiene er der fordi folk føler seg trygg når de handler, hvis noe skulle gå galt så kan de bare levere det tilbake, men når man faktisk skal levere noe tilbake så finner man ut at de ansatte ikke er like positiv og glad som på reklamen.

Lenke til kommentar
Men for å pirke, slik du skrev det fremstod det merkelig :) Men bra vi er enig.

Men jeg skrev da vitterlig "å nekte en enkeltperson returrett", ikke "å nekte en enkeltperson å handle". Jeg jobbet som assisterende butikksjef i 3,5 år og har nektet nok enkeltpersoner adgang til butikken at jeg vet at det er lov. :)

Lenke til kommentar

Ifølge forbrukerskjøpsloven har kunden ingen form for returrett ved kjøp i butikk, så dette er en gode som Elkjøp gir kunden. Synes det er butikken du har vært i som virker kjip, har selv jobbet i en større Elkjøp butikk med service, lager etc. Har aldri vært et problem verken for meg eller mine medarbeidere at folk returnerer ting. Dessuten så oppleves de "selvstendige" butikken, som bare bruker navnet til Elkjøp langt mer vanskelig på sånne ting. Dette gjelder de mindre butikkene i utkantstrøkene.

 

Men det er klart at hvis noen bevisst prøver å misbruke denne goden, kan jo de nektes retten. Men det har ikke du gjort ut i fra det du sier.

Lenke til kommentar
Men det er klart at hvis noen bevisst prøver å misbruke denne goden, kan jo de nektes retten.

Som flere allerede har påpekt i tråden stemmer ikke dette. Så lenge det er noe butikken annonserer offentlig, må de også stå inne for det og tilby det til alle kunder. Det de derimot kan gjøre er å nekte å handle mer med vedkommende, men dersom de faktisk fortsetter å selge han varer må de også tilby returretten.

Lenke til kommentar
Men det er klart at hvis noen bevisst prøver å misbruke denne goden, kan jo de nektes retten.

Som flere allerede har påpekt i tråden stemmer ikke dette. Så lenge det er noe butikken annonserer offentlig, må de også stå inne for det og tilby det til alle kunder. Det de derimot kan gjøre er å nekte å handle mer med vedkommende, men dersom de faktisk fortsetter å selge han varer må de også tilby returretten.

 

Det er jo ikke noe sak for en selger å forklare til kunden at han ikke får noe returrett på en vare ved et spesielt tilfelle, dette kan jo også legges inn på salgsbilaget som kunden får.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe sak for en selger å forklare til kunden at han ikke får noe returrett på en vare ved et spesielt tilfelle, dette kan jo også legges inn på salgsbilaget som kunden får.

Nei, det stemmer ikke så lenge det er en annonsert kvalitet ved produktet (og nettopp det er det - les elkjøps reklame neste gang den dumper ned i posten). Å nekte enkeltkunder noe som er annonsert i en reklame vil være nøayktig det samme som å nekte enkeltkunder tilbudsprisen som er annonsert. Det er også blitt påpekt et par ganger i tråden her.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke noe sak for en selger å forklare til kunden at han ikke får noe returrett på en vare ved et spesielt tilfelle, dette kan jo også legges inn på salgsbilaget som kunden får.

Nei, det stemmer ikke så lenge det er en annonsert kvalitet ved produktet (og nettopp det er det - les elkjøps reklame neste gang den dumper ned i posten). Å nekte enkeltkunder noe som er annonsert i en reklame vil være nøayktig det samme som å nekte enkeltkunder tilbudsprisen som er annonsert. Det er også blitt påpekt et par ganger i tråden her.

 

Jepp, skjønner hva du mener. Men hvis en kunde konsekvent leverer tilbake på 30 dagers retur, kan jo fortsatt kunden handle varen, men ikke få retur. Dette er en goodwill som Elkjøp gir kunden. Det er kundens eget valg om han vil kjøpe varen av Elkjøp, men det er Elkjøp som gir kunden trygghet ved å tilby 30 dagers åpent kjøp.

Har riktignok aldri hørt om noe scenario som kan minne om dette, riktignok.

Lenke til kommentar
Jepp, skjønner hva du mener. Men hvis en kunde konsekvent leverer tilbake på 30 dagers retur, kan jo fortsatt kunden handle varen, men ikke få retur. Dette er en goodwill som Elkjøp gir kunden. Det er kundens eget valg om han vil kjøpe varen av Elkjøp, men det er Elkjøp som gir kunden trygghet ved å tilby 30 dagers åpent kjøp.

Nope. Igjen. Så lenge det er annonsert. Dersom en kunde utnytter returretten er det eneste Elkjøp kan gjøre å nekte kunden å handle mer hos dem. Dersom de lar han fortsatt handle, men nekter kunden retur skyter de seg selv i foten. Dersom kunden da er oppegående klager han Elkjøp inn til div. forbrukerorganer, og Elkjøp går på en smell.

Lenke til kommentar

Et lite sidespm til elkjøpansatte siden det tydeligvis finnes noen av de i tråden.

 

Har elkjøp noen logg over om en kunde har returnert noe varer?

Hvilke data har dere om en kunde, kan dere feks gå tilbake og se om det er en god kunde eller ikke i salgshistorikken?

Lenke til kommentar
Et lite sidespm til elkjøpansatte siden det tydeligvis finnes noen av de i tråden.

 

Har elkjøp noen logg over om en kunde har returnert noe varer?

Hvilke data har dere om en kunde, kan dere feks gå tilbake og se om det er en god kunde eller ikke i salgshistorikken?

 

jeg har opplevd at de kan det. Feks kunne jeg ved tilbakelevering av et produkt kjøpt i Sandvika, når jeg var i Bergen se skjermen til selger som viste historikk osv.

Ettersom mange av varene registreres på navn slik at Elkjøp kan hente det om kvittering mistes, så er det for så vidt naturlig at systemet også tar vare på eventuelle tilbakeleveringer.

 

I en sak med lefdal som jeg hadde for noen år siden fikk jeg faktisk beskjed at selv om saken var vanntett. Verksted bekreftet mangel, og Siemens godkjente tilbakelevering, så satte Lefdal Sandvika seg på bakbena fordi de mente jeg hadde returnert så mye, og så for så vidt skjelte meg ut i butikken.

(Fikk senere vite at de hadde et problem med at jeg var sta og ikke tok alt de sa for god fisk)

Lenke til kommentar
Et lite sidespm til elkjøpansatte siden det tydeligvis finnes noen av de i tråden.

 

Har elkjøp noen logg over om en kunde har returnert noe varer?

Hvilke data har dere om en kunde, kan dere feks gå tilbake og se om det er en god kunde eller ikke i salgshistorikken?

 

jeg har opplevd at de kan det. Feks kunne jeg ved tilbakelevering av et produkt kjøpt i Sandvika, når jeg var i Bergen se skjermen til selger som viste historikk osv.

Ettersom mange av varene registreres på navn slik at Elkjøp kan hente det om kvittering mistes, så er det for så vidt naturlig at systemet også tar vare på eventuelle tilbakeleveringer.

 

I en sak med lefdal som jeg hadde for noen år siden fikk jeg faktisk beskjed at selv om saken var vanntett. Verksted bekreftet mangel, og Siemens godkjente tilbakelevering, så satte Lefdal Sandvika seg på bakbena fordi de mente jeg hadde returnert så mye, og så for så vidt skjelte meg ut i butikken.

(Fikk senere vite at de hadde et problem med at jeg var sta og ikke tok alt de sa for god fisk)

 

 

Hehe..Jepp, om du har levert noe tilbake vil det vises på datasystemet, det samme gjelder hvor mye og hva du har kjøpt.

Lenke til kommentar
Men det er klart at hvis noen bevisst prøver å misbruke denne goden, kan jo de nektes retten. Men det har ikke du gjort ut i fra det du sier.

 

Her er det også et stort MEN. Elkjøp skal etterforske ganske godt for å kunne bevise at en kunde på et bestemt tidspunkt har gått over fra å bruke til å misbruke returretten. Og så lenge det ikke er beskrevet noe om begrensninger ifb. med bruk av denne retten så høres det ganske tvilsomt ut å plutselig nekte en kunde adgang til butikken fordi det antas at et høyt antall returer er bevisst misbruk. I så fall burde kanskje returretten lyde noe a'la:

 

"Vi ønsker at du skal bli fornøyd og tilbyr derfor 30 dagers åpent kjøp. Er du ikke fornøyd så gir vi deg pengene tilbake uten spørsmål. Altså, dvs så lenge du ikke blir misfornøyd så altfor mange ganger da. De fleste av våre produkter holder nemlig en såpass høy standard at vi anser det som helt usannsynlig at du blir misfornøyd mer enn x antall ganger i løpet av en bestemt periode. Våre ansatte vil vurdere slike tilfeller individuelt etter eget forgodtbefinnende.

 

- Velkommen!"

Lenke til kommentar

Jeg hadde skammet meg hvis jeg etter å ha brukt et produkt i nesten 30 dager leverte det tilbake for å få pengene tilbake.

 

Noe helt annet ville vært dersom jeg hadde kjøpt ett produkt og såvidt tatt det i bruk før jeg oppdaget at samme butikk fikk et godt tilbud på et bedre produkt. Levere tilbake produktet og betale mellomlegget for å få en bedre vare.

 

Men så er jeg i overkant opptatt av hva folk synes om meg og mitt også. Hadde aldri i verden fått meg til å levere en vare for å få pengene tilbake , og iallefall ikke to forskjellige varer i løpet av kort tid.

 

Høres ut som et godt tips til de som trenger et bra og kompakt kamera til å ha med på ferien. Kjøpe på elkjøp , bruke det i 2 uker, ta ut de fine ferieminnene, og levere det tilbake fordi "du ikke er fornøyd". Nei fy søren...

Lenke til kommentar
Jeg hadde skammet meg hvis jeg etter å ha brukt et produkt i nesten 30 dager leverte det tilbake for å få pengene tilbake.

 

Da ville du sannsyligvis også skammet deg hvis du hadde gått tilbake til Kiwi for å klage på frukten? Eller hva om du returnerte et produkt du kjøpte på nettet etter 12, 13, 14 dager? Er det samvittigheten som kommer i veien eller er det angst for personlig konfrontasjon? Hva om huset ditt hadde brent ned; ville du hatt dårlig samvittighet for å ringe forsikringsselskapet? Ingen tvinger deg - og forsikringsselskapet ville sikkert bare satt pris på om du lot være.

 

Hvorfor tror du egentlig disse rettighetene eksisterer? Grunnen til at Elkjøp gir deg hele 30 dager er jo for å gi deg god tid til å finne ut om det aktuelle produktet passer dine behov. Om du beholder produktet 2 eller 20 dager er jo helt irrelevant så lenge du ikke sliter produktet ut i mellomtiden. Er det virkelig noen her som tror at Elkjøp taper penger på "30 dagers full returrett"?

 

Noe helt annet ville vært dersom jeg hadde kjøpt ett produkt og såvidt tatt det i bruk før jeg oppdaget at samme butikk fikk et godt tilbud på et bedre produkt. Levere tilbake produktet og betale mellomlegget for å få en bedre vare.

Hvor lenge samvittigheten din tillater deg å teste et produkt er som sagt ganske irrelevant. For Elkjøp spiller det ingen rolle om du har brukt produktet i 2 eller 25 dager. De må uansett selge det som kuppvare til redusert pris.

 

Men så er jeg i overkant opptatt av hva folk synes om meg og mitt også. Hadde aldri i verden fått meg til å levere en vare for å få pengene tilbake , og iallefall ikke to forskjellige varer i løpet av kort tid.

Hva om du var misfornøyd med begge disse to produktene? Vil du heller beholde et produkt du ikke vil bruke enn å bruke den rettigheten du har betalt for?

 

Høres ut som et godt tips til de som trenger et bra og kompakt kamera til å ha med på ferien. Kjøpe på elkjøp , bruke det i 2 uker, ta ut de fine ferieminnene, og levere det tilbake fordi "du ikke er fornøyd". Nei fy søren...

Du har allerede vært inne på tanken ja?

 

All misbruk er selvsagt en uting. Men hva om du etter to ukers ferie faktisk ikke var fornøyd med kameraet. Hva gjør du da? Ville du slettet ferieminnene før du hadde levert kameraet tilbake?

Lenke til kommentar
Og så lenge det ikke er beskrevet noe om begrensninger ifb. med bruk av denne retten så høres det ganske tvilsomt ut å plutselig nekte en kunde adgang til butikken fordi det antas at et høyt antall returer er bevisst misbruk.
En forhandler kan av hvilken grunn som helst nekte en kunde å kjøpe noe eller i det hele tatt komme inn i butikken. Om de er forpliktet til å gi kunden en grunn, tviler jeg på, ettersom en butikk tross alt er privat eiendom. Jeg kan nekte en person å komme innenfor døren min her hjemme, og jeg kan nekte en person adgang til butikken jeg jobber i om min sjef har gitt meg ordre om dette. Nå har det aldri skjedd, men jeg har bedt en kunde om å gå en gang da han tydeligvis var rusa på et eller annet og begynte å bli agressiv.
Høres ut som et godt tips til de som trenger et bra og kompakt kamera til å ha med på ferien. Kjøpe på elkjøp , bruke det i 2 uker, ta ut de fine ferieminnene, og levere det tilbake fordi "du ikke er fornøyd". Nei fy søren...

Du har allerede vært inne på tanken ja?

All misbruk er selvsagt en uting. Men hva om du etter to ukers ferie faktisk ikke var fornøyd med kameraet. Hva gjør du da? Ville du slettet ferieminnene før du hadde levert kameraet tilbake?

Nå snakker L_C om å kjøpe et kamera utelukkende med tanke på å bruke det "gratis" i to uker og levere tilbake. Det er en helt vanlig, sunn og nyttig samvittighet å ha en sperre for det.

 

Men jeg tror også L_C ville levert tilbake et produkt som ikke svarer til forventningene eller til hva selgeren har lovet. Da benytter man seg av en tilgjengelig tjeneste på et riktig grunnlag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...