Gå til innhold

Nekta 30-dagers full returrett hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

@ Alastor: Men returretten kan vel ikke nektes om det ikke er nevnt på kvitteringen? Det må stå en egen linje på kvitteringen med teksten **ingen returrett** for at det grunnlaget har en hensikt? Står det ikke på kvitteringen kan han vel ikke nektes?
Det meiner eg òg. Var nettop og handla meg ein HTC Diamond. På kvitteringa på denne var det tydeleg stadfesta, "INGEN RETURRETT".

Den kan ikke nektes med mindre du blir gjort oppmerksom på det. Men det har du jo blitt nå, så da er det ikke noe problem med å nekte deg åpent kjøp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
@ Alastor: Men returretten kan vel ikke nektes om det ikke er nevnt på kvitteringen? Det må stå en egen linje på kvitteringen med teksten **ingen returrett** for at det grunnlaget har en hensikt? Står det ikke på kvitteringen kan han vel ikke nektes?
Det meiner eg òg. Var nettop og handla meg ein HTC Diamond. På kvitteringa på denne var det tydeleg stadfesta, "INGEN RETURRETT".

Det er fordi vi ikke har 30 dagers retur på mobiltelefoner generelt. Ikke ang deg spesiellt. Det MÅ ikke stå der på mobilen, da vi opplyser om at det ikke gjelder slikt i vår garanti. Så det trenger ikke stå på kvitteringen, men mange velger å skrive det der som en en ekstra linje.

Lenke til kommentar
30 dagers full returrett

 

Hos Elkjøp kan en komplett vare returneres innen 30 dager fra du har mottatt varen, og du får alle pengene tilbake. Vi kaller det 30 dagers full returrett - for deg betyr det 100% trygghet. Returretten gjelder ikke mobiltelefoner, produkter solgt med abonnement og spill+film som har brutt embalasje. Husk å ta med kvittering

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke man skal levere tilbake ting i hytt og pine fordi du ikke er fornøyd. Jeg kjøper varen, tar den med hjem og så sjekker jeg om jeg liker den. Liker jeg den ikke pakker jeg den pent inn igjen og leverer den tilbake samme eller neste dag. Synes det er helt feil å bruke en vare i flere dager før man leverer den fra seg.

 

Synes ikke det er rart i det heletatt at butikken reagerer når du leverer tilbake to dyre ting på relativt kort tid.

Lenke til kommentar

De har vel ikke rett til å nekte deg returrett på en allerede kjøpt vare, men de kan nekte deg å handle der flere ganger om de føler at du utnytter returretten.

 

Der jeg jobber, har vi to kunder som ikke lenger får lov til å handle hos oss. De skaper bare problemer for oss, og da er vi i vår fulle rett til å nekte de å ha et kundeforhold til oss. For info; en av de misbrukte angreretten ved postordrekjøp. Absolutt alle gjenstander han bestilte over en periode på et par år (ganske mange gjenstander) ble returnert. Til slutt sa vi at "returnerer du også dette produktet, så har du ikke lenger tilgang til å handle fra oss". Han returnerte produktet, og vi har ikke hørt fra han siden.

Lenke til kommentar
Er ikke vanskeligere enn å få andre til å levere varene for deg.

Og hvordan ser du for deg at den løsningen skal virke når alt av slike store dyre varer blir registrert på navn ved kjøp? Skal han kameraten du sender opp stå og juge folk i trynet og utgi seg for å være en annen? Eller har jeg misforstått deg nå?

Lenke til kommentar
..men denne returretten er faktisk frivillig fra Elkjøps side, og ikke noe du som kunde kan kreve. De står fritt til å endre betingelser for retur som de selv ønsker.

Vas. Så lenge returretten eksisterer så er de pliktige til å tilby den til alle kunder uansett hvor mange ganger noen velger å benytte den.

 

Det er opp til butikken. Om de mener han forsøker å misbruke ordningen med 30 dagers åpent kjøp står de helt fritt til å nekte returen.

Spiller egentlig ikke noen rolle hva de mener. Så lenge det ikke står noe maks antall returer i den opplyste returpolitikken så er det ingen begrensning.

 

Returrett som det kalles er egentlig ikke noen rett. Det er en helt frivillig ordning fra Elkjøps side. Kunden kan ikke med loven i hånd kreve å få returnere produktet.

 

Ja, å innføre en returpolitikk som gir kunden utvidede rettigheter i forhold til forbrukerkjøpsloven er naturligvis helt frivillig, men når den returpolitikken først er etablert så gjelder den for alle - uavhengig av hvor mange ganger noen velger å bruke den. Elkjøp kan ikke begrense denne rettigheten etter forgodtbefinnende.

 

Enkelt og greit: Ikke kjøp mer på Elkjip!

Hvorfor ikke? 30 dagers åpent kjøp er jo en fantastisk bra rettighet. En skal selvfølgelig ikke misbruke den, men det får evt. gå på vedkommendes egne konto for dårlig samvittighet.

 

 

Jeg synes ikke man skal levere tilbake ting i hytt og pine fordi du ikke er fornøyd. Jeg kjøper varen, tar den med hjem og så sjekker jeg om jeg liker den. Liker jeg den ikke pakker jeg den pent inn igjen og leverer den tilbake samme eller neste dag. Synes det er helt feil å bruke en vare i flere dager før man leverer den fra seg.

 

Hvor lenge du velger å beholde varen innenfor åpent kjøp-perioden er egentlig helt irrelevant. Det kan være mange faktorer som gjør at du ikke har mulighet til å komme tilbake med varen dagen etter. Og har man en rettighet som gjelder i 30 dager så gjelder den i 30 dager. Enkelt og greit.

 

Synes ikke det er rart i det heletatt at butikken reagerer når du leverer tilbake to dyre ting på relativt kort tid.

De må gjerne reagere, men kunden skal ha pengene tilbake uansett.

 

 

Er ikke vanskeligere enn å få andre til å levere varene for deg.

Og hvordan ser du for deg at den løsningen skal virke når alt av slike store dyre varer blir registrert på navn ved kjøp? Skal han kameraten du sender opp stå og juge folk i trynet og utgi seg for å være en annen? Eller har jeg misforstått deg nå?

Så lenge denne kameraten har kvitteringen så er et ingenting som hindrer at han/hun leverer varen tilbake på vegne av en annen. Det står ingenting om dette noe sted.

 

Typisk norsk å bare godta alt myndighetspersoner finner på å si. Enkeltstående butikker kan ikke bare finne på sine egne regler. Skal man først drive Elkjøpbutikk så plikter man å følge de retningslinjene som er vedtatt sentralt. Velger de å gjøre noe annet så er det bare å be om å få snakke med en leder. Og ikke gi deg før de kan dokumentere at de følger regelverket. Dersom en skulle bli nektet på grunn av at de mener du utnytter systemet så må denne informasjonen ha vært tilgjengelig for kunden før kjøpet ble gjennomført. Men siden en slik restriksjon ikke eksisterer så har de ingenting de skulle sagt. Jeg skjønner at de ikke liker det, men det er deres problem.

Lenke til kommentar

Jeg kan ikke quote sånn smart med nedtrekksmeny så jeg frastår å quote alt for å få spørre om en bitteliten ting..

 

Kilronan: Så lenge det ikke er informert kunde på forhånd kan ikke slike regler håndheves? Fair enough, men om vi skulle satt av 10 min ekstra til hver eneste kunde for å forklare alle lover og regler angående hans kjøp av ny TV f.eks, hvor mange tror du hadde giddet å høre på alt pjattet? Jeg ser at du har et poeng, men jeg klarer ikke å se hvordan du mener en slik løsning skal være? Har du et forslag til hvordan det BURDE vært?

Lenke til kommentar

Jeg har sagt det før, returretten gjelder på alle salg unntatt på de type produkter elkjøp har satt begrensninger på, altså mobiltelefoner, spill/dvd med brutt forsegling og produkter solgt med abo.

 

Men derimot kan man gjerne feks nekte folk å handle der, om man vet de er kjent for å misbruke returretten :).

 

Returretten er etter min mening en fantastisk fin ordning. Både for Elkjøp, og for kunde.

Lenke til kommentar
Kilronan: Så lenge det ikke er informert kunde på forhånd kan ikke slike regler håndheves? Fair enough, men om vi skulle satt av 10 min ekstra til hver eneste kunde for å forklare alle lover og regler angående hans kjøp av ny TV f.eks, hvor mange tror du hadde giddet å høre på alt pjattet? Jeg ser at du har et poeng, men jeg klarer ikke å se hvordan du mener en slik løsning skal være? Har du et forslag til hvordan det BURDE vært?

 

Nei, en skal ikke være nødt til å holde et timinutters foredrag for hver enkelt kunde. Men dersom en returrett skal inneholde en haug med begrensninger så skal disse stå opplyst på samme plakat/nettside/reklameavis hvor det opplyses om den faktiske rettigheten. Elkjøp kan f.eks ikke bare skrive "Åpent kjøp i 30 dager" med stor skrift på reklameavisen, for så å nekte deg dette på et senere tidspunkt fordi de har et notat liggende på kontoret som sier at dette gjelder maks 2 ganger pr. hode.

 

Et alternativ kan f.eks å opplyse om denne retten (og dens begrensninger) på baksiden av kvitteringen eller lignende. Så kan kassepersonalet opplyse om at rettighetene kan leses her. Mulig det er slik allerede, husker ikke helt.

 

I utgangspunktet har man jo kun de rettighetene som gis i forbrukerkjøpsloven. Alt annet er bonus for oss forbrukere. Så hvis vi kjøper et produkt i en butikk så skal vi jo i utgangspunktet ikke forvente at vi har utvidede rettigheter. Men dersom det er opplyst om en utvidet rettighet i f.eks reklamemateriell så må vi kunne forvente at denne rettigheten gjelder uten andre begrensninger enn dem som ble nevnt i utgangspunktet. Jeg er skamsikker på at mange velger Elkjøp utelukkende på grunn av tryggheten ved åpent kjøp. Og selv om flertallet ikke trenger å benytte returretten så er likefullt en del av pakka når man handler hos Elkjøp - På samme måte som mange velger å handle over nett for å evt. kunne benytte angreretten.

 

 

Men derimot kan man gjerne feks nekte folk å handle der, om man vet de er kjent for å misbruke returretten :).

Her er jeg veldig skeptisk. Hvordan skal Elkjøp kunne bevise at man bevisst misbruker returretten? For å bruke jus-språk så blir det jo kun indisier. I teorien er det jo fullt mulig at en enkeltperson kan være misfornøyd med både LCD-TV nummer en, to, tre og fire (da jeg er sikker på at Elkjøp minst selger fire LCD-TVer som er temmelig kjipe). Etter retur av LCD-TV nummer fire kan Elkjøp sikker begynne å lure, men å nekte deg å returnere TVen høres drøyt ut. Jeg hadde i alle fall ikke godtatt det. Her er det snakk om prinsipper.

 

Returretten er etter min mening en fantastisk fin ordning. Både for Elkjøp, og for kunde.

Ja, vi må jo bare anta at ordningen faktisk er lønnsom for Elkjøp. Hvis ikke så kan en jo begynne å lure på hvorfor den eksisterer. Elkjøp leker vel ikke butikk de heller.

Lenke til kommentar
Men derimot kan man gjerne feks nekte folk å handle der, om man vet de er kjent for å misbruke returretten :).
Her er jeg veldig skeptisk. Hvordan skal Elkjøp kunne bevise at man bevisst misbruker returretten?
Elkjøp (og alle andre forhandlere) kan nekte hvem som helst å handle i butikken. De bestemmer hvem de vil gjøre business med. Hvis kunden er kjent for å benytte angreretten på en slik måte at butikken taper store penger på det, så kan Elkjøp nekte å selge mer til den kunden, uavhengig av om kunden har misbrukt angreretten eller ikke.

 

Jeg jobber selv i butikk (ikke Elkjøp) og for å sette det litt på spissen så kan jeg be en kunde gå om jeg ikke liker trynet på han. Han oppholder seg på privat eiendom og han kan bes om å forlate stedet. Selvsagt gjør jeg aldri dette fordi jeg ikke liker en kunde, men jeg ba en kunde gå en gang fordi alt han ville var å kverulere, og begynte å oppføre seg agressivt.

Lenke til kommentar
Elkjøp (og alle andre forhandlere) kan nekte hvem som helst å handle i butikken. De bestemmer hvem de vil gjøre business med. Hvis kunden er kjent for å benytte angreretten på en slik måte at butikken taper store penger på det, så kan Elkjøp nekte å selge mer til den kunden, uavhengig av om kunden har misbrukt angreretten eller ikke.

 

Jeg jobber selv i butikk (ikke Elkjøp) og for å sette det litt på spissen så kan jeg be en kunde gå om jeg ikke liker trynet på han. Han oppholder seg på privat eiendom og han kan bes om å forlate stedet. Selvsagt gjør jeg aldri dette fordi jeg ikke liker en kunde, men jeg ba en kunde gå en gang fordi alt han ville var å kverulere, og begynte å oppføre seg agressivt.

 

Dette blir en litt parallell diskusjon. Man kan selvsagt nekte en kunde å kjøpe noe i utgangspunktet (jeg ville riktignok krevd en skriftlig, saklig redegjørelse ang. hvorfor..), men så lenge varen er kjøpt så gjelder returretten likt for alle. Elkjøp kan med andre ord ikke nekte en å returnere en vare en har kjøpt - så man oppfyller kravene for å kunne returnere produktet.

Endret av Kilronan
Lenke til kommentar
Dette blir en litt parallell diskusjon. Man kan selvsagt nekte en kunde å kjøpe noe i utgangspunktet (jeg ville riktignok krevd en skriftlig, saklig redegjørelse ang. hvorfor..), men så lenge varen er kjøpt så gjelder returretten likt for alle. Elkjøp kan med andre ord ikke nekte en å returnere en vare en har kjøpt - så man oppfyller kravene for å kunne returnere produktet.

Det er sant. Ved et kjøp inngår man en avtale, og hvis Elkjøp tilbyr 30 dagers full returrett på produktet man kjøper, så kan man ikke etter kjøp gå fra den avtalen.

 

Men de kan nekte kunden et kjøp i utgangspunktet, og ikke inngå avtalen i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Men de kan nekte kunden et kjøp i utgangspunktet, og ikke inngå avtalen i det hele tatt.

De kan også la kunden kjøpe, men opplyse ham/henne om at 30 dagers åpent kjøp ikke er en del av tilbudet h*n får fra dem. Det er da opp til kunden om han ønsker å inngå avtalen eller ikke.

Endret av TEE
Lenke til kommentar
Nei, jeg ser ikke helt hvordan det skal være mulig når man annonserer med at 30 dagers returrett ved kjøp.

Det er mulig så lenge kunden gjøres oppmerksom på det før han kjøper. Altså at han har en mulighet til å ikke kjøpe dersom butikken ikke gir han 30 dagers returrett. De kan ikke komme etter kjøpet å si at han ikke får lov til å bruke returretten, men de kan opplyse om at han ikke får den returretten med i avtalen de tilbyr ham før han har kjøpt.

Lenke til kommentar
Det er mulig så lenge kunden gjøres oppmerksom på det før han kjøper. Altså at han har en mulighet til å ikke kjøpe dersom butikken ikke gir han 30 dagers returrett. De kan ikke komme etter kjøpet å si at han ikke får lov til å bruke returretten, men de kan opplyse om at han ikke får den returretten med i avtalen de tilbyr ham før han har kjøpt.

Nei. Så lenge butikken reklamerer allment må de også holde det de lover. Å nekte en enkeltperson returrett vil være nøayktig det samme som: Du ser at datakjeden annonenserer en laptop til 12 000. Du går for å kjøpe den, men får beskjed om at, nei deg liker vi ikke, så du må betale 19 000 for den. Du hadde nok reagert med vanntro, og sannsynligvis klagd de inn til forbrukerombudet.

 

PS! Hør på det Alastor har å si. Han er svært oppegående på forbrukerrett.

 

Edit: Alastor. Du kom meg i forkjøpet din slask :D

Endret av cyclo
Lenke til kommentar
PS! Hør på det Alastor har å si. Han er svært oppegående på forbrukerrett.

 

Måtte le litt av den; det samme er TEE.

 

Når det angår det du skriver, så henger ikke det på grep. Om jeg fårtilbud om angrerett før inngåelse av kjøp, men etter på nektes, så er ikke det likt med at jeg får et tilbud fra en butikk om kjøp, men når jeg betaler krever de mer.

 

Meget mulig at de denne gangen ikke ville ha anledning til å nekte, men de kan nekte fremtidig handel med kunden da de ikke har noe kontraheringsplikt.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...