Gå til innhold

Nekta 30-dagers full returrett hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

Nå har jo ikke butikken nektet kunden å returnere det han hadde kjøpt. De her sagt at han ikke får returnere fremtidige kjøp. Og det kan de fritt gjøre så lenge de allerede har gjort ham oppmerksom på det.

 

Der er jeg uenig. De reklamerer med 30 dagers full returrett. Det følger produktene, hvis de selger en vare til en kunde kan de altså ikke nekte vedkommende å returnere varen så lenge varen er å regne som komplett - da dette er eneste klausulen jeg kan se i Elkjøps returgaranti.

 

Det er helt riktig at dette er en frivillig garanti fra Elkjøp, men de kan ikke reklamere med denne garantien for så å si at dette ikke gjelder deg. Da får de heller nekte å selge varer til vedkommende kunde, noe de har mulighet til. Er varen solgt så er varen solgt med den samme garantien som for andre brukere i mine øyne. Mon tro hva som hadde skjedd om kunden var mørk i huden. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

ja,det har jeg gjørt derfor har jeg aldri problem med å få rettighetene mine...du bør vete om hver eneste selger (privat eller firma) som reklamerer og hvilken kjøpeavtaler du går med på ved å handle hos dem! et eksempel var Elkjøp som du mener at de kan nekte avtalen de har allerede reklamert men du bør vete at de kan nekte å selge til den enkelte men de kan ikke forandre avtalen etter salge med unntak å forandre den før å selge varen med å informere kunden! men hvis du mener at selgene eller butikkene kan gjøre akkurat sånt som de vil med deg,bare vær så godt,det blander meg ikke i!!hehe

må du skrive kommentarer når du har overhode ikke peiling om hva kjøpeavtale er og hvilken rettigheter kjøperen og selgeren har? tenk litt,undersøke etterpå,kommentere til slutt!!

Det var et meget godt råd. Har du vurdert å følge det?

Lenke til kommentar
Det gjør de jo selvfølgelig. Poenget er vel at da må de endre betingelsene for alle kunder, og ikke bare én spesifikk som har benyttet seg av tilbudet.

Det er opp til butikken. Om de mener han forsøker å misbruke ordningen med 30 dagers åpent kjøp står de helt fritt til å nekte returen.

Poenget er at de da må dokumentere at han har misbrukt denne ordningen. Det å levere en TV til 5000 kroner og et kamera til noen lapper går ikke under misbruk med mindre han selv sier at det var det. Det skal langt hardere lut til. Dette er en ordning Elkjøp reklamerer med, og Forbrukerombudet ville ikke sett blidt på en slik sak. Det tror jeg neppe ledelsen i Elkjøp heller ville ha gjort.

 

Man skal ikke gå langt tilbake i tid for å finne eksempler på vilken makt Forbrukerombudet har i slike saker. Et eksempel kan være ordningen Elkjøp/Lefdal hadde med sin prisgaranti.

 

@ Alastor: Men returretten kan vel ikke nektes om det ikke er nevnt på kvitteringen? Det må stå en egen linje på kvitteringen med teksten **ingen returrett** for at det grunnlaget har en hensikt? Står det ikke på kvitteringen kan han vel ikke nektes?
Det meiner eg òg. Var nettop og handla meg ein HTC Diamond. På kvitteringa på denne var det tydeleg stadfesta, "INGEN RETURRETT".

Den kan ikke nektes med mindre du blir gjort oppmerksom på det. Men det har du jo blitt nå, så da er det ikke noe problem med å nekte deg åpent kjøp.

Elkjøp, eller hvilke som helst andre for den saks skyld som opererer med "åpent kjøp", kan nekte returrett på enkelte varetyper dersom de gjør kundene oppmerksomme på dette i deres markedsføring. De kan ikke nekte enkeltkunder denne retten med mindre de har særskilt grunnlag. Grunnlag som bør kunne dokumenteres. Igjen, så er det bare til å ta en telefon til Forbrukerombudet.

 

Jeg synes ikke man skal levere tilbake ting i hytt og pine fordi du ikke er fornøyd. Jeg kjøper varen, tar den med hjem og så sjekker jeg om jeg liker den. Liker jeg den ikke pakker jeg den pent inn igjen og leverer den tilbake samme eller neste dag. Synes det er helt feil å bruke en vare i flere dager før man leverer den fra seg.

 

Synes ikke det er rart i det heletatt at butikken reagerer når du leverer tilbake to dyre ting på relativt kort tid.

Skulle ønske jeg hadde flere slike kunder som deg der jeg jobber. På en annen side så er dette en del av det å drive butikk. Syntes ledelsen at det blir et for stort problem med at folk returnerer varene, så får de kutte ut denne ordningen. Det er trolig ikke noe de fleste kommer til å gjøre da den bringer mer godt enn vondt med seg.

 

Som sagt så trenger vi ikke "dekke det inn" da vi får langt flere salg med en slik åpen returrett enn en med begrensninger.

 

Så nei, tvert om så kan vi ha enda lavere priser fordi vi selger flere varer.

Eller samme priser og høyere overskudd. Skal ikke nevne kjeder ved navn. ;)

 

Insty: De har ikke lov til å ekskludere deg fra et slikt tilbud, men de kan nekte deg å handle i den butikken.

Det å nekte noen å handle i butikken er noe man gjør som absolutt siste utvei, og listen for å gjøre dette settes ekstremt høyt. Personlig mener jeg det omtrent er som for en prest å banne i kirken. Han skal slå seg rimelig hardt før han kommer med noen ukvemsord. Ikke den mest perfekte sammenlikningen, men jeg tror dere skjønner hvor jeg vil..

Endret av Nuffern
Lenke til kommentar
Enkelt og greit: Ikke kjøp mer på Elkjip!

 

Elkjøp er en veldig fin kjede til veldig mye, men selv handler jeg aldri større ting der, som PC, eller TV, ettersom jeg vet at jeg får så ufattelig mye mer for samme summen hos Datakjeden, eller nettbutikker som komplett.no, netshop.no etc. Småting som spill (som de faktisk er veldig billige på, 379 for de fleste nye, store spill til alle plattformer, kan jo ikke klages på), og filmer kjøper jeg der lett, og kan sikkert kjøpe meg vaskemaskin og andre hvitevarer der når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...