Gå til innhold

Lagrer 1,5 TB på en harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

har sett/hørt ganske misfornøyde med de 1,5tb diskene men ikke opplevd noe av det selv, har de stående på en adaptec 3805 og servern har vell vært slått av 2døgn totalt siden tidlig desember grunnet torden ute.

 

er ikke noe superheavy load på de men ganske stor familie hvor alle har mediaspiller eller laptop så er stortsett alltid jobbing på de dagtid.

Endret av cruzader
Lenke til kommentar

wd er på vei med en greenlife 2tb nå :)

 

http://www.engadget.com/2009/01/13/western...een-hard-drive/

 

WD is reportedly aiming to launch its Caviar Green 2000GB WD20EADS later this week, and with it will come 32MB of cache, an 8.9-millisecond seek time and an expected price tag of around €170 ($224). Best of all? It should be "available immediately" just as soon as it's outed for real.

Lenke til kommentar
wd er på vei med en greenlife 2tb nå :)

 

http://www.engadget.com/2009/01/13/western...een-hard-drive/

 

WD is reportedly aiming to launch its Caviar Green 2000GB WD20EADS later this week, and with it will come 32MB of cache, an 8.9-millisecond seek time and an expected price tag of around €170 ($224). Best of all? It should be "available immediately" just as soon as it's outed for real.

 

Veldig bra, og omtrent samme pris som for 1TB-drives. Litt bitter at jeg i forrige uke kjøpte 9 1 TB-drev. Ventet en stund fordi jeg syntes det var merkelig at ingen andre enn seagate kom med høyere kapaistet, men ikke et pip i noen nyhter, så jeg kjøpte til slutt. Jaja, får vel alltids bruk for litt økt kapasitet senere.

 

AtW

Lenke til kommentar

jeg har kjøpt 3x1TB for å ha i PCen inntil det kommer gode nok disker til den nye filserveren. Har lenge hellet mot å kjøpe 5*1TB til den nye filserveren men aventer i skjelvende spenning hehe.

 

De 3*1TB brukes uansett til backupformål så de er nyttige uansett.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Jeg har 3x 1,5TB Seagate disker med firmware som visstnok skal ha problemer. Dem står i et NAS, og har vært i bruk siden 1. januar 09. Det er lagret ca 1TB med tv-serier, musikk og spillefilmer på dem. Det er stort sett 3 maskiner som bruker disse filene.

 

Har ikke opplevd et eneste problem så langt, til tross for at firmware'n min er en av de versjonene som folk har brukt å ha problemer med. Write cache er aktivert.

 

Diskene ble kjøpt i desember på Amentio.

Lenke til kommentar

er litt surt å kjøpe disker nå som ssd begynner å bli et reelt alternativ. om 1-2 år burde vel kapasitet og pris matche magnetdisker, men er litt overrasket over at det er begrenset antall lesesykluser og ikke bare skrivesykluser. Det betyr at de fort degraderes på en server som har mange småfiler hyppig i bruk.

Lenke til kommentar

Admin'c: Begrensningen på lesesykluser ligger vel noe sånt som 100000 ganger høyere enn for skrivesykluser. For alle praktiske formål er det derfor antall skrivesykluser som setter begrensningen for levetid. Med de lastutjevningsteknikker og feilrettemetodene som finnes tviler jeg sterkt på at SSD har noe kortere levetid enn mekaniske harddisker. I motsetning til den for lengst utdaterte kunnskapen om SSD/flash er levetid et stort salgsargument for SSD.

 

Når det gjelder spådommen din om kapasitet og pris så tror jeg du bommer fælt. Jeg tipper stillingen endrer seg omtrent slik de neste 5 årene:

 

måned og år: HDD-kapasitet/HDD-pris, SSD-kapasitet/SSD-pris

juni 2008: 1 TB/1000 kr, 16 GB/1000 kr

juni 2009: 1,5 TB/1000 kr, 60 GB/1000 kr

juni 2010: 2 TB/1000 kr, 250 GB/1000 kr

juni 2011: 3 TB/1000 kr, 1 TB/1000 kr

juni 2012: 4 TB/1000 kr, 2 TB/1000 kr

juni 2013: 6 TB/1000 kr, 4 TB/1000 kr

juni 2014: 8 TB/1000 kr, 8 TB/1000 kr

Lenke til kommentar

Ryktene sier at den skal lanseres snart og skal bli tilgjengelig umiddelbart. Jeg tror det er noe i ryktene om en snarlig lansering, men det med umiddelbar tilgjengelighet tar jeg med en stor klype salt. En vill gjetting fra min side er tilgjengelighet i Norge en gang mellom påske og st. hans. En like vill gjetting på prisen: ~1700 kr.

Lenke til kommentar

Jeg "frykter" også dette med tilgjengelighet og nekter plent å glede meg utfra dagens rykter om snarlig lanseing. Har blitt skuffet voldsomt før.

 

Prismessig håper jeg også den havner på rundt 1700 og helst ikke mer enn 1750, som gjør kr/GB grei nok til kjøp med en gang. Håper ikke de priser denne opp mot 2000,-.

 

Hvis denne WD disken fungerer problemfritt og prisen blir rundt 1750,- så slår jeg til øyeblikkelig og dropper mer venting. det blir da 5 disker til å starte med i Raid5 på en 8port SAS kontroller. Noe som gir meg 8TB i min microATX quadserver. Det får holde en stund selv om HD formater krever sin plass.

 

Nå har jeg ventet lenge og var på nippet til å kjøpe 1TB samsung disker istedet.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Dersom du ikke har problemer så har du vell ikke noe å bekymre deg for.

Ang hvordan firmware verson disker ha så mener jeg stod det når jeg oppdaterte på min disk. Du må altså ha firmware på en cd og boote med den. Da står det nåværende verson og den versonen som ligger på cd-en

Lenke til kommentar

Ifølge Maxtorman (slashdot.org) som påstår han jobber for Seagate, er det forholdsvis liten sjanse for at 1TB drevene feiler.

 

Kort fortalt er det snakk om en feil i den interne journalen/loggen på drevet. Om drevet har skrevet på den 320. linjen i loggen og så blir slått av, vil drevet feile neste oppstart da et eller annet skjærer seg i OnInit eventen i det drevet skal startes opp. Dette vil si at om du aldri eller sjelden skrur av maskinen er det veldig liten sjanse for at den feiler.

 

MERK: Om drevet skriver en linje etter linje 320 vil den ikke feile, ei heller om den har skrevet 319. 320 linjer er visstnok kapasiteten for loggen og om man skriver en linje til vil man begynne på 1 igjen. Nå aner ikke jeg hvor ofte, eller hva som skal til for at drevet skriver til denne loggen, men sjansen er uansett ikke veldig stor for at drevet har skrevet til nøyaktig linje 320 rett før man slår av maskinen.

 

Uansett får vi håpe at en firmware er ute snart som faktisk fikser problemet.

Lenke til kommentar

De skrives sekvensielt og begynner alltid på linje 1 etter oppstart, så å anslå noen sannsynlighet for feil er helt umulig uten å vite hvor ofte det skrives til denne loggen og hvilke hendelser som fører til at en linje blir skrevet.

 

Uansett er feilraten for høy til at man kan akseptere den.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...