Gå til innhold

Lagrer 1,5 TB på en harddisk


Anbefalte innlegg

Nå har bare jeg lest et par sider av tråden, men det som jeg vet så langt om denne disken er følgende:

 

Firmware SD15, SD17 og SD18 har problemer med write-cache. Det vil si, du må slå av write-cache hvis du har denne disken og en av de tre firmware versjonene som står over.

 

Jeg liker å tro, og håper at det har kommet nyere firmware enn SD18, og at eventuelle disker som blir kjøpt nå har en annen firmware enn dette.

 

 

Så, kan de av dere som har slike disker sjekke hvilken firmware dere har, også si fra her? Eventuelt de som vet de har problemer, kan dere sjekke hvilken firmware dere har, og si fra her.

 

SD15, SD17 og SD18 skal visstnok ha problemer. Etter det jeg vet skal ingen andre firmware versjoner være påvirket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du gummioppheng på disken? Hjelper en del på støyen i motsetning til ingenting.

Ja, gummioppheng har jeg, den er festet på akkurat samme måten som de gamle spinpoint diskene.

Får du den karakteristiske klikkelyden innimellom?

Det er vel en klikkelyd ja, høres ut som den slår seg av og på. Men tror jeg kan erklære disken død, tar 20min å starte opp en fresh install av vista nå.

Lenke til kommentar

Jeg har SD37. Har hatt mye problem. Men nå har jeg fått nytt firmware.

Det nye jeg fikk skuklle egentlig bare brukes om man hadde SD17 og SD19. Men Seagate sa at jeg kunne prøve.

 

Har nå hatt nytt firmware en stund nå. Men har ikke brukt maskinen så mye. Konklusjonen er følgende. Det nye firmware gjorde disken bedre, men ikke perfekt. Jeg kan enda høre at disken starter igjen, den fryser og litt i tilleg til at den knirker en skjelden gang. Men ikke på langt nært så ofte som før. Jeg overlever sånn som det er nå... Men jeg tror ikke jeg ville kjøpt en til slik.

 

Kanskje jeg skulle sende min inn på reklamasjon? Men jeg trenger mye lagringsplass, så jeg vet ikke om jeg vil det

Endret av JFM
Lenke til kommentar

Da ser det ut som det store spørsmålet her er;

 

Er denne firmware oppdateringen rett og slett den samme firmware versjonen men med write-cache slått av. Og hvor mye ytelse taper man på å ha write-cache slått av.

 

 

Når man ser hvor mye trøbbel det har vært med disse diskene så er det ikke rart at andre produsenter ikke har kommet med sine 1,5TB disker enda.

 

Det skal bli morsomt å se en sammenligning av ytelse før og etter bytte av firmware. Hvis noen har muligheten til å gjøre en test før dem oppgraderer.

Lenke til kommentar
Kjipt, disken fikk leve i 2timer :cry:

Disker har en tendens til å feile etter enten veldig kort tid (timer/dager) eller etter veldig lang tid (mange år). Hvis det er produksjonsfeil så vil det trolig melde seg etter få timer/dager. Dukker det ikke opp så er nok disken i orden. Da er det slitasjefeil som ofte tar knekken på diskene. Slitasjefeil oppstår som regel ikke før etter mange år.

 

I ditt tilfelle kan du se på det fra den positive siden: Du har neppe lagret så mye unikt materiale der som du ikke har backup av ennå. Altså et tap med minimale negative konsekvenser.

Lenke til kommentar

Lurer på det samme selv. Jeg har mest trolig en defekt disk her jeg skulle returnert. Men hvis jeg returnerer disken og det blir konkludert med at den er død, kan jeg da legge i et mellomlegg og få en større disk tilbake? Disken som er gåen er et drøyt år gammel og kun 320gig. Blir den erklært defekt, så har jeg heller lyst på en F1 1tb disk tilbake.

 

Kanskje jeg skulle sende min inn på reklamasjon? Men jeg trenger mye lagringsplass, så jeg vet ikke om jeg vil det

 

LINK :thumbup:

Endret av Brian
Lenke til kommentar
Kjipt, disken fikk leve i 2timer :cry:

Disker har en tendens til å feile etter enten veldig kort tid (timer/dager) eller etter veldig lang tid (mange år). Hvis det er produksjonsfeil så vil det trolig melde seg etter få timer/dager. Dukker det ikke opp så er nok disken i orden. Da er det slitasjefeil som ofte tar knekken på diskene. Slitasjefeil oppstår som regel ikke før etter mange år.

 

I ditt tilfelle kan du se på det fra den positive siden: Du har neppe lagret så mye unikt materiale der som du ikke har backup av ennå. Altså et tap med minimale negative konsekvenser.

Det er jo sant ja :) Men blir nok en jul uten pc da :(

Lenke til kommentar

Amentio sier at de kan gå med på at jeg hever kjøpet mot at jeg får 1200kr tilbake (dagens pris). Dette kommer jeg ikke til å gå med på siden jeg betalte over 1500. Så jeg får vel få en ny disk...

 

Noen som har oppdatert firmware med positive resultater?

Endret av JFM
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...