Gå til innhold

Inntak til universitet...er dere spente?


cira11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Haha, aldri om jeg begynner i militæret. Da hadde jeg heller gått for alternativ 2, med familiestiftelse :) Ellers godt forslag! ;)
Ja, ja. Hvis ikke et gratis friår med en helt annen hverdag og masse muligheter høres fristende ut, så lurer jeg på hva du egentlig er ute etter. Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
Haha, aldri om jeg begynner i militæret. Da hadde jeg heller gått for alternativ 2, med familiestiftelse :) Ellers godt forslag! ;)
Nei, nei. Hvis ikke et gratis friår med en helt annen hverdag og masse muligheter høres fristende ut, så lurer jeg på hva du egentlig er ute etter.

Tenkte vel kanskje å få litt jobberfaring da, vettu, og kanskje ta et enkeltemne. ;)

Lenke til kommentar
Haha, aldri om jeg begynner i militæret. Da hadde jeg heller gått for alternativ 2, med familiestiftelse :) Ellers godt forslag! ;)
Nei, nei. Hvis ikke et gratis friår med en helt annen hverdag og masse muligheter høres fristende ut, så lurer jeg på hva du egentlig er ute etter.

Tenkte vel kanskje å få litt jobberfaring da, vettu, og kanskje ta et enkeltemne. ;)

 

Militæret er jobberfaring. Er man flink får man langt bedre erfaring og ansvar enn hva ungdom kan få ute i det sivile. Jeg ville valgt forsvaret foran kassen til Rimi eller å steke burgere på Bon Apetitt.

 

Under førstegangstjeneste kan man også ta enkelte studier, som eksempelvis Ex. Phil. Og så får du også poeng for å være der, så snittet ditt dras opp.

 

Det er ingen dum ide, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så uaktuelt.

Lenke til kommentar
Det er ingen dum ide, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så uaktuelt.

Jammen jeg er jo jente jo, mann! :p Dessuten er jeg litt redd for stor fysisk anstrengelse som den jeg hører om i militæret. Jeg kunne heller aldri tenke meg å jobbe innen forsvaret. Men ex.phil. høres "fristende" ut, iallfall nødvendig ut...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Vel, altså, jeg tenkte vel egentlig på å få holdt av plassen ett år slik at man kan ta et hvileår og gjøre noe helt annet. Men, ok, jeg tviler på at det lar seg gjøre. Man må nok komme opp med mye bedre grunner enn dét.

 

bli gravid :dremel:

Lenke til kommentar
Det er ingen dum ide, jeg skjønner ikke helt hvorfor det skulle være så uaktuelt.

Jammen jeg er jo jente jo, mann! :p Dessuten er jeg litt redd for stor fysisk anstrengelse som den jeg hører om i militæret. Jeg kunne heller aldri tenke meg å jobbe innen forsvaret. Men ex.phil. høres "fristende" ut, iallfall nødvendig ut...

 

Du trenger ikke være redd for det. Jentene som går inn pleier å stortrivdes og de er langt fra noen "guttejenter". Dyktige er de stort sett også (et bedre snitt på dem enn gutta, men det er jo naturlig da sistnevnte ikke velger å gå inn). Forsvaret er stort, tenk ikke i de stigmatiserende baner om infanteristen som åler rundt i myren. De fleste yrker man finner sivilt trengs også i forsvaret. Ingeniør, lege, kontormedarbeider, instruktør, sykepleier, meteorolog, sambandspersonal, personalansvarlig, elektriker, IKT-arbeider osv. I tillegg får du se mange kjekke unge menn i uniform og får din egen :wee:

 

Hilsen pasifisten som jobbet der i ca 4-5 år.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Burde vel kanskje ikke blande meg inn i denne tråden da jeg ikke skal inn på universitet før 2009-2010.

 

Likevel;

 

Noen som kom inn på Marinteknikk eller Industriøkonomi her? Hva var poengkravet for å komme inn? (Da på NTNU)

 

Vet det høres litt hårreisende ut at jeg lurer på det siden jeg ikke skal inn før så lenge, og siden jeg er etter kunnskapsløftet, men om jeg regner meg tilbake på hvor høyt karaktersnitt jeg måtte hatt for å komme inn med mine fag - så tror jeg det kan gi meg en pekepinn på hvor jeg bør sikte meg inn dette skoleåret ;)

 

Gratulerer til alle som kom inn!

Endret av slux
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-120696
Noen som kom inn på Marinteknikk eller Industriøkonomi her? Hva var poengkravet for å komme inn?

 

Marin var 58,5 på primærkvoten, vanligvis er den lavere på ordinær om dne var det i år, det vet jeg ikke. Husk at man kan få maks 10 ekstrapoeng i primærkvoten i den gamle reformen, mens dere kan få maks 4, så poenggrensene vil jo gå endel ned.

Endret av Slettet-120696
Lenke til kommentar

men hva med de retningene som har stjerne ved siden av seg? (Studiet blir trolig ikke etterfylt, men du kan fortsette å stå på venteliste hvis du ønsker det.). Hva betyr det? Er det håp, jeg er jo nr.1 på ventelista, men samtidig er den fuckings stjerna der :S

Lenke til kommentar
Vel, altså, jeg tenkte vel egentlig på å få holdt av plassen ett år slik at man kan ta et hvileår og gjøre noe helt annet. Men, ok, jeg tviler på at det lar seg gjøre. Man må nok komme opp med mye bedre grunner enn dét.

Hadde det vært mulig, så kunne du fått vårplassen min, sånn at du hadde hatt et halvår å tenke og jobbe på. :) Jeg er sikker på at det er medisin jeg har lyst til og vil gjerne i gang så fort som mulig. Det er slitsomt å være på venteliste. Jeg tror jeg har sjekka Samordna Opptak bortimot 30 ganger siden fredag kveld, i tilfelle det skulle skje noe. Jeg har hatt et par rykk i ordinær kvote, men står stadig stille som nummer tre i primærkvoten ...

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har sjekka Samordna Opptak bortimot 30 ganger siden fredag kveld, i tilfelle det skulle skje noe. Jeg har hatt et par rykk i ordinær kvote, men står stadig stille som nummer tre i primærkvoten ...

Hehe, har omtrent samme greia her. Er nummer ti på lista på linja jeg vil inn på, så jeg vet ikke hvor mye håp det er for meg. Har stått stille siden jeg fikk brevet (digitalt). Har fått tilbud på en linje som frister, men vet ikke om jeg skal takke ja til den. Skal i militæret, så jeg begynner ikke med utdanningen før til neste år. Å sende en ny søknad da virker aktuelt, da jeg har høyt nok snitt til å komme inn som ordinærsøker.

 

Er 19 nå, har bursdag i januar, får jeg alderspoeng om jeg søker til neste år? I tillegg til poengene jeg får for førstegangstjenesten.

Endret av KristofferB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...