Gå til innhold

Inntak til universitet...er dere spente?


cira11

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For dere som lurer på dette med venteliste: Du kan fint takke ja til plass f.eks. på medisin i Bergen, og ja til å stå på venteliste til medisin i Oslo.

 

MEN: Dersom du i suppleringsopptaket får tilbud om plass på medisin i Oslo, så MISTER du tilbudet du allerede har takket ja til i Bergen. Det er mer et praktisk problem, det er ikke så rent sjelden at søkere "glemmer" at de står på venteliste, pakker alle tingene sine og drar til studiestedet hvor de har fått et tilbud - og oppdager at de ikke lenger har noe tilbud på dette stedet.

Lenke til kommentar
For dere som lurer på dette med venteliste: Du kan fint takke ja til plass f.eks. på medisin i Bergen, og ja til å stå på venteliste til medisin i Oslo.

 

MEN: Dersom du i suppleringsopptaket får tilbud om plass på medisin i Oslo, så MISTER du tilbudet du allerede har takket ja til i Bergen. Det er mer et praktisk problem, det er ikke så rent sjelden at søkere "glemmer" at de står på venteliste, pakker alle tingene sine og drar til studiestedet hvor de har fått et tilbud - og oppdager at de ikke lenger har noe tilbud på dette stedet.

For å backe opp dette har jeg sakset følgende fra SO:

Gjelder de som i hovedopptaket ca 20. juli har fått et svarkort som samtidig både har et tilbud og en eller flere venteliste-statuser:

Hvis du svarer ja til et tilbud fra hovedopptaket ca 20. juli, må du tenke deg ekstra nøye om før du også svarer JA til å stå på venteliste: For hvis du i suppleringsopptaket ca 5. august får et nytt tilbud fra ventelisten, vil det gamle tilbudet fra hovedopptaket falle bort. Selv om du har sagt JA til det. Og uansett hva du vil svare på det nye tilbudet. Så hvis du egentlig ønsker å beholde det tilbudet du har fått i hovedopptaket, må du svare JA til tilbudet, og svare NEI til venteliste(ne). Bare dersom du ønsker et nytt tilbud fra ventelisten, og helt sikkert vil ta det hvis du får det, istedenfor det du fikk i hovedopptaket ca 20. juli bør du svare JA på en ventelisteplass fra hovedopptaket.

Altså: (gjelder fremdeles kun svarkort fra hovedopptaket ca 20. juli) Hvis du svarer JA både på tilbud og venteliste:

Hvis opptaket ca 5. aug. gir deg tilbud (plass) på et studium du svarte JA til venteliste på: Du får den nye plassen hvis du svarer ja til den innen fristen, men du har allerede mistet plassen fra hovedopptaket uansett hva du svarer nå.

Hvis suppleringsopptaket ca 5. aug IKKE gir deg nytt tilbud, eller gir deg tilbud på et studium som ikke stod med status venteliste i svarkortet fra hovedopptaket: Du mister ikke plassen fra hovedopptaket 20. juli hvis du svarte ja til den. Og mister den ikke med mindre du svarer ja på det nye tilbudet.

https://www.samordnaopptak.no/SW/hjelp.html

Lenke til kommentar

Jeg er på 20. plass på ventelista til psykologi profesjon (høst) ved UiO. Har jeg grunn til å være optimistisk? Hva er sjansen for at jeg kommer inn i høst? Er det tilfeldigvis noen her som var i samme situasjon i fjor, som kan fortelle meg hvilken plass de var på, og om de kom inn eller ikke?

(Er på 1. plass på ventelista til vårinntaket, og regner med å komme inn der, men vil nødig sitte hjemme og sture fram til januar...)

Lenke til kommentar
For å komme inn på medisin oslo høst i år, så må man ha minst 65,2 i år. Så sjukt at poenggrensa har gått opp så mye!

Kom du inn på medisin Oslo høst? Evt. hva kom du inn på?

 

Jeg kom dessverre ikke inn på Oslo høst, men kom inn på medisin Oslo vår. Hørte at du kom inn på Oslo høst. Det er sjukt bra, gratulerer :w00t:

Lenke til kommentar
For å komme inn på medisin oslo høst i år, så må man ha minst 65,2 i år. Så sjukt at poenggrensa har gått opp så mye!

Kom du inn på medisin Oslo høst? Evt. hva kom du inn på?

 

Jeg kom dessverre ikke inn på Oslo høst, men kom inn på medisin Oslo vår. Hørte at du kom inn på Oslo høst. Det er sjukt bra, gratulerer :w00t:

Tusen takk! Det er en stor prestasjon å komme inn i det hele tatt, så gratulerer til deg også! :)

 

Hva var poenggrensen for Oslo vår?

Lenke til kommentar
For å komme inn på medisin oslo høst i år, så må man ha minst 65,2 i år. Så sjukt at poenggrensa har gått opp så mye!

Kom du inn på medisin Oslo høst? Evt. hva kom du inn på?

 

Jeg kom dessverre ikke inn på Oslo høst, men kom inn på medisin Oslo vår. Hørte at du kom inn på Oslo høst. Det er sjukt bra, gratulerer :w00t:

Tusen takk! Det er en stor prestasjon å komme inn i det hele tatt, så gratulerer til deg også! :)

 

Hva var poenggrensen for Oslo vår?

 

Takker;)

Grensa for Oslo vår var oppe mot 63.8, steg med 1 poeng:S Så har du funnet deg et sted å bo i Oslo da?

Lenke til kommentar
For å komme inn på medisin oslo høst i år, så må man ha minst 65,2 i år. Så sjukt at poenggrensa har gått opp så mye!

Kom du inn på medisin Oslo høst? Evt. hva kom du inn på?

 

Jeg kom dessverre ikke inn på Oslo høst, men kom inn på medisin Oslo vår. Hørte at du kom inn på Oslo høst. Det er sjukt bra, gratulerer :w00t:

Tusen takk! Det er en stor prestasjon å komme inn i det hele tatt, så gratulerer til deg også! :)

 

Hva var poenggrensen for Oslo vår?

 

Takker;)

Grensa for Oslo vår var oppe mot 63.8, steg med 1 poeng:S Så har du funnet deg et sted å bo i Oslo da?

Heldigvis har jeg ikke det problemet, da jeg bor like ved Oslo. Hva med deg da? Hvor kommer du fra?

Lenke til kommentar
Heldigvis har jeg ikke det problemet, da jeg bor like ved Oslo. Hva med deg da? Hvor kommer du fra?

Heldig da;) Jeg kommer fra Sandefjord, og var litt sent ute med å lete. Så var egentlig ganske bra at jeg kom inn til våren. Du får lykke til med medisinstudiet;) så sees vi kanskje der om et halvt år:D

Lenke til kommentar

Ja, lykke til med å finne deg et sted å bo. Stod på aftenposten.no at det var svært vanskelig å skaffe seg hybel nå. Håper du finner deg en likevel! Ja, det hadde jo vært hyggelig å treffes (om jeg begynner, da..)! Håper det er flere folk der som virker like hyggelige som deg. :)

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...