Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Å flytte hjemmefra.


Anbefalte innlegg

Valgte å starte en ny tråd, da jeg ikke fant en annen å poste i.

 

Saken er at jeg har pratet med ei venninne (egentlig to, men hun ene backa ut) om å flytte ut til høsten. Vi går begge i VG3, og har deltidsjobb. Leiligheten vi har sett på koster 8000(/2=4000) ekls. strøm etc.

 

Det jeg egentlig lurer mest på, er om det er noen her som har erfaring med å flytte ut med venner. Flere av mine andre venninner anbefaler det ikke, da det kan bli mye krangler og vi kan skli fra hverandre og ødelegge et vennskap. Men disse har aldri selv flyttet ut, det er bare teorier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Av en kameratgjeng på tre, er jeg den eneste som fortsatt bor hjemme.

 

De to andre, flyttet hjemmefra, og sammen i en 60 m2 leilighet for snart et år siden. Bortsett fra tilvenningsfasen (hvor den ene klaget på den andres manglende hygiene), tror jeg dette har funket ganske bra.

 

De er begge 20 år, og om det skulle spille noen rolle, så er de begge menn!

Lenke til kommentar

Dere burde kanskje vente litt. Ikke for å være gledesdreper eller noe.

Men hvis hele leiligheten og alt går dundas, så har dere bare tapt på det. Og det er sjeldent slike ting som dette fungerer helt som det skal.

 

Men det går jo ann å prøve.

Hvis dere ikke prøver så angrer dere kanskje på at dere ikke gjorde det.

 

En liten Edit her:

 

Hvis et av dere venninene skulle blitt uvenner, så kan ting gå veldig dårlig.

Endret av Yurhoo
Lenke til kommentar

Vi er bare to :) Hun jeg endte opp med har jeg bare kjent siden mars, men jeg kjenner henne fortsatt veldig godt. Hun andre har jeg kjent i 7 år. Jeg tviler på at vi kunne gått så skeis at det ikke går an å fikse igrunn.

Men vi har valgt å møtes om et par dager og snakke ut om det.

Lenke til kommentar

bare og håppe i det!

Få egene erfaringer med og bo før deg selv. Går det dårlig så hva så, du er en erfaring rikere.

 

Bare og sette opp noen felles regeler dere skal følge så går alt bra.

Har selv bod før meg selv siden jeg var 16 år, og må si det har kun gjort seg godt.

Lenke til kommentar

Du merker veldig fort om det ikke funker eller ikke. Etter militæret flyttet jeg sammen med tre av rom-kompisene fra militæret, han ene flyttet fort ut, mens de resterende tre av oss trives kjempegodt sammen og har nettopp skrevet kontrakt for enda et år sammen i leiligheten.

 

Så hvis du tror du kan bo sammen med venninnen din, så er det jo bare å go for it. Verste som skjer er jo at det ikke funker og at dere sier opp leiligheten.

Lenke til kommentar

Eneste er det at å leie er som å kaste penger ut av vinduet, bedre å bo hjemme og spare opp penger til å kjøpe seg en leilighet. Selvom du mest sansynelig må ta opp et lån så kommer du ihvertfall inn på boligmarkedet og pengene du betaler tilbake for lånet er ikke bortkastet hvis du ser bortifra renter. Men nå vet ikke jeg hvor du bor, men hvis du bort på en dyr plass oslo ol kunne det vært en tanke...

Lenke til kommentar

Litt enig der, at å leie er nesten som å kaste pengene ut vinduet. Om du ikke har annet valg er det nok best å bo hjemme.

En fordel ved å leie er at om det går skeis mellom dere to så er det bare å vente til oppsigelsestiden går ut så flytter dere fra hverandre, evt. hjem igjen. Om dere spleiser på leilighet og det skjærer seg, da blir det fort litt vanskeligere.

Det største spørsmålet er vel om dere flytter ut "for moros skyld" eller fordi dere må.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Hvis dere er veldig gode venner og har vært det en stund så vet du sikkert etter hvert om dere krangler ofte. Hvis dere ikke er noe kranglete så ser jeg ikke noe grunn til å la det stoppe dere. Har selv bodd sammen med min kusine/bestevenninne i nesten et år nå, og det gikk ganske greit, men vi har jo vokst opp sammen og alltid vært gode venner da, jeg vet ikke hvordan det er med dere..

Lenke til kommentar
Eneste er det at å leie er som å kaste penger ut av vinduet, bedre å bo hjemme og spare opp penger til å kjøpe seg en leilighet. Selvom du mest sansynelig må ta opp et lån så kommer du ihvertfall inn på boligmarkedet og pengene du betaler tilbake for lånet er ikke bortkastet hvis du ser bortifra renter. Men nå vet ikke jeg hvor du bor, men hvis du bort på en dyr plass oslo ol kunne det vært en tanke...

Har du sett rentenivået for denne tiden? Skulle jeg kjøpt leiligheten jeg leier, hadde jeg betalt mer i rente pr måned enn det jeg betaler i leie.

 

Men dette handler ikke tråden om.

 

Jeg ser ingen utfordringer i bofelleskap, om du kjenner de fra før, og er close.

Lenke til kommentar

vennskapet kan få et skudd for baugen når dere flytter sammen. Som tidligere nevnt vil det altid være en tilvenningsfase i begynnelsen hvor dere må tilpasse hverandres uvaner (og vaner).

 

Prøv å gå igjennom endel punkter på forhånd slik at dere kan møte endel problemer i forkant. dette gjelder primært hvordan husleien skal betales inn (kanskje best med felles konto som begge disponerer), hygiene, rydding av fellesarealer og kjøkken, generering av støy på hverdager osv.

 

et skrekkeksempel som en jeg gikk på vgs sammen med gjorde mot en han delte leilighet med: person betalte inn sin del av husleien til person b som igjen skull ebetale husleie til huseier. dette skjedde ikke da person stakk av med pengene. det endre med ett vennskap mindre samt at de ble kastet ut på grunn av manglende innbetaling av husleie.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kan være forbanna vanskelig. Alt må tilvennes. Særlig om du skal flytte inn sammen med noen. Dere må tilpasse dere hverandre på både godt og vondt. Og det kan bli noen ganske så heftige krangler i denne tilvenningsperioden som på det verste kan sette vennskapet på prøve. Du må venne deg til å bruke pengene mer fornuftig. Dopapir koster, mat koster og såpe koster. Plutselig koster alt som noengang bare har dukka opp magisk hjemme hos mamma penger. Og det blir ikke så reint lite etterhvert. Du må fikse mat sjøl og det er ingen som kan hastekjøre deg til bussen om du har forsovi deg til skolen. Du må sjøl passe på å til enhver tid har reine klær, ingen mamma eller pappa hjelper deg med å passe på det nå lenger.

 

 

MEN det er det beste jeg noengang har gjort for meg sjøl. Alt er verdt det, imo.

Lenke til kommentar

Jeg har ingen dårlige erfaringer med å leie sammen med andre. Eller... Jo. Ene gangen så var det en som var fryktelig treig med husleie. Men sånn utenom det så har jeg ikke noen negativ opplevelse. Klart det må inngåes kompromisser noen ganger, men det må man lære seg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...