Gå til innhold

Kan jeg bli fritatt fra KRL på skolen?


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9871234

For mange er KRL-undervisninga ein preik frå læraren. På ein ungdomsskule her i Tromsø så har dei ein lærar som preiker om at homofili er det same som pedofili etc. Heldigvis skifta eg skule før eg fekk han <.<

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
For mange er KRL-undervisninga ein preik frå læraren. På ein ungdomsskule her i Tromsø så har dei ein lærar som preiker om at homofili er det same som pedofili etc.

 

Men sånt skal vi ikke ha noe av. I skolen skal religion undervises i på et objektivt nivå, uten at lærerens egen tro kommer frem eller påvirker undervisningen, akkurat som en kristen biologilærer som ikke tror på f.eks evolusjon, ikke skal ødelegge faget med dette.

Lenke til kommentar
Torswin: Jeg synes det er synd at jeg aldri har hatt en så dum lærer. Hadde laget helvete og diskusjoner vær time :p Eventuelt fått fyren sparka :p

 

Det var en lærer som underviste i nazisme på videregående her. Husker ikke hva han het, men du kan finne ham på Wikipedia hvis jeg husker det.... uansett så mistet han jobben pga. at elevene sa fra.

 

Hvis du kjenner en som har studert jus, har denne personen kaanskje hørt om saken.

Endret av SondreOverby
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Einig. Sjølv synast eg at KRL var dritkjedeleg og eg hata at vi måtte til kyrkja kvar jul og påske og at vi fekk ein prest på vitjing no og da. Kvifor fekk vi aldri ein imam?

 

Og eg hugsar ein gong i tiande når læraren spurde meg kva eg trudde på (var sånn uhøgtideleg), og eg svarte at eg ikkje trudde på gud og at eg trudde på Darwin (kristen skaping av jorda ala kreasjonisme vs evolusjon) og då spurde ho meg heilt seriøs "åja, så du meiner at funksjonshemma ikkje skal få leve?". woot?

Lenke til kommentar
Einig. Sjølv synast eg at KRL var dritkjedeleg og eg hata at vi måtte til kyrkja kvar jul og påske og at vi fekk ein prest på vitjing no og da. Kvifor fekk vi aldri ein imam?

 

Og eg hugsar ein gong i tiande når læraren spurde meg kva eg trudde på (var sånn uhøgtideleg), og eg svarte at eg ikkje trudde på gud og at eg trudde på Darwin (kristen skaping av jorda ala kreasjonisme vs evolusjon) og då spurde ho meg heilt seriøs "åja, så du meiner at funksjonshemma ikkje skal få leve?". woot?

 

Vel, det var satt litt på spissen, men iflg. darwinisme er det så vidt jeg vet slik at utviklingshemmede ikke bør få lov til å få avkom. Men selvsagt blander vi menneskelige verdier i dette, og da går jo ikke sånt lenger.

Lenke til kommentar

Torswin: Man har rett til å ikke bli med til kirka hvis man har underskrift fra foresatte.

 

Når det gjelder læreren din så klarte du sikkert å si at du tror på darwinisme og det er oftest brukt om sosial darwinisme. Sosial darwinisme mener at funksjonshemmet må klare seg selv (og da som regel dø). Så der var nok bare læreren din sine kunnskaper bedre enn dine og du som brukte et begrep feil.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Trur du tenkjer på sosialdarwinisme som var ein politisk ideologi på byrjinga av 1900-talet. Har ikkje noko med evolusjon og evolusjonslæra å gjere, for det er avl hos menneske og ikkje naturell seleksjon.

 

Uansett så vart eg ganske sjokkert. Men ho hadde nokre merkelege formuleringar her og der. Hugsar godt ein gong ho snakka om Stalin og sagde at han hadde drepe 100 milliardar ^^

 

Men uansett, nei du (trådstartar) burde ikkje verte friteke frå KRL fordi det er viktig kunnskap. Så lenge det ikkje er ein preiken eller veldig subjektivt så er det berre sunt for deg.

 

 

red: staving.

 

Red 2: Det eg sagde var så og seie ordrett "Nei, eg trur meir på Darwin enn bibelen".

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar
Torswin: Man har rett til å ikke bli med til kirka hvis man har underskrift fra foresatte.

 

Når det gjelder læreren din så klarte du sikkert å si at du tror på darwinisme og det er oftest brukt om sosial darwinisme. Sosial darwinisme mener at funksjonshemmet må klare seg selv (og da som regel dø). Så der var nok bare læreren din sine kunnskaper bedre enn dine og du som brukte et begrep feil.

 

Jasså?

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Thus the weak members of civilized societies propagate their kind. No one who has attended to the breeding of domestic animals will doubt that this must be highly injurious to the race of man. It is surprising how soon a want of care, or care wrongly directed, leads to the degeneration of a domestic race; but excepting in the case of man himself, hardly any one is so ignorant as to allow his worst animals to breed.

The aid which we feel impelled to give to the helpless is mainly an incidental result of the instinct of sympathy, which was originally acquired as part of the social instincts, but subsequently rendered, in the manner previously indicated, more tender and more widely diffused. Nor could we check our sympathy, even at the urging of hard reason, without deterioration in the noblest part of our nature. The surgeon may harden himself whilst performing an operation, for he knows that he is acting for the good of his patient; but if we were intentionally to neglect the weak and helpless, it could only be for a contingent benefit, with an overwhelming present evil. ... We must therefore bear the undoubtedly bad effects of the weak surviving and propagating their kind; but there appears to be at least one check in steady action, namely that the weaker and inferior members of society do not marry so freely as the sound; and this check might be indefinitely increased by the weak in body or mind refraining from marriage, though this is more to be hoped for than expected.

 

Som en ser utifra dette, så mente Darwin at mennesker med forskjellige feil eller mangler ville ha en mindre sjanse for å få barn, ikke at en skulle la funksjonshemmede dø.

 

Sosial darwinisme er noe helt annet igjen.

Lenke til kommentar

Torswin: Ja, jeg skrev jo om sosialdarwinisme? Les hva jeg skriver? Jeg sa at læreren din naturlig nok tolket din beskrivelse som darwinist som sosial darwinisme ettersom det er få som bruker uttrykket darwinist.

 

GeirGrusom: Har du også vansker for å lese det jeg skriver? Jeg sier ingenting om hva darwin mente. Jeg skrev om sosial darwinisme. LES.

 

*oppgitt*

Lenke til kommentar
GeirGrusom: Har du også vansker for å lese det jeg skriver? Jeg sier ingenting om hva darwin mente. Jeg skrev om sosial darwinisme. LES.

 

*oppgitt*

 

Men torswin sa da vitterlig ingenting om sosial darwinisme? det var det læreren som gjorde :)

 

Så egentlig så var poenget mitt at læreren tok feil, hvis en tror på Darwin så mener en ikke nødvendigvis at funksjonshemmede skal klare seg på egenhånd :)

 

Det var på en måte poenget mitt, kanskje jeg uttrykte meg feil, beklager det.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Torswin: Ja, jeg skrev jo om sosialdarwinisme? Les hva jeg skriver? Jeg sa at læreren din naturlig nok tolket din beskrivelse som darwinist som sosial darwinisme ettersom det er få som bruker uttrykket darwinist.

Det eg skreiv var eit svar på Sondre og ikkje deg.

 

 

 

 

Høgtale Torsteins:

Høyr, mine damer og herrar! Ein skal alltid sitere innlegget ein svarar på. Om ein ikkje gjer det kan oppstande misforståingar og unødvendig frustrasjon kjem fram. Gjer så, men siter med måte, for siterar du for mykje kan mushjulet til andre verte unødvendig slitt.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+132

Faget heter jo uansett Religion, livssyn og etikk (noe sånt) nå, og du har slettes ikke vondt av å lære litt om det. Ateisme og humanisme er et stort tema i det faget.

Lenke til kommentar

Jeg tror det eneste grunnlaget vil isåfall være at du tror på en annen religion, feks. Islam. Foreldrene dine må si at de ikke vil at du skal bli "forvirret" med andre religioner, og kun lære om den ekte gud (allah).

 

Send en søknad til skolen der du søker om fritak, få foreldrene dine til å skrive under osv. Si ifra hvis det funker.

Lenke til kommentar
Er det nytt pensum i KRL og når ble det innført?

 

KRL ble innført med L97-reformen og inneholdt nytt pensum ift. det som hadde vært siden reformen i 86. Forskjellen var at Livssynsfaget og Kristendomsfaget skulle samles, sammen med en generell religionsdel. KRL-faget har eksplisitt vært ikke-forkynnende, og eventuell slik praksis har vært læreres ansvar, og ikke reformen.

 

I sommer har RL-faget (Religion og livssyn) blitt vedtatt, og det kommer til å starte opp til høsten, da med enda et nytt pensum pga. konflikten du nevner med EU-domstolen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...