Gå til innhold

Kan jeg bli fritatt fra KRL på skolen?


Anbefalte innlegg

K01 er utdatert

 

Med mindre jeg misforsto deg så, jo... det kunne du. Som sagt så hadde jeg kun KRL første året på barneskolen, mens fra 2.kl til 9.kl (1987 - 1995) hadde jeg Alternativ Livssynsundervisning. Jeg dro heller ikke på avslutninger eller andre arrangementer i kjerka som var under skolens regi.

 

Mulig det var forskjellig fra kommune til kommune?

 

Neida, du har helt rett. Imidlertid kom religionslæreplanen K01 først i 2001 (derav navnet :) )!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det ufattelige dumme med KRL(iallefall på min ungdomsskoleog andre jeg har snakket med) var at læreboka hadde masse om forskjellige profeter og slikt, mens human-etisk forbund og humanismen hadde et bittelite kapittel på et par sider. Det er veldig mye "Kristendom og religion" og veldig lite "Livssyn". Jeg er selv medlem av HEF og sitter i styre i HUK(Humanistisk ungdom kristiansand) og vi mener at humanisme som livvsyn burde få en mye større rolle i pensum til unge mennesker. Føler det blir veldig enveiskjørt ganske ofte. Heldigvis hadde jeg en lærer som var veldig god og gikk litt utenfor pensum når det gjaldt humanisme(selv om han er kristen), men har snakket med en del om dette, og de sier at det er et problem at undervisningen ikke legger vekt på dette i større grad.

 

Hans-Olav fra Haumyrheia Skole?

Lenke til kommentar

Trådstarter.: Been there, done that..

Når jeg var ferdig med KRL i grunnskolen, hadde jeg så lyst til å brenne opp boka at du ikke aner det engang.. Jeg fikk 2-er. eller 3-er. Da jeg gikk ut av 10.

Uheldigvis måtte vi jo levere inn alle bøkene, så de ble ikke noe av. Men jeg fikk ihvertfall brent arbeidsboka da ;)

 

Og bare for å ha sagt det og.. Jeg er ikke akkurat glad.. Men jeg er heller ikke sur for å ha fått med meg KRL -faget.

Tror jeg klarer meg bedre med, enn uten, for å si det sånn.. :)

Lenke til kommentar
Det ufattelige dumme med KRL(iallefall på min ungdomsskoleog andre jeg har snakket med) var at læreboka hadde masse om forskjellige profeter og slikt, mens human-etisk forbund og humanismen hadde et bittelite kapittel på et par sider. Det er veldig mye "Kristendom og religion" og veldig lite "Livssyn". Jeg er selv medlem av HEF og sitter i styre i HUK(Humanistisk ungdom kristiansand) og vi mener at humanisme som livvsyn burde få en mye større rolle i pensum til unge mennesker. Føler det blir veldig enveiskjørt ganske ofte. Heldigvis hadde jeg en lærer som var veldig god og gikk litt utenfor pensum når det gjaldt humanisme(selv om han er kristen), men har snakket med en del om dette, og de sier at det er et problem at undervisningen ikke legger vekt på dette i større grad.

 

Hans-Olav fra Haumyrheia Skole?

 

Jepp :p

Lenke til kommentar
Torswin: Jeg synes det er synd at jeg aldri har hatt en så dum lærer. Hadde laget helvete og diskusjoner vær time :p Eventuelt fått fyren sparka :p

 

Det var en lærer som underviste i nazisme på videregående her. Husker ikke hva han het, men du kan finne ham på Wikipedia hvis jeg husker det.... uansett så mistet han jobben pga. at elevene sa fra.

 

Hvis du kjenner en som har studert jus, har denne personen kaanskje hørt om saken.

 

Unnskyld for off topic.

 

Men du tenkte sikkert på Olav Hoaas.;) Joda, ble fortalt historier av lærerne jeg hadde på skolen. Men han fikk fyken rundt 25 år før jeg startet på ungdomsskolen.

Lenke til kommentar
Hvis du kan bli fritatt fra K.R.L. Så kan vel alle troende bli fritatt fra naturfag da?

Syns du burde åpne opp for alle TEORIER.. ikke bare Darwins ;)

Berikende at du kaller vitenskap teori :D

Du kan vell belyse oss vantroe med hvilke teorier skapelsen er basert på?

jeg forsvarer ikke K.R.L faget her.. Men setter spørsmålstegn ved begge deler.. at vitenskap er sannhet og religion er fanteri virker som noe absolutt hos de fleste... men helt ærlig så VET vi ingenting sikkert, vi kan komme med teorier og antagelser på skapelsen..

Lenke til kommentar

Nå har jeg ikke noe å si på det med å bli fritatt...

 

Men, KRL er jo et veldig lett fag å få god karakter i, og en god karakter styrker jo vitnemålet ditt...

 

Selv slurvet jeg unna i KRL timene, og fikk en dårlig karakter.

 

Var to elever i min klasse som ble fritatt ifra KRL i både niende og tiende klasse. Hvorfor, det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

I 8. klasse hadde vi ei muslimsk taus som ikkje trengte å have KRL. Ho trengte ikkje å have symjing heller, fordi ho kunne tydelegvis ikkje bade lag med gutar.

Lenke til kommentar

Eg tykkjer det er rart at vi som høyrer til statskyrkja skal lære om andre religionar og livssyn når dei som har ein annan religion/livssyn slepp å lære noko som helst om kristendomen.

 

Vi hadde ei som ikkje var medlem i statskyrkja på ungdomsskulen. Då vi skulle ha om kristendomen fekk ho gå på biblioteket og gjere lekser medan vi andre hadde vanleg undervising. Kvifor MÅ eg lære om hennar livssyn når ho ikkje treng å lære noko som helst om mitt?

Lenke til kommentar

Har man ikke kunnskap, kan man ikke diskutere. Muslimer liker tydeligvis ikke A diskutere andre religoner, synd for dem. Jeg likte KRL fordi det ga mere innsikt i andres religion, og hvordan det pAvirket dems liv. kanskje jeg som er rar som liker A tilegne meg kunnskaper om andre kulturer og religioner?

 

Edit: Var vel ikke superbegeistret nAr jeg hadde det, men har sett verdien i det i ettertid, og skal ha det til neste Ar(tror jeg) og ser fram til det.

Endret av Hans-O
Lenke til kommentar

KRL er vell viktig av mange årsaker. Synes det egentlig er sludder og vas at noen som helst skal bli fritatt fra faget. (Dog skulle jeg gjerne sett at en god del av faget ble byttet ut med filosofi og etikk).

 

Bare et lite eksempel: Shakespear er fylt med referanser til bibelen, uten noen form for kunnskap om kristendommen mangler man mye av grunnlaget for å sette pris på denne literaturen. Og det gjelder ikke bare shakespear, selv om det er kroneksempelet, en meget høy prosentandel av litteraturen behøver man kunnskap om religion for å nyte.

Lenke til kommentar
KRL er vell viktig av mange årsaker. Synes det egentlig er sludder og vas at noen som helst skal bli fritatt fra faget. (Dog skulle jeg gjerne sett at en god del av faget ble byttet ut med filosofi og etikk).

Enig. Det er jo også veldig mange av de som vil fritas fra KRL som trenger det mest (tenker på ateister/etc. som "hater" alle religioner, o.l.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...