Gå til innhold

Kan jeg bli fritatt fra KRL på skolen?


Anbefalte innlegg

Heisann, begynner i 10 klasse til høsten, og jeg føler at KRL er ikke et fag jeg vil undervises i. Grunnene til det er at jeg hater religion sterkt. Det er bare sludder og vås. Jeg er ateist og tror på Darwins lov. Så spørsmålet er om jeg har noe krav å bli fratatt KRL. Vet faget handler om livssyn også, men hater faget pga religion.

 

PS: Dette er ikke pågrunn av at jeg er fjortis eller noe i den grunn ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gladkristne folk har det mer hyggelig, anyway.

 

Hvorfor har de det mer hyggelig? For de føler seg trygge? Jeg føler meg trygg på at alle skal dø en gang og at man bør leve livet fullt ut den korte tiden vi har...

Endret av Marvil
Lenke til kommentar

Åja. Men altså, back to topic. Har jeg ingen rett til å bli fratatt fra faget? Må jeg seriøst lese og pugge om noe jeg synest er helt dumt og helt feil? (Folk har det sikkert sånn med matte osv, men når det er med religion så følest det helt dumt og ekkelt ut)

Lenke til kommentar
Åja. Men altså, back to topic. Har jeg ingen rett til å bli fratatt fra faget? Må jeg seriøst lese og pugge om noe jeg synest er helt dumt og helt feil? (Folk har det sikkert sånn med matte osv, men når det er med religion så følest det helt dumt og ekkelt ut)

 

Listen here;

Om du har grunnlag for å si at religion er dumt/feil så har du grunnlag for å få 6 i faget uten å pugge boka. Jeg antar du ikke har det, og da har du ingen grunn til å gå rundt å si at religion er dumt/feil - bare fordi du er enig med biologene om at darwin hadde rett.

 

In short: Gå faget, du trenger det

Lenke til kommentar
Må se det positive i det vettu! Om du lærer deg litt om andre religioner, så har du mer krutt i en potensiell debatt med en dypt religiøs person ;)

 

Ja, å argumentere om religion med en som ikke kan noe om temaet er helt på jordet. Enda verre er det å være den som ikke kan noe, selv om denne personen tror han spiller den andre rollen og omvendt. Også skjemmer han seg ut.

Lenke til kommentar

Nå skader det faktisk ikke å lære om dette. Man blir ikke fritatt om å lære om verdenskrigene bare fordi man hater krig.

 

Jeg er aetist selv, men det er lurt å lære om de forskjellige religionene. De har stor effekt i verden i dag enten man liker det eller ikke, så det er kjekt å ha en del kunnskaper om det. Religion er en del av kulturen og historien og det er vanskelig å komme utenom den. Kunnskap om religioner (blant annet) øker også forståelse og minsker dermed konflikter i verden.

 

I tilegg inneholder faget som sagt en del andre ting også som er greit å få med seg.

 

Før reform 97, når faget het kristendom og man dro til kirken på gudstjenester som en del av religionsundervisningen så hatet jeg faget. Sånt er noe tull.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...