Gå til innhold

Hvorfor handler folk på Elkjøp, Expert etc?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Spaceworld er jo sikkert styrt av en barneskole da? hvem vet :p

Men 12ms er greit nok, alle skjermer er ikke beregnet for spilling heller.

I og med at 12ms funker helt fint til f.eks. film, bilde-/film-redigering og liggnende.

Hadde en Samsung SyncMaster 910T med 12ms som funket helt fint det som er nevnt.

Endret av Johsse
Lenke til kommentar
Ikke noe salg eller salg med tusenlappen i tap. Tror nok ikke butikken gråter over at du ikke handlet der.

 

 

Nei, jeg regnet ikke med at de skulle gråte heller, de fikk tilbudet om de kunne matche eller hvertfall gi ett tilbud som var bedre enn det de hadde satt på telefonen i utgangspunktet. De ønsket ikke og komme med noe tilbud så da hadde de enten en mye dårligere innkjøpsavtale enn websjappene eller de ga f i folk som ønsket ett tilbud.

Helt greit for meg i og med jeg heller ventet de dagene frakten tok.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Det er jo ikke en sånn gatebod heller da, der alle pruter og gir tilbud i hytt og gevær.

Prisen er satt. De gir ikke f i de som ønsker et tilbud, tilbudet står da vel på prislappen. Du spurte om de kunne gi noe bedre, men det kunne de desverre ikke. De ga ikke faen i deg, de bare svarte på spørsmålet.

Lenke til kommentar

Utfordringene til flere elektronikkbutikker er at selgerne kan minimalt eller tilnærmet ingenting om det de selger. Da mener jeg virkelig grunnleggende spørsmål.

Både jeg og andre kjente søker informasjone på nett og handler i fysisk butikk.

Jeg er nok litt "gammeldags" på det at jeg føler mer trygghet i å handle i fysisk butikk med reklamasjon m.m.

Det er selvsagt ansatte i de store el-kjedene som kan noe om produketene også, men min erfaring er at man ikke bør forvente å få mer svar om en vare en det man selv kan lese på emballasjen.

Dette er synd, for salg handler om litt mer enn kun evne til å selge et hvilket som helst produkt (uten å ane noe om produktet).

Lenke til kommentar
Utfordringene til flere elektronikkbutikker er at selgerne kan minimalt eller tilnærmet ingenting om det de selger. Da mener jeg virkelig grunnleggende spørsmål.

Både jeg og andre kjente søker informasjone på nett og handler i fysisk butikk.

Jeg er nok litt "gammeldags" på det at jeg føler mer trygghet i å handle i fysisk butikk med reklamasjon m.m.

Det er selvsagt ansatte i de store el-kjedene som kan noe om produketene også, men min erfaring er at man ikke bør forvente å få mer svar om en vare en det man selv kan lese på emballasjen.

Dette er synd, for salg handler om litt mer enn kun evne til å selge et hvilket som helst produkt (uten å ane noe om produktet).

Du har rett i at det er en utfordring. Men utfordringen ligger kun i å lære opp sine ansatte. Det har de aller fleste seriøse og store butikker full fokus på. Jeg kan kun snakke for egen kjede nå, men opplæringen er massiv. Flere kurs, masse informasjon rundt produkter og møter på jobben osv.

 

De aller fleste ansatte i en elkjøp har god peil på det de står og selger. De aller aller fleste sier ifra dersom de faktisk ikke har så god greie på ting (de blir opplært til det). Enkelte faller igjennom, og enkelte varehus har ikke nok fokus. Disse få huskes langt sterkere enn resten, dessverre.

Lenke til kommentar

Jeg handlet på elkjøp her om dagen, pga et tilbud som var bra, ca samme pris som på nett, men jeg fikk varen på dagen, uten frakt.

Ellers er det lite jeg handler i fysiske butikker (utenom mat logisk nok), så vil tro de har en utfordring når det kommer til å lokke til seg kunder.

 

Fortrinnet de har er som nevnt over, du får varen på dagen, og om betjeningen er opplært, kan de hjelpe kunden til å gjøre et bra kjøp, som i hva de trenger og ikke nødvendigvis det dyreste/billilgste i hyllen.

 

Men jeg har vært borti både det ene og andre når jeg har vært innom de forskjellige kjedene. Blant annet så ble min bror nesten nektet å kjøpe en 32" billig lcd tv, da selger mente han måtte bruke 2k mer for å få en tv som var bra nok, sånt irriterer veldig, da tven var sjekket ut på forhånd og var "godkjent" for den bruken ble kjøpt for.

 

Selv etter selger fikk besjed om dette, så var han negativ. Det ente med at brodern sa han hadde fått besjed om å kjøpe den skjermen, så den skulle han ha, og at det ikke var noe mer å diskutere. Blir for dumt, selgeren skal hjelpe, ikke krangle, hadde jeg orket skulle jeg tatt det opp med noen over han.

 

Men alt i alt er jeg godt fornøyd, jeg fikk veldig god hjelp her for en stund siden, manglet parabol feste for vegg, og selger fikset biffen, selv om det var noe de ikke normalt solgte for seg selv.

Lenke til kommentar
Det er jo ikke en sånn gatebod heller da, der alle pruter og gir tilbud i hytt og gevær.

Prisen er satt. De gir ikke f i de som ønsker et tilbud, tilbudet står da vel på prislappen. Du spurte om de kunne gi noe bedre, men det kunne de desverre ikke. De ga ikke faen i deg, de bare svarte på spørsmålet.

 

Vel, når prisen åpenbart var betraktelig høyere enn hva andre solgte den til var det vel helt naturlig og spørre om de hadde noe og gi på prisen, skulle man akseptere veiledende pris på alt så ville man bli flådd levende på endel produkter.

Lenke til kommentar

Jeg kjøper alltid enten på det billigste stedet på nettet om jeg skal ha noe "jeg vet ikke skal gå istykker" eller så handler jeg bare på elkjøp. Av den ene og enkle grunn at det er den eneste butikk jeg vet om som har en service-seksjon. Angrer som bare F**N på at jeg kjøpte mobilen min på expert for noen år siden, for der er det ingen som kan shit om service.

Lenke til kommentar

At de ansatte i de større kjedene ikke kan så mye, stemmer kanskje i noen tilfeller - men det finnes mange unntak.

 

Har selv jobbet hos Expert, før jeg ble headhuntet av en spesialbutikk for hifi. Jeg har gått på utallige kurs, bygget flere bilanlegg og har vært interessert i lyd og bilde så lenge jeg kan huske. Jeg vil påstå at jeg kan mer enn 99,9% av kundene som kom til butikken.

 

Når det gjelder pruting, så er det greit nok å gå ned i pris på gamle og tungsolgte produkter - eller å gi pakketilbud til kunder som handler komplett hvitevarepakke eller stereoanlegg til 30-40 000. Men når kunder kommer inn og vil ha en tusenlapp av på en telefon til 3-4000 - så må selgeren være komplett idiot for å gå med på det. Hvorfor selge et produkt til rabattert pris, når dette er et produkt man selger mye av og man garantert kan selge til vanlig pris senere.

 

 

Noen butikker kan fint selge en telefon tusen kroner billigere enn en annen butikk, og igjen være dyrere på noe annet. Det de "taper" på å selge en telefon under selvkost, tjener de inn på tilbehør - som ofte selges dyrere enn den "dyre" butikken.

Lenke til kommentar
Hvilke da? Jeg er ung og uerfaren og har aldri prutet på en vare i mitt liv, selv i syden så pleier jeg å gå med på det de spør om.

 

 

Veldig mange ting har latterlige veiledende priser, de prisene er bare ett utgangspunkt for forhandlinger. Dog så er vel dette neppe så mye og se av i forbrukerelektrosjappene.

Lenke til kommentar
Når det gjelder pruting, så er det greit nok å gå ned i pris på gamle og tungsolgte produkter - eller å gi pakketilbud til kunder som handler komplett hvitevarepakke eller stereoanlegg til 30-40 000. Men når kunder kommer inn og vil ha en tusenlapp av på en telefon til 3-4000 - så må selgeren være komplett idiot for å gå med på det. Hvorfor selge et produkt til rabattert pris, når dette er et produkt man selger mye av og man garantert kan selge til vanlig pris senere.

 

Men en kunde som aksepterer og betale 1500,- over markedsprisen må da være en enda større idiot. I dette tilfellet så fungerte markedet og pengene havnet der de skulle.

Og be om ett tilbud er da helt naturlig, jobber endel med innkjøp og selvsagt ber man om tilbud selv på slike summer, på noen ting får man faktisk raskt 50 - 60% avslag etter litt krangling. Og ja før noen kommer og syter så vet jeg at dette ikke er normalt i forbrukermarkedet.

Lenke til kommentar

1500 over markedsprisen? Fant han den billigere i noen annen butikk da? Nei.

Her snakkes det om butikk vs nettbutikk, noe som er vanskelig å sammenligne kostnadsmessig.

 

- En til to personer kan drive en hvilken som helst nettbutikk, mens det trengs 30-40 mann for å drive en elkjøpbutikk av noenlunde grei størrelse.

- En diger nettbutikk trenger kanskje opp mot 1000 kvadrat til lager, mens en fysisk butikk lett trenger 500-1000 kvadrat ekstra til butikken.

- En butikk må ha demovarer, en nettbutikk trenger bare produsentens bilder.

- En butikk må lære opp og utvikle selgere, mens nettbutikken kan kopiere produsentens tekster.

 

På grunn av dette har vi som kunder et sted å komme til hvis vi har problemer. Vi har mange gode selgere som kan guide oss til rett produkt personlig, og vi får ikke minst prøvd produktet før kjøp. Vi får tilogmed ta det med hjem for å prøve det hos enkelte butikker (jada, jada, angrerett, jada). På nettbutikker kan vi sette oss ned i godstolen med en kopp nyblanda karsk og ta av oss buksene, mens vi bestiller og venter. Det er et valg man tar, prisen er tilsvarende forskjellig. Det at de to alternativene får mer og mer lik pris er jo en vinn-vinn situasjon for alle parter. Da kan vi vindusshoppe på nett, og teste/hente vare i butikk.

Men ja, å be om et tilbud er jo en grei sak, men å klage over hele kjeden fordi en selger ikke kan gi et tilbud på akkurat den varen er litt overdrevet ;)

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...