Gå til innhold

Hvorfor handler folk på Elkjøp, Expert etc?


Anbefalte innlegg

Mange av de som er litt eldre har ikke opparbeidet seg moderne shopping vaner, men beholdt de gamle vanene og liker fortsatt å se varen de kjøper, få veiledning fra en kundebehandler og ikke bruke tiden sin på å gjøre undersøkelser på nettet.

 

Vi kan dermed kanskje spå de fysiske elektronikkbutikkers død om ca. 30 år...?

 

En viktig ting er at elkjøp og Lefdal er eid av engelske dixons. De har innkjøpsfordeler de andre butikkene ikke har, spesielt på hvitevarer tror jeg ikke det kommer til å forsvinne at det kjøpes i en forretning, men mange av kjedene kommer til å gå konkurs.

 

Hvor sikkert er det at vi har Internett om 10 år?

 

Det kan skje endringer på det med transport og kommunikasjon som gjør det å ha lager mer lønnsomt sammenlignet med nå. Men det ser mørkt ut. Det er heller ikke å bli svindlet og betale en differanse mellom innkjøp og utsalgspris på 1,5 ganger. Det var ganske normalt før.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har jo prisgaranti mot konkurrentene hos Elkjøp (blir du nektet det, har du 30 dager returrett), det finner du ikke hos alle de andre i den gata.

 

Prisgarantien gjelder ikke opp mot nettbutikker, dessuten krever prisgaranti skikkelig dokumentasjon på at varen er billigere hos nærmeste konkurrent.

Elkjøp har også veldig ulike priser på samme vare mellom sine butikker. Jeg tror butikkene justerer prisene litt etter konkurransen i lokalområdet.

 

Åpent kjøp prøver Elkjøp i Fredrikstad å unngå. Jeg leverte en vare som jeg fant langt billigere annet sted (hurra for Clas O. som oftest er best i pris på identisk vare). Varen var to uker gammel, selger forsøkte seg på at jeg kun kunne bytte mot annen vare. Men det løste seg fint til slutt.

Fra Halden til Fredrikstad er man forbi en Elkjøp i Halden, Sarpsborg og Fredrikstad.

Sammenlign priser, særlig på brunevarer og småelktronikk og få sjokk!

Samme varer har totalt ulike priser, uten at prisen noe sted er markert som tilbud, eller framhevet som tilbud.

Når en vare til 4000 koster normalt 2500 i nabobyen like ved, så er det mye spart.

 

Jeg tror ikke folk tenker på at prisene er ulike butikkene (av samme kjede) i mellom.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar
Alle butikker konkurrerer selvsagt hovedsaklig lokalt, derfor vil mange priser være litt forskjellige.

Prisgaranti har du på enkelte varer mot enkelte nettbutikker, men ja, hovedsaklig fysiske butikker.

 

Tror ikke Elkjøp godtar noen prisgaranti mot noen nettbutikker. Her i Fredrikstad sier dem at nettbutikker ikke er gyldig når det gjelder prisgaranti. Elkjøp her har en landsdekkende nettbutikk en km unna, hvor man kan hente ut varer.

 

Jeg forventer heller ikke et Elkjøp sin "prisgaranti" også skal gjelde nettbutikker.

Lenke til kommentar

Hvis alternativet er å tjene kun 100 kr på et produkte, eller at kunden går hjem å bestiller varen så skal jo selvfølgelig kunden få produktet til nettpris. Problemene starter når man taper penger på å selge det til nettpris. Ikke alle selgere klarer å se at det at det er god kundebehandling, da man tjener på å få kundene i butikken, og at det på lengre sikt er lønnsomt!

Lenke til kommentar
Vi kan dermed kanskje spå de fysiske elektronikkbutikkers død om ca. 30 år...?

 

Kanskje, på datakomponenter så er vel de fleste reine datasalgsjappene utdødd.

Kjøpte meg en Nokia N82 nå, på Elkjøp og de andre sjappene kostet den på godt over 5000,-. På nett lå den på 3700,-

Prøvde og prute fordi jeg trengte den egentlig der og da men nei de kunne ikke slå av ei krone og noen handel ble det ikke på de.

Endret av agvg
Lenke til kommentar

Uten å reklamere eller noe, så kan jeg si at sist jeg var innom Expert ble jeg behandlet svært bra. Jeg sa med en gang at jeg ikke hadde penger med meg og at jeg kun var innom for å kikke på priser på 360er. Jeg er svært lite informert om den slags, skulle bare ha den til den nye leiligheten sånn at vi kunne spille PES og var usikker på hva som ville passet meg best. Mannen (på noen-og-tyve) hjalp meg gjerne med prisantydninger, hvor det var billigst, hva som ville passet meg best, hvor jeg skulle bestille kontrollere fra for å få det rimeligst, osv. Det hele var en svært behagelig affære, og så lenge man er innom til riktig tid (som student kan jeg dukke opp midt på dagen) så er det nesten nok til at man får tilbake troen på fysiske butikker. Service er noe internett aldri vil kunne tilby i samme grad som et menneske som oppriktig interesserer seg for produktet.

Lenke til kommentar
Jeg er svært lite informert om den slags, skulle bare ha den til den nye leiligheten sånn at vi kunne spille PES og var usikker på hva som ville passet meg best.

 

I slik et tilfelle vil absolutt en fysisk butikk lett kunne glitre. Men en utfordring som vil møte de fysiske butikkene om noen år er den stadig synkende mengden med folk som faktisk er "lite informerte" og har behov for de tjenestene som de fysiske butikkene slår nettbutikkene på.

Lenke til kommentar

Mange er skeptiske til netthandel, spesielt eldre og personer som er lite datakyndige. Andre liker gjerne det å få varen med en gang, hvor man på nettet kanskje må vente opptil 2-3 uker. En annen stor fordel er at man har en butikk å forholde seg til når det gjelder service og reklamasjon, og ikke en postkasse på andre siden av landet.

 

Man kan jo vri litt på spørsmålet: hvorfor handle fra Norge? Man kan spare mange mange tusen på å handle fra utlandet. Jeg handler masse klær fra USA, og regner med at jeg betaler ca. 1/5 av norsk pris, etter frakt; toll og tull. Bildeler handler jeg på Ebay, fra Tyskland hovedsaklig, for en brøkdel av det Møller her i Norge skal ha.

 

Så hvorfor handle fra Norge?

 

Tjen pengene i Norge, og bruk dem i utladet - det sier jeg. :p

Lenke til kommentar

Ok, tar utgangs punkt i fra mitt tilfelle. Du skal på reise og har lyst og ha med deg en god del film eller kansje musikk på denne turen til bruke på din bærbare PC som du har fyllt opp all lagringsplass på (pga. jobb :S). Du reiser om to dager så en nettbutikk er ikke et valg engang.

 

Da er jo Elkjøp eller Expert vell så gode da? De er der viss du trenger noe fort.

 

Jeg var på Elkjøp to dager før avreise å kjøpte meg en Seagate 250GB ekstern harddisk til 499,- som var en akseptabel pris :)

 

Elkjøp og Expert er der viss du trenger noe fort og greit.

Enkel handlig viss du vet hva du leter etter, og skal ha det der og da.

Lenke til kommentar
Ignoranse vil det aldri bli mangel på.

 

Det har du helt rett i, men likevel; dagens generasjoner vokser opp foran en datamaskin i forhold til hva dagens voksen-generasjon gjorde. Dermed tror jeg spekulasjoner som går på det at forbrukere vil i fremtiden bli mer informerte, og at fysiske elektronikkbutikker vil lide pga. dette, ikke vil slå helt feil.

Lenke til kommentar
Virker som du ikke kjenner til inntjeningeni elktrobutikker. Mobiltelefoner ligger på rundt 5-13% ...

 

 

Vel, de forlangte 5400,- og på nett skulle man ha rundt 3700,-. Jeg henviste til prisen som de skulle ha hos nettsjappene og lurte på om de kunne nærme seg dette og det kunne de ikke, prisen var låst 5400,- ergo ble det ikke noe salg på dem.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...