Gå til innhold

Hvorfor handler folk på Elkjøp, Expert etc?


Anbefalte innlegg

I jakten på ny tv var jeg innom både Expert og Elkjøp. Det første som slo meg var prisene som lå mye høyere enn det jeg hadde sett i Prisguiden. Og en del høyere enn hva jeg hadde sett for meg (kanskje jeg er der for sjelden?).

Nå er det ikke noen overraskelse at nettbutikker er billigere, men jeg begynte å lure på hvorfor folk i det hele tatt handler på Elkjøp, Expert (m.fl).

 

En såkalt hi-fi-fyr jeg kjenner sa også; "Har du ikke sett på Elkjøp da?". Han virket svært overrasket over at nettbutikkene var billigere og trodde nesten ikke på meg. Er det gamle tradisjoner og lite utviklet nettbruk som gjør at folk fortsatt strømmer til disse butikkene?

 

I tillegg til at prisene var "hinsides" rådet det også et fullkomment kaos i butikken. Selv på en vanlig hverdag. Betjening som løp i alle retninger, stappfullt med folk og umulig å få hjelp til noe. Nå trengte jeg riktignok ikke hjelp siden jeg bare var der for å sjekke litt hva de hadde. Men når man først får hjelp så virker betjeningen stresset og man får egentlig bare lyst å gå derfra.

Jeg er jo også litt "omtenksom" og liker ikke å stjele av tiden til folk når jeg bare lodder stemningen. Hvis betjeningen merker at du bare er der for å se og høre, så føles det som om de egentlig bare vil droppe deg og haste videre til nestemann (les: povisjon?). Sikkert ikke noe rart i det, men følelsen blir jo litt "så som så".

 

Nettbutikker har også sine svakheter;

- man får ikke sett produktet før man kjøper

- retur og klage kan være litt tungvint og tidkrevende

 

Men prisen, samt at man kan handle i fred og ro, bruke litt ekstra tid fra sofakroken og få svar på alt man lurer på, gjør at jeg bruker nettbutikker i 99% av kjøpene mine. Det siste jeg kjøpte på Elkjøp var en støvsuger. Skal jeg ha noe annet (og viktigere) så blir det nettbutikk.

 

En liten sak ang priser fra DinSide. De prisene jeg selv har sjekket opp viser også at det er flere tusen å spare på enkelte produkter, og da spesielt flat-tv.

 

Hvor handler du og hvorfor handler du der?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De fleste handler vel der fordi de er uvitende om at det er fryktelig dyrt. Store firma, som ike er nettbutikker. Folk synes vel kanskje at det å å dit, og bare få varene over disken er deilig. Skjønner det men er selv ikke villig til å betale såpass mye mer for det. :) Amentio skulle blitt fått butikker selv. :p

Lenke til kommentar

Fysiske butikker er ikke alltid dyrere enn de på nett, det kommer litt ann på hva du ser etter. Visse ganger er det fordel med fysisk butikk med tanke på reklamasjon m.m.

 

Ellers vil jeg si at Elkjøp i Fredrikstad er den mest kyniske butikken jeg vet om. Ansatte lyver aktivt om varene, snakker nedlatende om konkurrenter og blir sure når en nevner at prisen er bedre hos konkurrenten like ved.

Her er de 5 store el-kjedene i samme gate (innenfor 500 meter)!

 

Jeg liker ikke å henge ut butikker, men blir provosert av Elkjøp(Fredrikstad). Når det er "tilbud" på varer priser de sjeldent varene ned på prisskilt og i kassa, man må be om å få prisen som er annonsert.

Toppen av kaka er at de har et reklameskilt ute ved veien som sier "Vi er billigst på alt". Dette er den verste løgnen, jeg har dilla på elektronikk og handler kun i lokale butikker. Elkjøp er sjeldent billigst (på identiske varer).

Jeg har ikke noe imot betjeningen de gjør nok sitt beste, det er butikksjefens ansvar at slikt kan foregå.

 

Det er nok mange som kun oppsøker en butikk og handler, uten å sammenligne priser.

 

Jeg liker ikke å henge ut noen, så jeg må legge til at selgerne der oftest er høflige.

 

Jeg handler av og til hos Elkjøp, men velger butikken i nabobyen. Der opplever jeg en mer normalt sunn holdning hos personalet og prisene er litt bedre.

Endret av plankeby
Lenke til kommentar

Du har jo prisgaranti mot konkurrentene hos Elkjøp (blir du nektet det, har du 30 dager returrett), det finner du ikke hos alle de andre i den gata. Dette vil i praksis gi deg en måned på å finne bedre pris noe annet sted mens du prøver produktet.

Hvor fint er det ikke å finne produktet i ro og fred på nettbutikken, for så å komme i butikken for så å finne samme pris der? Har sett mye av det i det siste hos Elkjøp. TV'er har de jo gode priser på ? Er mye mindre varer med "internettpris" i nettbutikken nå også, så da kan du jo bare spørre om produktet har samme pris i butikken.

 

Som nevnt i mange av disse "flametrådene" mot enkelte butikkjeder, er det som regel opplevelsen i en bestemt butikk eller selger som ødelegger hele deres syn på kjeden. Jeg har møtt en del dårlige selgere i de fleste av disse kjedene, men også veldig mange dyktige. Sånn er det bare, ikke alle passer til det de gjør, men man må prøve før man finner det ut. Derfor vil man alltid finne noen som virker litt feilplassert overalt ;)

Endret av efjeldse
Lenke til kommentar
Du har jo prisgaranti mot konkurrentene hos Elkjøp (blir du nektet det, har du 30 dager returrett), det finner du ikke hos alle de andre i den gata. Dette vil i praksis gi deg en måned på å finne bedre pris noe annet sted mens du prøver produktet.

 

Som nevnt i mange av disse "flametrådene" mot enkelte butikkjeder, er det som regel opplevelsen i en bestemt butikk eller selger som ødelegger hele deres syn på kjeden.

 

Vil poengtere at jeg ikke er ute etter "å ta Elkjøp", som sagt så opplever jeg svært god service og holdning hos Elkjøp i nabobyen. Jeg syntes allikevel det er misvisende med reklame utenfor som sier "Billigst på alt", når de sjeldent er det. Har handlet både hvitevarer, brunevarer og småelektronikk. Elkjøp var ikke best i pris på noe (sammenlignet med nøyaktig samme vareartikkel), men jeg har da handlet flere ting hos Elkjøp også :)

 

 

I forhold til trådstarters overskrift, så er nok svaret: litt mer trygghet på at reklamasjoner og spørsmål senere er oppleves lettere opp mot en fysisk butikk.

Man kan se og prøve en del av varene, og dyktige selgere som kan det å overtale til kjøp.

Lenke til kommentar

Fordi de fleste foreldre osv liker å ha en trygghet i at hvis noe blir ødelagt, er det bare å vifte med forsikrings kvitteringa.

Også det at Elkjøp har alt fra hårtørkere til forsterkere opp i 15,000kr klassen.

 

Fysiske butikker er alltid mest populært.

 

Selv kjøper jeg nesten alltid spillene mine i butikk, og ikke på nett.

Hvorfor bestille, vente noen dager, og så spille? Jeg kan jo som oftest betale ikke mer enn 50kr ekstra for å ha spillet i maksine 2 timer senere.

Lenke til kommentar

Elkjøp har jo en angrerett som langt overgår nettbutikker. Det er ikke noe krav om at all emalasje skal være til stede, eller at "den er tatt i bruk som sin egen" punktet flere nettbutikker bruker... Såfremt alle deler leveres tilbake så går det greit.

 

I forhold til elkjøp så går dem mer og mer mot lik pris på nett og i butikk, og vil i større grad matche nettpriser fra andre nettbutikker. Dette for å møte konkuransen fra komplett, som er elkjøps største konkurent i norge.

I min butikk matcher vi stort sett alle nettpriser+evt frakt fra de fleste butikker (dog ikke pixmania som vi ikke ser på som en serriøs butikk).

Lenke til kommentar
Elkjøp har jo en angrerett som langt overgår nettbutikker. Det er ikke noe krav om at all emalasje skal være til stede, eller at "den er tatt i bruk som sin egen" punktet flere nettbutikker bruker... Såfremt alle deler leveres tilbake så går det greit.

 

I forhold til elkjøp så går dem mer og mer mot lik pris på nett og i butikk, og vil i større grad matche nettpriser fra andre nettbutikker. Dette for å møte konkuransen fra komplett, som er elkjøps største konkurent i norge.

I min butikk matcher vi stort sett alle nettpriser+evt frakt fra de fleste butikker (dog ikke pixmania som vi ikke ser på som en serriøs butikk).

 

Så dere matcher stort sett alt jeg vil ha på f.eks. Amentio.no?

 

Hvem skal jeg spørre etter når jeg kommer for å handle?

Lenke til kommentar

Komplett er visstnok veldig nazi mtp. angrefrist. Etter å ha sendt mail frem og tilbake med dem så står dem fast på sitt; Pakker en ut, kobler en skjerm til PC og rett og slett prøver den så mener komplett.no at man ikke har rett til å benytte angrefristen... Jeg har mao begynt å bli skeptisk til komplett.no...

 

Multicom.no (blant andre) er av stikk motsatt oppfatning; at angrefristen er til for at en bruker skal kunne prøve et produkt og dernest eventuelt benytte seg av nettopp angrefristen.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er tosidig med reklamasjon i butikker. Hvis en skjerm døde etter 4 år og butikken ikke vil reparere/gi deg ny eller tilsvarende er det mye lettere å holde seg saklig over e-post. Da man man komme med lover og ha alt skriftlig. Det er en del renere enn å krangle over disk mens folk venter. Ulempen er at det kan være litt kjedelig å måtte sende inn en vare med Postens priser når den bare skal bli sett på litt og så kastet.

 

Redigert: Og så kan man jo ikke miste kvitteringen på nett.

Endret av Fruktkake
Lenke til kommentar

Det gjorde jeg med reklamasjonsretten. Siden det er en elektronikkvare som skal vare vesentlig lengre enn 2 år har jeg krav på reparasjon/tilsvarende vare. Fikk da en splitter ny (og større) skjerm fra Komplett. Poenget er at jeg måtte krangle en del med de, og det er best å krangle på e-post synes jeg.

Lenke til kommentar
Amentio er ikke nødvendigvis noen stor konkurrent til Elkjøp, men du kan spørre. Uansett har du 30 dager returrett.

Pixmania er da vel seriøs nok, siden de ligger under samme eier som Elkjøp? ;)

 

Dem er eid av Dixon ja, men dem oppererer fra frankrike. Har vært veldig mye styr rundt at folk ikke får kontakt med kundeservice, varer som må bli sendt til frankrike for å bli reparert etc. Skulle kunder ønske å handel hos dem mener jeg det er en rissikosport. Du får produktet veldig billig, men kan fort blir trøblete hvis det skulle skje noe med produktet.

 

Men som sagt så vil det bli mer og mer matching av nettpriser i butikk. Er en del endringer som kommer om ikke veldig lenge. Mer enn det kan jeg ikke si :)

Lenke til kommentar

Før så var det slik at det ikke var andre muligheter. På 80 og 90 tallet hadde Aktuell Elektriske endel billige varer fra Korea. Elnor i Oslo hadde endel billig av merkevarer. Senere kom Internetthandel på slike varer. Jeg tror det skjedde et skifte når de store nettbutikkene begynte å utvide assortimentet utover datautstyr, Elkjøp ble kjøpt opp, og flere konkurrenter kom. Det kom samtidig som overgangen til flatskjermer begynte.

Mange av de som er litt eldre har ikke opparbeidet seg moderne shopping vaner, men beholdt de gamle vanene og liker fortsatt å se varen de kjøper, få veiledning fra en kundebehandler og ikke bruke tiden sin på å gjøre undersøkelser på nettet.

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Mange av de som er litt eldre har ikke opparbeidet seg moderne shopping vaner, men beholdt de gamle vanene og liker fortsatt å se varen de kjøper, få veiledning fra en kundebehandler og ikke bruke tiden sin på å gjøre undersøkelser på nettet.

 

Vi kan dermed kanskje spå de fysiske elektronikkbutikkers død om ca. 30 år...?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...