Gå til innhold

4Gb i XP


7r

Anbefalte innlegg

PAE kan i noen tilfeller aktiveres av NX bit (XD bit). syar2003 kan jo prøve å aktivere det i BIOS. Den innstillingen var ihvertfall nevnt i manualen.

 

Sorry men dette har ingenting med XD bit eller PAE å gjøre.

Hovedkortet (bios) har ikke reallokert MMIO PCI adresser vekk fra 3-4GB området , så jeg får ikke tilgang til 3.25-4GB til ram utnyttelse sålenge det er slik.

Uansett for å frigjøre MMIO reservasjoner MÅ man enable 64bit (remapping) i hovedkorts bios.

Hvordan Jarle's kort har fått til dette av seg selv er ikke noe annet enn et mysterium.

Denne BIOS settingen er ment å være manuell pga av at h-kort som ikke har inntil 8GB address space ikke kan hoste et 32bits OS med denne intillingen til remap enablet .

Mulig Abit har gjort noe magisk her som autosetter kortet i 36bit adresserings modus under visse forutsetninger , men jeg vet ikke hvordan.

Det jeg har gjort er å resette cmos etter oppakning av hk, installert først XP 32bits , deretter Vista 64bit fra DVD m/SP1 inkl på separat HD.Mulig jeg installerte OS mens bios versjon var 1.4 (er ikke helt sikker) .

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jales kort allokerer tydeligvis riktig, så det kan godt være at det bare er en prosess som må settes i gang. Denne prosessen kan kanskje settes igang ved at du aktiviserer NX bit. NX bit arbeider nemlig ved å drive litt allokering i bit nummer 63, og kanskje den i samme slengen setter i gang større prosesser som MMIO-allokering.

Jeg ville prøvd det som en siste mulighet, men det er selvfølgelig helt opp til deg.

Lenke til kommentar
Jales kort allokerer tydeligvis riktig, så det kan godt være at det bare er en prosess som må settes i gang. Denne prosessen kan kanskje settes igang ved at du aktiviserer NX bit. NX bit arbeider nemlig ved å drive litt allokering i bit nummer 63, og kanskje den i samme slengen setter i gang større prosesser som MMIO-allokering.

Jeg ville prøvd det som en siste mulighet, men det er selvfølgelig helt opp til deg.

 

Dette er default on , og har vært på hele tiden.

Lenke til kommentar

Jeg har v 1.1 . Og Alle bioser jeg har prøvd mangler "Enable Memory remapping" og dette MÅ aktiveres i bios uansett type hk/produsent før man får frigitt/flyttet IO revervasjonen under 4GB. Flere har også postet/kommentert denne mangelen rundt på nett , bla på abit og extremesystems fora.

En annen ting er at userguiden kun omtaler XP som operativsystem (ikke Vista og ikke 64bit).

Føler litt at jeg kjøpte "katta i sekken".

Lenke til kommentar

klz1215461410z.jpg

 

Hadde absolutt følt at jeg hadde kjøpt katta i sekken hvis jeg ikke hadde fått brukt alle 4gig'ene... Men det tenkte jeg faktisk ikke på når jeg kjøpte det, for 101 dager siden. Trodde liksom at det måtte klare å gi meg 4gig (det støtter jo 8gig liksom).

 

Jeg tror jeg hadde visst om jeg hadde XE verjsonen, og jeg kan med stor sikkerhet si at jeg ikke har det.

Endret av jale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...