Gå til innhold

4Gb i XP


7r

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvorfor mener han at det går an? Hvis han er så skråsikker, så er det jo bare til å ordne det og vise oss andre hvordan det gjøres.

På noen systemer kan man bruke PAE for å kunne få tilgang til mer minne enn 32 bit skulle tilsi, men du får til gjengjeld redusert ytelse pga. mer omstokking i prosessoren. På desktop er det totalt unødvendig.

Lenke til kommentar

Det er ikke fullt så enkelt som sleng inn 64bit windows heller..

 

Du har faktisk 4GB i XP 32bit( det er max addreserbar grense med 32bit).

Problemet er at PCI enheter (lyd,USB,Lan,disk kontrollere etc) og skjermkort reserverer memory mapped adresser for I/O , såkalt memory mapped I/O (MMIO).

I 32bits blir disse reservert fra 4GB grensen og nedover , og man ender som regel opp med rundt 3GB+ tilgjengelig til normalt minne/ram bruk.Dette da cpu'ens adressering/kommunikasjon mot pci enhetene overlapper installert ram så dette området av rammen blir naturligvis blokkert ut for bruk/adressering.

 

Med 64 bits OS har man enten auto eller valg i bios for å enable memory remapping av MMIO . Dvs flytte disse MMIO reservasjonene fra 4-3GB områder opp til 8GB-7GB området.Slik KAN 64bit OS gi deg 4GB til normal addreserbar ram benyttelse.

Det er dog flere med 64bit windows som også har samme problem med 4GB installert og tilgjengelig kun rundt 3GB , dette fordi hovedkortet ikke har reallokert MMIO til 8GB området men reservasjonen ligger fremdeles fra 4GB og ned.

 

Så det er egentlig to ting som må oppfylles:

1) 64 bit OS.

2) Reallokering av MMIO adresser vekk fra 4GB området til 8GB området (hk/bios relatert).

 

Edit:

Tre ting

CPU må supportere remapping.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
2) Reallokering av MMIO adresser vekk fra 4GB området til 8GB området (hk/bios relatert).
Det fikses nok fortløpende i BIOS-oppdateringer nå når 64 bit blir mer og mer vanlig.

Og er du sikker på at MMIO ikke blir flyttet lengre enn til 8-7GB? Jeg ville tippe at de ble flyttet mye lengre når hovedkortet først hadde muligheten. Nyere desktop-hovedkort har jo støtte for ihvertfall 16 GB RAM.

Lenke til kommentar

Det virker som nyere bios impementeringer automatisk setter start limiten på remap til der DRAM slutter.

Dvs har man installert 4GB ram blir remap blokken fra 4GB og opp, har man installert 8GB ram blir remap blokken i 8GB og opp osv..

 

 

Tidligere mener jeg det også har vært fixed til bestemt area på noen hk/chipset/bioser med remapping manuellt satt i bios.

Lenke til kommentar

Bare for å avlive "myten" om at "installer 64bit og du vil ha 4GB tigjengelig":

 

Nylig bygget et system basert på Abit IP 35 Pro (Intel P35) , C2D E8400 , Corsair 4GB (2x2048 6400C4DHX DDR2 )

 

Dumme Abit har ikke tilrettelagt 8GB address space og remapping i BIOS.

Resulterer i at selv med Vista 64bit ligger PCI/IO reserversjon fremdeles mellom 3-4GB space.

post-35394-1215344112_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Trodde egentlig det ikke ville hjelpe , men bare for å ha prøvd kjører jeg nå med rev M629B_17 loaded optimized defaults .

Men fremdeles er total memory 3.25GB .Altså ingen endring.

 

Ser du har bios versjon W627xx , enda sier du at du har IP35 Pro hvor alle biosene er M629xxx ??

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

@Endrebjo - De (Abit) har ikke implementert det ( som sagt ).

 

Jale !

Ser på System Information bildet ditt at :

Availible Physical Memory hos deg er 2.19GB .

Er du sikker på at det ikke er sysinfo utskriften din som lurer oss.

Skulle du ikke hatt mere availible med full 4GB adresserbar ram ?

 

Du skal også se total tilgjengelig ram i taskmanager.

Som du ser hos meg er det korresponderende med sysinfo

Total 3325 MB

post-35394-1215349719_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Da vet vi det . IX38 (X38 chipset korta dems ok)

 

Får heller bare avslutte i tråden her med at :

Man får ikke automatisk 4GB adresserbar ram uten videre.

BIOS ingeniørene må ha implementert det (remapping), og man må selv enable dette i bios.

 

 

Fra Microsoft's article ( http://support.microsoft.com/kb/929605 )

Kriteriene for 4GB adresserbar RAM bruk:

 

1)

The chipset must support at least 8 GB of address space. Chipsets that have this capability include the following:

- Intel 975X

- Intel 975X

- Intel 955X on Socket 775

- Chipsets that support AMD processors that use socket F, socket 940, socket 939, or socket AM2. These chipsets include any AMD socket and CPU combination in which the memory controller resides in the CPU.

 

2)

The CPU must support the x64 instruction set. The AMD64 CPU and the Intel EM64T CPU support this instruction set.

 

3)

The BIOS must support the memory remapping feature. The memory remapping feature allows for the segment of system memory that was previously overwritten by the Peripheral Component Interconnect (PCI) configuration space to be remapped above the 4 GB address line. This feature must be enabled in the BIOS configuration utility on the computer. View your computer product documentation for instructions that explain how to enable this feature. Many consumer-oriented computers may not support the memory remapping feature. No standard terminology is used in documentation or in BIOS configuration utilities for this feature. Therefore, you may have to read the descriptions of the various BIOS configuration settings that are available to determine whether any of the settings enable the memory remapping feature.

 

4)

An x64 (64-bit) version of Windows Vista must be used.

 

 

 

 

 

Kan ikke se annet enn at det er pkt.# 3 som ødelegger dette for min del.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar

Tja, ikke vet jeg... men her er det samsvar med minnemengden overalt altså.

Jeg har også endel programmer som bruker endel minne, så det at 50% av minnemengden min er brukt er helt ok.

 

Og at jeg har Abit IP35 PRO er også udiskutabelt, og BIOS versjonen min er den du ser...

arx1215360594p.jpg

cqs1215360607s.jpg

arx1215360620t.jpg

 

Minnet mitt er Mushkin PC8000 redline bla bla bla...

Jeg har også bare tatt hovedkort og alt annet ut av esken og satt det i pc'en. Har aldri oppdatert BIOS. Eneste jeg har gjort er å skru av den derre strømsparings-greia, og stillt opp spenningen på minnet.

edit:

Du kan jo kanskje laste ned everest, og se på den nederste bildet mitt, helt nederst, der kan jeg se at "Physical Address Extension" er støttet av OS og CPU, og at det er aktivt.

 

OT: lite fett da... se på bildet her, "AC power on total time" = 2400 timer... Altså har PC'en min vært på i NØYAKTIG 100 dager. Tøft at jeg så det akkurat nå...

viu1215361088w.jpg

Endret av jale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...