Gå til innhold

Sniktitt: Gigabyte Geforce GTX 280


Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at det skal bråke overraskende mye, det låter ikke så bra? :dontgetit:

 

 

Har virkelig på følelsen at jeg havner på min første AMD / ATI Crossfire løsning, om ikke GTX 280 dropper vannvittig i pris, eller HD 4870 blir latterlig priset eller AMD roter til noe annet

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Med 1 GB RAM i skjermkortet burde det vært en advarsel for 32-bits operativsystemer, som altså får under 3 GB til eget bruk. En hel gigabyte blir i såfall stående ubrukt i min maskin om jeg kjøper dette kortet. Men det er vel ikke lenge til 32-bits operativsystemer er en saga blott.

For det første er det vel ingen 32 bits OS som kan allokere mer enn 3gb minne uansett, og minnet på grafikkortet er vel uansett ikke noe resten av PCen kan bruke, så tviler på at dette blir noe problem. Riktignok kan du sette av en del av PCens minne til skjermkortet, men det blir jo ikke det samme.

Lenke til kommentar
Hva skjer med nylanseringer av skjermkort for tiden? De nye kortene er jo bare minimalt bedre enn de gamle?

 

 

Nja, altså som et single-GPU skjermkort så yter jo GTX 280 mer enn akseptabelt det er jo mer det at det koster for mye med tanke på ytelsen.

 

 

Hvis vi ser GTX 280 opp mot 8800GTX og 9800GTX som er det som var toppmodellene fra den forrige generasjonen, 8800GTX var sammen med Ultra toppmodellen av rev1 av forrige generasjon og 9800GTX toppmodell av rev2. GTX 280 yter jo en god del bedre, GTX 280 yter nesten dobbelt så bra.

 

Så ytelsen er det ikke noe å si på, den holder jo også tritt med 9800GX2 som er da 2x 8800GTS 512MB i et kort, altså holder GTX 280 nivå med 2x av det som var nærmest toppen av forrige generasjon, noe vi ikke kan klage på.

 

 

Det er jo prisingen som er latterlig dårlig, for GTX 280 har ikke en ytelse som tilsvarer at den skal koste 1'000-1'500kroner mer enn 9800GX2 som på ren ytelse er på samme nivå, ei heller at den skal koste det dobbelte av hva 2x 8800GT koster som yter nesten like bra.

Lenke til kommentar
I "GPU2 folding@home" er GTX280 ytelsen helt rå, der snakker man om opptil 4 doblet ytelse fra 8800GT. Så det må ligge skjult potensiale i kortet.

 

 

Du sier noe der, men som AnandTech skrev i sin test (tror det var de) så er det faktisk slik at 9800GX2 har faktisk mer GPU-kraft enn hva 1x GTX 280. GPU-kraften til 280 GTX er veldig imponerende til å ha en kjerne, men den er faktisk ikke noe kraftigere enn hva 9800GX2 er med sine 2x G92 kjerner.

 

Nå har jo GTX 280 fordeler når det kommer til minne og minnebåndbredde siden det ikke øker i SLi / multi-GPU løsninger, men det har bare effekt ved veldig ekstreme oppløsinger med AA aktivert.

 

 

 

Men nok engang, det er jo ikke ytelsen til GTX 280 som er skuffende, det er jo pris / ytelse situasjonen som nå er helt på jordet om du spør meg.

 

Jeg tror det ikke er så mye "skjult potensiale" når det kommer til spillytelse jeg, GPU-kraften tilsvarer noe rundt 9800GX2 og det er der ytelsen også ligger

Lenke til kommentar
Hva med å legge 8800GTX med i sammenlligningen? Hadde fortalt meg en del mer om hva kortet faktisk yter.

 

uansett er det liten tvil om at i høye oppløsninger er dette rå kraft, lurer på hva som gjør at det ikke får høyere fps i lavere oppløsning.

 

 

Det har vell noe å gjøre med at på lavere oppløsning så er det ingen begrensing i minnebåndbredde osv, der går det på ren GPU-kraft og siden 9800GX2 som sagt faktisk matcher GTX 280 på GPU-kraft og vell så det så yter det likt / bedre.

 

På høyere oppløsninger så er det minne og minnebåndbredde som begynner å begrense ytelsen og der er GTX 280 langt bedre enn alt annet på markedet.

Lenke til kommentar

To ytelsetester (spill) er veldig lite men det blir sikkert gjort noe med i mårra. Jeg synes valget av oppløsninger var bra med tanke på at det er oppløsninger vi sannsynligvis kommer til å bruke i praksis. (1400x960 kunne sikkert vært byttet ut med den mye vanligere 1280x1024)

 

Gleder meg til Radeon HD 4870-resultatene kommer.

Lenke til kommentar
Hva med å legge 8800GTX med i sammenlligningen? Hadde fortalt meg en del mer om hva kortet faktisk yter.

 

uansett er det liten tvil om at i høye oppløsninger er dette rå kraft, lurer på hva som gjør at det ikke får høyere fps i lavere oppløsning.

Det er fordi det blir cpu begrensa. E6700 er vel et par år gammel iallefall, det har kommet mye raskere cpuer siden da for å si det sånn. Er en av grunnene til at de får så dårlig ytelse med 9800gx2, SLI krever endel mer cpu guffe enn single kort.

Lenke til kommentar
Blir nok enda bedre med modne drivere, synes dette ser bra ut jeg.. Men selvsagt er det dyrt.

 

Blir bonus og se hva physX kan gjøre for feks Mass effect (som har støtte for det)

 

 

Modne driver argumentet syntes jeg kommer hver gang, men syntes ting aldri blir noe bedre jeg, for når det kommer nye driver til GTX 280 så kommer det gjerne nye drivere til de eldre skjermkortene også slik at ytelsen øker nesten like mye for alle kortene..

 

 

Når det gjelder PhysX så er vell ikke det noe brikke som sitter på GTX 280 men noe som skjer i driveren, som også er støttet av både GeForce8 og 9?

Lenke til kommentar
To ytelsetester (spill) er veldig lite men det blir sikkert gjort noe med i mårra. Jeg synes valget av oppløsninger var bra med tanke på at det er oppløsninger vi sannsynligvis kommer til å bruke i praksis. (1400x960 kunne sikkert vært byttet ut med den mye vanligere 1280x1024)

 

Gleder meg til Radeon HD 4870-resultatene kommer.

Jeg er veldig spent på dette også. Selv om HD4870 er ingen alternativt som top-kort, men den kan fort påvirke både pris og ytelse på top-kort landskapet.

 

Hvis dette yter like bra som ryktene antyder, da vil det sikkert påvirke kraftig på GTX 260 prisen og prege GTX 2800 prisen også. I tilleg vil den gi en bra antydning på hva slags ytelse vi kan forvente av HD4870X2, og dette kan fort tvinge Nvidia til å slippe løs "280 Ultra" ( med GDR5?) . Krysser fingurene for en bra HD4870.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...