Gå til innhold

Wine er ferdig


Anbefalte innlegg

Høres ut som du burde ha hoppet til mac isteden.

Man får jo alle adobe programmene til mac +at man har sånt som wine til windows ting.

 

Uansett, 15år er en stund ja, var på tide at 1.0 kom :)

 

Tøv. Ikke det at du ikke får Adobe-programmer til Mac, men kompatibiliteten er nå milevis dårligere med både gammel og ny programvare (ny versjon av OS X betyr ofte tvungen oppgradering for å kunne kjøre ny programvare, og programmer laget for Mac OS Classic fungerer ikke på Intel Macs), og ressursbruken er omtrent på linje med Vista.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Manuel: Sant sant, men crossover fungerer egentlig helt greit til mye(hl2 eks går bra hos megi det) men den koster da.

 

mrhanky: tull. Noen programmer blir laget for å bare fungere under 10.5 ja, men de aller fleste store programmer fungerer like bra på 10.4 som 10.5

De som er avhengige av os9 programmer fremdeles, bruker heller ikke intel macer.

Lenke til kommentar
Om du tenker på Civilization serien så kjører den helt fint i både Wine og Cedega :)

Er det jeg tenkte på ja :) Siste jeg hørte, var at verson 0.97 (tror jeg), fungerte nesten 100% knirkefritt med siste versjon av spillet (var bare et par småting som ikke var på plass). Tenkte å prøve ut denne, men drøye den totale overgangen til spillet faktisk fungerer 100%. Og nå med 1.0 av Wine, øyner jeg et håp om at alt virker. Må bare få tid til å teste...

Lenke til kommentar

Jeg håper versjon 1.0 fører til at programvarestøtten til Wine blir mer stabil, i motsetning til slik det har vært frem til nå, der noen programmer virker i én utgave og noen andre i neste.

 

Jeg anbefaler forøvrig folk å titte på PlayOnLinux.com, som har en del script til ulike spill. Og noen kan gjerne lage flere script slik at flere spill går smertefritt for flere brukere av Wine.

 

Jeg har forøvrig testet litt COD2 i Wine 1.0rc2, og det gikk overraskende bra med 1680x1050 og AA. Det var kun noen små grafiske feil med et par teksturer og lyden var ikke helt topp.

Lenke til kommentar

WOOHOO!

 

flotte nyheter det ja :D

 

Var jo egentlig på tide også, etter 15år :p

 

Gleder meg till og se hvordan det blir fremover og som skrevet av andre håper jeg også at ting blir mer stabilt. Slik at man kan oppgradere uten og være nervøs for at ting vill slutte og funke. Uansett, kudos till utviklerne for og lage ett slikt genialt program som till-og-meg er gratis.

Endret av Ördög
Lenke til kommentar
Høres ut som du burde ha hoppet til mac isteden.

Man får jo alle adobe programmene til mac +at man har sånt som wine til windows ting.

 

Bortsett fra at jeg og Mac ikke er på talefot sammen, så da blir Linux det eneste alternativet jeg kan se mot med et vagt håp om hjelp.

 

Jeg støtter deg der, gitt.

 

Ser ut til at databasa på sida til Wine sliter i dag. Merkelig, det der. :p

Photoshop CS2 var jo første-prioriteten å få støtta i denne versjonen av Wine, så ikke overraskende fungerer det ifølge sida. InDesign CS2 oppnår visstnok ratingen "silver" på Gentoo, men dette er altså med en større anstrengelse enn bare click-and-play. Illustrator CS2 har ratingen "garbage", så det er vel et tapt slag. Vurdert å titte rundt etter alternative vektor-programmer? Inkscape eller noe? Det er jo veldig varierende hva man har behov for, men personlig er Illustrator antageligvis det første i CS-pakken jeg ville vært oppe for å bytte ut. Flash 8 er tydeligvis enda bedre støtta enn Photoshop igjen. Heh. :)

Lenke til kommentar
mrhanky: tull. Noen programmer blir laget for å bare fungere under 10.5 ja, men de aller fleste store programmer fungerer like bra på 10.4 som 10.5

De som er avhengige av os9 programmer fremdeles, bruker heller ikke intel macer.

 

Så du mener altså at jeg har helt rett, men at det jeg sier er tull. Det var en interessant vinkling. Forøvrig er det ikke størrelsen på programmene det kommer an på. QuickSilver sluttet å støtte 10.3 nesten med det samme 10.4 kom ut, for eksempel, og om du har brukt QuickSilver vet du at det er et must når du bruker OS X.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9018234

Wine burde være et hint om at det bør lages mer fornuftig programvare til Linux for de som er avhengig av businesskritiske applikasjoner.

Lenke til kommentar
Ser for meg dramaskrik hvis microsft krever 70$ for å kjøre spill på windows :D

ramaskrik, eg. gråt og skrik i byen Rama over Israels ødeleggelse og bortføringen av jødene i fangenskap (Jer 31,15; jf. Matt 2,18); fortvilet klage, protest.

 

hilsen

rettskrivningsnissen :)

Lenke til kommentar
mrhanky: tull. Noen programmer blir laget for å bare fungere under 10.5 ja, men de aller fleste store programmer fungerer like bra på 10.4 som 10.5

De som er avhengige av os9 programmer fremdeles, bruker heller ikke intel macer.

 

Så du mener altså at jeg har helt rett, men at det jeg sier er tull. Det var en interessant vinkling. Forøvrig er det ikke størrelsen på programmene det kommer an på. QuickSilver sluttet å støtte 10.3 nesten med det samme 10.4 kom ut, for eksempel, og om du har brukt QuickSilver vet du at det er et must når du bruker OS X.

 

Jeg har brukt QuickSilver ei stund, og kan ikke si det er et must akkurat, med tanke på hvor bra spotlight er i Leopard. Fordet om utvikler av programvare slutter å støtte programmet i eldre versjoner av OSet betyr ikke at det er ubrukelig.

 

Anngående resurssbruk i OS X kontra windows: Etter min erfaring er OS X mer responsivt og kjører programmer bedre enn både Windows XP og Vista.

 

 

Tilbake til topic: Jeg kommer nok til å kjøpe en CrossOver-lisens nå snart, mest pga. Steam-støtten. (Funka utrolig bra i CrossOver-games demoen)

Lenke til kommentar
Wine er gratis. Å kjøpe Windows koster vel mer en 70$?

 

Crossover koster penger, jeg vil oppfordre folk å kjøpe en lisens for å støtte arbeidet med WINE. Før kunne en donere penger til WINE, er ikke det mulig lenge?

Se på høyre side av hjemmesiden på WineHQ, der skal det stå "Donate: PayPal". ;)
Lenke til kommentar
Programvare er dop. Jeg har over årene gjort meg avhengig av ulike programmer for Windows som er (nokså) godt integrerte. Et eksempel er Word sammen med Endnote og Mathtype. Kan man får denne integrasjonen til å virke ved bruk av Wine?

 

Heldigvis jobber OO-teamet med en referanse-manager, men enn så lenge er det lite på den fronten for Linux. LaTex (LyX med BibTex) er et alternativ, men krever en betydelig investering av tid (ansett plattform).

 

IP

 

Med tanke på referansehåndtering i linux har jeg sett litt etter alternativer selv. Jeg kom over et program som het zotero (kjører som en extension) i firefox, i tillegg finnes det plugins for "cite while you write" i både word, samt openoffice. Ta en titt på dette, jeg ble svært positivt overraket.

Lenke til kommentar

Gleder meg =)

 

Kan ikke du kjøre det gjennom Wine, så kan du i "verre" tilfelle kjøre det via emulert windows i fullscreen, via f.eks "www.virtualbox.org" funker flott når keg trenger et tyngre elektronikkprogram.

Selv kjører jeg for øyeblikket bare CLUE gjennom wine, men tenker på å bruke Crossover/Wine for Outlook.

 

Hvordan satte du opp Clue til wine? Har prøvd å kjøre en installert versjon fra windows-partisjonen, men Clue vil rett og slett ikke virke da... =/ forøvrig et av de beste digitale ordbøkene jeg har vært borti =) og det er en del, etter hvert =P

Lenke til kommentar
Wine er gratis. Å kjøpe Windows koster vel mer en 70$?

 

Crossover koster penger, jeg vil oppfordre folk å kjøpe en lisens for å støtte arbeidet med WINE. Før kunne en donere penger til WINE, er ikke det mulig lenge?

Se på høyre side av hjemmesiden på WineHQ, der skal det stå "Donate: PayPal". ;)

 

Så på venstre side...............

 

Der er 15$ sendt i anledningen 15 år siden prosjektet startet. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...