Gå til innhold

Wine er ferdig


Anbefalte innlegg

Wine er gratis. Å kjøpe Windows koster vel mer en 70$?

 

Crossover koster penger, jeg vil oppfordre folk å kjøpe en lisens for å støtte arbeidet med WINE. Før kunne en donere penger til WINE, er ikke det mulig lenge?

Se på høyre side av hjemmesiden på WineHQ, der skal det stå "Donate: PayPal". ;)

 

Så på venstre side...............

 

Der er 15$ sendt i anledningen 15 år siden prosjektet startet. :thumbup:

Glimrende idé! Og der ble 15$ sendt fra meg også ;)

 

Oppmuntrer andre til å gjøre det samme! :fun:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan satte du opp Clue til wine?

Tidligere versjoner av Clue har jeg bare installert direkte i Wine (enten dobbelklikke, eller skrive "wine setup.exe"), men siste versjon av av Clue (7.3?) funker ikke for min del. Lar seg rett og slett ikke registrere, men det kan være fordi jeg bruker en sitelisens. Ikke at det var et problem med versjon 6 ...

Lenke til kommentar
Om du tenker på Civilization serien så kjører den helt fint i både Wine og Cedega :)

Er det jeg tenkte på ja :) Siste jeg hørte, var at verson 0.97 (tror jeg), fungerte nesten 100% knirkefritt med siste versjon av spillet (var bare et par småting som ikke var på plass). Tenkte å prøve ut denne, men drøye den totale overgangen til spillet faktisk fungerer 100%. Og nå med 1.0 av Wine, øyner jeg et håp om at alt virker. Må bare få tid til å teste...

 

Vel, er to ting som ikke virker. Det er mikrofon (får en error i starten iallfall) og at bygg og vokse baren nedfor byene (de som viser hvor mye det er igjen til den er ferdig å bygge / vokse) ikke viser noe, de står bare "stille". Forøverig går det fint å spille både på nett og vanlig lokalt. Har prøvd endel mods og de virker også helt fint.

Lenke til kommentar
Den dagen jeg bruker Internet Explorer 6 på en linux maskin har det nok rablet for meg

 

Vel, har både IE6 og IE7 for å teste websidene jeg lager. Mye mer praktisk enn å reboote til Windows iallfall :)

 

Firefox har jo addons som kjører "vis i explorer vindu". vet ikke om dette fungerer i andre OS enn windows.

Endret av nemo20
Lenke til kommentar
Warcraft 3 hadde lydproblemer sist jeg prøvde, håper det er fikset nå :)

Og Sketchup hadde rare knapper, håper dette også er ordnet

Okey, Warcraft 3 med eller uten Frozen Throne starter ikke opp engang, og Sketchup hakker mer enn før og klikker regelmessig. Forrige versjon av Wine var bedre for meg :no:

Lenke til kommentar
såfremt det ikke støtter 99 prosent av alle winapplikasjoner fullt ut og i nyeste versjon er det ingen stor nyhet. bugfixing skjer hele tiden.

 

men er imponert over hvordan wine har kommet seg de siste åra!

 

Det er en nyhet fordi man nå kan være sikker på at programvaren din vil fortsette å fungere når du oppgraderer (mellom stabile versjoner). Tidligere har man ofte måttet gå tilbake til tidligere versjoner fordi programvaren ikke fungerte like godt etter oppgradering.

Lenke til kommentar
vil påstå at Wine ikke er ferdig før den støtter 100% av programmene.

 

Vel, da er vel ikke Vista ferdig heller.

 

Det er det vel heller ikke. XP ble jo ikke noe særlig før SP2, så jeg ser ikke noen grunn til at Vista skal være annerledes. Uansett akter jeg ikke å bruke et OS som krever nesten en gb minne for å bare kjøre..

 

Angående WINE: Nei, det er ikke ferdig. I GNU/Linux-land er et program aldri "ferdig", det kommer kontinuerlige forbedringer og oppdateringer. At det er blitt versjon 1.0 betyr kun at du kan stole på at noen bestemte programmer (husker ikke hvilke, men mener på at Office 2003 var på lista) heretter ALLTID vil kjøre etter oppdateringer. Den tryggheten hadde man ikke før. Da kunne man risikere at et program plutselig ikke funka etter at du hadde installert nyeste versjon av WINE. Men WINE begynner å bli skrekkelig bra :)

Lenke til kommentar
vil påstå at Wine ikke er ferdig før den støtter 100% av programmene.
Ingen Windows versjon støtter 100% av programmene, anser du noen av dem som ferdige?
Programvare er dop. Jeg har over årene gjort meg avhengig av ulike programmer for Windows som er (nokså) godt integrerte. Et eksempel er Word sammen med Endnote og Mathtype. Kan man får denne integrasjonen til å virke ved bruk av Wine?

 

Heldigvis jobber OO-teamet med en referanse-manager, men enn så lenge er det lite på den fronten for Linux. LaTex (LyX med BibTex) er et alternativ, men krever en betydelig investering av tid (ansett plattform).

 

IP

Nei, latex krever ikke spesielt mye investering av tid hvis du gjør deg kjent med verktøyene som er tilgjengelige på linux. Se gjerne på oolatex plug-in til openoffice, da kan du få effektiv og proff typesetting med latex i alle office dokumenter. Hvis du vil titte på meget bruker vennlige editorer til å skrive selve latex-biten med bør du titte på Kile og GNU texmacs editor.
Lenke til kommentar
vil påstå at Wine ikke er ferdig før den støtter 100% av programmene.

 

Vel, da er vel ikke Vista ferdig heller.

 

Hvis målet til Vista er først og fremst full støtte for tidligere API så er jo det en interessant tanke. Problemet er at av og til må man breake støtte for å kunne fikse problemene. Vista har problemene de har fordi de har prøvd å oppnå et mål større enn støtte for tidligere API, mens Wine sitt mål er jo nettopp å være så likt som mulig. Dermed blir nok sammenligningen ikke helt korrekt, men fremdeles interessant.

 

Forøvrig bør det nevnes at en stor del av problemene i Vista skyldes utviklerne av tredjeparts applikasjonene som har tatt seg for mange friheter mtp systemrettigheter ved tidligere versjoner av Windows hvor slikt faktisk var mulig.

 

vil påstå at Wine ikke er ferdig før den støtter 100% av programmene.

 

Det var det første jeg også tenkte. Det har på en måte gitt mening at Wine aldri har nådd 1.0

 

1.0 eller ikke 1.0: poenget var at det ble påstått å være ferdig i følge artikkelens tittel, noe som umulig kan være tilfellet. Versjonsnumre er irrelevant. Ting blir ikke bedre/ferdig av å gi det ut som dotzero release: bare se på KDE 4.0 :p

Endret av invictus
Lenke til kommentar
Forøvrig bør det nevnes at en stor del av problemene i Vista skyldes utviklerne av tredjeparts applikasjonene som har tatt seg for mange friheter mtp systemrettigheter ved tidligere versjoner av Windows hvor slikt faktisk var mulig.

 

Ett av de største problemene vista fikk var jo faktisk at microsoft la ut spesifikasjoner og api informasjon lenge før det var ferdig. Det ser du jo også på all "vista capable" hardware, som kommer med drivere som faktisk ikke virker i vista.

Lenke til kommentar
Hvis målet til Vista er først og fremst full støtte for tidligere API så er jo det en interessant tanke. Problemet er at av og til må man breake støtte for å kunne fikse problemene. Vista har problemene de har fordi de har prøvd å oppnå et mål større enn støtte for tidligere API, mens Wine sitt mål er jo nettopp å være så likt som mulig.

Hvilket "større mål" er det? Mener du at det å kutte ut støtte for tidligere API-er er et bra mål i seg selv?

 

Versjonsnumre er irrelevant. Ting blir ikke bedre/ferdig av å gi det ut som dotzero release: bare se på KDE 4.0 :p

Det er jeg enig i. Slik jeg ser det er problemet med uferdige lanseringer at man utgir programmet for tidlig, før feilene er luket ut. Det kan skje like så godt ved en 1.2- eller 3.7-versjon som en 1.0. Så kan man gjerne diskutere om det er riktig eller galt å utgi programmer med kjente feil. Der har folk forskjellige meninger. Som tidligere profesjonell programmerer mener jeg at det er forkastelig og at tidsnød pga. økonomiske grunner blir en prostitusjon av yrket, dersom man aksepterer det.

Lenke til kommentar

Når det gjelder f.eks. KDE 4.0 og egentlig generell open source, så er det mange som tydeligvis kvier seg veldig for å installere noe som er merka "beta". Derfor vil enkelte, slik som KDE gjorde, merke den som "the real deal" men også opplyse nøye om at greia neppe er ordentlig stabil før 4.1. Det er rett og slett for å få nok brukerbase til å teste programmet ordentlig.

 

Når det dog gjelder software man betaler (dyrt) for, bør bugs/feil ha blitt luka ut ved lansering; det er jeg helt enig i.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...