Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men det at den kjører på 70 grader påvirker ikke hvor effektiv den er? Det korter bare levetiden og øker risikoen for bluescreen?

Ja og nei.

 

Temperaturen har innvirkning på både ytelse og effektivitet så fremt du justerer klokkefrekvensen og spenningen etter hva som er optimalt for CPUen din. (går innunder temaet overklokking)

Gjør du ikke dette, så spiller det ingen rolle.

 

Lavere temperatur gjør at du kan senke spenningen litt (marginalt), som igjen gjør at effekten går ned og effektiviteten går opp. Alternativt kan du beholde spenningen, og heller øke klokkefrekvensen litt for å få høyere ytelse.

 

70 grader er ganske normal last-temperatur, og uproblematisk for en som ikke overklokker eller bruker det til spesielt krevende programvare, som sannsynligvis ville presset CPUen mye lengre.

 

Ikke at jeg kan anbefale å bruke stock kjøler. Ja, hvor får folk disse stock-kjølerene fra egentlig?! Har ikke fått en ny CPU med stock kjøler på kanskje 6-7 år.

Lenke til kommentar

De kjøper boxed^^ #samme pris MED kjøler #årets_kupp

:p

 

Dog, boxed betyr ikke lengre at det følger med kjøler hos Intel. Det stoppet de med for lenge siden. Ja, for jeg har da alltid kjøpt boxed, og ikke i tray.

F.eks:

6-Core,3.5GHz,15MB,140W,22nm,40 PCIe lanes,Haswell-E,Boxed,No fan incl.

https://www.komplett.no/intel-core-i7-5930k-socket-lga2011-3/822373#!tab:extra

 

Eller:

http://www.prisjakt.no/product.php?p=2107038

 

Det er kanskje bare disse kombi-prosessorene som selges med vifte. Ja, integrerte GPUer og aluminiumsblokker med på kjøpet blir som spam/junk du ikke ønsker. Skal jeg ha en CPU, så skal jeg betaler jeg bare for CPU, og ønsker ikke noe annet med på kjøpet. :ohmy:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Hei hei.

 

Treng hjelp til hovedkort valg!

 

 

Jeg trenger nytt hovedkort til min CPU i7-4770K

 

Det skal være et m-atx kort da jeg har tenkt å byttet ut kabinettet mitt en gang i fremtiden.

 

Så hva anbefaler dere? Tenker å overklokke CPUen! Så må tåle litt.

 

Har kun 1 skjermkort og kommer ikke til å kjøre SLI/xfire.

 

 

MSI, ASUS, AsROCK osv, samme hvilke merket! Bare et kort som funke!

 

Kikket litt på dette

MSI Z97M GAMING

 

 

 

 

 

 

 

Trenger dog ikke VGA, DVI og HDMI tilkobling på hovedkortet viss dette hjelper

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Siden det kun er ett skjermkort, hva med M-ITX? Eller har du planer om separat Raid-kontrollerkort elns? Ja, i og med at du får en del mindre kabinetter ved m-ITX, samt en del mer plass til radiatorer. :w00t:

Så om du klarer deg med 4-6 harddisker/SSD, ett skjermkort og 2 minneslots, så er det nok for mange en svært undervurdert formfaktor. :)

 

Ja, og nå som du faktisk får ganske så gode overklokkingshovedkort her, så hadde jeg lett vurdert det sterkt i alle fall: Asus Maximus VII Impact Her får du en haug ekstra mosfets i toppen (8+2 faser), og støtte for asus sitt OC-panel.

 

For m-ATX, så er nok Asus Maximus VII Gene et godt valg, med solide kjøleribber og ellers godt egnet for entusiasten som ønsker noe litt mindre enn ATX 8+2 faser til VRM. Alternativt Asrock Z97-OC Formula, men synes det var litt puslete kjøleribbe, og usikker på om vi snakker om 8 dedikerte faser til CPU, eller om det er på deling med minnet. :) Uansett et godt andrevalg som er meget billig.

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Tusen takk for raskt svar Andrull!

 

 

Ang SSD/HDD/DVDrom så blir det kun 3 sata kontakter jeg kommer til å bruke, kanskje 4 viss jeg finner et kabinett med e-sata utgang.

 

Ang ITX så har jeg 4 minnebrikker som jeg bruker desverre, 4x4GB.

Så da blir det nok ikke ITX hovedkort.

 

Skal se på de to du har anbefalt som er m-atx.

 

Liker disse kompakte PCene og er det jeg kikker på.

 

 

Må også legge til at jeg kommer nok ikke til å blodklokke CPUen, men at jeg klarer å dra den opp til en 4.5GHz forventer jeg, for det klarte jeg fint med mitt MSI Mpower Max som er sendt i retur.

 

 

 

 

 

Forresten, litt dumt spørsmål, men Z97 chipset, CPUen min fungerer på disse? er en i7 4770K

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Har hørt om mer enn en som har hatt problemer med det nettverkskortet ja. Og styrer generelt sett unna MSI sine hovedkort så godt det er mulig. Men selvsagt, litt ekstra betaler man jo for det lille premiumet.

 

Synes også safe-boot har vært en hendig funksjon som har spart meg for en del tid. Som altså er en egen knapp som gjør deg i stand til å boote med stock-instillinger, men med en gang du kommer i BIOS så har du de samme instillingene som du satte. Fordelen er at du slipper å resette BIOS hver gang du klokker for mye. Svært tidssparende. (har ikke hørt om MSI-kortet har noe lignende)

 

Lydkortet har jeg dog ikke særlig mye kjennskap til.

 

Edit: Noen grunn til hvorfor du alltid har så enormt store og mange mellomrom Sveibuen? Alltid lurt litt på det. :closedeyes:

Endret av Andrull
Lenke til kommentar

Heller en del mot ASUSen nå.

 

Trenger en butikk som sender samme dag å handle fra, for jeg klikker snart av å ikke ha en PC :p

Sitter dog på bærbar, men er ikke i nærheten en gang.

 

AsRock ja, noen butikker som selger disse som sender samme dag? Ser mpx/komplett.no har 1 til salg. Men er nok ikke noe for meg.

 

 

 

 

 

 

 

Andrull, ang mellomrom, god/dårlig uvane bare :p Liker vel å trykke på enter litt mye :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...