Gå til innhold

Hardwarekaféen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger da ikke kabinetter da.. :p

 

Strømregninga betaler ikke jeg uansett, så den går nok helt greit :p Har planer om en spillserver, og en backupserver senere, men jeg får da se hvor dette ender. Jeg tviler sterkt på at noen av mine tre maskiner med intel pentium 3 klarer å dra backup eller en spillserver.. Den ene har den gamle typen, kjent som boxed cpu, som ligger på noe rundt 450mhz mens de to andre har coppermine versonene som har 800 og 1000mhz :p Tror nok jeg skal kjøpe en x2 prosessor til hovedkortet uten cpu her.. :p

Lenke til kommentar

Kanskje ikke hardware relatert, men trenger litt hjelp ang. internett. Jeg og dama mi har nettopp flyttet inn i en ny leilighet. Her var det en liten internett boks fra før (thomson). Denne er koblet i veggen med antennekabel. Den har ikke trådløs internett, så jeg koblet til min gammle internett boks som er trådløs. Dette er en Zyxel 606 elns.

Problemet her er at det er bare jeg som får internett. Hos dama står det "DNS feil" når hun prøver og åpne en side. Det står av og til at hun har internett tilgang, men det virker altså ikke. Har prøvd både med og uten kabel. Jeg bruker kabel selv.

 

edit: Jeg har windows 7 og hun har Vista vist det skulle hjelpe.

 

Noen som vet hvorfor hun ikke får internett?

Endret av blashyrkh
Lenke til kommentar

Vell, får hennes PC en lokal IP? Det er det første du må sjekke.

Så er det også mulig at du lager ett sabla til surr med 2 rutere etter hverandre, så her må instillingene til pers.

Mest sannsynlig gir ISP kun en IP og da vil kun en maskin av gangen.

 

Det du ønsker er at denne IPen gis til en ruter som deretter funker som en DHCP server og deler ut lokale IPer til maskinene i huset.

Lenke til kommentar

Når jeg logget meg inn i ruteren så jeg at jeg hadde 33 til slutt på IPen og dama hadde 34. Er bare av og til at jeg får tilgang til internett via trådløse ruteren. Fikk ikke til nå, så nå er jeg koblet direkte til modemet. Kan det være den som "blokkere" dette da? :S Eller bør jeg bruke en vanlig switch til og dele ut internett? Den jeg bruker heter Thomson TCM420 (Kabelmodem?)

Lenke til kommentar

Personlig skyr jeg utstyr som Thomson, Jensen og Zyxel som pesten eller leverandører som leverer til ISP'er.

Årsaken er at det er lavmælt skrot som svikter eller som ikke holder mål, har du problemer med å få logget inn så er den muligens på tur og gå heden.

 

Personlig kjøper jeg rutere fra Dlink eller Linksys som har ok hardware men elendig software og flasher disse til Linux firmware, noe ala DD-WRT.

Årsaken er at her får stabilitet og en god del innstillingsmuligheter, også IPV6 støtte på enheter som med fabrikkfirmware ikke har det.

Linksys WRT54GL er en gammel traver men er stabil og god når den får DD-WRT som firmware, har hatt nett via trådløst og kabel uten problemer og har kjørt i flere år uten restart av utstyret.

Lenke til kommentar

Kan ikke fordra det drittet av routere som leveres av ISPer. Det går rett i søpla. Har vært innom en del routere, og det er ingen routere jeg har vært like fornøyd med som Linksys sine. Den nye E4200 ser veldig spennende ut. Har lyst på en slik :)

Lenke til kommentar

De fleste 2tb disker nå vil være raske nok for gigabit nettverk. Altså vil en billig NAS ofte bli flaskehals når det gjelder overføring av filer. Hvis det er snakk om overføring av flere filer samtidig til flere brukere, vil nok en harddisk ikkje klare full hastighet på gigabit lan.

 

Streaming til flere brukere vil nok ikkje være noe problem. Det virker iallefall som det er få som streamer flere filer samtidig fra samme NAS i et privat hjem.

 

 

 

Stalltips: Samsung f4 og Hitachi 2tb

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Er godt fornøyd med med mine Samsung F4 i min NAS. Får fint over 100MB/S overføring :) Har sett at det har vært en del bra tilbud på disse i det siste. Tror en bør være kjapp med å kjøpe før de forsvinner helt.

Endret av Teac
Lenke til kommentar

Ok. Skal iverfall unngå WD sin greenserie. Har en 2tb green i hovedpc'en, og når jeg ikke har brukt den på en stund og skal se en film på den så låser hele systemet seg til den får startet opp(Tar rundt 3-5sekunder).

 

Ser at Samsung F4 er en 5400rpm disk. Mister den noe betydelig hastighet pga det?

Endret av Mr. A
Lenke til kommentar

Er noe sånn jeg har koblet det, og internetten fungerer ikke. Jeg må koble direkte til modemet, som har bare en utgang. :S

 

24870.jpg

 

Er det noen instillinger jeg må gjøre på trådløse ruteren for at den skal fungere? Eller er det bare at disse to ikke kan brukes sammen (Thomson og Zyxel)? :p

 

Jeg også, har veeeldig dårlig erfaring med Zyxel. Har sikkert byttet ut hvertfall 7 stk iløpe av noen år. :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...