Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Allcolor:

ATI hadde 512bit minnebuss fra X1800 serien... de var først ute... Både X1800, X1900 og X2900 serien hadde dette. Det var først på HD serien at de gikk ned til 256bit.

 

Å ja, jeg følgte ikke med på den tida, tenkte mer på den siste tida jeg. Spesifikt med det jeg har lagt merke til at nvidia synes jeg virker har hatt bedre resultat på høyere oppløsninger og tung bruk av aa\af, noe som jeg har forstått er pågrunn av høyere båndbredde oss nvidia og mangel av det på hd kortene til ati(vet forresten at ati har hatt litt aa problemer med r6xx serien) .

 

Derimot syntes jeg også å ha lagt merke til høyere framerates på lav oppløsning med ati, akkurat som ati med sine høyere klokket gpu'er har spilt en role der, stemmer det ?

 

Nå virker det som ati gjør både i pose og sekk :cool:

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
Etter å ha sett ytelsen til 4850 og anslaget om 30% høyere ytelse for 4870 så tipper jeg at 4870 vil koste litt under 2000 kr.

 

Seriøst? Da er det vel verdt å vente da.. Gleder meg ubeskrivelig! :p Når kan jeg regne med å kunne bestille 4870 fra norske nettbutikker?

 

23. juni kan du sannsynligvis få 4870 fra norwegische handelsmänder. Regnet meg til en pris på ca 1800 kr. Regner med et lite påslag i starten, så ca 1900 kr er det jeg tror det vil selges for da.

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Selv 9800GTX kommer til å bli dumpet ennå mer i pris, samt at nye "turbo" drivere fra Nvidia vil gi et ytelseshopp for hele G92 serien.

 

Jeg blir skeptisk når jeg hører at Nvidia bare helt plutselig kan slenge ut råbra drivere som gir mye bedre ytelse. Det gjør meg som forbruker litt småpissed...

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
This is the much-talked-about R700, presented on a black PCB. The twin-chip design should output somewhere in the region of 2.4TeraFLOPs of floating-point performance and, taking an educated guess with a GDDR5 implementation, around 230GiB/s of memory bandwidth. In comparison, Radeon HD 3870 X2 on-paper math throughput is roughly 1TeraFLOPS and bandwidth around 115GiB/s, and NVIDIA's GeForce GTX 280's is 0.933TeraFLOPS and 142GiB/s.

 

230gib/s !...trodde ikke mine egne øyne

Endret av AllColor
Lenke til kommentar
This is the much-talked-about R700, presented on a black PCB. The twin-chip design should output somewhere in the region of 2.4TeraFLOPs of floating-point performance and, taking an educated guess with a GDDR5 implementation, around 230GiB/s of memory bandwidth. In comparison, Radeon HD 3870 X2 on-paper math throughput is roughly 1TeraFLOPS and bandwidth around 115GiB/s, and NVIDIA's GeForce GTX 280's is 0.933TeraFLOPS and 142GiB/s.

 

230gib/s !...trodde ikke mine egne øyne

les om GDDR5 du :p

Lenke til kommentar
Jeg håper at HD4870 og særlige HD4870X2 kan dukke opp tiligere og like overeskaende som HD4850.

4850 er bare en smakebit ;)

 

Test.png

gir ganske bra ytelse vs 3870,når 4870 blir 20% raskere så blir det ganske stor forsjell mellom 3870 og 4870 :p

Endret av wiak
Lenke til kommentar

Usikker på om noen har postet dette før, men her er det hvertfall.

 

http://www.phoronix.com/scan.php?page=arti...ution&num=1

 

Liker virkelig hvor dette går. Skal selv gå fult over på GNU/Linux og ser på Radeon 4870x2 som mitt neste valg av kort. Når ytelse og pris ligger på så gode nivåer er det vanskelig å la være. Enda bedre er det når Linux støtten blir like god som Windows støtten.

 

Dette ser jeg virkelig frem til :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Pqy3rC

Fanken... hadde tenkt å vente på Nehalem, men med disse statsa (pris/ytelse) samt skattekroner tror jeg en mellomløsning må til.

 

Hva blir minste CPU (dual core) som ikke struper 2x4850 i CF mon tro ?

Lenke til kommentar
skjønner ikke hva dere hopper i taket for. mitt 2 år gamle 8800gtx yter samme som 4850. 2 ÅR!!!

Og hva var prisen på det da? :roll:

 

Vi hopper i taket fordi det yter dritbra pr/kr! Og for at ATI har kommet seg mer opp på beina nå. Jo mer konkurranse, jo lavere priser!

 

2 år etterslep er ikke forsvarlig selv om det hadde kosta 500kr per kort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...