Gå til innhold

ATI 47xx/48xx-tråden (4770, 4850, 4870, 4890, 4850x2, 4870x2)


FrodeA

Anbefalte innlegg

Folk "whiner" fordi de har ustabilitet -- javel .

Eneste jeg har fått med meg er at mange "føler" at gpu'en er for varm.(psykologi effekten)

 

 

Fra ATI vedrørende bruk av "overdrive":

If a GPU is being used at or close to its maximum capabilities, or if it is running close to 110 ºC, do not increase the GPU or memory clock speeds.

 

Hvilket betyr at ATI anser opptil 110°C som safe (ikke skader GPUen) .

 

 

For det andre :

Fra ATI:

ATI Overdrive maximizes the performance of the graphic processing unit (GPU) on your graphics card by dynamically and safely increasing its clock speed to its optimal level. This provides the ability to greatly improve the performance of your GPU, especially if you are using a custom cooling solution.

 

An on-chip thermal sensor constantly monitors the temperature of the GPU, allowing the maximum clock speed to be maintained while avoiding overheating. If the GPU gets too hot, ATI Overdrive automatically decreases the clock speed until a safe temperature is reached.

 

 

Så her har vi et verktøy som ATI legger ved i driveren som er "safe" å bruke , og vil ikke ødlegge kortet . Folk som overklokker på andre måter blir nødt til å ta det på egen kappe om det går skeis.

 

 

For det tredje :

Du spammer og påstår du hele tiden at folk som har 85°C har et varmt kort og SKAL forvente ustabilitet , hvilket er tull .

Selv sier du i annen post at "du" har 75° eller noe på ditt gfx kort . Skal liksom 10° over dette være verdens undergang da .

Det er kun du som kaller dette et stort "problem" . Andre sier det er "annoying , cause I cant expect to overclock much".

 

For det fjerde:

Folk kan enkelt øke viftehastigheten sin (om de føler for det for å havne rundt 50-60°) .

Hvordan man gjør dette er forklart opp og ned ørten ganger her og andre steder.

 

Det med hvor man bor i verden er faktisk relevant i denne diskusjonen.

Jeg har ikke hørt om folk som bor på hawai (eller andre hete strøk) som har kjøpt et HD4850 som de ikke får til å virke pga varme, har du ?

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har flere ganger sett noe veldige "morsomt" i denne tråden.

 

Flere har nevnt sine problemer med høye temperaturer på HD4850. Men hver gang begynner folk å "nekte" det på den ene aller andre måte. Fornektelsen er så stor at ingen gidder å komme med et fornuftige forslag for mulige løsninger.

 

Folk nevner ikke dette problemet for å være "slem" mot ATI eller svartmale HD4850. De har problemer. Hvis vi alle klarer å anerkjenne problemet, da blir det mye enklere å løse dette problemet.

 

Det virker at noen klarer seg bra, mens andre har problemer. En ærlig og ryddig diskusjon kan hjelpe alle til å løse dette problemet.

 

Jeg har også sett mye og lest mye morsomt fra deg i denne tråden... Du er nødt til å kommentere høye temperaturer... og klarer ikke å få med deg at 8.7 driveren er rett rundt svingen... og håpet blir da at ballen er død...dessuten tåler du ikke at folk kan ha høyetemepraturer inne i systemet sitt, og likevel ha et dønn stabil pc... ;)

Lenke til kommentar

8.7 driveren er rett rundt svingen og kan løse problemet? vel, det gjenstår å se. Men inntil da bør man enten kjøpe HD4870 (fordi prisen på HD4850 + ny kjøler blir nesten det samme), eller satse på HD4850 som bruker andre Kjøkkenløsninger ( som feks. denne Saphaire TOXIC ).

 

Mener dere at det er bedre å ta sjansen på at dette problemet kan løse seg imorgen, eller ta et fornuftige og sikker valg idag?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Wow,jeg la nå merke til hvor mye CPU'en var flaskehals ved 2.4GHz i Crysis! Ram hadde faktisk også noe å si!

 

Jeg gjorde en systematisk test der jeg først fikk 30.14FPS med High, 1680x1050. Alt kjørte på stock hstigheter!

 

Så overklokket jeg CPU til 3.0GHz og testet igjen, da fikk jeg 35.4FPS!

 

Så overklokket jeg ram fra 800MHz til 999MHz sammen med CPU på 3.0GHz. Da fikk jeg 37.2FPS

 

EDIT: Det som også var veldig positivt var at minimum FPS gikk fra 19.4FPS (stock) til 24.2FPS (OC, ram CPU)

Endret av Core2Dude
Lenke til kommentar
Kjøkkenløsninger ?

Hvilket problem ?

Hvis referense kjøleløsningen på 4850 gir 85° under load for hvermansen med 16-25% viftebruk er det ikke noe problem ( det er kun i hue ditt) .

Vel, stavekontrollen forslo "Kjøkkenløsning", men kanskje det var ikke så dumt alikevel, fordi temperaturene med stockkjøler på HD4850 ligner mer på stekeovnen.

 

Hva er i hodet mitt eller ditt telles ikke, fprdi i realiteten flere har oppleverr reeboot, frysing, framedropp, osv på disse temperaturer som du mener er "gire".

 

Ok, jeg er enige at kortet overlever disse temperaturene uten å ta fyr og svi bort, men et stabilit system krever litt mer. Folk ønsker å ha en behagelige spilleopplevelse og det er ikke mulige med disse temperaturene.

Lenke til kommentar
Wow,jeg la nå merke til hvor mye CPU'en var flaskehals ved 2.4GHz i Crysis! Ram hadde faktisk også noe å si!

 

Jeg gjorde en systematisk test der jeg først fikk 30.14FPS med High, 1680x1050. Alt kjørte på stock hstigheter!

 

Så overklokket jeg CPU til 3.0GHz og testet igjen, da fikk jeg 35.4FPS!

 

Så overklokket jeg ram fra 800MHz til 999MHz sammen med CPU på 3.0GHz. Da fikk jeg 37.2FPS

 

EDIT: Det som også var veldig positivt var at minimum FPS gikk fra 19.4FPS (stock) til 24.2FPS (OC, ram CPU)

Dette var bra observasjon, CPU og RAM har en god del å si på lavere oppløsninger. En overklokket E8400 eller E8500 bør kunne hjelpe mye her. Disse er veldige rimelige disse dager og Intel har planer for å kutte prisene og kommer til å bli enda billigere snart.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Wow,jeg la nå merke til hvor mye CPU'en var flaskehals ved 2.4GHz i Crysis! Ram hadde faktisk også noe å si!

 

Jeg gjorde en systematisk test der jeg først fikk 30.14FPS med High, 1680x1050. Alt kjørte på stock hstigheter!

 

Så overklokket jeg CPU til 3.0GHz og testet igjen, da fikk jeg 35.4FPS!

 

Så overklokket jeg ram fra 800MHz til 999MHz sammen med CPU på 3.0GHz. Da fikk jeg 37.2FPS

 

EDIT: Det som også var veldig positivt var at minimum FPS gikk fra 19.4FPS (stock) til 24.2FPS (OC, ram CPU)

Dette var bra observasjon, CPU og RAM har en god del å si på lavere oppløsninger. En overklokket E8400 bør kunne hjelpe mye her.

Har en liten følelse av at jeg kan oppnå høyere score ved å overklokke mer, men det er nok maks OC jeg kan gjøre.. har kun Intel's medfølgende Vifte :!:
Lenke til kommentar

Hvis der er noen her som opplever ustabilitet med "kliss nye" grafikk kort modeller (uavhengig av varme) , f.eks med ATI's HD48xx serie og har ASUS hovedkort -

Anbefaler jeg at man i BIOS stiller Asus sin overklokk utility trick "PEG link mode" fra Auto - Slow.

(Slow disabler PEG link og kjører grafikk kortet med normale/stock frekvenser på core/minne)

 

Det er flere hovedkort produsenter enn Asus som har slike "tricks" i sin BIOS for å kunne hevde seg mtp ytelse i markedet , bla MSI . Problemet med MSI er at de i tillegg til å ha satt fast overklokking også har skjult (hidden items ) disse opsjonene fra brukeren i cmos settings.

Dette er observert etter erfaringer med MSI BIOS modding .

Om Abit eller Gigabyte gjør noe liknende vet jeg ikke , men regner nesten med det .

 

 

 

ASUS Press Release

PEG Link Mode, which has received a lot of interest recently. This feature, found only on ASUS 915P- and 925X-based motherboards, allows users to raise GPU and VGA memory throughput via the motherboard BIOS the same way system bus and memory bus are tweaked. PEG Link Mode enables powerful video performance on DX8 and DX9 applications. ASUS engineers carefully fine-tuned the parameters for every single PCI-Express card to provide system stability during high-speed graphics operation.

 

Under PEG Link, there are five settings for this unique function: Auto, Slow, Normal, Fast and Faster. The default setting is Auto, which means the motherboard will automatically adjust for the correct frequency according to system configuration. For advanced users who demand more precise overclocking, they can select the other four settings to achieve the most suitable graphics card performance.

 

Akkurat som automatisk overklokking uten noen som helst egenkontroll er noe vi forbrukere ønsker ...

Man kan jo lure på hva som skjer når "nye" grafikk kort på markedet blir satt inn uten at BIOS "vet" noe "data" om disse nyere grafikk korta.

 

Selv om ASUS her innrømmer at PEG Link Mode ikke er noe annet enn en "graphics card overclocking utility" bygd inn i BIOS, så er de

veldig vage med å opplyse om hva hver setting gjør.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Kjøkkenløsninger ?

Hvilket problem ?

Hvis referense kjøleløsningen på 4850 gir 85° under load for hvermansen med 16-25% viftebruk er det ikke noe problem ( det er kun i hue ditt) .

Vel, stavekontrollen forslo "Kjøkkenløsning", men kanskje det var ikke så dumt alikevel, fordi temperaturene med stockkjøler på HD4850 ligner mer på stekeovnen.

 

Hva er i hodet mitt eller ditt telles ikke, fprdi i realiteten flere har oppleverr reeboot, frysing, framedropp, osv på disse temperaturer som du mener er "gire".

 

Ok, jeg er enige at kortet overlever disse temperaturene uten å ta fyr og svi bort, men et stabilit system krever litt mer. Folk ønsker å ha en behagelige spilleopplevelse og det er ikke mulige med disse temperaturene.

 

 

Huff og huff...

 

Jeg har prøvd å være stille, men nå gir du meg ikke noe valg Sam_Oslo.

Prøvde først å overse det, men det oser nVidia fanboy av deg lang vei.

Du nå huske på at 8800GTX kortet til nVidia kom opp i temperaturer på godt over 80, 90 eller til og med 100 grader (og da var der ikke noe galt med viftekonrollen), men var det mange som klagde pga ustabilitet?

Neida, folk kjørte på og var fornøyde, kanskje det var fordi de betalte over 3000kr og dermed "trodde" at nVidia folket sikkert visste hva de gjorde?

Du må huske på at utviklerne er folk med lang erfaring og de vet nok hva de gjør, tror du da liksom at du (som jeg antar ikke har noen utdannelse i dette) vet bedre enn de mangfoldige teknikerne som sitter hos Amd/Ati, eller nVidia for den saks skyld?

 

Vi forstår godt at du er stolte over systemet ditt, men du trenger ikke ødelegge opplevelsen til andre for det.

Endret av leo123
Lenke til kommentar
Kjøkkenløsninger ?

Hvilket problem ?

Hvis referense kjøleløsningen på 4850 gir 85° under load for hvermansen med 16-25% viftebruk er det ikke noe problem ( det er kun i hue ditt) .

Vel, stavekontrollen forslo "Kjøkkenløsning", men kanskje det var ikke så dumt alikevel, fordi temperaturene med stockkjøler på HD4850 ligner mer på stekeovnen.

 

Hva er i hodet mitt eller ditt telles ikke, fprdi i realiteten flere har oppleverr reeboot, frysing, framedropp, osv på disse temperaturer som du mener er "gire".

 

Ok, jeg er enige at kortet overlever disse temperaturene uten å ta fyr og svi bort, men et stabilit system krever litt mer. Folk ønsker å ha en behagelige spilleopplevelse og det er ikke mulige med disse temperaturene.

 

 

Huff og huff...

 

Jeg har prøvd å være stille, men nå gir du meg ikke noe valg Sam_Oslo.

Prøvde først å overse det, men det oser nVidia fanboy av deg lang vei.

Du nå huske på at 8800GTX kortet til nVidia kom opp i temperaturer på godt over 80, 90 eller til og med 100 grader, men var det mange som klagde pga ustabilitet?

Neida, folk kjørte på og var fornøyde, kanskje det var fordi de betalte over 3000kr og dermed "trodde" at nVidia folket sikkert visste hva de gjorde?

Du må huske på at utviklerne er folk med lang erfaring og de vet nok hva de gjør, tror du da liksom at du (som jeg antar ikke har noen utdannelse i dette) vet bedre enn de mangfoldige teknikerne som sitter hos Amd/Ati, eller nVidia for den saks skyld?

Jeg forslår at du holder deg til saken. Det hjelper lite å stemple andre med "fanboy" eller trekke Nvidia i saken.

 

Enten du nekter det med dine usaklige argument eller ikke, faktum er det samme: HD4850 er for varmt.

 

EDIT:

Når den dritten reebooter og fryser, da trenger du ikke å være hjernekirurg for å kjønnet at noe alvorlige er galt.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Det jeg ville frem til, er at man må ikke være blinde og blokkere alt annet ute. Faktum er at mange andre skjermkort både fra Ati og nVidia har kommt ut med høye temperaturer, men ingen av disse hadde noe feil med viftestyingen.

Ja, men flere har allerede understreket at denne dritten fryser og reebooter etter par minutters spilling. hva sier du til det?

 

EDIT:

Dette er nok verste scenario, men framedropp, hakking og dårlige spilleopplevelse må være barnemat for "het" GPU.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Det er ikke mange som klager på dette, men det er alltid det negative som kommer best fram.

Og løsning på dette problemet finnes jo, man kan enten fikse dette med å modde filen som styrer viften, laste ned Hotfix, eller ved vente på nyeste Ati driverne.

 

Og det er ikke "dritten" som fryser, jeg liker ikke Ati bedre enn nVidia eller omvendt, men 48X0 serien består av noen fantastiske kort. Og dette er noe selv du ikke kan benekte.

Endret av leo123
Lenke til kommentar
Det er ikke mange som klager på dette, men det er alltid det negative som kommer best fram.

Og løsning på dette problemet finnes jo, man kan enten fikse dette med å modde filen som styrer viften, laste ned Hotfix, eller ved vente på nyeste Ati driverne.

 

Og det er ikke "dritten" som fryser, jeg liker ikke Ati bedre enn nVidia eller omvendt, men 48X0 serien består av noen fantastiske kort.

Disse kortene yter bra, og har rimlige pris, ingen har nektet det. men disse "fiksene" som du nevner, er nok "bvis" på de problemene som du vil gjerne "nekte".

Men husk at Hotfix hjalp ikke en smule på dette problemet.

 

Folk skal ikke drive med å "modde" på software eller hardware heller.

Lenke til kommentar
Hvis du kaller det å laste ned en nyere driver for modding, ja da tør jeg ikke engang tenke på hva du kommer til å kalle en overklokker eller ekte modder.

 

Du har brukt "modde" selv:

 

Det er ikke mange som klager på dette, men det er alltid det negative som kommer best fram.

Og løsning på dette problemet finnes jo, man kan enten fikse dette med å modde filen som styrer viften, laste ned Hotfix, eller ved vente på nyeste Ati driverne.

Hvor er den driveren som kan løse dette problemet? Du håper at det kommer i dette året eller neste år?

Lenke til kommentar

Hadde du tatt deg tid til å lese gjennom det jeg skrev, så hadde du sett at å endre på filen bare var en av løsningene. Driveren er ikke kommt ut enda, men hofixen er ute og går, og den er en fullverdig erstattning for driveren som kommer hver måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...