Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Mannlige vokalister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Som med alle andre topplister frå Kulturo må dykk bemerke at det ikkje er ein rangering av tidenes beste vokalister. Der er eit knippe vokalister plukka tilfeldig ut som skribenten(e) har lyst å heve fram.
Jeg tolker det som står i ingressen ("På Kulturo.no vil gjennom en serie med topplister fremheve utgivelser og aktører innen musikk og film vi mener fortjener oppmerksomhet og heder etter forskjellige kriterier.") annerledes enn du gjør.

 

De plukker ut noen som har fortjent oppmerksomhet og heder til en toppliste. Altså kremen av XX innenfor de forskjellige kriteriene. Og når de skriver "XX.plass", tolker jeg det som at de ytrer at de mener at innehaveren av førsteplass er bedre enn andreplass. Altså ikke tilfeldig.

 

Jeg ville nok ha byttet ut de tre siste med noen andre - men hvem, har jeg ikke helt kommet frem til. Men Marvin Gaye er et bra forslag. I tillegg er jeg forbauset over at Plant ikke er høyere oppe.

Lenke til kommentar

Mike Patton, Elvis Presley. Begge to vokalister med enorme register etter alle mulige parametre som klarer å få ut sine uttrykk på en mesterlig måte til mange mennesker. Stort sett enig med topp 5-6, stort sett uenig med resten. But that's just me.

 

Dave Alvin kunne forresten sunget vuggesang for meg herfra til evigheten. I duett med James Taylor. Balsam for ørene bare å tenke på det..

Lenke til kommentar
Ehm, her er det noe faktafeil om queen, queen har solgt 300 millioner plater, ikke 150 millioner.

 

http://english.ohmynews.com/articleview/ar...01&rel_no=1

Ifølge dokumentaren "Magic Remixed" (2006) er tallet 150 mill. Om det ikke stemmer så gi meg en ørefik for dårlig arbeid med researchen. Personlig bryr jeg meg lite om trivielle ting som salgstall.

 

http://www.emigroup.com/Press/2008/press37.htm

Lenke til kommentar

Heh. For en latterlig liste.

Det vil være umulig, useriøst og direkte tøvete å lage en slik liste uten selveste Frank "Frankie Boy" Sinatra.

 

Å i det hele tatt lage en liste som dekker bare kjente vokalister fra pop/pop-rock og powermetal er litt tullete. Hva med at skribentene setter seg ned og hører på mye og variert musikk?

 

Hvor i all videste verden er Mike Patton på denne lista?! Jeg kan nemlig ikke se han her! Mannen har lang fartstid, et utall prosjekter på gang, og nøyer seg ikke bare med å synge i forskjellige sjangre, han gir stemmer til spillkarakterer og til og med også dyrelyder til film! Allsidig? Som bare faen!

 

Og Garm, da? Joda, godeste Kristoffer Rygg burde også helt klart fått en plass på lista her! Bare det han har gjort i løpet av Ulver så langt er høyst imponerende, og når man så tenker på at han har vært med i andre prosjekter også...

 

Som nevnt kunne nok fort både Frank Zappa og Maynard blitt putta på denne lista istedetfor endel av de andre som står der.

 

Atilla har vel forsåvidt også egentlig en plass her, i og med at han har vært pionerende innen black metal, men også vist at han kan lage enda sykere gutturale lyder enn det igjen (i det gamle ungarske technobandet Plasma Pool) i tillegg til variert synging i senere utgivelser fra Tormentor, uten at jeg kjenner til han og hans verker altfor godt.

 

Nå liker jeg f.eks. Muse ganske godt (innen forutsigbar "pop-rock") og har vært på konsert med dem, men jeg ville nok ikke engang ha vurdert å putte han på en slik liste som dette. Bare for at man liker vokalisten, er ikke det samme som om at han er flink eller har gjort noe spesielt. Om han regnes som flink, ville jeg måtte ha vurdert f.eks. Burton C. Bell fra Fear Factory... og det blir fort litt teit. (Så god er han ikke, selv om han har noe variasjon.) Hetfield burde helt klart ikke komme på en slik liste som dette. Så seriøs som denne lista her er, så kan jeg jo nesten anta at Serj Tarkan (System of a Down) ligger på ellevteplass, hva?

Endret av the_ruthless
Lenke til kommentar
Hvor i all videste verden er Mike Patton på denne lista?! Jeg kan nemlig ikke se han her! Mannen har lang fartstid, et utall prosjekter på gang, og nøyer seg ikke bare med å synge i forskjellige sjangre, han gir stemmer til spillkarakterer og til og med også dyrelyder til film! Allsidig? Som bare faen!

Jeg var uenig med Mike Patton, helt til jeg leste her at han laget dyrelyder og gjorde stemmen til I Am Legend-zombiene. Nå synes jeg han fortjener en plass på denne listen over beste vokalister.

 

Jeg glemmer, var det Robert Plant som spilte stemmen til Scooby-Doo?

Lenke til kommentar
Som med alle andre topplister frå Kulturo må dykk bemerke at det ikkje er ein rangering av tidenes beste vokalister. Der er eit knippe vokalister plukka tilfeldig ut som skribenten(e) har lyst å heve fram.
Jeg tolker det som står i ingressen ("På Kulturo.no vil gjennom en serie med topplister fremheve utgivelser og aktører innen musikk og film vi mener fortjener oppmerksomhet og heder etter forskjellige kriterier.") annerledes enn du gjør.

 

De plukker ut noen som har fortjent oppmerksomhet og heder til en toppliste. Altså kremen av XX innenfor de forskjellige kriteriene. Og når de skriver "XX.plass", tolker jeg det som at de ytrer at de mener at innehaveren av førsteplass er bedre enn andreplass. Altså ikke tilfeldig.

 

Jeg ville nok ha byttet ut de tre siste med noen andre - men hvem, har jeg ikke helt kommet frem til. Men Marvin Gaye er et bra forslag. I tillegg er jeg forbauset over at Plant ikke er høyere oppe.

Er jo det eg og har skrive i innlegget litt lengre nede:

Personleg synest eg dei kunne droppa rangeringen, det er den som skaper forvirring. Rangeringen ser eg på som kun ein rangering av dei 10. Det er sjølvsagt lov å være uenig i rangeringen av dei 10, men å klage på lista fordi det mangler enkelte vokalistar blir feil ganske enkelt fordi rangeringen ikkje tar hensyn til alle dei resterande tre hundre of femti tusen ørten vokalistane der ute.

Difor meiner eg det blir feil å klage på at enkelte vokalister mangler. Dei som er med på lista er tilfeldig valgt, rangeringen er basert på personlige preferanser på dei som har utarbeida lista. Ein kan diskutere rangeringen av dei 10, men ein kan ikkje ta ut eller erstatte dei som er med på lista.

 

Det blir litt som å klage på at Frankrike ikkje er med i Copa America eller USA i Fotball-EM. No er det ikkje tilfeldig kva lag som får være med i ein fotballturnering, men er ikkje eit lag med kan ein ikkje klage på at det laget ikkje vant. No skal det seiast at eg aldri har sett noko forklaring på dette frå Kulturo, noko eg synest hadde vore på sin plass.

Lenke til kommentar

Denne serien hadde jo vært langt mer interessant om journalistene benyttet forumet i mye større grad og involverte seg i diskusjonene, og argumenterte for sine valg og mer.

 

Det er ikke farlig å være uenig, det ser ut som det er mange som tror det og som absolutt ikke vil ha noen diskusjon. Litt ironisk, på dette forumet, ja – på forum i det hele tatt.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...