Gå til innhold

Kulturo: Topplista: Mannlige vokalister


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvor i all videste verden er Mike Patton på denne lista?! Jeg kan nemlig ikke se han her! Mannen har lang fartstid, et utall prosjekter på gang, og nøyer seg ikke bare med å synge i forskjellige sjangre, han gir stemmer til spillkarakterer og til og med også dyrelyder til film! Allsidig? Som bare faen!

Jeg var uenig med Mike Patton, helt til jeg leste her at han laget dyrelyder og gjorde stemmen til I Am Legend-zombiene. Nå synes jeg han fortjener en plass på denne listen over beste vokalister.

 

Jeg glemmer, var det Robert Plant som spilte stemmen til Scooby-Doo?

 

Det var ment som pynt på den særs velsmakende kaka, for å si det sånn. Men jeg ser jo at det kan være vanskelig å forstå for enkelte.

 

Utover det føler jeg at Mike Pattons vokalprestasjoner i musikkøyemed er så overlegne og åpenbare at det rett og slett ikke føles nødvendig å fortelle om det. De som ikke vet dette fra før av, trenger bare å høre på hans verker. (Hvilket er ganske mange etterhvert.)

 

Jeg er også enig med Haraldson i at artikkelforfatterne burde deltatt mer aktivt i diskusjonen, også om de ikke får betalt for det.

Lenke til kommentar

Artig med lister. Er selvfølgelig uenig i alle andre lister enn min egen, men slik skal det vel være.

 

Folk jeg ville vurdert på min toppliste, i tillegg til flere av de som er nevnt fra før:

 

Nick Cave

 

Morrissey

 

David Byrne (Talking Heads)

 

Isaac Brock (Modest Mouse, hør som han roper da. Aaah)

 

James Mercer (Så behagelig, så riktig)

 

James Brown (Ville tro at denne karen kom på skribentens liste. Komplett vokalist. Høyt og lavt, inderlig og sprudlende. Alt på en gang.)

 

David Berman (Fra Silver Jews, snakkesynger på en så utrolig deilig måte. Avleverer den ene språklige perlen etter den andre med den største selvfølgelighet)

 

Zach Condon (Har lyst til å nevne Jacques Brel, kun på bakgrunn av hans Port de Amsterdam, men føler det både blir på litt tynt grunnlag, og litt i overkant ukjent. Godeste Zach i Beirut har noen av den samme inderligheten, bare at han er mer...avdemet, mer behagelig)

 

Nei faen, jeg bare må nevne han likevel:

Jacques Brel (Sjekk han ut på youtube. Høres ut som han har vært en alkoholisert sjømann hele sitt liv)

 

Haha, okay, og Danko Jones.

 

Ikke alle her som har disse typiske tekniske kraftstemmene som folk her tydeligvis setter høyest.

Frasering, timing og slikt virker undervurdert, det utgjør virkelig forskjellen mellom en kjedelig vokalist og en herlig en.

Behersker du dette trenger du ikke nødvendigvis en medfødt stemmegave, men det skader jo fortsatt ikke.

Lenke til kommentar
Personleg synest eg dei kunne droppa rangeringen, det er den som skaper forvirring. Rangeringen ser eg på som kun ein rangering av dei 10. Det er sjølvsagt lov å være uenig i rangeringen av dei 10, men å klage på lista fordi det mangler enkelte vokalistar blir feil ganske enkelt fordi rangeringen ikkje tar hensyn til alle dei resterande tre hundre of femti tusen ørten vokalistane der ute.
Hvordan kan du tenke at denne listen er tilfeldig? Tror du det er tilfeldig at så gode vokalister er på top5? La oss si at det finnes tre hundre og femti tusen ørten vokalister, så tenker jeg at denne listen er en liste over de ti vokalistene skribentene mener er på topp (ref: "topplisten"). Om det ikke hadde vært slik, er det jo rart at de oppfordrer til diskusjon (ref: "Uenig i lista vår? Del dine meninger på diskusjonsforumet."), for om dette hadde vært en helt tilfeldig liste med mannlige vokalister som har utmerket seg, hadde en nesten ikke kunnet vært uenig.
Lenke til kommentar
Artig med lister. Er selvfølgelig uenig i alle andre lister enn min egen, men slik skal det vel være.

 

Folk jeg ville vurdert på min toppliste, i tillegg til flere av de som er nevnt fra før:

 

Nick Cave

 

Morrissey

 

David Byrne (Talking Heads)

 

Isaac Brock (Modest Mouse, hør som han roper da. Aaah)

 

James Mercer (Så behagelig, så riktig)

 

James Brown (Ville tro at denne karen kom på skribentens liste. Komplett vokalist. Høyt og lavt, inderlig og sprudlende. Alt på en gang.)

 

David Berman (Fra Silver Jews, snakkesynger på en så utrolig deilig måte. Avleverer den ene språklige perlen etter den andre med den største selvfølgelighet)

 

Zach Condon (Har lyst til å nevne Jacques Brel, kun på bakgrunn av hans Port de Amsterdam, men føler det både blir på litt tynt grunnlag, og litt i overkant ukjent. Godeste Zach i Beirut har noen av den samme inderligheten, bare at han er mer...avdemet, mer behagelig)

 

Nei faen, jeg bare må nevne han likevel:

Jacques Brel (Sjekk han ut på youtube. Høres ut som han har vært en alkoholisert sjømann hele sitt liv)

 

Haha, okay, og Danko Jones.

 

Ikke alle her som har disse typiske tekniske kraftstemmene som folk her tydeligvis setter høyest.

Frasering, timing og slikt virker undervurdert, det utgjør virkelig forskjellen mellom en kjedelig vokalist og en herlig en.

Behersker du dette trenger du ikke nødvendigvis en medfødt stemmegave, men det skader jo fortsatt ikke.

Flott post! Spesielt enig i Nick Cave, Morrisey og Zach Condon.

Lenke til kommentar

Tenke? Det står jo at det ikkje er noko rangering av tidenes beste. Dette skreiv og Henrik Salthe i eit innlegg i Topplista: Gitarister diskusjonstråd

Et annet poeng i arbeidet med denne lista har også vært å få fram litt forskjellige folk, få variasjon, og ikke bare presentere de vanlige, teknisk flinke folkene. Derfor har både Øystein Sunde, Django Reinhartd og Pat Metheny kommet med, mens Stevie Ray Vaughan og Steve Vai var litt for like som Yngwie Malmsteen. Etter en intern diskusjon gikk Malmsteen seirende ut av kåringen.

Eg synest ingenting, forholder meg kun til det som står svart på kvitt, skrive av skribenten. Så vidt eg kan sjå tar desse topplistene for seg 10 artistar innanfor eit område (gitar, vokal osv.), men det er ikkje ein rangering av tidenes beste. Dei har satt seg ned, plukka ut 10 tilfeldige artistar, gjerne enkelte som ikkje er så ofte på desse listene (ref. sitatet av Henrik) og rangerer dei 10.

 

Du får ikkje meg til å endre meining her, så ein representant frå Kulturo kan gjerne kome og forklare dette først som sist. Dette gjeld alle topplistene til Kulturo, men eg ser det ikkje er mykje poeng i å prøve å forklare folk kva dette er. Hadde vore ganske greit om Kulturo kunne oppklart heile greia så me kan fortsetje diskusjonen.

Om det ikke hadde vært slik, er det jo rart at de oppfordrer til diskusjon (ref: "Uenig i lista vår? Del dine meninger på diskusjonsforumet."), for om dette hadde vært en helt tilfeldig liste med mannlige vokalister som har utmerket seg, hadde en nesten ikke kunnet vært uenig.

Tilfeldig er det ikkje, dei har sjølvsagt plukka ut store og kjende artistar, men tilfeldig i forhold til korleis dei ville blitt rangert på ei "Tidenes beste"-liste.

 

Det er jo dette eg prøver å forklare, at du nesten ikkje kan være uenig i lista sånn som den er satt saman. Einaste du kan være uenig i er rangeringen av dei 10, som kun er ein rangering av dei 10 mot kvarandre, uavhengig av alle andre artistar.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Han og Mikael Åkerfeldt har fest med Axl Rose, Steven Tyler og Bruce Dickinson i "150-300"-gruppen.

Axl Rose ligger da godt utenfor topp 1 000 000. Jeg kjenner antageligvis 100 personer med bedre vokal enn han, selv om jeg liker G'n'R.

 

Skjønner ikke at det går an å lage en slik liste, og IKKE ha med Eddie Vedder.. :no:

 

Han banker Matthew Bellamy anyday.

Ikke et ondt ord om Pearl Jam, men Matthew Bellamy opererer flere ligaer over Eddie Vedder.

For å si det sånn; Eddie Vedder ble aldri vurdert til topp ti, og det med god grunn, det er et utall med bedre vokalister i verden.

 

Tenke? Det står jo at det ikkje er noko rangering av tidenes beste. Dette skreiv og Henrik Salthe i eit innlegg i Topplista: Gitarister diskusjonstråd
Et annet poeng i arbeidet med denne lista har også vært å få fram litt forskjellige folk, få variasjon, og ikke bare presentere de vanlige, teknisk flinke folkene. Derfor har både Øystein Sunde, Django Reinhartd og Pat Metheny kommet med, mens Stevie Ray Vaughan og Steve Vai var litt for like som Yngwie Malmsteen. Etter en intern diskusjon gikk Malmsteen seirende ut av kåringen.

Eg synest ingenting, forholder meg kun til det som står svart på kvitt, skrive av skribenten. Så vidt eg kan sjå tar desse topplistene for seg 10 artistar innanfor eit område (gitar, vokal osv.), men det er ikkje ein rangering av tidenes beste. Dei har satt seg ned, plukka ut 10 tilfeldige artistar, gjerne enkelte som ikkje er så ofte på desse listene (ref. sitatet av Henrik) og rangerer dei 10.

 

Du får ikkje meg til å endre meining her, så ein representant frå Kulturo kan gjerne kome og forklare dette først som sist. Dette gjeld alle topplistene til Kulturo, men eg ser det ikkje er mykje poeng i å prøve å forklare folk kva dette er. Hadde vore ganske greit om Kulturo kunne oppklart heile greia så me kan fortsetje diskusjonen.

Om det ikke hadde vært slik, er det jo rart at de oppfordrer til diskusjon (ref: "Uenig i lista vår? Del dine meninger på diskusjonsforumet."), for om dette hadde vært en helt tilfeldig liste med mannlige vokalister som har utmerket seg, hadde en nesten ikke kunnet vært uenig.

Tilfeldig er det ikkje, dei har sjølvsagt plukka ut store og kjende artistar, men tilfeldig i forhold til korleis dei ville blitt rangert på ei "Tidenes beste"-liste.

 

Det er jo dette eg prøver å forklare, at du nesten ikkje kan være uenig i lista sånn som den er satt saman. Einaste du kan være uenig i er rangeringen av dei 10, som kun er ein rangering av dei 10 mot kvarandre, uavhengig av alle andre artistar.

Man kan være så uenig man vil. Det er selvsagt ingen tilfeldig valgt liste. Dette er et kompromiss i redaksjonen på hva vi mener er topp ti vokalister i verdenshistorien. Det betyr at det på ingen måte vil presentere det en enkelt person mener som har vært med som skribent, men samtidig er det noe av det nærmeste av hva kulturo som redaksjon mener. Men på samme tid ønsker vi å være inkluderende og brede, ergo lager vi aldri en liste som består av utelukkende utøvere fra en sjanger, selv om vi selvsagt farges av de sjangere våre skribenter hører på.

 

Altså er det intet problem å være dønn uenig i lista. Men kommentarer som "jeg er uenig", uten noe mer, er lavmåls og fjerner 1d10 respekt fra din konto.

Hvordan i helvette kan Bellamy være der uten Thom Yorke? Han er jo praktisk talt en kopi av sistnevnte! Sluttet å lese artikkelen etter at jeg så dette.

Støttes. Meningsløst.

Stødig poeng, Thom er mye mer dynamisk og interessant, og har en passion som Bellamy ikke kan måle seg med.

Thom Yorke er en bra vokalist, men han har på ingen måte bidratt i samme grad i Radiohead som Matthew Bellamy i Muse som vokalist. Den som hører en kopiering fra Radiohead til Muse har i mitt syn dårlig hørsel. Ja begge er flotte representanter for britrocken, men der du kan spore likheter mellom de to banker Bellamy godeste Yorke i enhver sammenheng. Jeg er svært glad i Radiohead, men å kalle Bellamy en kopi av Yorke er å strikke strikken alt for langt. Live hører man at Bellamy har mer kraft og dynamikk i stemmen og attpåtil gjør han vanskeligere ting som lead-guitar og lead-keys.

 

Savner James Hetfield jeg da smile.gif

En gang i tiden var Hetfield en vokalist som best kunne beskrives med et ord: suger

Nå er han på nivået "ok", altså trenger han 50 år til med samme utvikling for å være en del av diskusjonen. Og dette kommer fra en som hadde 10 år som die-hard Metallica-fan og fremdeles har sans for bandet.

 

Å i det hele tatt lage en liste som dekker bare kjente vokalister fra pop/pop-rock og powermetal er litt tullete. Hva med at skribentene setter seg ned og hører på mye og variert musikk?

 

Hvor i all videste verden er Mike Patton på denne lista?! Jeg kan nemlig ikke se han her! Mannen har lang fartstid, et utall prosjekter på gang, og nøyer seg ikke bare med å synge i forskjellige sjangre, han gir stemmer til spillkarakterer og til og med også dyrelyder til film! Allsidig? Som bare faen!

 

Og Garm, da? Joda, godeste Kristoffer Rygg burde også helt klart fått en plass på lista her! Bare det han har gjort i løpet av Ulver så langt er høyst imponerende, og når man så tenker på at han har vært med i andre prosjekter også...

 

Som nevnt kunne nok fort både Frank Zappa og Maynard blitt putta på denne lista istedetfor endel av de andre som står der.

 

Atilla har vel forsåvidt også egentlig en plass her, i og med at han har vært pionerende innen black metal, men også vist at han kan lage enda sykere gutturale lyder enn det igjen (i det gamle ungarske technobandet Plasma Pool) i tillegg til variert synging i senere utgivelser fra Tormentor, uten at jeg kjenner til han og hans verker altfor godt.

 

Nå liker jeg f.eks. Muse ganske godt (innen forutsigbar "pop-rock") og har vært på konsert med dem, men jeg ville nok ikke engang ha vurdert å putte han på en slik liste som dette. Bare for at man liker vokalisten, er ikke det samme som om at han er flink eller har gjort noe spesielt. Om han regnes som flink, ville jeg måtte ha vurdert f.eks. Burton C. Bell fra Fear Factory... og det blir fort litt teit. (Så god er han ikke, selv om han har noe variasjon.) Hetfield burde helt klart ikke komme på en slik liste som dette. Så seriøs som denne lista her er, så kan jeg jo nesten anta at Serj Tarkan (System of a Down) ligger på ellevteplass, hva?

Patton har jeg ingen kommetar på all den tid det er en kar jeg har lite peiling på.

Rygg har gjort mye fint i Ulver, men er på ingen måte i nærheten de som er på denne listen utfra det.

Zappa er nok mer en flink musikker enn vokalist i mine øyne. Andre må jo bare ha sine egne vurderinger.

Atilla stiller jeg meg igjen på litt blank grunn på.

Burton C. Bell mener jeg igjen ikke har vist det alle andre har på denne listen, selv om jeg er med på at innenfor sin sjanger er han en habil nok vokalist.

Serj Tankian ligger nok nærmere listen, og kunne kanskje kommet med om redaksjonen bestod av llitt andre mennesker.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser den liste jo verre ser jeg at det er. Kamelot vokalisten er med! Det er utrolig. Hvor er David Bowie? Dette er helt latterlig. Wilson er ikke noen spesielt bra vokalist heller. Skal du ta med Sinatra må en også ta med alle mulige slags andre smørsangere og operettefleskepølser. Useriøst!

 

CD

Lenke til kommentar
Thom Yorke og Frank Zappa er de som slår meg som åpenbare mangler, men det er selvsagt veldig subjektivt.

 

Frank Zappa var vel ingen stor vokalist og hadde ikke noe register å snakke om, men jeg skal være enig i at stemmen hans var svært behagelig og passet utrolig godt inn der han sang (stort sett sanger der teksten var spesielt viktig). Dessuten hadde han en uforglemmelig doo-wop bassvokal. Han hadde opp gjennom åra mange dyktige vokalister bandet sitt som bidro der det trengtes større vokale prestasjoner. FZ var etter min mening først og fremst komponist, deretter arrangør, så gitarist før andre ting.

 

Kom i farta på noen gode mannlige vokalister som kanskje bør være med: David Sylvian, Don Van Vliet, Tim Buckley (faren til Jeff) og Scott Walker.

Lenke til kommentar
Å i det hele tatt lage en liste som dekker bare kjente vokalister fra pop/pop-rock og powermetal er litt tullete. Hva med at skribentene setter seg ned og hører på mye og variert musikk?

 

Hvor i all videste verden er Mike Patton på denne lista?! Jeg kan nemlig ikke se han her! Mannen har lang fartstid, et utall prosjekter på gang, og nøyer seg ikke bare med å synge i forskjellige sjangre, han gir stemmer til spillkarakterer og til og med også dyrelyder til film! Allsidig? Som bare faen!

 

Og Garm, da? Joda, godeste Kristoffer Rygg burde også helt klart fått en plass på lista her! Bare det han har gjort i løpet av Ulver så langt er høyst imponerende, og når man så tenker på at han har vært med i andre prosjekter også...

 

Som nevnt kunne nok fort både Frank Zappa og Maynard blitt putta på denne lista istedetfor endel av de andre som står der.

 

Atilla har vel forsåvidt også egentlig en plass her, i og med at han har vært pionerende innen black metal, men også vist at han kan lage enda sykere gutturale lyder enn det igjen (i det gamle ungarske technobandet Plasma Pool) i tillegg til variert synging i senere utgivelser fra Tormentor, uten at jeg kjenner til han og hans verker altfor godt.

 

Nå liker jeg f.eks. Muse ganske godt (innen forutsigbar "pop-rock") og har vært på konsert med dem, men jeg ville nok ikke engang ha vurdert å putte han på en slik liste som dette. Bare for at man liker vokalisten, er ikke det samme som om at han er flink eller har gjort noe spesielt. Om han regnes som flink, ville jeg måtte ha vurdert f.eks. Burton C. Bell fra Fear Factory... og det blir fort litt teit. (Så god er han ikke, selv om han har noe variasjon.) Hetfield burde helt klart ikke komme på en slik liste som dette. Så seriøs som denne lista her er, så kan jeg jo nesten anta at Serj Tarkan (System of a Down) ligger på ellevteplass, hva?

Patton har jeg ingen kommetar på all den tid det er en kar jeg har lite peiling på.

Rygg har gjort mye fint i Ulver, men er på ingen måte i nærheten de som er på denne listen utfra det.

Zappa er nok mer en flink musikker enn vokalist i mine øyne. Andre må jo bare ha sine egne vurderinger.

Atilla stiller jeg meg igjen på litt blank grunn på.

Burton C. Bell mener jeg igjen ikke har vist det alle andre har på denne listen, selv om jeg er med på at innenfor sin sjanger er han en habil nok vokalist.

Serj Tankian ligger nok nærmere listen, og kunne kanskje kommet med om redaksjonen bestod av llitt andre mennesker.

 

Stiller meg alltid skeptisk til folk som har kommet seg igjennom nittitallet uten å høre (i det aller minste) Faith No More. Kopierer fra Wikipedia: "Patton has earned critical praise for his diverse vocals, which touch on crooning, falsetto, death growls, rapping, chanting, mouth music, beatboxing and scatting, among other techniques; critic Greg Prato writes, "Patton could very well be one of the most versatile and talented singers in rock music.""

http://en.wikipedia.org/wiki/Mike_patton

 

Rygg har jo ikke bare en perverst variert diskografi i Ulver bak seg (pluss Head Control System), men også deltatt på andres albumer her og der. The Gathering, Virus (norsk fusion/avant-garde metal, Sunn O))), Emperor og et utall andre. http://en.wikipedia.org/wiki/Kristoffer_Garm_Rygg

Lenke til kommentar
Live hører man at Bellamy har mer kraft og dynamikk i stemmen og attpåtil gjør han vanskeligere ting som lead-guitar og lead-keys.

Og Mike Patton lager dyrelyder, det er da fælt så mye man må kunne for å vurderes som vokalist!

 

Stødig poeng, Thom er mye mer dynamisk og interessant, og har en passion som Bellamy ikke kan måle seg med.

Thom Yorke er en bra vokalist, men han har på ingen måte bidratt i samme grad i Radiohead som Matthew Bellamy i Muse som vokalist. Den som hører en kopiering fra Radiohead til Muse har i mitt syn dårlig hørsel. Ja begge er flotte representanter for britrocken, men der du kan spore likheter mellom de to banker Bellamy godeste Yorke i enhver sammenheng. Jeg er svært glad i Radiohead, men å kalle Bellamy en kopi av Yorke er å strikke strikken alt for langt.

Jeg tror at Yorke har bidratt akkurat like mye, det er bare at Bellamy er så mye dyktigere enn resten av bandet sitt, mens Radiohead var 90-tallets viktigste band etter Nirvana, og laget to av de beste albumene man har hørt på 20 år. Bellamy har uten tvil en kraftig og stilig stemme, men det virker sært å nevne Muse når man har hørt om Radiohead. Jeg har alltid opplevd folk som enten de som synes Muse er awesome og de som har hørt Radiohead også.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...