Gå til innhold

Atari-grunnlegger om piratkopiering (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Selv steam spill er piratkopiert.

 

Poenget med Steam er ikke at det skal være pirat-sikkert. Det har de aldri påstått heller. Poenget er at Steam gjør det mye enklere for folk som faktisk skal være lovlydige. Der kjøper man et spill og laster det ned, og etter det har du ingen problemer. Du kan laste ned spillene til en annen PC (hvis du er til venner eller på ferie f.eks), uten at du må plages alt for mye.

 

Min mening er at restriksjoner som skal hindre kopiering, ikke bør være til bry for de som har kjøpt spillet lovlig. Når spillene skal installere Starforce eller skal verifiseres hver 10. dag online, er de til bry for de lovlydige. De som kopierer merker ingenting til dette.

 

Steam er egentlig et genialt system, fordi dine kjøpte spill er bundet til Steam-kontoen din, ikke til PCen. Du kan laste ned spillet dusinvis av ganger, men du kan fortsatt ikke spille det uten å være logget på. Ja, det skaper problemer for de uten internett, men det gjør også at det å være lovlydig spillentusiast er mye enklere, særlig med tanke på bytte av maskinvare. :)

Lenke til kommentar

Dette systemet er jeg nesten sikker på at kan crackes. Spørsmålet er bare hvor mye arbeid det er. Jeg mener forøvrig at å øke mengden arbeid med piratkopiering er løsningen, jf. at det er et mye mindre problem på konsoll.

 

Jeg har derfor en mer "genial" løsning for å hindre piratkopiering, og som samtidig løser mange andre problemer knyttet til utgivelse av PC-spill. Denne består i:

 

Spillet i seg selv, som man kjøper, er ikke optimalisert eller kodet for noe spesifikk hardware. For at spillet skal virke på din maskin må du ha en patch som passer akkurat med din hardware. Denne får man på utgiverens hjemmeside ved bekreftet betaling, som samtidig har en hardware-tester funksjon som finner spesifikasjonene for din maskin. Eventuelt kan man taste in spesifikasjonene manuelt. Dersom man ikke har Internet får man ta med seg hardware-spesifikasjonen sin til butikken, slik at de kan laste ned en slik patch. For å sikre at man kan spille spillet dersom man får ny maskin kan man ha en løsning hvor man kan få ny patch så lenge dette ikke er innenfor et for nært tidsrom, og eventuelt et begrenset antall ganger.

 

Riktignok kan patchene kopieres, men med hardware-mylderet blir det vanskelig å finne en som treffer akkurat din hardware, og for den alminnelige spiller blir det vanskelig å finne riktig i piratbukta. På denne måten får også utgiver kontroll over hardwaren spillet spilles på, og det blir mindre behov for å stadig utvikle nye generelle patcher.

Lenke til kommentar
...

...Kjøp og støtt programvarebransjen!

...

 

Heh, det er nemlig derfor slike ting som kryptering og identifisering/authing eksisterer. Bransjen selv vet at det er så forbanna mange spill som suger monkeyballs og det VET dem. Så mange spill som er verdt en 100-lapp som selges for 399-599;-

 

Ærlig talt, jeg vil personlig annta at 90%, om ikke mer, av spill som lanserer og er ute i verden per dags dato er så dårlige at dem burde ikke passere beta testing engang, men som selges fordi det er "hipt" eller "kult" eller "keegt" eller hva enn nå.

 

Løsningen? Slutt å kjøpe drittspill og støte selskapene som har skapt disse. Men vent...det er ikke alltid du har mulighet for å teste....du har ikke demo eller så er spillet langt ifra det du så i demoen og er faktisk enda verre. Spillindustrien vil ikke at du skal teste spill før de kommer ut, de vil ikke vise hvor ræva spill de lager for så å pushe det på deg for 599 på en føkkings Blu-ray plate fordi det er ekstra innhold som kommer poppendes ut fra HD skjermen din i 3D og gir deg en skikkelig panneklask og sier "YOU'VE GOT SCAMMED!"

 

Poenget mitt er det er veldig få spill som er verdt å kjøpe og støte de som lagde disse. For min egen del, har jeg kjøpt spill som Crysis, Far Cry, Doom 3, Halo. Jeg syns at Bungie, Activision og CryTek er utrolig dyktige utviklere som lager kvalitetsspill (Mechwarrior 1, anyone?)

 

Men å kjøpe enda en Singstar eller Sim-fucking-City vil kun fremprovosere mer dritt på spillmarkedet.

 

Ting som anti-piracy sikringer er kun sikringer for å tvinge deg til å betale hundrevis av kroner pr spill for så å skuffe deg noe jævlig og få deg til å angre at du kjøpte dritten. But wait....de har jo allerede fått penger, så det er jo greit :idea:

Endret av MrLeftfield
Lenke til kommentar
Dette systemet er jeg nesten sikker på at kan crackes. Spørsmålet er bare hvor mye arbeid det er. Jeg mener forøvrig at å øke mengden arbeid med piratkopiering er løsningen, jf. at det er et mye mindre problem på konsoll.

 

Jeg har derfor en mer "genial" løsning for å hindre piratkopiering, og som samtidig løser mange andre problemer knyttet til utgivelse av PC-spill. Denne består i:

 

Spillet i seg selv, som man kjøper, er ikke optimalisert eller kodet for noe spesifikk hardware. For at spillet skal virke på din maskin må du ha en patch som passer akkurat med din hardware. Denne får man på utgiverens hjemmeside ved bekreftet betaling, som samtidig har en hardware-tester funksjon som finner spesifikasjonene for din maskin. Eventuelt kan man taste in spesifikasjonene manuelt. Dersom man ikke har Internet får man ta med seg hardware-spesifikasjonen sin til butikken, slik at de kan laste ned en slik patch. For å sikre at man kan spille spillet dersom man får ny maskin kan man ha en løsning hvor man kan få ny patch så lenge dette ikke er innenfor et for nært tidsrom, og eventuelt et begrenset antall ganger.

 

Riktignok kan patchene kopieres, men med hardware-mylderet blir det vanskelig å finne en som treffer akkurat din hardware, og for den alminnelige spiller blir det vanskelig å finne riktig i piratbukta. På denne måten får også utgiver kontroll over hardwaren spillet spilles på, og det blir mindre behov for å stadig utvikle nye generelle patcher.

 

Er jo bare å finne ut hvor denne koden som er hardware avhengig ligger for så å finne ut hvordan den virker. Da kan dem lage sin egen patch som patcher basert på den hardwaren du kjører på. Synes det var en enkel ting å cracke :)

Lenke til kommentar
Dette systemet er jeg nesten sikker på at kan crackes. Spørsmålet er bare hvor mye arbeid det er. Jeg mener forøvrig at å øke mengden arbeid med piratkopiering er løsningen, jf. at det er et mye mindre problem på konsoll.

 

Jeg har derfor en mer "genial" løsning for å hindre piratkopiering, og som samtidig løser mange andre problemer knyttet til utgivelse av PC-spill. Denne består i:

 

Spillet i seg selv, som man kjøper, er ikke optimalisert eller kodet for noe spesifikk hardware. For at spillet skal virke på din maskin må du ha en patch som passer akkurat med din hardware. Denne får man på utgiverens hjemmeside ved bekreftet betaling, som samtidig har en hardware-tester funksjon som finner spesifikasjonene for din maskin. Eventuelt kan man taste in spesifikasjonene manuelt. Dersom man ikke har Internet får man ta med seg hardware-spesifikasjonen sin til butikken, slik at de kan laste ned en slik patch. For å sikre at man kan spille spillet dersom man får ny maskin kan man ha en løsning hvor man kan få ny patch så lenge dette ikke er innenfor et for nært tidsrom, og eventuelt et begrenset antall ganger.

 

Riktignok kan patchene kopieres, men med hardware-mylderet blir det vanskelig å finne en som treffer akkurat din hardware, og for den alminnelige spiller blir det vanskelig å finne riktig i piratbukta. På denne måten får også utgiver kontroll over hardwaren spillet spilles på, og det blir mindre behov for å stadig utvikle nye generelle patcher.

 

Systemet ditt er jo i praksis så og si likt som systemet med denne brikken, som identifiserer din maskin (og sier ifra om visse ting endres). Og ikke for å være slem, men det er et dårlig system. Å drive å tigge om lisenser hver gang man bytter hardware er latterlig og upraktisk. Og man risikerer at man ikke får de om noen år. Og det vil nesten garantert knekkes, slik at den lovlydige igjen sitter med svarteper.

 

AtW

Lenke til kommentar
...

...Kjøp og støtt programvarebransjen!

...

Poenget mitt er det er veldig få spill som er verdt å kjøpe og støte de som lagde disse. For min egen del, har jeg kjøpt spill som Crysis, Far Cry, Doom 3, Halo. Jeg syns at Bungie, Activision og CryTek er utrolig dyktige utviklere som lager kvalitetsspill (Mechwarrior 1, anyone?)

 

Men å kjøpe enda en Singstar eller Sim-fucking-City vil kun fremprovosere mer dritt på spillmarkedet.

 

Ting som anti-piracy sikringer er kun sikringer for å tvinge deg til å betale hundrevis av kroner pr spill for så å skuffe deg noe jævlig og få deg til å angre at du kjøpte dritten. But wait....de har jo allerede fått penger, så det er jo greit :idea:

 

En utrolig teit påstand. Vi skal være utrolig glad for The Sims/Sim City og Singstar. Disse spillene har gjort at veldig mange som før syntes spill var kjempeteit, nå virkelig kan se at det finns underholdning i spill.

Selv om du ikke liker en type spill, betyr ikke det at alle andre har samme mening som deg.

 

En av hovedgrunnene til at PC-plattformen ikke lengre er det største, er at konsoll-markedet har klart å tiltrekke seg nye kundegrupper.

Nå for tiden er det like vanlig for en jente å eie en konsoll som det er for en gutt. Wii/Buzz/Singstar/Guitar Hero/DDR osv har vist hvordan det skal gjøres.

For at et spill skal lykkes må det være a) lett å lære, men vanskelig og mestre. b) Favne om mer enn en gruppe mennesker. c) Kunne spilles i korte perioder.

På disse punktene virker det som om PC-spill-bransjen har gått seg litt vill. PC-spill blir ofte bare mer og mer kompliserte. Når bruksanvisningen (som ligger på DVDen som et PDF-dokument) er på hundrevis av sider, bør varselsbjellene ringe. Et annet problem med mange PC-spill er at man må spille så lenge før de blir bra.

Ta f.eks de to Fallout-spillene (det elendige strategi-spillet bør vi bare glemme). Det er to spill jeg liker ekstremt godt, men som har en alvorlig feil. Man må spille i over en time før spillet begynner å bli morro. Folk flest har familie, jobb, skole og venner de skal prioritere. De har ikke tid til å spille et spill som kanskje blir bra etter en time. Da er det mye bedre å fyre opp Guitar Hero i 15 min.

På dette punktet kan så mange selskap lære av Blizzard. Der er det action med en gang, og det er lett å forstå brukergrensesnitt o.l.

De som lager PC-spill bør se litt på salgsstatistikkene. Hvorfor selger The Sims, Blizzard-spill, Valve-spill og f.eks Peggle så bra? Hvorfor selger Unreal Tournament 3 så dårlig? Det har bra grafikk og alt, men det er jo akkurat likt de forrige Unreal-spillene.

Lenke til kommentar
Hvorfor selger Unreal Tournament 3 så dårlig? Det har bra grafikk og alt, men det er jo akkurat likt de forrige Unreal-spillene.

Godt spørsmål. Vi har jo Fifa-serien som selger som hakka møkk selv om det er akkurat samme spillet med litt bedre grafikk.

 

Akkurat dette kan jo ha noe med at UT-serien sikter seg inn mot gamere, som gjerne for lengst har funnet ut at det finnes andre FPS-spill på markedet som innoverer mer, mens FIFA-serien er rettet mot dem med fotballinteresse (altså ikke hardcore gamere), som bare ikke har de samme høye forventningene. Mangel på gode konkurrenter kan også være en faktor.

Lenke til kommentar
Hvis piratkopiering, mot all forventing, forsvinner på PC plattformen så kan jeg nesten begynne å tro at vi får konsolltendenser. Det vil si samme spill til dobbel pris.

Piratkopiering gjør nok ikke spillene billigere, heller tvert imot. Mener å ha hørt at spill til konsoll er dyrere fordi utviklerne må betale for å få lisens til å lage spill til disse maskinene.

 

Edit: innlegg nr. 666 :devil:

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Er jo bare å finne ut hvor denne koden som er hardware avhengig ligger for så å finne ut hvordan den virker. Da kan dem lage sin egen patch som patcher basert på den hardwaren du kjører på. Synes det var en enkel ting å cracke :)

 

 

Nei, fordi den ligger ikke der. Fullfunskjon er ikke i den genrelle koden. Du får den spesifikke koden hos utgiver. Joda, og noen kan sikkert lage egen kode, men dette krever ganske mye mer enn litt enkel "reversing", men ganske gode programeringskunnskaper og antakeligvis tilgang til tredjepartsbiblioteker.

 

 

Systemet ditt er jo i praksis så og si likt som systemet med denne brikken, som identifiserer din maskin (og sier ifra om visse ting endres). Og ikke for å være slem, men det er et dårlig system. Å drive å tigge om lisenser hver gang man bytter hardware er latterlig og upraktisk. Og man risikerer at man ikke får de om noen år. Og det vil nesten garantert knekkes, slik at den lovlydige igjen sitter med svarteper.

 

AtW

 

Man tigger ikke om lisenser, men ber om en ny patch fordi man har skiftet hardware. Lisensen har du allerede, og non-compliance er i prinsippet erstatningspliktig. De fleste skifter ikke hardware alt for ofte. Det skulle ikke være noe problem. Ganske mye bedre enn på konsoller som ofte ikke engang er bakoverkompatible, og spillene kan kastes om du ikke har god plass og kan oppbevare gamle konsoller. Systemet jeg beskriver krever ingen brikke.

Lenke til kommentar

RyanLennox: Du beskriver et system som gjør piratvirksomhet om fra å være slik at Pirat 1 kjøper én lisens og kopierer til resten av verden, til å være slik at Pirat 1 kjøper fem lisenser og kopierer dem til resten av verden. Spillutviklere kommer aldri i verden til å ønske eller ha behov for vedlikeholde ørtenfjørten ulike plattformavhengige småpatcher, og i realiteten motvirker en da totalt hva operativsystemdesign og plattformuavhengige programbiblioteker har fått til de siste 20-30 årene. Løsningen du foreslår er vesentlig enklere å knekke, samt gir mye mye mer bry for brukeren (_ingen_ gidder å løpe til butikken igjen med utskrift av maskinspecs for å få spille ett spill), det er ingen god løsning for noen parter.

Lenke til kommentar

Vel:

-Last ned en patch

-Fikk ut hva patchen gjør

-Eks: i bin/initHardware.dll skriv "E6600|2GB|XFX 8800GTX 768MB|En hovedkort string|evt andre ting som hardisker og dvd-rom" til strengen i minnet eks:0xfff99874 (til eks:0xfff99920)

-Lag et program som lager denne strenger, eventuelt gjør patchingen for deg

-Skriv strengen til initHardware.dll

 

Om du vil kan du vel egentlig bare lage et program som endrer patchen slik at den passer. Alt du trenger å vite er hva som endres og sette det i sammenheng med hvilken harware du har.

Lenke til kommentar
Hvis piratkopiering, mot all forventing, forsvinner på PC plattformen så kan jeg nesten begynne å tro at vi får konsolltendenser. Det vil si samme spill til dobbel pris.

Piratkopiering gjør nok ikke spillene billigere, heller tvert imot. Mener å ha hørt at spill til konsoll er dyrere fordi utviklerne må betale for å få lisens til å lage spill til disse maskinene.

 

Edit: innlegg nr. 666 :devil:

Mulig, men jeg tviler på at vi vil se billigere spill. Men for all del: Hvis piratkopering plutselig skulle forsvinne, så ville jeg forventet hvertfall en halvering av spillprisene.

Lenke til kommentar
Man tigger ikke om lisenser, men ber om en ny patch fordi man har skiftet hardware. Lisensen har du allerede, og non-compliance er i prinsippet erstatningspliktig. De fleste skifter ikke hardware alt for ofte. Det skulle ikke være noe problem. Ganske mye bedre enn på konsoller som ofte ikke engang er bakoverkompatible, og spillene kan kastes om du ikke har god plass og kan oppbevare gamle konsoller. Systemet jeg beskriver krever ingen brikke.

 

Jeg vil ikke igjennom en mailutveksling eller liknende hver gang jeg installerer spillet på ny pc, og det forutsetter at produsenten faktisk gidder å bruke tid på det etter et år. At systemet ikke rkever en brikk blir kjapt irrelevant når de fleste nye PCer får nevnte brikke. Brikkebeskyttelsen har ganske mange ulemper, systemet du skisserer har enda fler. Jeg ser heller ikke hva konsollsammenliknengen er godt for? Det er på linjke med "vi kan ha 90% skatt, vi har det fortsatt bedre enn baran i afrika"-logikk. Hvorfor skal vi godta et systemet som gjør ting verre, bare fordi det finnes ting som er enda dårligere?

 

AtW

 

Hvis piratkopiering, mot all forventing, forsvinner på PC plattformen så kan jeg nesten begynne å tro at vi får konsolltendenser. Det vil si samme spill til dobbel pris.

Piratkopiering gjør nok ikke spillene billigere, heller tvert imot. Mener å ha hørt at spill til konsoll er dyrere fordi utviklerne må betale for å få lisens til å lage spill til disse maskinene.

 

Edit: innlegg nr. 666 :devil:

Mulig, men jeg tviler på at vi vil se billigere spill. Men for all del: Hvis piratkopering plutselig skulle forsvinne, så ville jeg forventet hvertfall en halvering av spillprisene.

 

Hvorfor vil du forvente det?

Produsentene selger for det som gir de meste inntekt, jeg ser lite som tyder på at det er halv pris uten piratkopiering i markedet, heller enn økning om det endres noe.

 

AtW

Lenke til kommentar
Mulig, men jeg tviler på at vi vil se billigere spill. Men for all del: Hvis piratkopering plutselig skulle forsvinne, så ville jeg forventet hvertfall en halvering av spillprisene.

Billigere spill får vi nok ikke, men hvis piratkopiering hadde forsvunnet helt, ville det sikkert ha ført til flere og bedre spill. Jeg er bekymret for utviklingen i når det gjelder PC-spill, og nettopp derfor har jeg ikke hatt noe imot om vi hadde fått en kopibeskyttelse i hardwaren som stoppet litt av piratkopieringen. Dessuten kunne vi kanskje endelig ha sluttet å bekymre oss malware/spyware programmene som brukes som "kopibeskyttelse" i dag.

 

Det er selvsagt en forutsetning at en eventuell ny type kopibeskyttelse faktisk fungerer, og at det ikke fører til begrensninger eller ekstra brydderi for de ærlige kundene.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du forvente det?

Produsentene selger for det som gir de meste inntekt, jeg ser lite som tyder på at det er halv pris uten piratkopiering i markedet, heller enn økning om det endres noe.

 

AtW

Nettopp. Og da forsvinner det éne incentivet for at jeg skal gå med på aggressive kopibeskyttelsesmekanismer. Det er vel ingen som gidder å betale fullpris for et spill som man leier så lenge man ikke oppgraderer maskinen?

 

Jeg tviler også på at vi vil få se flere og bedre spill til PC. Det blir som å ignorere hele konsollmarkedet, og det har jo mildt sagt vokst betraktelig siden 80-tallet.

Endret av Manuel
Lenke til kommentar

Jeg ser to måter som denne brikken effektivt kan brukes som:

- I form av en aktiveringsfunksjon ala WGA, hvor spillet genererer en kode basert på TPM-brikken og sender til produsenten. Produsenten svarer tilbake med en opplåsningskode som spillet lagrer.

- Produsenten av spillet selger kun spillet via nett. Når man kjøper spillet, blir spillet kryptert hos produsenten ved hjelp av TPM-brikken før det lastes ned. Kun maskinen med TPM-brikken som kjøpte spillet kan starte det.

 

 

Mulighet 2 vil for det første binde spillet til hardware, som vil skape problemer for oppgraderinger og reparasjoner. I tillegg er begge alternativene sårbare ovenfor hacking av selve programkoden. Det er jo slik cracks og hacks fungerer idag. Man kan analysere koden og fjerne/ødelegge de delene av koden som har noe med opplåsingen å gjøre. Vips; spillet er spillbart offline. Om opplåsingskoden er beskyttet av kryptering og sjekksummer, blir man nødt til å sette disse funksjonene ut av spill også ... men det er fullt mulig.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...