Gå til innhold

Atari-grunnlegger om piratkopiering (PC)


Anbefalte innlegg

Den eneste vannsikre måten mot piratkopiering er selvrealisering om hvor skadelig dette er mot industrien. Kjøp og støtt programvarebransjen!

 

Forøvrig er jo Nolan Bushnell guden for alle som hadde ATARI 2600 og digget Pitfall! vilt, mens dere gikk rundt i bleier. Atari ftw.

 

Kjøp det du spiller sier nå jeg! Men det hadde vært fint om spill hadde kostet rundt 100 til 200 kroner maks. Embalasje, manualer og unødvendig dilldall som en tom pappeske trenger nå ikke jeg (på pc).

 

Når det gjelder denne teknologien så tipper jeg det blir dødstøtet til pcen som spillplatform om det innføres da det ser ut som at cpu må vente på klarsignal fra denne brikken og tipper at det skjer ganske ofte at det sjekkes om det er orginalt... Blir sikkert en enorm flaskehals som krever at man kjøper nyere hardware med TPM v2.0 som er raskere enn den defaserte TPM v.1 brikken.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er vel bare naturlig evolusjon. DE har tilbudet, og om vi benytter oss av det, koster det akkurat som det koster å kjøpe billett på trikken eller en kaffe på et utested.

 

Egentlig er vel industrien i ferd med å ta over piratenes marked. Jeg benytta piratkopiert Windows helt til WGA (grøss) kom og autentiserte over internett. Jeg hata MS intenst. Men etter noen dager og litt oppsparing til en ordentlig lisens kom jeg likevel fram til at det er den eneste naturlige veien å gå. Det samme har Steam gjort, og flere vil framover benytte seg av en form for autentisering av programvaren dems via internett.

 

Forøvrig betyr økt inntjening på programvare at programvaren blir billigere, da selskapene tjener mer per lisens og kan yte et bedre tilbud.

 

Jeg håper samtidig at folk som ikke vil ta del i denne bevegelsen blir inspirert til å jobbe innen open source-sektoren. Den dagen Adobe-pakka funker i Linux og man kan game litt der, vil det ikke lengre være noen grunn til å betale MS eller Apple hundrevis av kroner hver gang man kjøper ny maskin (ikke det at produktene dems er dårlige på noen måte).

 

Men jeg skal innrømme at om jeg ikke hadde hatt normal jobb i dag, hadde jeg nok ikke sagt det jeg sier i denne posten. Du må ha normal inntjening for å ha råd til å fleske deg med den programvaren du vil ha.

 

Tips: sjekk alltid etter "educational" programvare. Både Microsoft, Apple og Adobe har syke rabatter på dette. Kjøpte selv Adobe Master Collection som student (normalpris 30K, studentpris 5K).

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg har selv vært en aktiv pirat, men i det siste har jeg liksom sett det litt gale ved det. Med andre ord jeg tenker litt fornuftig :p

 

Jeg husker første gangen den dagen jeg fikk vite hvordan man lastet ned og en helt ny verden åpnet seg for meg. Men som sakt disse tider er liksom over. Jeg er litt "lei" av å laste ned og syns det er noe det med å kjøpe ekte vare. Det føles mer som om man eier noe og som man kan være "kry" av :)

 

Så egentlig hadde det ikke gjort så mye for meg om de hadde funnet en stopper på det, noe jeg tror de aldri klarer da men :!:

Lenke til kommentar
Når jeg tenker meg litt om, så driter jeg egentlig i alt dette. Kjøper stort sett bare spill fra Steam uansett :)

Jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg kjøper nesten aldri spill som ikke finnes på Steam, fordi jeg har en tanke om at før eller siden kommer sikkert alle verdens spill til Steam. Da er det litt dumt å ha den kjipe utgaven med kopibeskyttelse og slikt i hylla, og samtidig er det dumt å kjøpe spillet en gang til (selv om jeg har gjort dette flere ganger).

 

Den eneste vannsikre måten mot piratkopiering er selvrealisering om hvor skadelig dette er mot industrien. Kjøp og støtt programvarebransjen!

Jeg kan ikke understreke nok hvor riktig jeg mener dette er. Jeg kan ikke se for meg annet enn at løsningen er indre styring, ikke ytre styring.

Lenke til kommentar

Fin den filmen tidligere i tråden, den brikken vil jo være i alt :O Så bilde av et strykjern der også :scared: de har virkelig tenkt å satse på dette.

 

Men hvordan skal egentlig det her fungere? Det skal være en brikke på hovedkortet som skal hindre piratkopiering? Skal da denne brikken finne ut om spillet er originalt eller piratkopiert?

Lenke til kommentar

Jeg nekter å tro at noen som helst vil aktivt velge å kjøpe ett slikt hovedkort som påtvinger en bruker en slik aktivitet i maskinen deres. Spiller ingen rolle om man er lovlydig, dette kommer garantert til å øke responstiden i maskinen, føre til inkompabilitet over diverse systemer kan jeg tenke meg som i OS, kort sagt man kjøper pain in the ass i utgangspunktet.

 

Dette kommer enkelt og greit til å bli total blokkert når den offentlige viten er kommet godt i gang i datajungelen. Nei takk til terminator judgement day =)

 

Jeg må også si jeg er skremt over tanken, og ikke i svarte helsike om jeg tror at dette vil bli brukt kun til å forhindre piratkopiering. 3d parts spyware virus som vil finne en måte å bruke dette på, om det skulle bli en reel realitet.

 

Forferdelig skummelt. Blir vi påtvunget dette for alvor, og man må kjøpe slike hovedkort eller hva, kommer det til å poppe opp med youtube videor etc som viser hvordan man fysisk fjerner dette.

Deretter ser jeg en løsning med bios modifisering som tar seg av den biten. Huff..

Lenke til kommentar

Det vil bli en stor katastrofe, MEN! kan være VELDIG Bra og DÅRLIG, er virkelig et 1 times spill verd hundre kroner! ? NEI! Kan være fint å laste ned da, Men ... Den PMN brikka får nok nerdene til å lette på rumpa siden 1980 tallet... Men-men, Snart vil det være tutorials hvordan fjerne en PMN brikke, DET GÅR BARE IKKE AN Å STOPPE SÅNT, no matter what you do, THE nerds wont give up" :hmm:

 

men-men.... syns det er uretferdig, :p

 

HAr på følelsen at den PMN brikka kommer til bugge opp PC-en min,

Aldri om den dritten skal festes på min PC :w00t:

Lenke til kommentar

har noen her opplevd å måtte restarte HD spiller og tv fordi HDCP har bestemt seg for at forbindelsen mellom spiller og tv ikke lengre er sikker?

 

http://en.wikipedia.org/wiki/HDCP

 

forøvrig, TPM er strengt tatt bruksnøytral, og kan fint brukes til å sikre en egne data mot utenforstående ved at en for eksempel bruker det til å sette opp en liste over godkjente maskiner som kan hente dem ut.

 

problemet her er selve konseptet DRM. det funker bare ikke. for om dataene kan leses i klartekst så kan de kopieres. ja dem kan forsøke å stoppe det via løsinger som HDCP, og TPM er ett verktøy som kan brukes til å implementere HDCP-lignende systemer ved å verifisere at hver enhet i kjeden oppfyller innholdsprodusentens krav til kontroll.

 

men som det alt har blitt nevnt i tråden, pr i dag så har piraten faktisk ett bedre produkt den leverandøren selv, fordi piratens produkt ikke risikerer at spiller mener tv ikke lengre er til å stole på og derfor nekter å spille av innholdet.

Lenke til kommentar

Og jeg som trodde at dette tullet døde ut cirka samtidig som Windows whatever skifta navn til Vista. Men neida! Og så har de allerede sneket chippene inn i datamaskiner en stund allerede?! Holy crap!

 

Jeg mener, for all del; kjøp software. Men, som den videoen tidligere i tråden viste, så handler jo "trust" om en slags gjensidighet.

 

Personlig vil jeg heller støtte software og hardware som ikke prøver å kontrollere meg eller komme i veien for meg på noe som helst måte.

Lenke til kommentar

Sneket chippene inn i datamaskiner?

Når jeg valgte nytt hovedkort for en stund siden, var det ganske klart på nettsidene til HK-produsentene om det satt en TPM-chip på kortet.

Jeg kan deaktivere TPM-chippen i BIOS og har ennå ikke opplevd å bli forsøkt "kontrollert av hardware", eller at TPM-chip har vært i veien for noe.

 

Forøvring har Intel planer om å integrere TPM-chip i sørsettet i løpet av 2008.

.pdf clicky

TPM Forecast Assumptions

Big boosts to hardware security solution:

–Dell entry in 2005

–Most OEMs commit strongly in 2005 with 1.2

spec

–Longhorn (N.G.S.C.B.) incorporation in 2006

–Intel integration in South Bridge by 2008

–Saturation of client space by 2010

 

TPM støtte ble inkludert i linux 2.6.12 (driver og software stack), så dette er ikke noe kun "onde MS" vil (kunne) bruke heller.

RSA-autentikerings basert SSH-login med TPM-chippens unike RSA-nøkkel, anyone?

Endret av olefiver
Lenke til kommentar

Det finnes ikke en kode som ikke kan knekkes. Det er ren logikk.

 

for øvrig er piratvirksomhet av singleplayerspill noe så alvorlig at det marginaliserer profitten til mange utviklere, som gjør at vi får dårligere kvalitet på spillene.

Ta f eks Crysis, som "alle" har lastet ned. Er ikke mange jeg kjenner som har kjøpt det i butikken.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg ser egentlig ingen problemer med dette, så lenge det ikke går utover lovlige kunder. Hvis dette kan stoppe piratkopiering, så synes jeg det er et bra tiltak, så kan alle de som må bruke pengene fra sommerjobben heller grine og skrike så høyt om menneskerett de bare vil.

 

At det ikke finnes noe som ikke kan knekkes, er en sannhet med modifikasjoner. Ta nå bare PS3 for eksempel. Jeg kan ikke se at noen har knekt den enda, enn hvor mange som ropte at det ikke kom til å ta mer enn et par måneder..

 

Hvis det i tilfelle blir en vanvittig operasjon for å komme rundt sperrer om de klarer å knekke det, så vil det isåfall begrense piratkopieringen betraktelig

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar
Spennende. Hvorvidt de lykkes eller ikke driter jeg egentlig litt i, jeg har nok med spillene jeg skaffer på lovlig vis, men det hadde vært morsomt om de en gang fikk det til. Enda morsommere ville det vært om inntjeningen faktisk gikk ned etterpå. Systemet trenger ikke være helt bombesikkert heller. Bare folk flest ikke gidder å ta seg bryet med å knekke og modde er jobben gjort.

Folk flest? I enkelte land er piratbransjen kjempe stor!

Der de brenner millionvis med DVD-er for så og selge dem i dårlige cover.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...