Gå til innhold

Atari-grunnlegger om piratkopiering (PC)


Anbefalte innlegg

jeg regner med at konsoll produsentene håper på dette. De elsker jo allerede starforce og annet krims som ikke lar deg spille kjøpte spill. Jeg ga selv faen i pc gaming og kjøpte meg konsoll, har ikke angret en dag. Eneste pc duger til er mmo, og word. Regner med dette kommer: "vi kan modde din PC"

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7
Spennende. Hvorvidt de lykkes eller ikke driter jeg egentlig litt i, jeg har nok med spillene jeg skaffer på lovlig vis, men det hadde vært morsomt om de en gang fikk det til. Enda morsommere ville det vært om inntjeningen faktisk gikk ned etterpå. Systemet trenger ikke være helt bombesikkert heller. Bare folk flest ikke gidder å ta seg bryet med å knekke og modde er jobben gjort.

 

Var exact det jeg tenkte på også. Å stoppe piratkopiering helt er veldig vanskelig i de fleste tilfeller, men begrense det mest mulig da er ¨jobben gjort. Ta xbox 360 for eksempel. Jeg har ikke noen tall i hodet, men regner med piratkopiering er mindre utbredt siden det faktisk er en rimelig komplekts oppgave for vanlige folk (Selv om jeg er klar over at folk modder den for deg)

Lenke til kommentar
Det finnes ikke en kode som ikke kan knekkes. Det er ren logikk.

 

for øvrig er piratvirksomhet av singleplayerspill noe så alvorlig at det marginaliserer profitten til mange utviklere, som gjør at vi får dårligere kvalitet på spillene.

Ta f eks Crysis, som "alle" har lastet ned. Er ikke mange jeg kjenner som har kjøpt det i butikken.

 

Som er både rett og feil, nokre kryperingsalgoritmer idag ville ha tatt 5 millioner år å knekke med alle maskinene i verda. Så ja det vil bli knekt til slutt.

 

Det virker som TPM kan være ein demper for piratkopiering, men det kjem ann på om dei greier å forsetja å produsere spel utan feil som gjer det mogleg å kjøre ein bypass. Zelda til Wii er jo eit flott eksempel.

Lenke til kommentar
Det finnes ikke en kode som ikke kan knekkes. Det er ren logikk.

 

for øvrig er piratvirksomhet av singleplayerspill noe så alvorlig at det marginaliserer profitten til mange utviklere, som gjør at vi får dårligere kvalitet på spillene.

Ta f eks Crysis, som "alle" har lastet ned. Er ikke mange jeg kjenner som har kjøpt det i butikken.

Jeg har heller ikke kjøpt det i butikken, og det kommer jeg aldri til å gjøre heller.

Ikke fordi jeg har piratkopiert det, det har jeg ikke gjordt og kommer heller aldri til å gjøre. Men ganske enkelt fordi ryktet fort spredde seg om hvor dårlig det var. Fin grafikk, lav hastighet og ikke noe mer.

Jeg tror mange har piratkopiert for å se hvordan det var, og når de så det så ville de ikke kjøpe det.

 

En stor fordel hvis denne chippen taes i bruk og de fortsatt hevder at den hindrer piratkopiering, er at vi vil få juridisk rett til å returnere spill som er over-hypa og forlange pengene tilbake.

De kan ikke lenger nekte med begrunnelse at det kan være kopiert.

Da kan vi med loven i hånd forlange pengene tilbake siden det ikke var den varen det utga seg for å være.

Lenke til kommentar
Synes egentlig den Trust videoen sier det meste. Er alltid de lovlydige som lider når spill/musikk/film bransjene finner ut nye "smarte" ting.

 

Jeg er helt enig. De som f.eks kjøper filmer, og som vil legge de over på mp3/video-spiller må forberede seg på iværtfall noen filmer som har en "sado lås", casino royale (med daniel craig) har en ganske saftig kopierings sperre. Det er derfor jeg ikke kjøper den. De fins alltid en som klarer å knekke den men jeg vil være i full stand til å kunne legge filmene mine på mp3 spilleren.

 

Men hvis de klarer å gjøre slik at dette ikke går ut over de ærlige menneskene så sier jeg værsågod. Hvis det kommer til å øke prisene på spill og hw så kan de dra til bloksberg.

Endret av Haventh
Lenke til kommentar

Crysis var ikke et dårlig spill. Det er faktisk ganske god underholdning.

 

Jeg håper virkelig folk begynner å kjøpe litt mer spill. Det er ofte de samme folkene som klager over at det er så lite PC-spill, som kopierer mest også.

 

Vet om enkelte som har brukt over 20 000,- på en PC bare fordi de skal være i stand til å kjøre Crysis på full guffe. 20 000,- ..., men å faktisk bruke 4-500,- på å kjøpe spillet kommer ikke på tale.

 

Vi har gått glipp av såååå mange spill fordi vi kopierer for mye. Lucas Arts sluttet å lage adventure-spill fordi Grim Fandango og Monkey Island 4 solgte alt for dårlig. At ikke flere kjøpte Grim Fandango, et av verdens beste spill, er tragisk.

Looking Glass Studios, de som laget Thief-, System Shock, Flight Unlimited- og Ultima Underworld-seriene gikk dukken pga piratkopiering. Nesten alle spillte Thief og System Shock, men nesten ingen betalte for de.

 

Jeg elsker adventure-spill, men det er dessverre en av sjangerene som er hardest rammet av kopiering. Derfor bønnfaler jeg dere om å kjøpe f.eks Sam & Max sesong 1 og 2. Koster nesten ingenting på Steam, og det er mange timer med morro.

Hvis S&M gjør det veldig bra, kan det føre til at andre tørr å produsere adventure-spill igjen.

Lenke til kommentar

Bare bullshit hele greia.

 

brikken dekrypterer ut fra lovlig kode. Koden kommer med spillet, så det vil altids kunne avleses og legges ut på nett.

 

Selv steam spill er piratkopiert.

 

Eneste som ikke lar seg piratkopiere på noen god måte er spill ala wow, og hardbarka multiplayerspill som må gå via sentraliserte servere.

Lenke til kommentar
Selv steam spill er piratkopiert.

 

Poenget med Steam er ikke at det skal være pirat-sikkert. Det har de aldri påstått heller. Poenget er at Steam gjør det mye enklere for folk som faktisk skal være lovlydige. Der kjøper man et spill og laster det ned, og etter det har du ingen problemer. Du kan laste ned spillene til en annen PC (hvis du er til venner eller på ferie f.eks), uten at du må plages alt for mye.

 

Min mening er at restriksjoner som skal hindre kopiering, ikke bør være til bry for de som har kjøpt spillet lovlig. Når spillene skal installere Starforce eller skal verifiseres hver 10. dag online, er de til bry for de lovlydige. De som kopierer merker ingenting til dette.

Lenke til kommentar
Så lenge dette på ingen måte går ut over de lovlydige, så er det helt greit for min del. Dette inkluderer at du uten problemer må kunne installere spillet på nye PC-er.

 

Og hvis piratkopiering skal dø, så får spillutviklerne jammen se til å lage skikkelige demoer. Det er langt fra alle spill som har demoer, og mange demoer er ikke representative for slik spillet er. Enten gir de for lite, som fører til tapt fortjeneste, eller så gir de for mye, som kan føre til skuffelse fra forbrukernes side når spillet ikke innfrir.

For piratkopiering går ikke ut over de lovlydige? Se bare på hvor offline PC gaming har tatt vegen. Borte vekk. Jeg er villig til å kompromissere ganske mye for å få den type spill tilbake.

 

Offline spill som hadde krevd nett tilgang f.eks for å virke? Helt greit for meg, så lenge det betyr at det kommer flere og bedre spill (flere som kjøper = høyere budsjett = bedre spill).

Lenke til kommentar

dette kommer nok til å bli cracket med en gang ja.

Det er bare idiotisk å påstå at noe er helt sikkert for piratkopiering.

 

TPM brikken virker jo sammen med softwaren til spillet, så da er det jo bare å modde softwaren litt slik at det funker. Dette kan umulig bli noen stor sak å få til.

Lenke til kommentar
Bushnell thinks that piracy of movies and music, however, is probably unstoppable because "if you can watch it and you can hear it, you can copy it."

 

"Games are a different thing, because games are so integrated with the code. The TPM will, in fact, absolutely stop piracy of gameplay.

 

Synes denne uttalelsen var litt artig. Så lenge et program består av kompilert kjørbar kode, kan denne kjørbare koden manipuleres, enten ved å kjøre den gjennom en deassembler, eller (ved små, enkle programmer) en dekompilator. Det finnes teknikker for å forhindre at kjørbare filer manipuleres (md5-checksummer, f.eks.), men det er relativt enkelt å omgå slikt. Programvare lider under samme problemet som musikk og video når det gjelder å hindre piratkopiering; for at mottaker (kunde) skal kunne bruke varen h*n har kjøpt, så må en gi ham/henne både kryptert data og nøkkelen, og da er det alltids mulig å utvinne en versjon som er fri for krypteringen. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7
Dersom dette gjør dataspill dyrere, så gjør det jo bare vondt verre. Grunnen til at de fleste piratkopierer er fordi spill er svindyrt dersom du skal få spilt alle spillene du har lyst til å prøve. Dersom det blir billigere derimot...

 

Dersom det blir dyrere spill, vil ikke alle lenger ha råd til å kjøpe spill. Det betyr at det blir mye mindre musearmer, og folk får seg mer ut, og en kraftig reduksjon av livstilssykdommer. Det kan spare helsevesenet for millioner av kroner, samt at de som vanligvis ikke får seg noe, da kan få sjangsen til det. Stabburet vil antakelig tape inntekter for synkende salg av grandiosa

 

hah! gjelder bare å sette det i riktig perspektiv

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Jeg blir litt oppgitt over alle "jaja, jeg er jo lovlydig så det vil jo ikke gå utover meg"-utsagnene.

 

All presedens viser at det nettopp er oss det vil gå utover. Hadde brikken fungert hadde den _kanskje_ ført til lavere priser, men det er det ingen grunn til å tro at den vil gjøre. Da er det ingenting som motvirker prisen for teknologien, og den eneste effekten den vil ha på spillpriser er fordyrende. Maskinvare med brikken vil antageligvis også være dyrere enn uten.

 

Mer alvorlig er det at en skal tillate programvare eller maskinvareprodusenter å blande seg opp i hvilken kode vi skal eller ikke skal ha muligheten til å kjøre. Jeg er redd for en (nær) fremtid hvor en _må_ kjøre WMP, en _må_ bruke WMA, en _må_ bruke *grøss* .docx, en _må_...

 

Jeg vil ikke kjøre piratspill. Men jeg vil ikke fratas muligheten til å selv velge hvilke codecer maskinen min kan lese, hvilke filformater jeg kan bruke, at jeg kan unngå irriterende cd-romstøy ved å bruke cracks eller virtuelle-cd-programmer, eller å kunne kjøre en hvilken som hels sertifisert eller usertifisert kode på maskinen min.

Lenke til kommentar
Når jeg tenker meg litt om, så driter jeg egentlig i alt dette. Kjøper stort sett bare spill fra Steam uansett :)

Jeg kjenner meg igjen i dette. Jeg kjøper nesten aldri spill som ikke finnes på Steam, fordi jeg har en tanke om at før eller siden kommer sikkert alle verdens spill til Steam. Da er det litt dumt å ha den kjipe utgaven med kopibeskyttelse og slikt i hylla, og samtidig er det dumt å kjøpe spillet en gang til (selv om jeg har gjort dette flere ganger).

Hva om serverne til Steam blir lagt ned av en eller annen grunn (konkurs, hacking, brann osv) eller at noen hacker Steam kontoen din og skifter passord.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...