Gå til innhold

Hjelp Zippi med å lage en studiopakke.


Anbefalte innlegg

Jeg bruker IKEA sine 200x195cm til mine modellbilder. De er riktignok langt mindre enn hva som blir brukt ellers i andre studioer, men fungerer ypperlig med én eller to personer. Om jeg ønsker helportrett kan jeg bare klipse på enda en rullegardin av samme størrelse der hvor den første slutter og rulle den utover gulvet.

 

Som dette dette.

 

Alt annet enn papir, vegg eller rullegardiner er ikke til å anbefale (sett vekk ifra andre proffe løsninger) om du ikke har veldig god plass og mange studioblitser.

Jeg har en hvit bakgrunn i tøy som kan kjøpes på Kaffebrus som jeg ikke bruker fordi den tar veldig stor plass og uten rett opphengning ser det ikke bra ut og det er vanskelig å belyse om man ikke har mange blitser.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden de er lystette og hvite regner jeg med at mesteparten av lyset som treffer blir sendt tilbake. Nå er ikke jeg en ekspert på stoff og hva som reflekterer lys best, men rullegardinene vil nok smake bra om du ikke er en kresen studiofotograf.

Endret av gorpium
Lenke til kommentar

Har selv lekt med tanken på å ta "studiobilder" hjemme. Burde en satse på en svart eller hvit bakgrunn (rullgardin) i første omgang? Og MÅ en ha det settet til over 4000kr for å få en grei start på slik bildetaking?

 

Edit: Ser de har noen studiosett til mellom 2 og 3000kr. Kan dette være en grei start på fotostudiotilværelsen?

Endret av and_mit
Lenke til kommentar
Du kan fint klare deg med en eller to lamper med små softbokser og stativ, en syncport på kamera eller på hotshoe, og bakgrunnen du selv ønsker.

 

Kunne du, om du har tid og lyst, satt opp en liste om det en nybegynner som meg trenger for å komme igang. Venter barn i oktober og ønsker å ta bilder både av mor fram til fødselen, og ikke minst av den lille når den kommer...

Lenke til kommentar

Om du som meg kommer til å bruke studiolys en del kommer kabelen fra kamera til en av blitsene til å bli irriterende. Det endte med at jeg begynte å bruke en hot-shoe blits på kameraet til å avfyre studioblitsene ved at lyset fra blitsen på kameraet aktiverte fotocellene på studioblitsene. I seinere tid har jeg kjøpt meg en billig radiosender.

Lenke til kommentar

Du bør ha høyere brennvidde ved portretter, men ved 50mm skal det sikkert gå greit i starten. Jeg bruker for øvrig min 50mm til så og si alle mine portretter.

 

Tror det rommet jeg bruker er på rundt 15m² og det er langt ifra stort nok for meg, men det går som oftest smertefritt til de fleste belysningene.

Lenke til kommentar

Joda, klart at man kan bruke andre brennvidder, men du er vel enig i at det ikke vil se så bra ut om perspektivet går utenfor bakgrunnen. Ellers har jeg også skutt en del portretter med en 10-22mm, men det er ikke anbefalt på tette portretter siden en så lav brennvidde gir store forvrengninger i ansiktet. :)

Lenke til kommentar

Njaa. Om du da ikke vil ha den effekten. Det blir tidvis meget morsomme bilder av det. Men om man skal ta portretter av den typen man gjerne tar hos professjonell fotograf, da er ikke vidvinkel å anbefale. Men i mine øyne klarer man seg meget bra med brennvidder på 40mm og over på 4/3, og 55mm holder fint på 1.6x og 1.5x. I alle fall i studio, der man uansett blender mye ned og smal DOF ikke er så viktig.

 

Klart, fullformat/film med 85-105mm og stor blenderåpning gir veldig fine tradisjonelle portretter. Men er man på budsjett er jo ikke en grei kitzoom helt gal så lenge det blendes noe ned.

 

Men portretter tatt på vidvinkel kan være morsomme. Og tar man halvperson klarer det seg gjerne med 22-25mm på 4/3, 30mm på 1.6x og 1.5x. Men det blir jo egentlig en annen sak. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...